Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Ton

Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Inlägg av Ton »

För min del spelar det ingen roll vilka inställningar jag väljer. "Hunting Exam" med älgbanan osv, är fullständigt obrukbar. Flera av Gaims andra scenarion fungerar riktigt väl. Men just Hunting exam borde de inte släppt ut på marknaden alls så som den fungerar idag.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Den funkade bra för mig innan uppdateringen.
Jag fick höra från Gaim nu att de kommer med en ny uppdateringen i dagarna, som sätter på vibrationerna i handkontrollerna igen.
/Gio

Man vet att det är kallt ute, när man går ut och det är kallt.
Haugis

Inlägg av Haugis »

Ton skrev: 16 maj 2022, 10:45 För min del spelar det ingen roll vilka inställningar jag väljer. "Hunting Exam" med älgbanan osv, är fullständigt obrukbar. Flera av Gaims andra scenarion fungerar riktigt väl. Men just Hunting exam borde de inte släppt ut på marknaden alls så som den fungerar idag.
Helt enig, jaktscenariona fungerar i stort mkt bra och med nya uppdateringen är dom bättre än tidigare.

Hunting exam är dock komplett värdelöst och älgbanan i synnerhet
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Swarovski DS, Aimpoint acro, Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
Ulban

Inlägg av Ulban »

Har kört spelet några veckor nu.
Ankorna är rätt enkla och långsamma som någon skrivit.
Har spelat "höga fasaner" och de är inte enkla :O .
Hoppas att man kommer se någon skillnad i skyttet på kommande duvjakter :) .
Håller tummarna att även "Pigeon hunt" kommer :wink:

BTW: vid start menyn på hagelbanorna finns det en markering som heter "Swarm" .
Någon som vet vad det är ?

//Ulban
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

För den som råkar ha en Oculus Quest2 men inte köpt Gaim ännu, så kan man ju nämna att det går att ladda ner Gaim och testa i demo mode utan att köpa licensen. Man kan köra med bara handkontrollerna även om det inte blir lika bra som med "bössan". Är man högerskytt så byter man plats på handkontrollerna och riktar med den högra i vänsterhanden och trycker av med den vänstra i högerhanden så blir det lite mer likt att hålla i ett gevär.

Ladda ner Gaim här:
https://www.oculus.com/experiences/ques ... 798775618/
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

redtop skrev: 17 maj 2022, 07:26 För den som råkar ha en Oculus Quest2 men inte köpt Gaim ännu, så kan man ju nämna att det går att ladda ner Gaim och testa i demo mode utan att köpa licensen. Man kan köra med bara handkontrollerna även om det inte blir lika bra som med "bössan". Är man högerskytt så byter man plats på handkontrollerna och riktar med den högra i vänsterhanden och trycker av med den vänstra i högerhanden så blir det lite mer likt att hålla i ett gevär.

Ladda ner Gaim här:
Vilken/a banor är det som du kan prova och hur känner du att det fungerade?
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

regnskogII skrev: 17 maj 2022, 11:31
redtop skrev: 17 maj 2022, 07:26 För den som råkar ha en Oculus Quest2 men inte köpt Gaim ännu, så kan man ju nämna att det går att ladda ner Gaim och testa i demo mode utan att köpa licensen. Man kan köra med bara handkontrollerna även om det inte blir lika bra som med "bössan". Är man högerskytt så byter man plats på handkontrollerna och riktar med den högra i vänsterhanden och trycker av med den vänstra i högerhanden så blir det lite mer likt att hålla i ett gevär.

Ladda ner Gaim här:
Vilken/a banor är det som du kan prova och hur känner du att det fungerade?
Du kan prova Wild boar (vildsvin) och mallard (gräsand).
Det funkade väl lite småyxigt med siktandet utan gevärsstocken, men tillräckligt bra för att man skulle få en känsla för simulatorn.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Ok,

ja det är några av de lite äldre banorna, men de är representativa,
Jag tog en liten stund, 10 min på fikapausen idag för att köra den nya, senaste uppdateringen där surret är åter i handkontrollen, blev mycket större följsamhet och en ren fröjd att köra flertalet av scenariona igen.
Ibland, läs rätt ofta, håller jag inte med om att vissa fåglar klarar sig, men det är ju en slump/progammeringsfråga.
Haugis

Inlägg av Haugis »

regnskogII skrev: 17 maj 2022, 15:59 Ok,

ja det är några av de lite äldre banorna, men de är representativa,
Jag tog en liten stund, 10 min på fikapausen idag för att köra den nya, senaste uppdateringen där surret är åter i handkontrollen, blev mycket större följsamhet och en ren fröjd att köra flertalet av scenariona igen.
Ibland, läs rätt ofta, håller jag inte med om att vissa fåglar klarar sig, men det är ju en slump/progammeringsfråga.
Håller med att gårdagens uppdatering va ytterligare ett fall framåt, med surret tillbaka ökade följsamheten. Till och med älgbanan med 3ggr förstoring fungerade bra nu.

