LöstVanhala skrev: 17 jan 2025, 16:09Tack för delning. Har tyvärr inte printer själv, men kan någon tänka sig att printa åt mig så kan jag köpa och dela modellbeskrivningen (och såklart ersätta skäligt för utskriften) Mvh jlasse-a skrev: 13 jan 2025, 16:39Ja, han som gjorde dem tar betalt för modellen (och så får man i så fall printa dem själv) så jag vill inte bara lägga ut den (prototypen) eller printa åt någon annan.Vanhala skrev: 02 jan 2025, 21:00
Upp på den, jag har en Quest 2 och skulle gärna testa en 3D-printat tillbehör om någon har tillång till ett sådant. Mvh j
Men är är länk till Quest 2 modellen iaf: https://www.cgtrader.com/3d-print-model ... or-quest-2 Han har en version för Quest 3 också.
Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
- Vanhala
- Inlägg: 1335
- Blev medlem: 03 jan 2014, 13:15
- Ort: skåne/småland
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Intresserad av jaktmark i Skåne - Har bra möjlighet att erbjuda jakt i södra Småland
-
Mags2
- Inlägg: 907
- Blev medlem: 27 jul 2024, 12:02
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Övat som fan på högviltsprovet, och är ganska säker på det nu (med kvastkaft och x3). Övrigt är lättare, tycker jag.
Tror inte jag hållit i ett klass 1 vapen ens, hur mycket rikigt skotträning tror ni det krävs för att klara jägarexamen? OBS, är ej någon naturbegåvning.
Tror inte jag hållit i ett klass 1 vapen ens, hur mycket rikigt skotträning tror ni det krävs för att klara jägarexamen? OBS, är ej någon naturbegåvning.
Säljer: Dämpare Compact Streamer gen 2 .308 5/8-24 helt ny 4200:-
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
-
ctrl
- Inlägg: 1961
- Blev medlem: 04 feb 2022, 17:44
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Låter lovande, kan bara tala för mig själv: jag tycker det är enklare i verkligheten än i Gaim. 
- lasse-a
- Inlägg: 4415
- Blev medlem: 21 jun 2018, 08:19
- Ort: Västergötland
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Tja, det är ju en inte helt lätt fråga att svara på. Har du t ex skjutit krutvapen förut i någon mängd? Om du t ex skjutit en del cylinder-repeater klass 2 så är ju steget inte så stort.Mags2 skrev: 26 jan 2025, 01:43 Övat som fan på högviltsprovet, och är ganska säker på det nu (med kvastkaft och x3). Övrigt är lättare, tycker jag.
Tror inte jag hållit i ett klass 1 vapen ens, hur mycket rikigt skotträning tror ni det krävs för att klara jägarexamen? OBS, är ej någon naturbegåvning.
Om du inte gjort det så är ju just manövreringen av vapnet något du behöver träna på; dvs att repetera in en ny patron efter första skottet. De kan man med fördel torröva med blindpatroner om du har någon med tillgång till lämpligt vapen. Lär dig från början att repetera med vapnet vid kinden. Du skall med lite övning kunna vara klar med repetitionen och siktet vara på målet igen efter första skottet innan älgen har hunnit börja löpa (du har ca 1 sekund på dig).
Det enda som är kvar då är att vänja sig vid och lära sig ta rekyl. Återigen om du skjutit klass 2 i någon mängd så är steget upp till den vanligaste skjutbanekalibern 6,5x55 inte jättestor. Men om du inte gjort det så är det ju skillnad. Man lär sig inte med nödvändighet att hålla i vapnet korrekt med Gaim.
Glöm inte att du får skjuta med käpp; det gör ganska stor skillnad för en nybörjare så fundera på att göra det. Och förstoring kring 4 är lämpligt, något som ju tyvärr inte går att ställa som man vill i Gaim.
Så om jag skulle tvingas gissa så ligger svaret någonstans i intervallet ~30-100, i undantagsfall 200 skott. Men det går som sagt inte att säga med någon säkerhet.
P.S. Och även jag tycker att det är lättare i verkligheten.
