Dödssök och eftersök
-
Dödssök och eftersök
Hej!
Jag har aldrig varit med på något eftersök och undrar ett par grejer. Hur vet man att det är ett dödssök man ska ut på och inte ett eftersök? Om man skjutit på ex ett rå och den sprungit in i en tätning utan att man sett den ramla. Utgår man då ifrån att det är ett eftersök och int ett dödssök och kallar in avfångningshund?
När man använder två hundar. När låter man då släpphunden ta över från spårhunden?
Står i begrepp att köpa en hund och har nästan bestämt mig för en tax för att jaga rådjur. Men vill väldigt gärna kunna gå mina egna sök om olyckan skulle vara framme. Jag jagar mest rå och hare och lite räv. Hur är taxen som sökhund på ex rå?
Jag har aldrig varit med på något eftersök och undrar ett par grejer. Hur vet man att det är ett dödssök man ska ut på och inte ett eftersök? Om man skjutit på ex ett rå och den sprungit in i en tätning utan att man sett den ramla. Utgår man då ifrån att det är ett eftersök och int ett dödssök och kallar in avfångningshund?
När man använder två hundar. När låter man då släpphunden ta över från spårhunden?
Står i begrepp att köpa en hund och har nästan bestämt mig för en tax för att jaga rådjur. Men vill väldigt gärna kunna gå mina egna sök om olyckan skulle vara framme. Jag jagar mest rå och hare och lite räv. Hur är taxen som sökhund på ex rå?
Thompson TCR87 30-06. Zoli 1900/308 med Bushnell Elite 4200 2,5-10/50. HQV 1600/3006 med Aimpoint H1. SKB 500 Cal12.
- Fritz Kraut
- Moderator
Re: Dödssök och eftersök
Taxen är mycket effektiv på sök, men väl liten för att själv avliva klövvilt.
Jag har gjort några sök med min tax. Efter första söket då han kom fram till det fallna viltet blev han mycket hetare i spåret än vid ett lagt träningsspår. Därefter har vi gjort några dödsök på gris, rå och hjort som gått undan och dött efter skottet, samt ett par sök på vilt som levde då vi kom fram. Jag rekommenderar eldberedskap i spåret, eftersom viltet kan gå upp igen. Drilling eller kombi är bäst beväpning, i alla fall på rådjur, eftersom ett hagelskott i många lägen är bättre än kula. Spårlinan gör att man kan hålla hunden ur vägen för avlivningen.
Taxen är f.ö. bra på att hitta och avliva fågel. Vid gåsjakt har jag ett par gånger släppt honom på vingade gäss som hamnat inne i snår. Han har löst det snabbt och snyggt. Däremot ska han inte ta duva och mindre fågel, eftersom han betraktar det som ett lämpligt mellanmål.
F.
Jag har gjort några sök med min tax. Efter första söket då han kom fram till det fallna viltet blev han mycket hetare i spåret än vid ett lagt träningsspår. Därefter har vi gjort några dödsök på gris, rå och hjort som gått undan och dött efter skottet, samt ett par sök på vilt som levde då vi kom fram. Jag rekommenderar eldberedskap i spåret, eftersom viltet kan gå upp igen. Drilling eller kombi är bäst beväpning, i alla fall på rådjur, eftersom ett hagelskott i många lägen är bättre än kula. Spårlinan gör att man kan hålla hunden ur vägen för avlivningen.
Taxen är f.ö. bra på att hitta och avliva fågel. Vid gåsjakt har jag ett par gånger släppt honom på vingade gäss som hamnat inne i snår. Han har löst det snabbt och snyggt. Däremot ska han inte ta duva och mindre fågel, eftersom han betraktar det som ett lämpligt mellanmål.
F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
- Canta
- herbert
Det är ju lite lustigt att man gör skillnad i tal, det är alltid ett eftersök, dödsök om det återfinns just dött men det är ju stört omöjligt att veta innan viltet är funnet.
Släpphunden skickas när djuret går upp, eller man bedömmer på hundarna att man är så nära att det är läge eller om man bara vallar det framför sig med spårhunden.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Släpphunden skickas när djuret går upp, eller man bedömmer på hundarna att man är så nära att det är läge eller om man bara vallar det framför sig med spårhunden.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
ADB
Blaser R93
Moderator
Blaser R93
Moderator
-
@herbert Lite så jag tänkte. Men säg att man har en egen sökhund. Skjuter ett rå som springer in i skogen och man inte ser om den lägger sig. Anser ni då att man bör ringa nån som har släpphänts eller testar man ned sin egen hund först?