Dock undrar jag om nån annan upplever att kultingarna syns sämre i Hunting Lane som att dom försvinner lite och flimrar på vissa avstånd iaf när man lägger an mot dem.
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Swarovski DS, Aimpoint acro, Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Jupp, de kultingarna blir först som genomskinliga och sedan suddiga, jag har det bekymret med suddighet på en del andra ställen med, i viss mån tillskriver jag det min syn, brist därav men ändå en del är helt klart mjukvarans ansvar.

På det hela taget en bra uppdatering.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Ja, nu funkar det som det ska igen för mig med. Inget lagg eller hoppande gevär längre.
/Gio

Man vet att det är kallt ute, när man går ut och det är kallt.
Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

På 80 m och 35 km/h är älgen i Sim Pro bra mängdträning inför löpande. Det var ett rejält lyft jmf innan.
Tycker dock inte stillastående gör så mkt pga trycket.
Hassebeck

Inlägg av Hassebeck »

Nån som testat senaste uppdateringen? Tycker älgbanan flyter bra nu, även utan vibrationer.

Och har någon testat Skeet och Trap?
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

jag hoppas att kunna få prova både skeet o trap-versionerna inom kort,
är det någon mer än jag som är nöjd med uppdateringarna? Man tog bort den där löjliga omladdningen x2 x2 skott på fasanen som bara strulade till simuleringen,
Jag har kommit att börja se rejäla förbättringar resultat mässigt, särskilt om man går in på SIM delen och skjuter en del kula och hagel kan man återgå till jaktscenerna och höja sig rejält.

Jag gillar att se resultaten och det enda som jag skulle kunna se som en förbättring i den delen är om dessa hade haft en datering, eller om man hade kunnat "öppna" resultatet för att då se en datering och eller rent av gå in och titta på just det skyttemomentet.

Som någon skrev ovan, det går bra att göra sig en egen älgbana i SIM -delen och det ger rätt känsla för framförhållning med mera.

En helt annan sak, är det någon som på svenska, kan förklara hur jag kan "casta" till min tv eller ta screen shots för att beskriva knepigheter.
Haugis

Inlägg av Haugis »

regnskogII skrev: 08 jun 2022, 15:45 jag hoppas att kunna få prova både skeet o trap-versionerna inom kort,
är det någon mer än jag som är nöjd med uppdateringarna? Man tog bort den där löjliga omladdningen x2 x2 skott på fasanen som bara strulade till simuleringen,
Jag har kommit att börja se rejäla förbättringar resultat mässigt, särskilt om man går in på SIM delen och skjuter en del kula och hagel kan man återgå till jaktscenerna och höja sig rejält.

Jag gillar att se resultaten och det enda som jag skulle kunna se som en förbättring i den delen är om dessa hade haft en datering, eller om man hade kunnat "öppna" resultatet för att då se en datering och eller rent av gå in och titta på just det skyttemomentet.

Som någon skrev ovan, det går bra att göra sig en egen älgbana i SIM -delen och det ger rätt känsla för framförhållning med mera.

En helt annan sak, är det någon som på svenska, kan förklara hur jag kan "casta" till min tv eller ta screen shots för att beskriva knepigheter.
casta är enkelt jag har gjort det genom appen

men kolla in https://www.youtube.com/watch?v=SpK7Ti9OcBk finns lite olika vägar att gå
Stalon XE108
Blaser F16
Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

Med nya sim pro får man ju veta hur det är att jaga vildsvin med AR15 också (som amerikanerna gör) :mrgreen:
Ulban

Inlägg av Ulban »

Nutcase skrev: 19 jun 2022, 11:49 Med nya sim pro får man ju veta hur det är att jaga vildsvin med AR15 också (som amerikanerna gör) :mrgreen:
Det är även ett jättestort magasin på hagelbössan :mrgreen: