Man kan inte annat än imponeras utav er, men framförallt era hundar- Hatten av!
När jag nu fått all glädje och underhållning utav era berättelser, tänkte jag försöka "betala tillbaka" med en egen historia.
Tankar, idéer och konstruktiv kritik uppmuntras.
Håll tillgodo!
Igår fick hon bekänna färg igen.
Denna tjurskalliga, fantastiska lilla knähund!
Påskjuten älg!
Förmodat taggutskott då den enligt skyttens utsago slagit ihop men rest sig och lagt benen på ryggen.
Vi hittade lite blod och några tussar ragg på skottplatsen som stärkte vår tes.
Vi började banda ca 200-300m med endast ett par droppar "skvättblod" i spåret.
Jämna och fina spårstämplar. (Tydde på fungerande rörelseapparat)
Med detta i bakhuvudet insåg vi att vi aldrig skulle kunna "spåra ifatt" den älgen.
Vi pausade kort och en omgruppering utav förhållsskyttar inleddes.
Betty krokades loss och det bar iväg!
Vinkel efter vinkel, längs med och över grusvägar, genom en gårdsplan, över vattendrag och så tillslut efter ca 4km spårande kom så upptaget uppe på ett berg.
Här stod det "bomfast" i närmare en timmas tid. Ackompanjerade utav Bettys taktfasta sång tog vi oss runt för att komma i håll.
Men när vi var inne på ca 300m gick det loss. Och nu följde några km med blandat gångstånd och kortare ståndskall. Vi hängde på. Här någonstans försökte sig även älgen på att skena ifrån Betty. Såg att farten steg till Bettans max och efter en kort stund fick hon stopp på den igen
I denna veva passerade även ett par älgar spåret men Betty höll i.
Även vildsvin sågs korsa deras väg.
Så tillslut parkerade hund och älg ute i ett surhål omgärdat utav tät granplantering.
Med passkyttar på ena sidan så smög jag på ifrån andra hållet.
Men det tog inte lång stund innan jag förstod varför hon valt denna plats. Det var helt omöjligt att smyga sig dit obemärkt igenom granar, sly o vatten.
Men med tanke på passarna som stod på andra hållet så fortsatte jag.
På ca 70m blev så kvigan stött och klev ut på den notoriske älgskytten Thomas som inte gjorde några misstag och saken var klar!
Spårning och upptag efter 4km. Skällning några timmar, flera omställningar och trippmätaren stannade på 1,4mil. Hon slutar aldrig att imponera på mig!
Tack till alla inblandade som hjälpte till.
Ingen nämnd ingen glömd!
Och jodå, den första skyttens skott satt i taggutskottet.
Skitjakt!