-
Grisaknoe
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 20 mar 2023, 19:52
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Det beror nog på hur mycket övrig erfarenhet man har av skytte.Mags2 skrev: 26 jan 2025, 01:43 Övat som fan på högviltsprovet, och är ganska säker på det nu (med kvastkaft och x3). Övrigt är lättare, tycker jag.
Tror inte jag hållit i ett klass 1 vapen ens, hur mycket rikigt skotträning tror ni det krävs för att klara jägarexamen? OBS, är ej någon naturbegåvning.
Jag skulle iaf gissa på.. Så många skott det tar för att vänja sig vid att det smäller, med allt vad det innebär.
Det är lättare att skjuta i verkligheten för du har inte vr:s begränsningar som stör varseblivning, vinklar och djupseende etc.
Något som störde mig när jag sköt upp var att älgen accelererade väldigt olinjärt och tog en bra tid på sig att komma upp i fart jämfört med gaim.
Tänk på anlägg, emulera rekyl samt repetering av skott när du tränar i gaim så kommer du närmare verkligheten.
Skjut även i övriga scenarier för att där plocka upp skytte vid lite mer olika acceleration, det blir mer instinktivt skytte då.
-
Mags2
- Inlägg: 907
- Blev medlem: 27 jul 2024, 12:02
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Låter ändå inte omöjlitg. Hur är det med det "vanliga" skjutprovet, dvs hagel och precision. Skjuter precision med Gaim stående, och hagel känns lätt det med. Skall jag nöja mig med det, och köpa en övningsstudsare innan jag skjuter för högvilt?
Säljer: Dämpare Compact Streamer gen 2 .308 5/8-24 helt ny 4200:-
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
- lasse-a
- Inlägg: 4415
- Blev medlem: 21 jun 2018, 08:19
- Ort: Västergötland
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Ja, har du redan småvilt-licens och hagelbössa? I så fall så kan du köpa en klass 2, exv. 223 Rem för övning. Men om du inte kan använda den till något annat så skulle jag säga att det antagligen är bortkastade pengar (min egen 223 Rem Howa Varmint är den jag skjuter mest med, eftersom den är roligast, men det är inget argument).Mags2 skrev: 26 jan 2025, 19:06 Låter ändå inte omöjlitg. Hur är det med det "vanliga" skjutprovet, dvs hagel och precision. Skjuter precision med Gaim stående, och hagel känns lätt det med. Skall jag nöja mig med det, och köpa en övningsstudsare innan jag skjuter för högvilt?
Bättre i så fall att lägga de pengarna på övningsammunition på den lokala älgbanan.
Om du inte har skjutit något av dem så är det lite annorlunda. Hagelskytte med Gaim tycker jag ger en hel del men jag har ju redan skjutit några tusen skott hagel. Hagelgevär har kraftig rekyl, och du måste lära dig att göra ett litet anlägg när du skjuter upp. Så även där skulle jag säga att du behöver några skott med instruktör innan du kan skjuta upp.
Precisionen för småvilt, alltså med 22LR behöver däremot inte den som skjutit förr öva särskilt mycket. Man får skjuta med stöd (först bänk och sedan "jägarmässigt") och det är inte en svår gren. Men lite övning behövs (någon handfull skott). Att du skjuter den stående nu spelar mindre roll eftersom det inte är det du kommer göra under uppskjutningen.
-
droggot
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 okt 2011, 10:12
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Jag tror detta är rätt individuellt.Mags2 skrev: 26 jan 2025, 01:43 Övat som fan på högviltsprovet, och är ganska säker på det nu (med kvastkaft och x3). Övrigt är lättare, tycker jag.
Tror inte jag hållit i ett klass 1 vapen ens, hur mycket rikigt skotträning tror ni det krävs för att klara jägarexamen? OBS, är ej någon naturbegåvning.
Vissa är rekyl berörda, Vissa är berörda av smällen och vissa bryr sig inte om något av dom.
Du har ju nu fått in känslan av att svinga med och avfyra i rätt ögonblick.
Har du skjutit något vapen tidigare?
Om du har det hade jag åkt till skjutbanan och lånat gevär och provskjutit några serier bara för att vänja sig vid ett klass 1 vapen.
Hart du aldrig skjutit något jaktvapen tidigare kollat med skjutbanan om dom har någon vapen hanterings/skjut utbildning.
