Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Ganieda

Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Inlägg av Ganieda »

Tycker det nästan är helt omöjligt att ställa in så vapnen passar, lyckas jag mot all förmodan att få någorlunda skärpa på vapen/sikte så står jag med kolven i handen nästan vinklad 22 grader mot vänster medans vapnet i spelet är rakt fram.

Hagel är bara att glömma. Kan helt omöjligt få någon skärpa när jag gör anläggning,ser inte kornet.

Det går att lösa genom att jag inte försöker få vapnet i simulatorn att vara där den faktiska kolven är. Men är det verkligen så det skall fungera? Det är ju en jätte liten box i glasögonen där synfältet faktiskt är skarpt, det är inte nere i hörnet som siktet kommer vid anläggningen.

Någon som har samma problem eller är det mitt headset som har fel på linserna? Har fått 1 utbytt pga linserna innan
Ulban

Inlägg av Ulban »

Har du rätt CC inställt på linserna ?
Har själv problem med se kornet. Började med rödpunkten utan hela siktet. Känns som att skjuta med easyhit eller vad det heter man sätter vid kornet 🤔.
Hassebeck

Inlägg av Hassebeck »

@Ganieda Även om man ska skjuta med båda ögonen öppna kan det vara läge att stänga ett öga under inställningen av vapnet för att se att det ställs in korrekt.
Har du sett deras två videos om inställningarna?
https://youtu.be/BO__eiUUeJk
och
https://youtu.be/fZ637BSYd0A

Bra att komma ihåg att vapnet flyttas, inte rödpunkten.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Någon mer än jag som roat sig med den olympiska trapen och skeeten?

har haft tillgång till banorna en tid och då skjutit den en del, jag är ju kass på skeet så den har jag svårt med, att hinna med helt enkelt, men trap går ganska bra och det är ett trevligt ombyte från att skjuta den andra lerduvebanan.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Ny uppdatering släppt igår. Nu kan man få avståndslinjer i de olika scenariorna (går att slå av). Ska även finnas en räknare av totalt antal skott som jag inte hittade.
Älg och björnjakt är uppdaterade. Nu tycker jag björnen blivit lite roligare. Förut blev man dödad hela tiden, men nu kan man skjuta en hel omgång.

Tydligen nåt nytt vapensystem på gång, med en modulär avtryckarmodul som kan moteras i antingen gevärsstock eller pistol. se mer: https://www.gaim.com/en/products/gaim-h ... -shooting/
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Räknare är längst ned till höger i den stora menyn,

jag uppskattade uppdateringen, framför allt björn banan blev trevlig, jag hade inga bekymmer med att björnen ibland vann men det var ju mest för att skrämma andra som den banan kördes, nu är det en rimligt bana för att träna på att skjuta björn.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

En kort uppdatering,

omstarten på flera av de ursprungliga banorna/scenariona har god funktion, jag är fortfarande lite småsur över hur små träffområdena är för vildsvinen, de är väldigt små för skott i hals/huvud,

mycket med uppdateringarna är bra men en viss buggighet/ryckighet har kommit att uppkomna, intermittent, jag har sedan förra uppdateringen avlossat 1527 skott med kula, 653 med hagel samt 200+ på IPSC banan. Om man säger att ammo kostar 3 kr smällen, billigt räknat, har jag förbrukat lite över 7 papp i plugg,

Att få komma iväg till en skjutbana/bio och utföra samma träningsmoment, hade förmodligen tagit en veckas tid i anspråk och det har i varje fall inte jag.

Mitt sista besök på en skyttebio genererade kommentaren vid det att jag efterfrågade tips/instruktioner för att förbättra mitt skytte, att du kan ju skjuta.........................

Kul kille men man får väl räkna hem det som att han faktiskt gav en komplimang.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Håller med!

Märkligt att man missar men träffområdet är väl snålt tycker jag. Ryckigheten blev lite bättre efter jag ändrade till 60mhz i Questen. Har inte testat uppdateringen.

Tycker det är kanon att man kan svingträna i vardagsrummet en kvart eller timma. Oslagbart. Kör bana med men då blir det en halvdag med resa och allt. Hoppas på fler banor, björnen skrämde mig rejält första gången!
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr, varg- och lodjursjakt. Har småvilt, fågel på västkusten.
Haugis

Inlägg av Haugis »

även jag håller med det är relativt ofta man skjuter skott som hade blivit tvärkullebytta i skogen men här springs det.

Tycker det borde va dags för en nytt kuljaktsscenario alternativt att dom skickar in lite dovhjortar även på huntinglane.
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Swarovski DS, Aimpoint acro, Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
Rolf69

Inlägg av Rolf69 »

Lite sugen på denna också för träning men i dessa tider när allt är så dyrt så drar jag mig lite för kostnaden. (Sen är jag snål som fan oxå...)

Nån som kan uttala sig om det skulle funka att ha delad vårdnad, alltså gå ihop några o köpa? Det ska ju vara massa konton hit å dit nu för tiden, den ska ju flyttas fysiskt och mellan olika nätverk.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Rolf69 skrev: 21 dec 2022, 23:36 Lite sugen på denna också för träning men i dessa tider när allt är så dyrt så drar jag mig lite för kostnaden. (Sen är jag snål som fan oxå...)

