Rådjurshund!
-
Rådjurshund!
Hej! Världen förändras hos oss. Vi som tidigare bara haft älg påkörningar ser nu mer och mer rådjur överkörda. Eftersom jag har bra älghundar vill jag inte sabba det med att släppa på rådjur. Tips på ras man skulle kunna spåra med och även kunna nyttjas som släpphund som river rådjuret. Plus i kanten hade ju varit om man kan jaga räv eller andra rovdjur oxå för att få mer tid i skogen.
-
- Laikamannen
Re: Rådjurshund!
Enligt min erfarenhet (som inte är så stor på just rådjur) blir det bara drev med taxar och drever ifall djuren inte är så dåliga att dom blir kvar i legan.
En skarpare och snabbare hund krävs för eftersök om man ska ha släpphund.
En jaktstark wachtel, tjt eller liknande kanske funkar. En hund som är nog snabb för ett flyende djur men ändå kan driva om det krävs.
Annars funkar ju många gånger vorsteh som avfångningahund på rådjur och hjort.
En skarpare och snabbare hund krävs för eftersök om man ska ha släpphund.
En jaktstark wachtel, tjt eller liknande kanske funkar. En hund som är nog snabb för ett flyende djur men ändå kan driva om det krävs.
Annars funkar ju många gånger vorsteh som avfångningahund på rådjur och hjort.
Om jag visste var jag skulle dö, skulle jag aldrig gå dit!
Öst-laika
Thor, valp för injagning under 2023
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
Öst-laika
Thor, valp för injagning under 2023
Brunnefjälls G Supra (Hexxan) SJCH
Nitbrännans Sisu J, Gk i björnhägn (Junsele)
Breda Blickens Hildur J
- greyling
Det finns en tråd med nära nog exakt den frågeställningen. Summeringen är att det är hart när omöjligt att få till i en enda hund. Spåra och ha som släpphund funkar ju som kombo men blir klart bäst med en släpphund och en renodlad spårhund. Att dessa ska ge fanken i rådjur och bara gå på rov sedan är svårt eller omöjligt. Spårhunden kanske om den först endast jagar rov. Släpphunden kommer med viss garanti att jaga rå efter första tagna rådjuret, men undantag finns.miss_winchester skrev: ↑05 dec 2024, 23:51 Hej! Världen förändras hos oss. Vi som tidigare bara haft älg påkörningar ser nu mer och mer rådjur överkörda. Eftersom jag har bra älghundar vill jag inte sabba det med att släppa på rådjur. Tips på ras man skulle kunna spåra med och även kunna nyttjas som släpphund som river rådjuret. Plus i kanten hade ju varit om man kan jaga räv eller andra rovdjur oxå för att få mer tid i skogen.
Om du kan tänka dig att hunden får driva rå men kanske då inte blir sådär toppen på rov finns det iaf några öppningar som t ex vachtel eller tjt. Men de kan komma att gilla det mesta.
Ps fugazi måste ha läst ditt inlägg lite fel eller gör jag det
Greyling
-
My bad....
(Läser för fort utan rätt briller ibland, eller helt utan....)
\\ fugazi \\ Magnus \\