Så, så långt så är jag lite nöjd med det, men vi får se hur det står sig i längden. Det är ju trots allt inte gratis för vad man får. (Å andra sidan ingen prenumeration, som jag inte alls gillar.)
Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
- lasse-a
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Har ni prövat det nya scenariet Rough Shooting? Jag köpte det igår och så långt så gillar jag det. Det lägger till en dimension i hagelskyttet som jag tycker saknats, nämligen de snabba mera instinktiva skotten (som jag, som övertänker precis allt, behöver öva på
)
Så, så långt så är jag lite nöjd med det, men vi får se hur det står sig i längden. Det är ju trots allt inte gratis för vad man får. (Å andra sidan ingen prenumeration, som jag inte alls gillar.)
-
droggot
Rea på scenarios hos GAIM
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- jakt_hampus
Köpte Gaim tidigt i augusti, så snart 2 månader sedan. Har haft väldigt roligt med det, snittat säker 4-5 dagar i veckan då jag övat. Blivit 10000+ simulatorskott. Det är ju tydligt att man blir bättre på själva simulator-skyttet i alla fall. Återkommer med bedömning om reellt skytte när jag varit och provat 22lr på grisbanan igen.
Jag har i alla fall inte ångrat mitt köp.
Gjorde även en fixtur så att jag kan använda min vanliga bössa till att svinga runt med. Men den är så pass mycket tyngre att jag föredrar GAIM-bössan just nu. Har ändå träningsvärk när jag kört mycket flera dagar i rad.
Tror även att den lite högre positionen handkontrollen får gör positions-precisionen av handkontrollern sämre (har en tumspak + knapphållare, så det är inte det som spökar).
Några saker som jag stör mig på dock. Vissa scenarion där djuren har en förmåga att tvärt stanna upp, med effekt att man skjuter framför om man timear fel. Älg-scenariot är ett exempel där det ofta händer olägligt. Sen har jag även upplevt att träffarna inte registreras korrekt. Ibland "träffar" man inte djuret alls fast man låg klockrent (djuret visas inte ens relativt skottet i "replayn"), ibland registreras det som bom fastän pricken är centralt i lungorna. Så lite wonky verkar det vara, men säkert att 99% stämmer som det ska, eller vad säger ni andra som gaimar mycket?
Gjorde även en fixtur så att jag kan använda min vanliga bössa till att svinga runt med. Men den är så pass mycket tyngre att jag föredrar GAIM-bössan just nu. Har ändå träningsvärk när jag kört mycket flera dagar i rad.
Tror även att den lite högre positionen handkontrollen får gör positions-precisionen av handkontrollern sämre (har en tumspak + knapphållare, så det är inte det som spökar).
Några saker som jag stör mig på dock. Vissa scenarion där djuren har en förmåga att tvärt stanna upp, med effekt att man skjuter framför om man timear fel. Älg-scenariot är ett exempel där det ofta händer olägligt. Sen har jag även upplevt att träffarna inte registreras korrekt. Ibland "träffar" man inte djuret alls fast man låg klockrent (djuret visas inte ens relativt skottet i "replayn"), ibland registreras det som bom fastän pricken är centralt i lungorna. Så lite wonky verkar det vara, men säkert att 99% stämmer som det ska, eller vad säger ni andra som gaimar mycket?
-
droggot
Dessa konstiga stopp eller jätte snabba vinklingar har även jag klagat på hos GAIM.jakt_hampus skrev: 29 sep 2025, 18:29 Köpte Gaim tidigt i augusti, så snart 2 månader sedan. Har haft väldigt roligt med det, snittat säker 4-5 dagar i veckan då jag övat. Blivit 10000+ simulatorskott. Det är ju tydligt att man blir bättre på själva simulator-skyttet i alla fall. Återkommer med bedömning om reellt skytte när jag varit och provat 22lr på grisbanan igen.
I dom senaste uppdateringarna har i alla fall jag fått färre av dessa stopp. (Nu spelar jag dock aldrig älg scenariot)
Jag har även anmält flera skott som jag tycker är träff men visas som bom.
Jag brukar spela in dom på film och skicka till GAIM.
Anmälde senast några sådana konstiga missar i Duvjakts scenariot där såg det ut som träff i förstorings glaset men när jag snurrade på duvan såg jag att bollen som täckte hela duvan tydligen inte nådde hela vägen fram till duvan när man inspekterade den från sidan.
Detta skall fixas till nästa release meddelade GAIM.
Så till alla er GAIMare anmäl alla konstigheter till supporten så får vi alla ännu bättre träning.
-
droggot
Testade Älg scenariot och jag förstår vad du stör dig på.
Ganska ofta gick det väldigt ryckigt och djuren stannar/hackar till.
Ganska ofta gick det väldigt ryckigt och djuren stannar/hackar till.
