Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

droggot

Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Inlägg av droggot »

Johan68 skrev: 20 nov 2024, 19:22 Funderar på Quest 3S. Någon som kör den? Lägre upplösning än vanliga 3:an men också bra mycket billigare.
Vad jag har hört så har den inte dom nya linserna som gör det lättar att få bra fokus i headsettet.
Det är nog det jag stör mig mest på i Q2 just att man måste mecka runt tills man får bra fokus så jag skulle inte satsa på 3S
1986koffen

Inlägg av 1986koffen »

Nån anledning att köpa quest 3 istället för 2 för att spela Gaim? Skiljer några tusen i pris.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

1986koffen skrev: 27 nov 2024, 21:02 Nån anledning att köpa quest 3 istället för 2 för att spela Gaim? Skiljer några tusen i pris.
Ja, det är en bra fråga. Jag kör själv med 2 och har aldrig testat 3, så om någon testat båda så får de gärna berätta.
Grisaknoe

Inlägg av Grisaknoe »

Är också intresserad av det här. Har mycket svårt att se lerduvorna i quest2. Samt om lagget är åtgärdat med 3an.
droggot

Inlägg av droggot »

Grisaknoe skrev: 28 nov 2024, 15:01 Är också intresserad av det här. Har mycket svårt att se lerduvorna i quest2. Samt om lagget är åtgärdat med 3an.
Lagget tror jag inte dom kommer fixa tyvärr.
När jag började köra i Quest 2 så vibrerade kontrollerna och då fans det inget lagg över huvud taget.
Men Meta tog bort denna funktion tyvärr.
Problemet är nog att spelen alla spelar saknar just behovet av "fin precisionen" som Gaim behöver.
Spelen brukar mest vara typ boxning eller andra viftande rörelser och då finns inte detta lagg problem.
Grisaknoe

Inlägg av Grisaknoe »

droggot skrev: 04 dec 2024, 09:55
Grisaknoe skrev: 28 nov 2024, 15:01 Är också intresserad av det här. Har mycket svårt att se lerduvorna i quest2. Samt om lagget är åtgärdat med 3an.
Lagget tror jag inte dom kommer fixa tyvärr.
När jag började köra i Quest 2 så vibrerade kontrollerna och då fans det inget lagg över huvud taget.
Men Meta tog bort denna funktion tyvärr.
Problemet är nog att spelen alla spelar saknar just behovet av "fin precisionen" som Gaim behöver.
Spelen brukar mest vara typ boxning eller andra viftande rörelser och då finns inte detta lagg problem.
Tröttsamt att Meta inte gör en toggle funktion till det så man kan bestämma själv.
Men men, det funkar hjälpligt nu och man lär sig ju jobba runt det till stor del.
ctrl

Inlägg av ctrl »

Lagget är mindre/bättre i Q3 än i Q2, vet inget om 3S...
30 min sydväst om sthlm.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Ni som klagar på "lagg" vad precis är det som avses?

Och använder ni 3D-skriven mojäng eller liknande för att trycka ner 'B' och föra spaken åt sidan samtidigt?

Utan mojäng så är det mer eller mindre oanvändbart för mig. Men med mojäng så har jag inga direkta klagomål. Men är det något annat jag missar?
ctrl

Inlägg av ctrl »

Ja, jag använder oftast grejen som trycker spak+knapp. Det hjälper mycket på Q2 och även lite på Q3. Det märks mest om du håller still, testa att tex. ta stöd av 4-bensstöd, soffa eller liknande. När du försiktigt trycker av så laggar det ofta till rejält. Skjuter man med sving, typ som i lerduveskytte så märks det inte alls.
30 min sydväst om sthlm.
Grisaknoe

Inlägg av Grisaknoe »

lasse-a skrev: 04 dec 2024, 16:30 Ni som klagar på "lagg" vad precis är det som avses?

Och använder ni 3D-skriven mojäng eller liknande för att trycka ner 'B' och föra spaken åt sidan samtidigt?

Utan mojäng så är det mer eller mindre oanvändbart för mig. Men med mojäng så har jag inga direkta klagomål. Men är det något annat jag missar?
Det har varit olika former av lagg beroende på vilken uppdatering av gaim/quest jag haft för stunden. Det har varit både controllerlagg och hackande mål, till att skärmen fryst i flera sekunder så man nästan dragit i backen av yrsel.
Vissa perioder har controllers fungerat bra med aktiverad spak/b-knapp och andra perioder har det knappt gjort någon skillnad. Vissa perioder har det fungerat ok även utan aktiverad spak/knapp.

Startade upp det nu för att testa igen och det ser ut att fungera mycket bra för stunden.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

OK, spännande. Jag kan inte säga att jag har märkt det, men jag skjuter mest hagel. Jag har dock en del "oförklarliga" missar på exv. älgbanan som skulle kunna bero på lagg med just avtryckaren... Så det skall jag testa.
droggot

Inlägg av droggot »

ctrl skrev: 04 dec 2024, 16:46 Ja, jag använder oftast grejen som trycker spak+knapp. Det hjälper mycket på Q2 och även lite på Q3. Det märks mest om du håller still, testa att tex. ta stöd av 4-bensstöd, soffa eller liknande. När du försiktigt trycker av så laggar det ofta till rejält. Skjuter man med sving, typ som i lerduveskytte så märks det inte alls.
Det du skall tänka på är att du skall inte spela där det finns speglar eller stora glas fönster.
Det behöver även vara ganska ljust.
Jag kan inte spela i mitt vardagsrum om jag skjuter mot fönstren då ballar bössan ut totalt.
Drar jag för gardinerna går det utmärkt så länge det är ljust i rummet.
Allt beror på kameran i headsettet har svårt med dessa saker.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

droggot skrev: 06 dec 2024, 15:49 Det du skall tänka på är att du skall inte spela där det finns speglar eller stora glas fönster.
Jag kan inte spela i mitt vardagsrum om jag skjuter mot fönstren då ballar bössan ut totalt.
Bra tips allihop. Men det borde inte påverka avtrycket eftersom det går på bluetooth... Men jag har som sagt (tror jag) inte märkt just det problemet själv.
droggot

