Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Gio

Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Inlägg av Gio »

SakohunterAV skrev: 25 okt 2021, 21:32 Skulle en Sony VR till ps4 fungera till Gaim? Hittar inga vr-glasögon till salu på hemsidan.
Nej. Endast Oculus Quest fungerar.
/Gio

Man vet att det är kallt ute, när man går ut och det är kallt.
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Tydligen ett nytt oculus headset på väg:
https://www.sweclockers.com/nyhet/33055 ... -pa-webben
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Hej bullen,

nåja, men lite så är det, tog emot mitt kit igår, lite roligt allt ramlande in samma dag och jag lyckades få igång det tjohoo för mig som är dålig på det tekniska.

Min fråga är i varje fall, är det någon som har ett upplägg de kör efter?

Igår när jag körde igenom ett par av scenerna så var jag klart triggerhappy, men efter en vända så körde jag bara på "säkra lägen" är det någon av er som gör så här typ,

1 vända uppvärmning
1 vända med bara säkra skott
1 vända med skott som ligger på gränsen till förmågan
1 avslutande vända med bara säkra skott

Min tanke är ju att jag skall sträva efter 0 i påskjutet vilt, utan att försaka vettiga lägen.
Användarvisningsbild
Im2fast4u

Inlägg av Im2fast4u »

Det låter väl vettigt att medvetet alternera mellan att sträcka ut sig mot svåra skott och bara ta skott man är trygg med där alla ska sitta rätt. Med övning kommer man förhoppningsvis se gränsen för trygga skott flyttas mot svårare situationer. Bra att träna medvetet på det viset och inte bara stå och panga.
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Haugis

Inlägg av Haugis »

Haft min uppsättning i några veckor nu och i stort är jag mkt nöjd känslan är nog så verklig man kan få utan riktigt pang.

Ett riktigt bra komplement till övrig skytteträning.

Dock har jag lite strul med kopplingen av gaimkontrollen dvs avtryckaren. allt som oftast vägrar den att återkoppla och det slutar med att jag får ta bort den ur listan och börja om från början med att lägga in den på nytt igen.

någon annan som också upplever detta och har kommit på nått bra trix :lol:
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Z6i 3-18x50BT, Z6i 1-6x24 Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Det är samma med min, haft kontakt med Gaim som lägger ansvaret på Oculus enheten, den tappar bort blåtands/experimentella enheter lite då som nu.

Fick göra en omstart igår på mina prylar.

Nu har jag haft min i snart två veckor, har skjutit kanske 150 skott per kväll, det är mycket rikta, följa, bedöma träning, har tom fått till skottställningen så att rödpunkten linjerar med de öppna riktmedlen på geväret och på hagel med, till förmån för krav på bra anläggning och mer reellt skytte.

jag skulle påstå utan vidare att jag har kommit att bli bra mycket bättre, men det är ju så klart jag och min uppfattning
Crosstjeck

Inlägg av Crosstjeck »

Har haft min uppsättning sedan i somras och skyttejaktssituationen med passskyttar och suggor/kultingar är klart böst tycker jag. Sakta blir man bättre och skyttet på rörligt vilt blir mer instinktivt. Vågar påstå att jag känner mig tryggare/mindre nervös i riktiga jaktsitatuioner för att skyttet sitter mer i muskelminnet och man är van att trycka av mot vilt/rörligt vilt.
Ton

Inlägg av Ton »

Hur står sig "Wild boar hunting lane" mot Wild boar hilly forest"? Blir det kaka på kaka, eller kompletterar de varann?
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

De är rätt olika vad gäller djurens riktningar och rörelsemönster. I hunting lane springer alla djur mer eller mindre rakt, från det att de dyker upp tills de försvinner. I hilly forest blir det svårare med rörelser i fler riktningar, upp/ner tex. Själv gillar jag inte hilly forest då jag tycker djuren rör sig lite overkligt just vid riktningsändringar. Eller så har jag bara kört den för lite... och jag inte är lika bra på den... :oops:
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

regnskogII skrev: 16 nov 2021, 13:14 Det är samma med min, haft kontakt med Gaim som lägger ansvaret på Oculus enheten, den tappar bort blåtands/experimentella enheter lite då som nu.

Fick göra en omstart igår på mina prylar.