Nån som kan uttala sig om det skulle funka att ha delad vårdnad, alltså gå ihop några o köpa? Det ska ju vara massa konton hit å dit nu för tiden, den ska ju flyttas fysiskt och mellan olika nätverk.
Det går lätt att ha den för flera personer, hjälpligt eller bra, lite beroende på hur mycket man vill använda sin enhets sociala moment, om man som jag skiter i det så har det ju ingen bindning till person,

att byta lokal, wifi är inte svårt och det är en enkel sak att ha med sig prylarna, inte svårare än att ha med en vapenväska någon annanstans.

Detta är det positiva, det negativa då, för mig är träningen uppdelar i minuter och kvartar, dvs en kvart här, 5 min där o så vidare, oaktat vilket har jag sedan vi fick uppdateringen, "skjutit" 2400-ish med kulskott, 1300-ish med hagelskott och lite på de mer IPSC betonade banorna,

omsatt i ammo är det i sig redan som så att jag har kommit att skjuta hem investeringen, men då varken syns eller märks de väl över 10 000 skott som jag avlossat nu med systemet.

Det enda tråkiga i detta är att jag borde vara/ha blivit bättre än vad jag är idag, men å andra sidan, det är ju träning jag behöver, eller hur?

Vad jag menar med detta, jo att det är förvisso ok att ha ett system att dela på med flera användare men att man tappar mycket av den regelbundna men kortare träningen, att ha GAIM:en hemma och köra långpass är ju ok men man blir rätt bra trött i skallen efter en timma eller så.
Rolf69

Inlägg av Rolf69 »

Nej den sociala biten har jag släppt sen länge, så det klarar sig...
Jag är ju rätt ny i gemet och hade inte riktigt insett att jakt var ett svart hål för pengar och tid. Det har ju "behövts" så in i h-e mycket pryttlar o div andra avgifter. Detta är lite mer än en sudd för mig så vill dämpa smällen lite.
Tänker mig att man har den i tvåveckorsperioder o då kan man ändå köra lite småpass, bör ju vara bättre än utan iaf?
Jns99

Inlägg av Jns99 »

Har delad vårdnad med svågern och det funkar. Men det kräver nästan att man har en särskild telefon bara till detta. Annars måste det fabriksåterställas och installeras från start vid varje byte och det är ohållbart.
ctrl

Inlägg av ctrl »

Föll till föga och köpte igår... sanslöst snabb leverans så har haft den hemma sen i em.

Men jag verkar ha samma problem med avtryckaren som så många andra. Följt alla instruktioner och testat allt som nämts i denna tråd. Helt omöjligt att få den att visa sig i appen vare sig med min iphone eller samsung... kan endast koppla den direkt i quest2 men då fungerar den ändå inte i simulatorn.

Så här sopigt får det inte vara... om jag hade varit ett undantag och fått en utbytesavtryckare så hade det väl varit en sak men jag verkar ju vara en i mängden :( Ingen bra reklam för aimpoint det här!
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Den är klart yxig, jag fick starta om quest mellan parning för att få in den i simulatorn
Söker toppjakt, älgjakt i norr, varg- och lodjursjakt. Har småvilt, fågel på västkusten.
ctrl

Inlägg av ctrl »

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.... på typ 20e försöket så lyckades kopplingen via appen på telefonen och det fungerade därefter på min quest2 :?

Hoppas de(Meta eller GAIM) lyckas göra något år hur kontrollerna beter sig, det är acceptabelt men inte mycket mer med hur de beter sig om man håller för still och sedan trycker av.
Rolf69

Inlägg av Rolf69 »

Jns99 skrev: 23 dec 2022, 18:38 Har delad vårdnad med svågern och det funkar. Men det kräver nästan att man har en särskild telefon bara till detta. Annars måste det fabriksåterställas och installeras från start vid varje byte och det är ohållbart.
Jaha, det låter ju lite väl pyssligt, lite det jag var orolig för. Det tillsammans m att det verkar lite struligt annars också för nog att att jag avvaktar lite. Tack för svar
Haugis

Inlägg av Haugis »

Kan hålla med om att det är pyssligt att para kontrollen, min brukar dock förbli parad ett längre tag utan problem efter det.
Dock verkar dom vid senaste uppdateringen tagit bort vibrationen i handkontrollen igen vilket gör att den trackar sämre och laggar mkt mer än tidigare. Får liksom röra vapnet hela tiden för att få hyfsad funktion.
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Swarovski DS, Aimpoint acro, Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
Rolf69

Inlägg av Rolf69 »

Vore lite kul att höra av folk som har skjutit en del Gaim om de kan se att det har gjort nytta resultatmässigt, att de alltså kan se att de fått bättre resultat på banan efter Gaimskjutande. Då kan man ju alltid få det till att man sparar pengar å har en anledning att köpa en pryttel till...
Användarvisningsbild
Giobbi

Inlägg av Giobbi »

Jag har. Börjar få ett muskelminne för swingen.