Thompson TCR87 30-06. Zoli 1900/308 med Bushnell Elite 4200 2,5-10/50. HQV 1600/3006 med Aimpoint H1. SKB 500 Cal12.
- Pongu
Dödssök och eftersök
Nej, jag är långt ifrån någon eftersöksexpert, men du gör en snabb undersökning av skottplatsen och spårar en bit med din egen hund som du tränat på blodspår. Var det en bra avfyrning i ett bra läge så ligger rådjuret med all sannolikhet ett kort stycke in i skogen, dvs det är ett dödsök. Ligger inte djuret inom säg 50 eller 70m är det bättre att ta en paus och låta djuret gå i sårlega. Har man möjlighet att få dit en släpphund kan det ju vara läge att utnyttja väntetiden till det.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
- NS
Dödsök eller eftersök, tja det visar sig när man har facit...
Men hittar man lungblod på skottplats kan man räkna med att det är ett dödsök.
Och dödsök passar utmärkt till unghund eller hund som inte kan släppas för att självständigt gå ifatt djuret och ställa eller ta.
Alla andra sök blir typ eftersök och man bör eller snarare... borde det stå... skall ha hund med som fixar avslutet.
Vi kan inte spåra ihjäl ett trebent djur, vi kan visserligen ha tur och kommer åt att skjuta när det går upp.
Det kan oxå bli ett lyckat eftersök med förhålls skyttar.
Men störst chans att lyckas har vi om vi har rätt hundmaterial med från början.
Men hittar man lungblod på skottplats kan man räkna med att det är ett dödsök.
Och dödsök passar utmärkt till unghund eller hund som inte kan släppas för att självständigt gå ifatt djuret och ställa eller ta.
Alla andra sök blir typ eftersök och man bör eller snarare... borde det stå... skall ha hund med som fixar avslutet.
Vi kan inte spåra ihjäl ett trebent djur, vi kan visserligen ha tur och kommer åt att skjuta när det går upp.
Det kan oxå bli ett lyckat eftersök med förhålls skyttar.
Men störst chans att lyckas har vi om vi har rätt hundmaterial med från början.
MvJH
NS
I may not always be right, but i´m never wrong
NS
I may not always be right, but i´m never wrong

- Pongu
Det kan också vara bra att utnyttja chansen till träning. Första bocken jag sköt i år sprang 20m in i skogen och jag letade upp den själv eftersom hunden var hemma. Tänkte att blodspår, det kan han. Men ångrade det lite i efterhand.
Andra bocken gjorde likadant och då hämtade jag hunden och det var nog bra, för han hade lite glömt vad det hela gick ut på och eftersom jag misstog mig lite på skottplatsen började han nysta upp ett harslag istället. Men när han väl hittade blod föll poletten ner och han gick rakt på bocken och blev otroligt glad när han kom fram. Skulle jag behöva honom för fler sök vet han nu precis vad det handlar om igen.
Andra bocken gjorde likadant och då hämtade jag hunden och det var nog bra, för han hade lite glömt vad det hela gick ut på och eftersom jag misstog mig lite på skottplatsen började han nysta upp ett harslag istället. Men när han väl hittade blod föll poletten ner och han gick rakt på bocken och blev otroligt glad när han kom fram. Skulle jag behöva honom för fler sök vet han nu precis vad det handlar om igen.
- Pongu
Det kan nog vara värt att poängtera att eftersök med flera förhållsskyttar, hund i lina, mörker, stressad och trött skytt osv kan bli en farlig verksamhet.
Så man ska nog ta en kopp kaffe, vila lite, tagga ner, diskutera, lägga upp en plan och veta exakt var alla är innan man sätter igång.
Så man ska nog ta en kopp kaffe, vila lite, tagga ner, diskutera, lägga upp en plan och veta exakt var alla är innan man sätter igång.
-
Mina 0.02...
Har man inte har lungblod eller vet med sig att man sköt det där rådjuret perfekt på 20 meter så skall man ha med sig rätt hund(ar) från början.
Det finns ett otal/antal träffar som kräver en ställare/avfångare, vill man spåra med taxen så är det väl utmärkt så länge man har nått annat med sig att släppa när det behovet uppstår.
Att starta eftersök utan rimliga förutsättningar är inte etiskt ok och gör det mycket svårare för nästa man som skall dit och ta vid.