-
Westfields
Jag skaffade Gaim för någon månad sedan.
En sak jag reagerade på var hur mycket lättare det är att träffa med rödpunkt på hagel än med bara spången.
Jag har alltid varit en bedrövlig lerduveskytt trots att jag har övat mycket tidvis och det var mest därför jag skaffade Gaim. Tanken slår mig dock om det inte kan vara tvärtom, att ett Aimpoint Acro S2 på bocken skulle kunna göra att jag blir bättre i verkligheten?
En sak jag reagerade på var hur mycket lättare det är att träffa med rödpunkt på hagel än med bara spången.
Jag har alltid varit en bedrövlig lerduveskytt trots att jag har övat mycket tidvis och det var mest därför jag skaffade Gaim. Tanken slår mig dock om det inte kan vara tvärtom, att ett Aimpoint Acro S2 på bocken skulle kunna göra att jag blir bättre i verkligheten?
-
droggot
När jag först fick mitt GAIM kunde jag knappt använda hagel delen.Westfields skrev: 30 sep 2025, 11:56 Jag skaffade Gaim för någon månad sedan.
Jag sköt med riktiga bössan på ett helt annat sätt.
Jag bara kastade upp bössan till axeln och tryckte av och detta fungerade inte så bra i GAIM.
Jag övade sen en hel del på att skjuta genom att dra igenom målet istället och nu går det mycket bättre att skjuta så efter en hel del övning.
Sen om man inte har rödpunkt på hagelbössan är det skitviktigt hur du ställt in bössan i GAIM jag upptäckta att min var lite vriden dvs tån på kolven gick till vänster och efter jag korrigerade det så träffade jag mycket oftare.
-
Westfields
Du har definitivt en bra poäng i att man måste vara extra noggrann när man ställer in geväret i simulatorn när man ska skjuta utan rödpunkten.
- lasse-a
Ja, som alltid med hagelskytte så är passform A och O. Man måste pilla ganska mycket s.a. anlägget stämmer virtuellt som du säger.
Och skall man skjuta med rödpunkt (och inte bara rena från/mot-skott då) så tror jag att lära sig att dra igenom är modellen.
(Men det finns som sagt många olika sätt att angripa problemet; som passar olika bra beroende på, och jag är långtifrån någon expert.)
Och skall man skjuta med rödpunkt (och inte bara rena från/mot-skott då) så tror jag att lära sig att dra igenom är modellen.
(Men det finns som sagt många olika sätt att angripa problemet; som passar olika bra beroende på, och jag är långtifrån någon expert.)
- jakt_hampus
Bra att du skickar in till dem. Har funderat på att filma och göra det också, ska försöka.
När man skjuter vildsvinsscenariot i snölandskap, så har jag även märkt att man kan bomma när grisarna är nära träden som ligger på marken. Det är något jag bör fånga på video tänker jag.
Ska vi inte sporra varandra med lite forumtävlingar?
Förslagsvis att vi väljer ett scenario och ett slutdatum, så får man nöta det lite och så högst score under perioden vinner?
När man skjuter vildsvinsscenariot i snölandskap, så har jag även märkt att man kan bomma när grisarna är nära träden som ligger på marken. Det är något jag bör fånga på video tänker jag.
Ska vi inte sporra varandra med lite forumtävlingar?
Förslagsvis att vi väljer ett scenario och ett slutdatum, så får man nöta det lite och så högst score under perioden vinner?
-
droggot
En sak med GAIM som jag tycker är undermåligt är hur dom visar träff procenten.
Detta är något jag påpekat till GAIM.
Som det är nu så är det bra träffar och missar det är allt man får, men jag har bett dom att visa träffprocent även på vilket avstånd och hastighet du har.
Jag har inga problem att skjuta 100% om jag struntar i långa håll och högre hastighet men vad är detta för träning?
Så jag har bett dom om det skulle gå att få träffprocent på olika avstånd.
Jag spelar ofta Cornfield om jag har haft lite uppehåll då detta scenario inte har massa kullar och gropar som gör allt svårare tex Hilly forest.
I detta scenario skulle det vara grymt att även få reda på vilken träff procent man har på dom olika avstånden.
Tex 100% på -20m , 70% på - 40m och 50% -60m och så vidare.
Sen är jag nyfiken på träff procenten på vilken hastighet djuret har.
Allt detta vore super för att få reda på sin egna begränsningar.
Som det är nu så är det bra träffar och missar det är allt man får, men jag har bett dom att visa träffprocent även på vilket avstånd och hastighet du har.
Jag har inga problem att skjuta 100% om jag struntar i långa håll och högre hastighet men vad är detta för träning?
Jag spelar ofta Cornfield om jag har haft lite uppehåll då detta scenario inte har massa kullar och gropar som gör allt svårare tex Hilly forest.
