Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Huckel

Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Inlägg av Huckel »

Ja men handenheten känns ju som enklaste ingreppet. En patron med blåtand . Drygaste är väl att varje repetering åker ju patron ut...
Alternativ är att bygga på ett repetersystem på den kolv som följer med. Just för att få lite känsla känner jag.. kanske till och med kan göra spår för sitt eget slutstycke eller nån form av adapter. Tål att grunda på
Blaser r93 8X57 JS
Antoni zoli 12/222r
DREVER allround hunden :D
malx

Inlägg av malx »

Huckel skrev: 18 mar 2022, 10:13 Hur är trycket nu. Nått ja fundera på varför inte göra en blindpatron som känner av avfyrningen så du kan ha ditt eget vapen. Lär ju gå att åstadkomma
Som jag skrivit tidigare i tråden. Det finns viss poäng i att inte vifta omkring med en skarp bössa hur oladdad den än är. Att vara blind för omgivningen med glasögonen på gör inte saken bättre. Då är det en bättre ide att konstruera en egen GAIMbössa med bättre trycke eller fixa trycket på GAIMS egna.
Huckel

Inlägg av Huckel »

Det har du så klart jävligt rätt i.får se hur det blir när grejerna kommer och vad man gör.
Blaser r93 8X57 JS
Antoni zoli 12/222r
DREVER allround hunden :D
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Åter till det ordinarie programmet.

Hur går det med fasanjakten, någon som gillar den.

jag har en del frågor om/söker tips på uppskjutnings momentet, är det fler än jag som upplever att det är otroligt svårt med flytet, framförhållningen när det gäller älgen samt att det är i praktiken uteslutet att skjuta tillräckligt tätt för 100 meter hjort,

när jag kör med x förstoringen på aimpointen så blir det bara knas, en slags dubbelbild och konstigheter.

Tips för att knäcka detta, om det finns inställningar att ändra på.
Användarvisningsbild
Nutcase

Inlägg av Nutcase »

regnskogII skrev: 06 apr 2022, 17:17 Åter till det ordinarie programmet.

Hur går det med fasanjakten, någon som gillar den.

jag har en del frågor om/söker tips på uppskjutnings momentet, är det fler än jag som upplever att det är otroligt svårt med flytet, framförhållningen när det gäller älgen samt att det är i praktiken uteslutet att skjuta tillräckligt tätt för 100 meter hjort,

när jag kör med x förstoringen på aimpointen så blir det bara knas, en slags dubbelbild och konstigheter.

Tips för att knäcka detta, om det finns inställningar att ändra på.
Älgbanan går inte att få mer än godkänd serie mer än någon gång ibland. Framförhållningen känns slumpmässig. Skrev till dem om det, men fick aldrig något svar.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Skönt att det inte bara är jag då som har upptäckt detta,
min tanke var att sätta hustrun på att träna på detta scenario men det går ju inte om det inte fungerar som avsett.
Hassebeck

Inlägg av Hassebeck »

Svar från GAIM ang älgbanan och lagg:

Hej, detta är ett problem som är relaterat till Oculus. Deras prestanda är så att vid för små rörelser så ”fryser” bilden och hoppar sedan till nästa läge. Vi har fått svar från Oculus att de medvetet programmerat handkontrollerna så. Att om de registrerat alla små långsamma rörelser hade de varit för känsliga.

Detta händer även i huvudmenyn med handkontrollen och i andra spel. Det märks sällan då det är ett ovanligt rörelsemönster. Vi hade en del diskussioner om vi skulle ta bort allt statiskt/långsamt skytte på grund av detta. Vi valde att låta det finnas kvar, men vi vet att det kan upplevas som hoppigt. Problemet är alltså relaterat till Oculus prestanda. Se video och återskapa problemet själv genom att sikta långsamt ute i Oculus menyn: https://youtu.be/We0Dce_eh9M
Senast redigerad av 1 Hassebeck, redigerad totalt 7 gånger.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Tja så kan det ju vara,

men det lämnar två obesvarade moment, det första är varför man släpper en produkt, ett scenario som inte kan förväntas fungera,
hade jag börjar på 0 och trott mig kunna träna för att skjuta godkänt på älgbanan, så hade jag förmodligen gråtit krokodiltårar.
hade det inte varit bättre att ta in på en halv älgbana då istället och köra den på korthåll,
ang det statiska skyttet är det ju samma fråga och iofs i avsaknad av lösning.

jag är van att skjuta 18+ på älgen med få undantag och det är nästan omöjligt i scenariot.

Slutligen besvarar ovanstående egenhet som tydligen skall lasta hårdvaran, inte frågan om varför det blir "fel" med dubbelbild/seende när man
använder förstoringen på rödpunktssiktet.

