Igår kväll vid 22 tiden small det, men jag sa som det var att jag nog låg ngt över gränsen för att köra bil, vädret var ej heller inpirerande med snölask som kom ner. Det fanns heller ingen annan som kunde ställa upp av samma orsak, så jag bad en stilla bön att det inte skulle hälla ner stora mängder blötsnö under natten. I morse i gryningen inspekterade jag o kompisen spåren ivid vägen, och konstaterade att det nog skulle funka med en rutinerad hund, så vi valde hans duktiga grålla för uppdraget. Sen märkte vi att Tracker inte fungerade för oss, så vi ringde ett par kompisar och dom hade samma problem. Blev ju inte direkt roligt att veta att det skulle bli att banda även efter en eventuell lega och se nya spår ifall älgen gick upp, men alltså inte kunna släppa hundan.. Kompisen tog hunden i spårlina och jag gick med som skytt, sen hade vi även en mobil passare som vi kunde instruera vid behov. Efter 300m spårande hittade vi ett par legor, och det fanns en hel del blod i dom, men älgen hade gått upp, så nu hade vi pinfäska spår. Vi spårade ca 2km fram till vägen som går till min klubbs skjutbana, där bröt vi och passaren kom o hämta oss. Jag ringde till en bekant i grannbyn som har en Ultra-Point och bad honom kolla ifall Ultra funkade, efter en stund ringde han tillbaks o sa att det funkade som vanligt. Han anslöt efter ett tag med bössa, komradio o pejl. Vi var ju nu tre passare och en hundförare, så vi släppte där vi slutat och det blev upptag inom några minuter. Älgen hade hela tiden haft riktning norrut, så vi ställde oss på pass vid en skogsväg och hoppades att vi skulle komma till avslut. Kompisan var inne på 70m, men såg ingen älg, så den gick undan i sakta gångstånd. Vi som passade hörde ju var gångståndet kom, och flyttade oss försiktigt vid behov, o efter ett tag stod vi prfekt för att komma till avslut, trodde vi. Älgen valde dock att byta riktning en aning i sista stund o korsade i god fart vägen vi stod på ca 130m ifrån en av killarna, han ann aldrig få korsat på älgen innan den var borta. Efter vägpassagen gick det saktare igen, och efter ca 700m blev det fast ståndskall. Vi passare flyttade oss till nästa skogsväg, och hundföraren gick på skallet när jag meddelade att vi var på plats. Denna gång lyckades hundföraren komma till avslut, så allt var frid o fröjd förutom att älgen låg ett par hundra meter från närmsta ställe vi kunde nå med bil o släp. Lite synd att det var en ko med tvillingar i limodern, svartare ko har jag aldrig sett, i bästa åldern mao. Hon hade av vänster bak i nedersta leden så klöven hände kvar bara i skinnet, vilket vi ju redan hade noterat av spåren att döma när vi bandade.
Det gick med mycket möda o stort besvär att få ut henne ur skogen med ATV:n i vår steniga terräng, och i sista dagsljuset hängde hon i slakteriet. Vi grillade varsin korv i vår kåta innan vi åkte hem. Jag kom i säng 17.30, men sov bara trekvart av nån konstig anledning. Kl 22 var jag på jobbet, åker hem kl 6, ska till bilvekstan o byta bromsklossar bak kl 8, sen hem en vända o sova lite. Älgen måste vi stycka imorron, för sen utlovas kallt väder, vi börjar kl 15 men innan dess måste jag iväg till macken efter diesel till generatorn, så det blir nog alldeles för få timmars sömn innan jag ska till jobbet även imorron.
Det är mao inte lätt att ligga på topp