eftersöksjägare hörde av sig ang avlivning av älgkalv efter 5 veckor

Användarvisningsbild
stealthhunter

eftersöksjägare hörde av sig ang avlivning av älgkalv efter 5 veckor

Inlägg av stealthhunter »

Ja som rubriken så blev jag idag uppringd av en mycket otrevlig man som informerade om att ett par veckor tidigare hade han avlivat en älgkalv med påstått avslagen rygg på en mark där jag är jaktledare.
Han gapade att jag ska anmäla fallvilt i jaktrapport! och om att han inte fått tag i mig vilket är rent skitsnack då inga försök har gjorts..ringer någon till mig så svarar jag eller ringer upp så fort jag kan,hursomhelst åker jag och vice JL till marken hittar ingenting där det ska påstås ha hänt vid riksvägen som delar vår mark.

Ringer återigen upp den otrevlige eftersöksjägaren som nu är mildare i tonen och hävdar att du kommer inte hitta nåt det är ju 3veckor sen(nyss va det ett par) grisar å fåglar har ätit upp allt och att det var 100meter från ett privatboende som finns på marken.
kör ner och pratar med husägarna som blir förvånade att vi först nu 5VECKOR senare fått reda på vad som hänt,det är dom som har hittat älgkalven som då levde efter att antagligen ramlat ner för ett berg och brutit ryggen,dom har anmält och även fotodokumenterat kalven då den var vid liv.

Hittar platsen och uppskattar tjurkalvens vikt till runt 90kg efter bilder och rester att döma så det var ingen "liten skit" som eftersöksjägaren flertalet gånger uttryckte det,husägarna berättar att dom hittat kalven 1 januari..idag är det 7 februari och först nu blir jag kontaktad inte fan kan det få gå till på detta viset?
Så meningslöst slöseri av skogens resurser som nu istället blivit grismat :cry:
på platsen finns nu 4 skånkar lite hud och päls.

Vad kan jag göra åt saken? det här är inte ok någonstans!
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Re: eftersöksjägare hörde av sig ang avlivning av älgkalv efter 5 veckor

Inlägg av Fritz Kraut »

Vad för slag eftersöksjägare är det? Har han jakträtt på din mark? Har han någon form av uppdrag från polis eller länsstyrelse?

Jag misstänker att svaret är nej på alla frågor, och då är det väl lämpligt att anmäla honom för tjuvjakt. Har han uppdrag, är det väl enklast att kontakta uppdragsgivaren och begära ersättning för kalvens värde.

Det är bra att det är fredag. Då hinner din ilska svalna, så att du kan gå vidare med lite is i magen.
Wenn der Dackel sich sein Herrchen voll erzogen hat, leben beide in vollkommener Harmonie.
(När taxen väl uppfostrat sin husse, lever båda i full harmoni.)
Användarvisningsbild
stealthhunter

Han var ute på uppdrag av polisen. Vilket pm har bekräftat efter kontakt.

Tack för råd, ja det får bli ett måndagsproblem.
Användarvisningsbild
stealthhunter

Fritz Kraut skrev: 07 feb 2025, 20:01 Vad för slag eftersöksjägare är det? Har han jakträtt på din mark? Har han någon form av uppdrag från polis eller länsstyrelse?

Jag misstänker att svaret är nej på alla frågor, och då är det väl lämpligt att anmäla honom för tjuvjakt. Har han uppdrag, är det väl enklast att kontakta uppdragsgivaren och begära ersättning för kalvens värde.

Det är bra att det är fredag. Då hinner din ilska svalna, så att du kan gå vidare med lite is i magen.
Liten uppdatering (knaprar ivrigt på blodtryckssänkande) Skickade in anspråk till NVR samma dag som jag skrev förra inlägget.
Blev idag kontaktad av NVR och dom betalar inte ut något skadestånd dom kunde bara beklaga och frågade varför vi inte avlivade den själva? efter 5 jävla veckor :evil: så blir det svårt.
Eftersöksjägaren "Ska om möjligt" kontakta jakträttsinnehavare/markägare men det var endast vid trafikskadat vilt. Nu var det avlivning och paragraf 40C och då får man visst göra som man tycker själv och everything goes.