Jag tror GAIM kommer hjälpa många som är berörda av rekyl / Smäll att skjuta bättre då man kommer glömma bort att detta sker när man skjuter jaktskott, då man har "torrtränat" väldigt många skott utan detta störande moment.
Jag minns mitt senast skott på löpande vilt.
Jag tror jag inte ens att jag märkte att det small utan fokus var bara på var korset var när jag tryckte av.
-
regnskogII
- Inlägg: 3441
- Blev medlem: 13 mar 2019, 17:26
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Det sista med mål och riktmedelsfokus är en bra tanke, den stämmer också enligt mig,
med ett omfattande bruk av Gaimet har jag noterat att jag har mer fokus på målet vid jakt,
det är också som så att jag får en mycket starkare känsla för mina skott än tidigare,
det vill säga att jag vet hur det har tagit även innan jag ser hur det har tagit.
Angående detta i verkliga livet, om någon av er går från att skjuta en kal 12 till en
kal 410, förutsatt att den passar väl så kommer ni att få se och känna samma sak,
från att det är så att man förlorar bilden, målet, skärpan mer eller mindre
till att det inte sker någon störning alls, egentligen.
Det är det som gör en bra 410 så otroligt rolig att skjuta med.
med ett omfattande bruk av Gaimet har jag noterat att jag har mer fokus på målet vid jakt,
det är också som så att jag får en mycket starkare känsla för mina skott än tidigare,
det vill säga att jag vet hur det har tagit även innan jag ser hur det har tagit.
Angående detta i verkliga livet, om någon av er går från att skjuta en kal 12 till en
kal 410, förutsatt att den passar väl så kommer ni att få se och känna samma sak,
från att det är så att man förlorar bilden, målet, skärpan mer eller mindre
till att det inte sker någon störning alls, egentligen.
Det är det som gör en bra 410 så otroligt rolig att skjuta med.
Utloggad- nås på sedvanliga andra kanaler
- Traktormannen
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 11 maj 2008, 22:57
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
En fråga till er som har Gaim, måste man ha tillgång till wifi/internet eller fungerar det att öva helt offline?
Är allt som behövs nedladdat i headsetet.
Är allt som behövs nedladdat i headsetet.
-
droggot
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 okt 2011, 10:12
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
För att få igång det från början måste du ha ett meta konto och så klart tillgång till internet.
Jag kan köra mitt ibland och då meddelar GAIM att den inte har tillgång till internet så det borde fungera fast jag aldrig riktigt har testat.
Jag kan köra mitt ibland och då meddelar GAIM att den inte har tillgång till internet så det borde fungera fast jag aldrig riktigt har testat.
-
Mags2
- Inlägg: 907
- Blev medlem: 27 jul 2024, 12:02
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Lite återkoppling då.
Första försöket med att skjuta upp precision gick inte alls. Provet var med 6,5 x 55, istället för 22 lr som jag trodde. Man måste tydligen lära sig hålla ordentligt i vapnet, det behöver man ju inte med Gaim.
Tog två 1-timmars pass med instruktör, sköt 15 serier totalt både precision och älg (kostnad ca 2500:-...)
Nytt försök på precision, tyckte det kändes ungefär samma som gången innan, men nu blev det godkänt utan problem. Sista skottet i bänk stack iväg lite bara, sköt tightare serie med jägarstöd. Eftersom jag hade bokat högvilt samtidigt, så var det bara att ställa sig i båset. Var så nervös så benen skakade, fick inget att stämma. Något skott fick jag kasta iväg innan älgen hann gömma sig. Efter tre serier tänkte jag att det här kommer aldrig att gå, men provledaren sa bara "du är godkänd".
Jag tror fortfarande att elektroniska tavlan var ur funktion och han godkände mig rakt av.
Fick aldrig veta var skotten tagit, och brydde mig inte heller.
Okej, hjälpte Gaim mig då? Har ändå skjutit > 10 tusen skott totalt där. Nja. Precisisonsskjutningen tror jag inte det gjorde någon skillnad alls. Älgen har det troligen hjälpt. Om målet är att klara jägarexamen är det skjutinstruktör du skall köpa in, inte ett Gaim.
