Regeländringar kombinerat jaktskytte 2025 ?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

hle

Regeländringar kombinerat jaktskytte 2025 ?

Inlägg av hle »

Någon som vet om det blir några förändringar, jägarförbundet är ju inget under av komunikation direkt.
Ännuenjägare3

Re: Regeländringar kombinerat jaktskytte 2025 ?

Inlägg av Ännuenjägare3 »

Vilka ändringar tänker du på? Tillåten lägsta vikt på trycke på kulvapen?
hle

Inlägg av hle »

Hört rycktats att kaliberkravet på löpälg ska sänkas till klass 2 och att trappen skall förändras på något vis.
macggu

Inlägg av macggu »

Avtrycksvikten till NM lär stå kvar på 1 kilo. I Sverige sänktes den ju tidigare till 0,5 kilo. Men kanske går det att förhandla sig fram till enighet... Ett nej i första varvet är inte alltid ett definitivt nej.
macggu

Inlägg av macggu »

Nu har de nya reglerna kommit. Klass 2 vapen blir tillåtna bland annat för tävling, men för märkestagning är det fortfarande klass 1 som gäller. Ett annat stort steg framåt är att det kommer att krävas säkerhetsflagga i patronlägena för att ytterligare förhindra vådaskott. Detta finns att läsa i Svensk Jakt nu.
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

macggu skrev: 13 dec 2024, 08:39 Nu har de nya reglerna kommit. Klass 2 vapen blir tillåtna bland annat för tävling, men för märkestagning är det fortfarande klass 1 som gäller. Ett annat stort steg framåt är att det kommer att krävas säkerhetsflagga i patronlägena för att ytterligare förhindra vådaskott. Detta finns att läsa i Svensk Jakt nu.
Väldigt positiva nyheter!
"Är det inte en Weimaraner är det bara en hund"
hle

Inlägg av hle »

Säkerhetsflaggan var mycket positivt, det är något som borde implementeras på jaktstigarna, dela ut en med startkorten och kräva att de används. Förstår jag det rätt att vi får skjuta klass 2 på löpälgen vid alla nationella jägarförbundstävlingar ?
macggu

Inlägg av macggu »

Nu har reglementena för 2025 - 2028 kommit. Finns på Jägareförbundets hemsida.
Som jag tolkar det är även klass 2 vapen tillåtna på älgbanan.
På trap är väl tanken att träff i första skottet = 4 poäng och träff först i andra skottet = 2 poäng. Men formuleringen är kryptisk. Om skytten känner sig tveksam till om där var en skärv eller ej på första skottet och därför skjuter ett extra skott för att vara säker - skall det då medföra 2 poäng oberoende av om domarna sett en liten flisa i första skottet?
J.Tännström

Inlägg av J.Tännström »

Klart Krylbo att det skulle smyga sig in ett skitbeslut så tråkigt men i Jägareförbundet
är allt möjligt :evil:
Träff är träff varesig det är i första eller andra skottet om man SKALL få skjuta 2 skott på 1 duva ”suck”.
"Är det inte en Weimaraner är det bara en hund"
hle

Inlägg av hle »

Jag tolkar det också att klass 2 blir tillåtet på löpälg utom på nm, men det kanske kommer. Trappen blir nog 2 poäng om du skjutit 2 skott oavsett flisa i första vilket jag tycker är skumt då man väll fortfarande får full poäng på andra skottet i Sporting.
malx

Inlägg av malx »

hle skrev: 18 dec 2024, 18:51 Jag tolkar det också att klass 2 blir tillåtet på löpälg utom på nm, men det kanske kommer. Trappen blir nog 2 poäng om du skjutit 2 skott oavsett flisa i första vilket jag tycker är skumt då man väll fortfarande får full poäng på andra skottet i Sporting.
Nog en koppling till vanliga trappen inom sportskyttet där man bara har ett skott. Men jag håller med dig och föregående skribenter att det blir väldigt konstigt i och med att det kan vara svårt att bedöma träffar. Även om reglerna blir glasklara med 2 poängs avdrag vid avfyrande av andra skott så är det ju just det där med skyttens bedömning huruvida man ska dra ett säkerhetsskott eller inte om man bara ser någon liten skärva (man vet ju inte om domaren sett den). Men visst, det är ju jaktskytte, skadeskjutning borde ju ge minuspoäng ;).
macggu

Inlägg av macggu »

hle skrev: 18 dec 2024, 18:51 Jag tolkar det också att klass 2 blir tillåtet på löpälg utom på nm, men det kanske kommer. Trappen blir nog 2 poäng om du skjutit 2 skott oavsett flisa i första vilket jag tycker är skumt då man väll fortfarande får full poäng på andra skottet i Sporting.
NM-reglementet har ju brukat följa med, men det finns en förhandlingspoäng i hur det ser ut nu. Vad gäller hagelskyttet håller jag med dig.
hle

Inlägg av hle »

Har läst lite mer noggrant och ser att man bara får ladda patronvis på stillastående mål, så var det på NM i Danmark och SM i eu skytte men inte på SM i Östhammar. Om detta är en nyhet så bör ni nog skaffa en enkelskotts adapter till 222/223 som jag tycker är pillriga att enkelskotts ladda över ett tomt magasin. Enkelskottsladdningen kom som en överraskning för mig på NM och med eldkommando på danska blev det en prövning för en dalmas :mrgreen:
macggu

Inlägg av macggu »

hle skrev: 28 dec 2024, 13:10 Har läst lite mer noggrant och ser att man bara får ladda patronvis på stillastående mål, så var det på NM i Danmark och SM i eu skytte men inte på SM i Östhammar. Om detta är en nyhet så bör ni nog skaffa en enkelskotts adapter till 222/223 som jag tycker är pillriga att enkelskotts ladda över ett tomt magasin. Enkelskottsladdningen kom som en överraskning för mig på NM och med eldkommando på danska blev det en prövning för en dalmas :mrgreen:
Tack för att du fäste uppmärksamheten på problemet! Jag hade inte ens noterat problemet utan uppfattat det som att det skulle vara tillåtet för den som har en EU-anpassad enkelskottare att använda denna. Men nu får här väl beställas en adapter också, för alla eventualiteters skull.
Det står på slutet av 2.8.2 i reglementet: "Vid skytte med kulvapen får vapnet laddas med ett skott i taget vid stillastående måltavlor och vid löpande serie max 4 skott". Jag uppfattar formuleringen som att vapnet FÅR laddas med ett skott i sänder och inte som att det MÅSTE laddas med ett skott i sänder. Men formuleringen inbjuder till feltolkningar och bör väl absolut omformuleras till entydighet i paragrafens anda.
Vad gäller älgen FÅR vapnet laddas med max 4 skott, men det är väl inget som tvingar en att ladda mer än skott för skott. Eller har jag fel? Uppenbart är ändå att man på en tioskotts serie måste fylla på magasinet minst två gånger och det går inte att ladda mer än totalt 10 skott. Det går alltså inte att ladda fyra skott varje gång.
Jag ser fram emot dels ett förtydligat svenskt reglemente, dels ett nytt nordiskt reglemente.
hle

Inlägg av hle »

Förändringarna ska tydligen gälla även nm inkl 0.5 kg tryck :!:
macggu

Inlägg av macggu »

hle skrev: 07 jan 2025, 19:29 Förändringarna ska tydligen gälla även nm inkl 0.5 kg tryck :!:
Det var ju ett verkligt framsteg. Även om jag skaffat utbytesfjädrar för att komma över kilo. :D