I detta scenario skulle det vara grymt att även få reda på vilken träff procent man har på dom olika avstånden.
- lasse-a
Köpte det nya andjakts-scenariet igår och gillar det så långt. Snabbare och mera utmanande än det gamla (som iofs måste varit tänkt att vara mycket lätt) och mycket bättre grafik med mer realism (både i scenariet och att titta på).
Någon annan?
Någon annan?
-
droggot
Jag har det och jag tycker det är bra.lasse-a skrev: 24 okt 2025, 20:10 Köpte det nya andjakts-scenariet igår och gillar det så långt. Snabbare och mera utmanande än det gamla (som iofs måste varit tänkt att vara mycket lätt) och mycket bättre grafik med mer realism (både i scenariet och att titta på).
Någon annan?
En liten sak jag skulle vilja att det var några färre långsamma änder per omgång för det är rätt sällan änder kommer långsamt annars tycker jag det är bra.
Jag jagar mest änder vid kusten utan bulvaner och det är endast i rejäl motvind dom kommer långsamt.
- lasse-a
Ja, det är sant. Det här scenariet är ju inte ett kargt kustlandskap direkt. De enda änder jag kommer åt är ganska långt inne i landet, men jag är långtifrån någon expert på änder. (Eller någon annan fågel för den delen.droggot skrev: 28 okt 2025, 16:29 Jag har det och jag tycker det är bra.
En liten sak jag skulle vilja att det var några färre långsamma änder per omgång för det är rätt sällan änder kommer långsamt annars tycker jag det är bra.
Jag jagar mest änder vid kusten utan bulvaner och det är endast i rejäl motvind dom kommer långsamt.
-
droggot
Om du stöter upp vilda änder ur en pöl brukar det bli en jäkla fart på dom.lasse-a skrev: 29 okt 2025, 11:59Ja, det är sant. Det här scenariet är ju inte ett kargt kustlandskap direkt. De enda änder jag kommer åt är ganska långt inne i landet, men jag är långtifrån någon expert på änder. (Eller någon annan fågel för den delen.droggot skrev: 28 okt 2025, 16:29 Jag har det och jag tycker det är bra.
Jag jagar mest änder vid kusten utan bulvaner och det är endast i rejäl motvind dom kommer långsamt.)
Vissa änder i detta scenario flyger mer som bulländer i början på augusti och det är inte någon träning för mig.
-
Westfields
Ja du har helt rätt. Samma sak om man t.ex. skjuter flera djur i sekvens, t. ex. alla kultingarna och sedan suggan och sedan tycker jag att det kanske kunde vara högre poäng ju fortare man skjuter.droggot skrev:En sak med GAIM som jag tycker är undermåligt är hur dom visar träff procenten.
Men man kanske får leva med att allt inte är maximalt, det är ju trots allt den lilla datorn i headsetet som ska driva hela kalaset.
Från Gaim:
How is the score calculated in GAIM hunting?
General rule is that a killing shot generates 1000p. Any injuring shot deducts 100p. Breaking any safety rule deducts 250p. All points are multiplied by your accuracy which in turn is calculated by dividing killing shots with total shots. These points should encourage good decisions of not taking too difficult or dangerous shots. More practice equals better shooting skills and higher score!
-
Helmetrock
En annan något störande sak är hur dåligt kontrollen sitter i sitt fäste på geväret. Har man lagt ifrån sig det så får man ju pilla kontrollen rätt igen för att man ska träffa.
- lasse-a
Hmm, det har jag iofs aldrig upplevt. Men jag kanske är försiktig?Helmetrock skrev: 29 okt 2025, 17:20 En annan något störande sak är hur dåligt kontrollen sitter i sitt fäste på geväret. Har man lagt ifrån sig det så får man ju pilla kontrollen rätt igen för att man ska träffa.
-
droggot
Det finns lite olika varianter på fästen.Helmetrock skrev: 29 okt 2025, 17:20 En annan något störande sak är hur dåligt kontrollen sitter i sitt fäste på geväret. Har man lagt ifrån sig det så får man ju pilla kontrollen rätt igen för att man ska träffa.
På mitt så spänner jag fast kontrollen med kardborre band och det tycker jag sitter bra.
Visst ruckar man på kontrollen så ändrar den sig lite men jag trycker bara ner tummen på delen på kontrollen där man har handflatan så rättar den till sig det lilla den har ändrat sig.
- lasse-a
Ja, jag har gummibanden, men har ändå inte upplevt att kontrollen rör sig. Men jag har "bössan" stående, och när jag lägger ner den så är jag väl inte hårdhänt direkt. Men jag kollar ändå ibland att kontrollen sitter i bott; har dock inte upplevt att den rört sig.