Däremot tror jag att de kan vara bra för de som redan lärt sig grunderna och behöver mängdträning. Och så är det kul!
Första försöket med att skjuta upp precision gick inte alls. Provet var med 6,5 x 55, istället för 22 lr som jag trodde. Man måste tydligen lära sig hålla ordentligt i vapnet, det behöver man ju inte med Gaim.
Tog två 1-timmars pass med instruktör, sköt 15 serier totalt både precision och älg (kostnad ca 2500:-...)
Nytt försök på precision, tyckte det kändes ungefär samma som gången innan, men nu blev det godkänt utan problem. Sista skottet i bänk stack iväg lite bara, sköt tightare serie med jägarstöd. Eftersom jag hade bokat högvilt samtidigt, så var det bara att ställa sig i båset. Var så nervös så benen skakade, fick inget att stämma. Något skott fick jag kasta iväg innan älgen hann gömma sig. Efter tre serier tänkte jag att det här kommer aldrig att gå, men provledaren sa bara "du är godkänd".
Jag tror fortfarande att elektroniska tavlan var ur funktion och han godkände mig rakt av.
Okej, hjälpte Gaim mig då? Har ändå skjutit > 10 tusen skott totalt där. Nja. Precisisonsskjutningen tror jag inte det gjorde någon skillnad alls. Älgen har det troligen hjälpt. Om målet är att klara jägarexamen är det skjutinstruktör du skall köpa in, inte ett Gaim.
Däremot tror jag att de kan vara bra för de som redan lärt sig grunderna och behöver mängdträning. Och så är det kul!
Säljer: Dämpare Compact Streamer gen 2 .308 5/8-24 helt ny 4200:-
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
- Traktormannen
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 11 maj 2008, 22:57
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Nej den biten förstår jag ju att man måste ha ett meta konto och ladda ner programvaran, tänkte mest om man tar med sig det på semester, en jaktkoja eller annan plats där tillgången på internet är obefintlig.droggot skrev: 28 mar 2025, 12:19 För att få igång det från början måste du ha ett meta konto och så klart tillgång till internet.
Jag kan köra mitt ibland och då meddelar GAIM att den inte har tillgång till internet så det borde fungera fast jag aldrig riktigt har testat.
-
droggot
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 okt 2011, 10:12
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Jag tror det bör fungera för jag kan som jag skrev tidigare köra fast mitt internet är nere.Traktormannen skrev: 28 mar 2025, 13:33Nej den biten förstår jag ju att man måste ha ett meta konto och ladda ner programvaran, tänkte mest om man tar med sig det på semester, en jaktkoja eller annan plats där tillgången på internet är obefintlig.droggot skrev: 28 mar 2025, 12:19 För att få igång det från början måste du ha ett meta konto och så klart tillgång till internet.
Jag kan köra mitt ibland och då meddelar GAIM att den inte har tillgång till internet så det borde fungera fast jag aldrig riktigt har testat.
/Larsa
- lasse-a
- Inlägg: 4415
- Blev medlem: 21 jun 2018, 08:19
- Ort: Västergötland
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Bara att säga grattis!Mags2 skrev: 28 mar 2025, 12:33 Nytt försök på precision, tyckte det kändes ungefär samma som gången innan, men nu blev det godkänt utan problem. Sista skottet i bänk stack iväg lite bara, sköt tightare serie med jägarstöd. Eftersom jag hade bokat högvilt samtidigt, så var det bara att ställa sig i båset. Var så nervös så benen skakade, fick inget att stämma. Något skott fick jag kasta iväg innan älgen hann gömma sig. Efter tre serier tänkte jag att det här kommer aldrig att gå, men provledaren sa bara "du är godkänd".![]()
Jag tror fortfarande att elektroniska tavlan var ur funktion och han godkände mig rakt av.Fick aldrig veta var skotten tagit, och brydde mig inte heller.
Igen...
-
droggot
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 27 okt 2011, 10:12
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Intressant att höra hur det gick för dig.Mags2 skrev: 28 mar 2025, 12:33 Lite återkoppling då.
