Påskjuten älg!

J.friberg

Påskjuten älg!

Inlägg av J.friberg »

Efter att ha funnit denna fantastiska skatt av berättelser har jag nu under ett par månaders tid plöjt igenom i stort sätt alla inlägg.
Man kan inte annat än imponeras utav er, men framförallt era hundar- Hatten av!

När jag nu fått all glädje och underhållning utav era berättelser, tänkte jag försöka "betala tillbaka" med en egen historia.
Tankar, idéer och konstruktiv kritik uppmuntras.

Håll tillgodo!

Igår fick hon bekänna färg igen.
Denna tjurskalliga, fantastiska lilla knähund!

Påskjuten älg!
Förmodat taggutskott då den enligt skyttens utsago slagit ihop men rest sig och lagt benen på ryggen.
Vi hittade lite blod och några tussar ragg på skottplatsen som stärkte vår tes.
Vi började banda ca 200-300m med endast ett par droppar "skvättblod" i spåret.
Jämna och fina spårstämplar. (Tydde på fungerande rörelseapparat)
Med detta i bakhuvudet insåg vi att vi aldrig skulle kunna "spåra ifatt" den älgen.

Vi pausade kort och en omgruppering utav förhållsskyttar inleddes.
Betty krokades loss och det bar iväg!
Vinkel efter vinkel, längs med och över grusvägar, genom en gårdsplan, över vattendrag och så tillslut efter ca 4km spårande kom så upptaget uppe på ett berg.

Här stod det "bomfast" i närmare en timmas tid. Ackompanjerade utav Bettys taktfasta sång tog vi oss runt för att komma i håll.

Men när vi var inne på ca 300m gick det loss. Och nu följde några km med blandat gångstånd och kortare ståndskall. Vi hängde på. Här någonstans försökte sig även älgen på att skena ifrån Betty. Såg att farten steg till Bettans max och efter en kort stund fick hon stopp på den igen 💪

I denna veva passerade även ett par älgar spåret men Betty höll i.
Även vildsvin sågs korsa deras väg.

Så tillslut parkerade hund och älg ute i ett surhål omgärdat utav tät granplantering.
Med passkyttar på ena sidan så smög jag på ifrån andra hållet.
Men det tog inte lång stund innan jag förstod varför hon valt denna plats. Det var helt omöjligt att smyga sig dit obemärkt igenom granar, sly o vatten.
Men med tanke på passarna som stod på andra hållet så fortsatte jag.
På ca 70m blev så kvigan stött och klev ut på den notoriske älgskytten Thomas som inte gjorde några misstag och saken var klar!

Spårning och upptag efter 4km. Skällning några timmar, flera omställningar och trippmätaren stannade på 1,4mil. Hon slutar aldrig att imponera på mig! 😍💪

Tack till alla inblandade som hjälpte till.
Ingen nämnd ingen glömd!

Och jodå, den första skyttens skott satt i taggutskottet.

Skitjakt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
regnskogII

Re: Påskjuten älg!

Inlägg av regnskogII »

Strålande insats, bra tänkt och hanterat.
karelsk blandning

Inlägg av karelsk blandning »

Bra gjort, det är när såna grejer händer det verkligen behövs hundar som vill jaga och håller i.

Är väl ett av dom svårare eftersök och allra helst om det finns mycket andra djur i området.
J.friberg

Inlägg av J.friberg »

karelsk blandning skrev: 11 okt 2022, 10:10 Bra gjort, det är när såna grejer händer det verkligen behövs hundar som vill jaga och håller i.

Är väl ett av dom svårare eftersök och allra helst om det finns mycket andra djur i området.
Tack- ja envisheten finns där. Framförallt när det doftar skadat vilt så fullkomligt sprutar det jaktlust ur öronen på min lilla "stjärna" 😍
Ahlbäck

Inlägg av Ahlbäck »

Kan vara hålla med hatten av bra gjort. Själv tycker jag att såna där eftersöks älgar kan vara dom roligaste att få tag på, känns så bra efteråt när man fått tag i ett skadat djur.
Speciellt när det varit svårt och besvärligt.
Bra jobbat 😀
Östsibirisk laika
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Bra jobbat. Vissa hundar byteinte spår när det är blodlukt med i bilden, andra byter ifall ett färskt spå korsar det skadade djuret, eller får nosväder.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
Johan1978

Inlägg av Johan1978 »

Är taggutskottsträff dödligt? Varför jag frågar är att precis samma händelse inträffade förra året och älgen hittades aldrig på, den spårades kilometer eller kilometer...

Mvh Johan
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Nä, icke dödligt. Har varit med om samma sak själv. Kalven stöp, jag sa åt skytten att skjuta avfågningsskottet, men ha sa det behövs int. Kalven studsade opp o satte iväg. Trots spårnö så hittades den inte, spårade säkert 10km innan det blev mörkt. Nästa dag hade vi mer snö, o spåren hade drivat igen på flera ställen, bl.a ett stort hygge, så vi blev tvugna att ge opp.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta (RIP), Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Johan1978 skrev: 12 okt 2022, 10:01 Är taggutskottsträff dödligt? Varför jag frågar är att precis samma händelse inträffade förra året och älgen hittades aldrig på, den spårades kilometer eller kilometer...

Mvh Johan
Oftast inte, det är en potentiellt sätt stor skada som kan läka ut, särskilt om den inträffar på senhösten så att de lägre temperaturerna ute minskar förekomsten av flugor lite,

nu är vildsvin härdigare än älgar, det anser jag i varje fall, oaktat vilket, jag var med och sköt en liten galt sent i december, den hade en nästan utläkt skottskada genom taggutskottet, det var en lokal infektion, med nekros i ytköttet, men djuret var friskt i övrigt, sprang och rörde sig fritt, ingen påverkan på lymfsystem, ingen påverkan i övrigt på kroppen.