Sedan skall man självklart ta alla uppenbara dödsök som ett fint tillfälle att träna hunden!
Har man inte har lungblod eller vet med sig att man sköt det där rådjuret perfekt på 20 meter så skall man ha med sig rätt hund(ar) från början.
Det finns ett otal/antal träffar som kräver en ställare/avfångare, vill man spåra med taxen så är det väl utmärkt så länge man har nått annat med sig att släppa när det behovet uppstår.
Att starta eftersök utan rimliga förutsättningar är inte etiskt ok och gör det mycket svårare för nästa man som skall dit och ta vid.
Sedan skall man självklart ta alla uppenbara dödsök som ett fint tillfälle att träna hunden!
- Canta
Taxen fixar dödsök ............ älghunden gick bet (iofs. unghund) men taxen ålade som en orm i slyet, 150 m från skottplats. Bra lungskott men 6,5 o stor älg = lång sträcka
http://www.forumbilder.com/image/wqM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forumbilder.com/image/wqW" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forumbilder.com/image/wqM" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.forumbilder.com/image/wqW" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fritz Kraut
- Moderator
Är du säker på att älgen var död INNAN taxen kom fram?Canta skrev:Taxen fixar dödsök ............ älghunden gick bet (iofs. unghund) men taxen ålade som en orm i slyet, 150 m från skottplats. Bra lungskott men 6,5 o stor älg = lång sträcka
F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
- Canta
Jo då, vet vad vi håller på med
När eftersök/dödsök ska utföras ska man vänta minst 1 timme, idag två för skott var på morgonen. Man går på med lång släplina och när spåren börjar vinkla 90 grader ett par gånger då är det nära. Sista biten, som man har på känn, binder man taxen o sen smyger man sig fram till det 'döda' djuret. Bilderna är tagna en stund efteråt. Men förstår vad du menar ..... olyckor händer ofta när folk går på för tidigt. Gäller inte minst gris....... eller framförallt då 

-
Ni som har lång erfarenhet av eftersök, hur ofta händer det när ni är ute på jakt att djuret inte ligger dött inom 100 meter? Min lilla erfarenhet av jakt (fem år och 20-30 dar/år, vad blir det, ett hundratal jakter, och så kanske hälften utan att nåt djur fällts, säg 50 djur totalt) så har alltid djuret legat dött en bit från skottplatsen, jag har ännu inte varit med om nån skytt som inte fått till en vital träff på ett däggdjur. Hur vanligt är det egentligen? Har jag bara haft tur och jagat med andra som har tur när de jagar?
Browning BL-22, CG 1900 .308, Heym SR20G 375 H&H - vänsterskytt! Beretta 686 Special, Sauer & Sohn SvS kal 16
- pininhakan
Dödsök är vanligt. Eftersök kanske är 3%
Senast redigerad av 1 pininhakan, redigerad totalt 9 gånger.
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
- pininhakan
Dödsök är vanligt. Eftersök kanske är 3%
Skjut- det kan ta bättre än man tror!
- Canta
Nja, dödsök är egentligen samma som flyktsträcka. Skjuter man på en åker tänker man inte på att djuret kanske ligger 20 från skottplatsen. Sitter man vid åkerkant då kan 20 m innebära leta dött djur 20 m in i snåren. Eftersök är mera när man/nån träffat i ben eller nåt sånt. Rätt sällan men händer. Då blir det eftersök o det kan vara komplicerat.
Inte tanken att dra igång 'bäst kaliber' eller nåt men 6,5 har 65 mm diameter o 72 eller 80 mm är nog bättre eller ger iaf. mer trasiga blodkärl i lungan och dessutom större hål för blod att tappas ur. Tycker att, säg 80 %, av alla längre dödsök är efter 6,5. Nog dör djuren men tar längre tid dvs ger längre flyktsträcka. Kan väl i viss mån kompenseras med kulval men 65 mm är ändå 65 mm. Varje millimeter extra i diameter gör effekt.
Inte tanken att dra igång 'bäst kaliber' eller nåt men 6,5 har 65 mm diameter o 72 eller 80 mm är nog bättre eller ger iaf. mer trasiga blodkärl i lungan och dessutom större hål för blod att tappas ur. Tycker att, säg 80 %, av alla längre dödsök är efter 6,5. Nog dör djuren men tar längre tid dvs ger längre flyktsträcka. Kan väl i viss mån kompenseras med kulval men 65 mm är ändå 65 mm. Varje millimeter extra i diameter gör effekt.