Fundersam på trafik eftersöksjägare

Användarvisningsbild
Sakomicke

Fundersam på trafik eftersöksjägare

Inlägg av Sakomicke »

Är lite fundersam efter i natt då jag var och hämtade ett påkört dov vilt på marken jag arrenderar.
Denna gång efter telesamtal/information ifrån trafik eftersöksjägaren att dov viltet var hårt påkört och helt ”plaskig” i magen. T.o.m. bilen var okörbar efter olyckan. Han skulle slänga djuret på benhögen.
Jag beslutade mig för att ta reda på dov viltet, hämtade densamma och tog ur det. Funna skador var kotskador i nacke och en bruten bog. Det mesta är alltså helt ok.
Till historien hör att jag för 3 år sedan fick ett liknande samtal om en älg som också var rejält påkörd, en riktig ”femetta” enligt trafik eftersöksjägaren. (Samma kille som i natt) Han var dock villig att köra älgen till en utfodringsplats för örnar då det som återstod av älgen var bara ”örn mat”.
Vid det tillfället så beslutade jag mig för att ta rätt på det som gick. Jag hade inga större förhoppningar om några större mängder men tänkte att man kanske kan skära ut lite biff eller nån stek?
Funna skador vid det tillfället var en bruten ryggrad i höjd med puckeln. Skadorna var betydligt mindre än vid en vanlig skottskada. Allt gick att ta reda på.
I mellantiden har även en del rådjur gått åt men jag har alltid blivit meddelad av densamme, ”att det inte varit något att ta reda på”. Jag har ej heller kontrollerat detta. Så här i efterhand så undrar jag ju, om så alltid varit fallet?
Min fundering är ju om denna eftersöksjägare är helt ärlig eller om det möjligen finns någon outtalad överenskommelse/kutym att trafik eftersöksjägaren ska ha viltet för ”besväret”?
Bäver

Re: Fundersam på trafik eftersöksjägare

Inlägg av Bäver »

Viltet tillhör "markägaren" så vida det ej är statens vilt. Han vill nog ha kött i boxen får man känslan av
Användarvisningsbild
Ante.

Inlägg av Ante. »

Han som har ringt till dig är troligtvis kontaktperson. Dom gångerna dom åker ut är när viltet har blivit dött på platsen. Då kan man nästan anta att de borde vara ordentliga skador. Men ibland kan de ju vara lönt att ta hand om viltet ändå.

Jag är eftersöksjägare i NVR. Dom gångerna jag hittar viltet i närheten av vägen brukar dom oftast ha fått en ordentlig smäll.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Sakomicke

Inlägg av Sakomicke »

Nej, det är inte kontaktpersonen. Det är samma person som genomför alla (vad jag vet) trafik eftersök i trakten.
I det senaste fallet så åkte jag hem och träffade honom, och hämtade dov viltet.

Vi hade idag också ett "samtal" i telefon där jag funderade över hans bedömningar.
Jag bad honom också att låta bli att köra bort viltet därifrån (hem till honom) i fortsättningen.
Vi har flera platser i närheten av olycksvägen att lämpa av drabbat vilt för vidare omhändertagande av jaktlaget.
Användarvisningsbild
herbert

Inlägg av herbert »

Tycker du ska ta kontakt med kretsansvarig i NVR och berätta om det som inträffat så får de reda i saken.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
ADB
Blaser R93

Moderator
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inlägg av potatiskastare »

Min erfarenhet har varit att älg kan vara lönt att ta reda på medan rå nästan alltid får för mkt stryk med följd att de blir osmakliga. Våm/tarmar brukar helt enkelt inte hålla sitt innehåll på plats.
Dov har jag ingen erfarenhet av.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
Sakomicke

Inlägg av Sakomicke »

Tror på "Bävers" spekulationer och funderar på "herberts" förslag.
Inga andra inputs?
Användarvisningsbild
NS

Inlägg av NS »

Nu har jag visserligen hoppat av NVR men som redan nämnts så brukar det va svårt att kunna ta hand om rådjur som dör på vägen.
Men visst hände det att nått bara fått en smäll i skallen.

Hur det än så är är det jakträttshavaren som äger viltet där det ligger dött oavsett om det är kadaver eller inte. Han/hon tar beslutet om vad som ska ske.

Låter i detta fallet som personen vill fylla frysboxen eller sälja kött...

Själv när jag va aktiv tyckte jag det va skit när man blev erbjuden att själv som eftersökare ta hand om viltet...
Inte fan ville jag lägga nån timme till på att ta hand om ett vilt när klockan redan är typ 3 på morgonen...

Enklast är väl att bara ringa kontaktman på sträckan och reda ut saken.
Vet att en del härikring har "avtalat" att tex rådjur dött på vägen vill de inte ta hand om, kan gå till asätarna direkt.
Resten tar de hand om, eller hur man nu vill ha det.

Vet oxå att det kan va nog så komplicerat när det handlar om älg.
Viltuppköpare får inte längre köpa vilt från trafikolyckor.
Är jakträttshavaren inte från trakten, många mil till platsen, bor utomlands osv.
Då är det fan inte lätt att lösa vem som ska transportera ut och ta om hand om en älg..
Är det dessutom mitt i sommaren finns kanske ingen bra plats att låta det hänga...
MvJH
NS

I may not always be right, but i´m never wrong ;-)
Användarvisningsbild
Sakomicke

Inlägg av Sakomicke »

Hej NS.
Jo, du har säkert rätt om rådjuren. Oftast inte mycket att ta rätt på vid kroppsträff. Endast vid hals/huvudskada som det "blir nåt".

Angående avyttring av kött för den ovan omtalade så har jag på senare tid fått reda på att han bor på grannmarken.
En rätt stor gård, som även har en hel del gårdsförsäljning. Viltkorv/rökta bogar och annat liknande.
För ett par år sedan funderade jag om viltstammarna på den gården verkligen bar den försäljning som försiggick/försiggår?

Nu tror jag att jag vet!