Första försöket med att skjuta upp precision gick inte alls. Provet var med 6,5 x 55, istället för 22 lr som jag trodde. Man måste tydligen lära sig hålla ordentligt i vapnet, det behöver man ju inte med Gaim.![]()
Tog två 1-timmars pass med instruktör, sköt 15 serier totalt både precision och älg (kostnad ca 2500:-...)
Nytt försök på precision, tyckte det kändes ungefär samma som gången innan, men nu blev det godkänt utan problem. Sista skottet i bänk stack iväg lite bara, sköt tightare serie med jägarstöd. Eftersom jag hade bokat högvilt samtidigt, så var det bara att ställa sig i båset. Var så nervös så benen skakade, fick inget att stämma. Något skott fick jag kasta iväg innan älgen hann gömma sig. Efter tre serier tänkte jag att det här kommer aldrig att gå, men provledaren sa bara "du är godkänd".![]()
Jag tror fortfarande att elektroniska tavlan var ur funktion och han godkände mig rakt av.Fick aldrig veta var skotten tagit, och brydde mig inte heller.
Okej, hjälpte Gaim mig då? Har ändå skjutit > 10 tusen skott totalt där. Nja. Precisisonsskjutningen tror jag inte det gjorde någon skillnad alls. Älgen har det troligen hjälpt. Om målet är att klara jägarexamen är det skjutinstruktör du skall köpa in, inte ett Gaim.
Däremot tror jag att de kan vara bra för de som redan lärt sig grunderna och behöver mängdträning. Och så är det kul!
Som du beskriver så tror jag det är svårt att man bara kör GAIM och sen lyckas skjuta upp utan någonsin skjutit ett klass ett vapen.
Jag tror att man måste skjuta riktiga bössor för att få in känslan sen mängd träna med GAIM.
Men nu när du är klar tror jag du kommer ha jätte mycket nytta av GAIM när du kan göra både och.
Jag märker att jag är mycket tryggare i skyttet på grund av att jag hela tiden skjuter lite.
Jag har aldrig några långa uppehåll som jag hade innan GAIM.
-
Mags2
- Inlägg: 907
- Blev medlem: 27 jul 2024, 12:02
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Misstänkte du skulle se detta.
Glömde nämna min gode vän och kamrat som tog mig ut två ggr och fick skjuta lite.
Säljer: Dämpare Compact Streamer gen 2 .308 5/8-24 helt ny 4200:-
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
Köper: Skidskyttegevär
Skjutskicklighet ökar värnkraften
- jakt_hampus
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 23 okt 2006, 20:58
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Har köpt mig denna simulator med. Har en del "drift" när man håller uppe bössan vid axeln. Även fast jag gjort en egen B + styrspaks-tryckare.
Upplever ni också det fast till mindre grad?
Tycker att standardkolven är extremt lång, jobbigt lång för mig som ändå är 193cm lång.
Har dock fixat så att jag kan öva med min ena bössa (bergara b14), känns bättre.
Det enda som egentligen stör är det lilla driftet.
Upplever ni också det fast till mindre grad?
Tycker att standardkolven är extremt lång, jobbigt lång för mig som ändå är 193cm lång.
Har dock fixat så att jag kan öva med min ena bössa (bergara b14), känns bättre.
Det enda som egentligen stör är det lilla driftet.
-
Grisaknoe
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 20 mar 2023, 19:52
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Rummet har stor betydelse. Reflektioner i speglar och fönster kan störa rätt mycket. Se till att ha bra belysning samt dra för gardiner och liknande om du har möjligheten.jakt_hampus skrev: 14 aug 2025, 12:07 Har köpt mig denna simulator med. Har en del "drift" när man håller uppe bössan vid axeln. Även fast jag gjort en egen B + styrspaks-tryckare.
Upplever ni också det fast till mindre grad?
Tycker att standardkolven är extremt lång, jobbigt lång för mig som ändå är 193cm lång.
Har dock fixat så att jag kan öva med min ena bössa (bergara b14), känns bättre.
Det enda som egentligen stör är det lilla driftet.
https://www.thingiverse.com/thing:6961832
- jakt_hampus
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 23 okt 2006, 20:58
Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?
Jag ska testa byta rum och rapportera om det hjälper, tack.
Har redan en sån fast för Meta q 3.
Har redan en sån fast för Meta q 3.