Detta är ett djur jag haft kontakt med själv, för egen del har jag dock kommit att höra talas om i varje fall ett par andra ärenden med vilt som har relativt mycket puckel, utskott som tagit träff och som sedan har klarat sig, även från långa och goda eftersök.
J.friberg

Inlägg av J.friberg »

Johan1978 skrev: 12 okt 2022, 10:01 Är taggutskottsträff dödligt? Varför jag frågar är att precis samma händelse inträffade förra året och älgen hittades aldrig på, den spårades kilometer eller kilometer...

Mvh Johan
Nej, inte direkt.
Därimot finns det som tidigare nämnts en stor risk för infektioner. Som eventuellt kan leda till en lång plågsam död, som med alla sår ute I det vilda. Långt ifrån antibiotika och sterila omslag 🤷‍♂️👍
J.friberg

Inlägg av J.friberg »

Ahlbäck skrev: 12 okt 2022, 07:37 Kan vara hålla med hatten av bra gjort. Själv tycker jag att såna där eftersöks älgar kan vara dom roligaste att få tag på, känns så bra efteråt när man fått tag i ett skadat djur.
Speciellt när det varit svårt och besvärligt.
Bra jobbat 😀
Tack!
Jag kan bara instämma. Ju jäkligare det är, ju bättre känns det när man lyckas :D
karelsk blandning

Mvh Johan
Ja och nej, sköts i ett lag en älg som det hade tagit där och hela framänden på älgen var full i var.
De hade troligen inte överlevt.

Sen har jag även sett där det läkt och en gång även hittat en 6,5 kula vid styckning.
Kulan hade tagit just över rygg raden och kapslat in mot skinnet.
Användarvisningsbild
greyling

Inlägg av greyling »

Mycket bra jobbat och grattis till en vass hund!

Kan bara fylla i apropå taggutskott. Sköt en galt på åtel som visade sig ha en skottskada i taggutskottet. Var i december och den hade troligen inte överlevt den skadan. Men det beror nog helt på hur långt ned det tar samt hur illa infektionen tar. För infekterat blir det. Den här luktade pytonorm och död.
Greyling
win307

Inlägg av win307 »

Mvh Johan
Knall o fall brukar det bli. Har gått på det misstaget 2 ggr. Reser sig och springer i väg efter en stund,man står där som en fåntratt och undrar vad som hände. Den dog ju direkt... :shock:
I lördags sköt jag en galt som stöp direkt,väntade en bra stund medans den sprattla runt på skottplatsen,när jag var säker att den låg för gått sänkte jag blicken för att ta upp radion för att meddela att det gick bra. Då reste den sig och knallade iväg... Andraskottet tog även det i bogen,knäade lite men knalla vidare iaf. Tredjeskottet tog i ryggraden,då blev det stopp utan tvivel.
Cns är lurigt,ofta reser djuret sig igen,tänk på det!
Edit. 2 ggr förut,långa eftersök utan resultat,nu vis av erfarenhet,blev inte 3 ggr. :wink:
Winchester 307 Aimpoint micro H1
Marlin 60 ssk Oblivion
Baikal hagelbrakare
BSA 308 w Tasco
Jägarexamen-88
Användarvisningsbild
Townes van Zandt

Inlägg av Townes van Zandt »

Har erfarenhet av skada på taggutskott på häst.
1. Stora svårigheter/omöjligt att böja nacken för att äta
2. Nekros från lösa benbitar
3. Böld och början till fistelgång kom tillbaka efter över ett år
Elaka saker.
(Det blev tre operationer, mycket omvårdnad och träning. Nu, nio år senare, är hästen i god form och tävlar fortfarande framgångsrikt som 21-åring! 😊)
Esse non videri
karelsk blandning

Townes van Zandt skrev: 14 okt 2022, 11:39 Har erfarenhet av skada på taggutskott på häst.
1. Stora svårigheter/omöjligt att böja nacken för att äta
2. Nekros från lösa benbitar
3. Böld och början till fistelgång kom tillbaka efter över ett år
Elaka saker.
(Det blev tre operationer, mycket omvårdnad och träning. Nu, nio år senare, är hästen i god form och tävlar fortfarande framgångsrikt som 21-åring! 😊)
Vad hände med hästen?

Utan vård hade den inte klarat sig?
Användarvisningsbild
Townes van Zandt

Inlägg av Townes van Zandt »

Den hade förmodligen trillat baklänges på rygg vid bråk med hagkamrat. Skadorna satt på tornutskotten vid manken.
Utan omvårdnad hade den svultit ihjäl.
Utan operation hade den haft begränsad rörlighet till följd av bölder och i slutändan en inflammerad och infektionskänslig fistelgång.
Hade andra utskott skadats hade det kanske gått enklare att böja sig, men risken för nekros hade varit lika stor.
Esse non videri
Användarvisningsbild
westwood

Inlägg av westwood »

Gick ett eftersök under bockjakten på en "årsgris" ca 80kg. Kom aldrig ifatt trots flera km efter den men bedömde den som ett taggutskott. Fick ett sms nu i älgjakten att den skjutits vid gott hull och märktes inget på den. Dock var det en nästan handbollsstor varböld i ryggen, den luktade inte hallon. Tror faktiskt att den hade klarat sig mtp att hullet och rörelse var opåverkad. Men grisar är segare än älgar.
karelsk blandning

Sköt en älg igår som hade en träff högt upp i taggutskotten, kan inte ha varit spec gammalt efterssom det inte var infekterat och syntes först efter avpälsningen.

Såg ut som litet ingångshål och utgången var inte desto större.
Syntes ingenting på älgen före skinnet var av och då tittade jag ganska länge innan skott.