Jag är redo att köpa fasanjakten men känner att frågan om förbättringar verkligen, verkligen måste adresseras. En sak hade ju varit om GAIM utöver sin sedvanliga nätnärvaro på sociala medier inser att detta är ett av Sveriges största, dvs utgör i varje fall en liten del av kundunderlaget.
Hassebeck

Inlägg av Hassebeck »

Ytterliggare svar på temat som du nämner var att man kan gå in i Simpro och välja ex. hjort - rakt från sidan - 35 km/h - 50m
Då får du något som motsvarar samma övning, med skillnaden att du inte först tar ett stillastående skott. Och att svingen är snabbare, dvs problemet borde inte visa sig.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

jag upplever att problemet blir mindre när jag ökar "feedbacken" i handkontrollerna. Jag slog av den först, då jag tyckte att den gjorde så att det var svårare att hålla siktet helt stilla, men då började den istället lagga mer i rörelserna. När jag ökade feedbacken till ca 25% så blev det betydligt bättre.

Jag tycker att älgbanan på max 3x förstoring funkar helt okej.
/Gio

Man vet att det är kallt ute, när man går ut och det är kallt.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Nu testade jag älgbanan med 6x också, jag upplever inte alls samma problem som ni beskriver, det flyter bra för mig.

Frågan är varför det skiljer sig?
/Gio

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

Måste man ha facebook konto för att använda manicken?
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
Hassebeck

Inlägg av Hassebeck »

Oculus kräver Facebook, så ja. Men man kan såklart starta ett konto i något namn för enbart Oculus som sedan aldrig används.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Gio skrev: 10 apr 2022, 11:11 Nu testade jag älgbanan med 6x också, jag upplever inte alls samma problem som ni beskriver, det flyter bra för mig.

Se ovan på Feed back eller vad det heter, sen tror jag att det kan handla om olika varianter av hårdvara, har du en Quest I eller II, jag har en II.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

regnskogII skrev: 13 apr 2022, 15:30
Gio skrev: 10 apr 2022, 11:11 Nu testade jag älgbanan med 6x också, jag upplever inte alls samma problem som ni beskriver, det flyter bra för mig.

Se ovan på Feed back eller vad det heter, sen tror jag att det kan handla om olika varianter av hårdvara, har du en Quest I eller II, jag har en II.
Jag har också en II, 256GB.
Det var jag som skrev om handkontroll feedbacken, men det förklarar ju inte varför det funkar för min när det inte funkar för flera andra? Om det nu inte är så att alla dragit ner feedbacken till 0 då, och då är det ju lättlöst för alla.
/Gio

Hassebeck

Inlägg av Hassebeck »

Gio skrev: 08 apr 2022, 08:27 jag upplever att problemet blir mindre när jag ökar "feedbacken" i handkontrollerna. Jag slog av den först, då jag tyckte att den gjorde så att det var svårare att hålla siktet helt stilla, men då började den istället lagga mer i rörelserna. När jag ökade feedbacken till ca 25% så blev det betydligt bättre.

Jag tycker att älgbanan på max 3x förstoring funkar helt okej.
Testade som du säger. Drog upp vibrationerna i handkontrollen från 0 till lägsta nivån. Hjälpte så att handkotrollerna inte gick in i vilande vid långsamt skytte. Upplevde ingen lagg. Nackelen är ett svagt brummande i bössan. Men klart värt att göra inför ett pass på älgbanan. För att sedan sätta vibrationerna på 0 igen när man kör resten av banorna.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

jag får vid tillfälle också göra den justeringen, jag har redan min påslagen en liten aningens, känner ett litet surr i pangen när allt är stilla men får höja den lite till för att se om det blir bättre flyt i banan då.

Jag är glad över att vi kan ha denna funktionella feedback i denna tråd
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

jag föll till föga idag, i samband med uppdateringen av appen så köpte jag fasan scenariot,
det är helt ok, men även det är lite ryckigt, (före uppdateringen) så vitt jag vet kan inga djur eller fåglar, ändra hastighet i luften, utan att ändra kurs också, det tappar lite i realism där, men i övrigt är det snyggt och prydligt gjort.

Har uppdaterat appen, den är snyggare, en del tillkommande moment, är trevliga, jag har fortfarande en del tankar på att man skjuter med full/full med hagel men det är säkert bara som jag tänker fel.

Skall prova de andra banorna också, körde en vända på drevjakten, den är uppstädad och ser snyggare ut, nu lirar den bättre med träffarna igen, inte som tidigare där det var ??? ibland.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Ropade in en Oculus Quest 2 på Tradera häromdagen, så nu är jag på gång! :D

Såg att leveranstiden på GAIM nu var ett par dagar så det låter ju hoppfullt. Väntar nog tills jag fått hem Oculusen och ser att allt är OK innan jag beställer.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Jag uppdaterade också till 2.0 igår, och var tvungen att göra en fabriksåterställning för att kunna para trycket. Så nu har jag samma problem med lagg när man rör geväret långsamt. Jag löser det inte genom att ställa in vibrationsintensiteten ens på max. Jäkligt surt. :cry:
/Gio