Inlägg av droggot »

lasse-a skrev: 06 dec 2024, 16:26
droggot skrev: 06 dec 2024, 15:49 Det du skall tänka på är att du skall inte spela där det finns speglar eller stora glas fönster.
Bra tips allihop. Men det borde inte påverka avtrycket eftersom det går på bluetooth... Men jag har som sagt (tror jag) inte märkt just det problemet själv.
Detta lagg du talar om är för att Quest inte är gjort för dessa spel utan för just boxning, pingis, golf, skjuta zombier.
DVS du skall svinga och röra dig massor.

Det fanns en bra feature i Quest 2, då kunde man ställa in så att handkontrollerna vibrerade men den är tyvärr borttagen.
Du kan trycka ner B knappen och styrspaken samtidigt då kommer detta laggande nästan försvinna helt.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

droggot skrev: 09 dec 2024, 17:20 Du kan trycka ner B knappen och styrspaken samtidigt då kommer detta laggande nästan försvinna helt.
Ja, det gör jag ju med 3D-skriven mojäng. Använder aldrig utan, eftersom det som sagt blir problem då. Men det finns alltså de som gör det? Det trodde jag inte det gjorde längre.

Min fråga var alltså om det fanns några problem som uppträdde även om man trycker B och tvingar styrspaken åt höger.

Men jag skall tolka det som att det alltså inte finns några problem då? Trots Grisaknoes rapport ovan?
ctrl

Inlägg av ctrl »

Jag vill påstå att problemet inte är helt löst med b+spak... men nu fungerar det tillräckligt bra för mig.
30 min sydväst om sthlm.
Grisaknoe

Inlägg av Grisaknoe »

lasse-a skrev: 10 dec 2024, 11:23
droggot skrev: 09 dec 2024, 17:20 Du kan trycka ner B knappen och styrspaken samtidigt då kommer detta laggande nästan försvinna helt.
Ja, det gör jag ju med 3D-skriven mojäng. Använder aldrig utan, eftersom det som sagt blir problem då. Men det finns alltså de som gör det? Det trodde jag inte det gjorde längre.

Min fråga var alltså om det fanns några problem som uppträdde även om man trycker B och tvingar styrspaken åt höger.

Men jag skall tolka det som att det alltså inte finns några problem då? Trots Grisaknoes rapport ovan?
Mitt fungerar bra för stunden.
droggot

Inlägg av droggot »

lasse-a skrev: 10 dec 2024, 11:23

Det kan fortfarande hända att den laggar fast man har B knappen och styrspaken nedtryckt.
Men det händer för mig väldigt sällan och inte speciellt mycket den laggar heller vid detta tillfälle.
Det känns mer som ett hack i flytet än lagg.

Det jag kan ha problem är att den röda punkten i bland inte hamnar mitt i siktet utan lite ut till kanterna när jag lägger an.
Tar jag ner bössan och gör ett nytt anlägg så hamnar den i mitten igen.
O nej det är inte mitt anlägg som är felet utan det är verkligen punkten som har flyttat sig, Det kan vara så att jag måste helt släppa kind kontakten med kolven för att pricken skall hamna mitt i siktet eller pressa in kolven i kinden för att se punkten.
Detta är ett mindre problem men kan vara lite störande när man mitt i en sving gör ett anlägg och skjuter mer eller reflex mässigt.
Grisaknoe

Inlägg av Grisaknoe »

Har testat lite mer nu och de verkar ha fixat många småbuggar samt att frekvensen på vilt är lite högre på tidigare sega banor. Upplever att spelet fungerar mycket bra nu. Där är fortfarande någon liten bugg i delar av jägarexamen men det är ljusår bättre än tidigare. Tror dessutom de har ändrat lite med färgerna så det är tydligare och lättare att se målen, både fåglar, lerduvor och vinterbanor. Det kan dock vara mina trötta ögon som mår lite bättre för stunden så jag kan inte svära på det :) Nu får man hoppas att det håller sig med så det är lite mer betatestat innan nya uppdateringar släpps skarpt. Hur som helst.. Bra jobbat av Gaim!
droggot

Inlägg av droggot »

Grisaknoe skrev: 19 dec 2024, 16:19 Har testat lite mer nu och de verkar ha fixat många småbuggar samt att frekvensen på vilt är lite högre på tidigare sega banor. Upplever att spelet fungerar mycket bra nu. Där är fortfarande någon liten bugg i delar av jägarexamen men det är ljusår bättre än tidigare. Tror dessutom de har ändrat lite med färgerna så det är tydligare och lättare att se målen, både fåglar, lerduvor och vinterbanor. Det kan dock vara mina trötta ögon som mår lite bättre för stunden så jag kan inte svära på det :) Nu får man hoppas att det håller sig med så det är lite mer betatestat innan nya uppdateringar släpps skarpt. Hur som helst.. Bra jobbat av Gaim!
Röd punkten är mycket skarpare än tidigare så lättare att se när den passerar djuret.