Nu har jag haft min i snart två veckor, har skjutit kanske 150 skott per kväll, det är mycket rikta, följa, bedöma träning, har tom fått till skottställningen så att rödpunkten linjerar med de öppna riktmedlen på geväret och på hagel med, till förmån för krav på bra anläggning och mer reellt skytte.

jag skulle påstå utan vidare att jag har kommit att bli bra mycket bättre, men det är ju så klart jag och min uppfattning
Som jag skrev om tidigare så har jag haft mycket problem med min, tills jag fick en ny avtryckare. Nu har jag inte haft tid att köra så mycket med den men det jag testat verkar funka. Den jag fick senast var ur en ny batch som även känns mycket bättre med mindre släp än de första två jag hade.
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Nu är det som så att jag inte kan stänga av den utan att den tappar bort enheten, det är helt enkelt skittråkigt.
Haugis

Inlägg av Haugis »

regnskogII skrev: 22 nov 2021, 23:00 Nu är det som så att jag inte kan stänga av den utan att den tappar bort enheten, det är helt enkelt skittråkigt.
Jag har exakt samma stänger jag av headsetet är det likamed 5-10 min krångel för att ansluta avtryckaren igen när man sedan startat upp.
Blaser R93 Black Success 308 win fluted semi Z6i 3-18x50BT, Z6i 1-6x24 Pulsar thermion xq50
Stalon XE108
Blaser F16
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Haugis skrev: 25 nov 2021, 11:32
regnskogII skrev: 22 nov 2021, 23:00 Nu är det som så att jag inte kan stänga av den utan att den tappar bort enheten, det är helt enkelt skittråkigt.
Jag har exakt samma stänger jag av headsetet är det lika med 5-10 min krångel för att ansluta avtryckaren igen när man sedan startat upp.
Tja, det är inget roligt alls, i mina kontakter med Gaim har jag förklarat att man inte hade aviserat detta moment, jag har oftast 10-15 min på mig att smyga in träning, om vi talar regelbundet, om jag inte skall offra en god bit nattsömn på kvällen och vara en tråkmåns mot hustrun,

att då lägga 5-10 min varje gång för uppstart är inte acceptabelt, Gaim lägger ansvar, i del i varje fall på VR-enheten, samt förändringar i den, dess mjukvara, nåväl jag vet inte för egen del, är inte en sådan tech-kille att jag kan avgöra den frågan.

Igår la mitt trycke av helt, kan inte ses/paras/anslutas varken genom VR enhet eller app.
Jag är utlovad ett nytt trycke, att prova med, fick precis besked om att det ligger på paketutlämningsstället för upphämtning.

jag återkommer om hur det utvecklar sig.
Haugis

Inlägg av Haugis »

regnskogII skrev: 25 nov 2021, 12:52
Haugis skrev: 25 nov 2021, 11:32
Jag har exakt samma stänger jag av headsetet är det lika med 5-10 min krångel för att ansluta avtryckaren igen när man sedan startat upp.
Tja, det är inget roligt alls, i mina kontakter med Gaim har jag förklarat att man inte hade aviserat detta moment, jag har oftast 10-15 min på mig att smyga in träning, om vi talar regelbundet, om jag inte skall offra en god bit nattsömn på kvällen och vara en tråkmåns mot hustrun,

att då lägga 5-10 min varje gång för uppstart är inte acceptabelt, Gaim lägger ansvar, i del i varje fall på VR-enheten, samt förändringar i den, dess mjukvara, nåväl jag vet inte för egen del, är inte en sådan tech-kille att jag kan avgöra den frågan.

Igår la mitt trycke av helt, kan inte ses/paras/anslutas varken genom VR enhet eller app.
Jag är utlovad ett nytt trycke, att prova med, fick precis besked om att det ligger på paketutlämningsstället för upphämtning.

jag återkommer om hur det utvecklar sig.

ok hoppas det löser dina problem.

jag har påmint om mina problem idag då dom inte svarat på mail på en vecka.

Själv tror jag det är en väldigt svag blåtandssignal i avtryckaren.
Stalon XE108
Blaser F16
regnskogII

Inlägg av regnskogII »

Angående signalen, som jag delar din tanke/uppfattning om,
jag föreslog över telefon att man kanske skulle ta upp ett urtag/hål i stocken för att lösa detta, vilket utlöste ett skratt, ett så där nervöst skratt.
SimonV

Inlägg av SimonV »

Jag hade lite strul med att ansluta avtryckaren i början, en avfyrning "räckte" inte för att blåtanden skulle ansluta. Om jag tycker in avtryckaren några extra gånger så går det bra varje gång.
Husqvarna 1651 358NM
Tikka m695 30-06
Tikka tac 6,5 Creedmoor
Howa mini action 6,5 grendel
Beretta 686
Browning auto 5
Användarvisningsbild
redtop

Inlägg av redtop »

Ingen som sett Ocolus Quest till nåt bra Black Friday-pris ?