Klövviltseftersök med klövviltsren hund?

Användarvisningsbild
Mohikanen

Klövviltseftersök med klövviltsren hund?

Inlägg av Mohikanen »

Skulle det vara möjligt att använda exempelvis en rävstövare till att spåra klövvilt vid eftersök, men att den ändå är klövviltsren vid vanlig jakt? Givet att hunden först är injagad på det den ska jaga och klövviltsren vid frisök. Någon som har provat?
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Re: Klövviltseftersök med klövviltsren hund?

Inlägg av potatiskastare »

Jag har aldrig provat men jag vet flera som har hundar som kan göra eftersök på vilt som de inte jagar i vanliga fall. Jag har betraktat det som lite "risky business" med mina egna hundar. Det kan vara svårt nog att få dem att jaga rätt vilt ändå.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
Mohikanen

Inlägg av Mohikanen »

Ja jag tror det borde gå men som du säger en viss risk att det går galet.

Tänkte kanske i första hand på enklare dödsök. Spårar tills man ser det döda djuret och då avbryter direkt utan att göra något större väsen. Tar hunden utom synhåll innan man går tillbaks och tar ur djuret.

En hund som gick att använda så skulle jag gärna ha.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Man kan nog inte säga - inga problem. Men hör du som du säger med injagningen så ska det nog funka.

Min Beagle funkar finfint till griseftersök men driver inte gris. Samma med kron. Dock har det hänt att han drivit smågrisar utan sugga. Jag låter han lugga allt vilt - just den grejen tror jag spelar mindre roll. En viktig del är ju att de ska veta när det är eftersök vs jakt.
Greyling
Farmer_Boy

Inlägg av Farmer_Boy »

Min Beagle tappade klövvilts intresset vid 4-5år när han drev. Men går jag och bandar så går det jätte bra att spåra älg och rådjur han kan till och med börja driva med skall i kopplet. Så brukar skjuta nåt rådjur för han så varje år. Påverkar inte intresset. Sen när han blir lös då är det räv och hare som gäller igen.
Medlem i exklusiva Tikka Klubben