Man behöver inte anmäla sig som kontaktperson på NVR för det går inte och det var ju skälet eftersöksjägaren angav som anledning till utebliven kontakt,kontaktförsöken behövde inte vara dokumenterade det gällde bara vid trafik inte 40C,frågade hur dom kunde bevisa att det inte var trafik och det kunde dom inte men det var 40c som gällde då det inte anmälts som trafikolycka.

Vi kunde anmäla eftersöksjägaren för jaktbrott "men det kommer ju inte leda till något" citat från NVRs representant.
Hur hon nu kan veta det innan det prövats i rätten :?

Vi hade heller ingen rätt att veta någonting angående övrig viltolycka på vår mark som vi ej heller blivit informerade om det fick man gör på NVRs hemsida viltolycka.se där står det inte viltslag eller någonting...

Vi har letat på platsen och runt omkring och där finns bara 4 klövar inklusive ben under knäled och ca 1 kvadratmeter hud/mängder med päls och resten är borta, inget bäcken,ryggrad huvud bröstkorg etc eller rester efter dessa vilket är konstigt,grisarna brukar vara duktiga på att städa men inte såpass att man inte hittar mer,ligger bitar päls som slutar vid närmsta grusväg sen är spåren borta.

Så det är så det går till 2025.. Happy Days
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Är klövarna avskurna? Lite svårt att se. Men det hela låter ju väldigt märkligt om nu nu inte har varg eller nåt där.

Lutar väl åt att den där nvr representanten och möjligen husägaren i så fall har rätt gott om älg i frysen.
Greyling
Användarvisningsbild
stealthhunter

greyling skrev: 25 feb 2025, 18:42 Är klövarna avskurna? Lite svårt att se. Men det hela låter ju väldigt märkligt om nu nu inte har varg eller nåt där.

Lutar väl åt att den där nvr representanten och möjligen husägaren i så fall har rätt gott om älg i frysen.
Vi har ingen varg eller lo och räven hålls efter bra i området, går inte se något direkt då grisarna varit framme.
Kadavret ligger i en ravin med berg på båda långsidorna, i botten är det en mosse och den mynnar ut i gammal åkermark på båda kortsidorna så det är lättletat kan bara ta vägen åt 2 håll.
Husägarna (som är nyinflyttade) är oskyldiga vi har fått mycket god kontakt och dom är lika bestörta som vi i jaktlaget är.

Vad vi vet såhär långt är att en älgkalv avlivats på vår mark där tilldelningen var slut redan i oktober, det finns inga direkta rester efter den och det finns absolut ingen anledning att leta efter den, inga fel har begåtts enligt nvr som är ansvariga, som samtidigt anser att vi ska anmäla eftersöksjägaren för jaktbrott men att det inte kommer leda till någonting. 🤔
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Jag har lite svårt att se varför NVR är inblandade överhuvudtaget här.
Om det inte är en trafikolycka så har NVR inget mandat att ringa ut någon.
Och kan polisen verkligen ringa ut någon på en 40c? Den är ju tillämpningsbar "om vilt påträffas" och innebär inte att någon får eftersöka vilt som någon annan påträffat. Ser man till exempel en skabbräv (utanför jakttid eller på annans mark) så får man inte åka hem och hämta bössan för att kunna avliva den, man får bara avliva den om man råkar ha med sig bössan i bilen av någon anledning.

40 c § Om frilevande vilt anträffas så skadat eller i en sådan belägenhet att det snarast bör avlivas av djurskyddsskäl, får djuret avlivas även om det är fredat eller om avlivningen sker på någon annans mark.
/Gio

Man vet att det är kallt ute, när man går ut och det är kallt.