Felsöka min träffbild på älgbanan

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Anders Ö

Re: Felsöka min träffbild på älgbanan

Inlägg av Anders Ö »

Jag har gått vääälligt många jaktstigstävlingar :!:

Och Sett exakt det Stefan säger om att ta ned bössan , och om man gud förbjude tar blicken från skytte/jaktsituationen och tittar på bössan så missar man mycket och kan tex missa att djur byter plats eller t.o.m ramlar och skjuter på ett djur till :roll:

Man behöver oftast inte växla BlaserSnabbt för att var god skytt , men ha bössan kvar vid axeln och efter första skottet så lyft lite på huvudet och fångar situationen samtidigt som man metodiskt och inövat växlar om :arrow:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inlägg av Stefan.K »

Även jag har skjutit rätt många kuljaktstigar etc men faktum är att jag väldigt sällan repeterar vid axeln vid jakt…… Det har hänt när det varit extrema skott vid eftersök, skadskjutningar etc men i de flesta fall skjuter jag mitt skott och laddar om lite försiktigt och håller blicken på det jag skjutit på. Det är otroligt sällan jag skjuter på ett vilt som springer i ”älgbanefart” på avstånd över 40-50 m!! Att skjuta på en älg i skogen som springer lika fort som på banan på 80 m anser jag är en rätt extrem situation som jag absolut avråder från.

Om ni har möjlighet att testa att skjuta på älgbanan på 100 m tycker jag ni ska göra det! Svårighetsgraden ökar på ett sätt man knappt kan fatta :shock: Min taktik och kännedom om min egen förmåga gör att jag är väldigt tveksam till skott på springande vilt bortanför 50-60 m om det är frågan om högre farter. Avståndet har så stor inverkan på framförhållningen bortanför 80 m att jag i alla fall ser det som en chansning om farten är hög…… Vissa har detta inbyggt i ryggmärgen på något sätt och klarar av det instinktivt, jag är inte en av dessa 8)
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Jag vet inte om du läste in nått jag inte skrev , eller så var det bara en tanke/reflektion ?

Hursomhelst så håller jag helt med .
Jag kan med gott samvete säga att jag är en god skytt och brukar ofta bara räkna hur många 5'1or jag tappat p Älgbanan , och placerar mig ofta på pallplats på jaktstigstävlingar.

Men ... i skogen känns det ändå inte alls lika säkert att skjuta på löpande vilt om det inte är kort håll på under 40m , och helst inte i så hög fart ...
Rådjur är ju huvudmenyn på drevjakt här då vi inte har varken gris eller hjort mer än nån enstaka .
Rådjur är det högst olämpligt att skjuta på om de springer , om de går så går det väl bra .
Älgar är mer förlåtande då deras stil när de springer är mest horisontellt.

Man får växla om hur man vill bara man har fullt fokus på situationen.
Det tar i snitt ca 1sek för hjärnan att processa en ny bild .

Prova att blunda i nån sekund för att sedan titta igen och registrera vad ni ser , ungefär efter en sekund så har hjärnan registrerat vad som är vad :wink:

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inlägg av Stefan.K »

Nej, det var mer ett tillägg till det jag skrev först och inte alls nåt kopplat till det du skrev om Anders Ö :mrgreen:
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Filur

Inlägg av Filur »

20210922_173857.jpg
Så här trevligt hade jag och 22:an och miniälgen det ikväll, och för att parafrasera Stenmark: "ju mer jag tränar desto mer tur verkar jag ha"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Browning xbolt 30-06
Cz455 .22lr
Turkisk fulhagelbock .12
Hw77K .177
Filur

Inlägg av Filur »

Stefan.K skrev: 22 sep 2021, 10:49 Många bra råd i tråden redan!

Det jag ser på jaktskyttebanan här i Umeå där jag varit aktiv i många år är problemet med stress när ståskottet är skjutet, det ställer till problem för väldigt många! Att lära sig repetera bössan vid axeln är avgörande för att man ska få ett harmoniskt andra skott utan hets och stress!

Det är inte ovanligt att se skyttar slita ner bössan från axeln och ladda om vid höften samtidigt som dom tittar på bössan i stället för älgen :( Sen lyser paniken i deras ögon när dom ska försöka få bössan på plats igen, hitta igen bilden i kikaren och sen älgen…… Grästorvor ryker många meter från älgfiguren varje skjutkväll :shock:

Lägg energi på att repetera bössan vid axeln samtidigt som du torrtränar är mitt råd! Bäst är om man kan få till repeteringen så mjuk och stabil att man fortfarande kan titta genom kikaren. Att ha båda ögonen öppna är mycket viktigt med, om man klarar det.

Det kom ett nytt träffområde för några år sen, det är bra att veta med! Centrum på 5:1an är numera något lägre, precis i underkanten av halsen. Framförhållningen är precis som förr, rakt under vita fläcken vid örat.

Min älg springer bara fram och tillbaka a la jrf på auto så för att testa ditt påstående var jag tvungen att dra iväg två skott per löp. Klart skoj och en skopa svårare än enkelskott.

Hursomhelst visade det sig gå fint på ditt sätt och inte alls om man tar ner kikaren så den tackar vi också för!
Browning xbolt 30-06
Cz455 .22lr
Turkisk fulhagelbock .12
Hw77K .177
Filur

Inlägg av Filur »

Jag och browningen provade springande pappälg för andra gången idag. Klart spänd på att se om bra tips och 150 skott i minälgen senaste veckan skulle ge någon förbättring!

Sköt alltihop utan stöd då jag glömde min pinne och blev arg på skjutbanans pinne. Det satt ju såklart fortfarande ett och annat skott på fel ställe men färre än förra veckan och jag visste allt som oftast var och varför de hamnade snett när jag tryckte av. Lyckades till slut stansa ut ett silvermärke och har 2/4 guldserier att putsa vidare på nästa vecka.😃

Bättre än så kan jag rimligen inte förvänta mig just nu så det är bara att nöta vidare så ska det nog kunna bli fint i slutänden.

Hursomhelst kan jag så här långt rekommendera alla som skjuter halvdåligt att läsa de kloka råden ovan så ska det nog gå klart bättre. I mitt fall så var jag ganska bra på fristående på stillastående mål innan jag började med springälg vilket jag tror är en nyttig förkunskap.
Browning xbolt 30-06
Cz455 .22lr
Turkisk fulhagelbock .12
Hw77K .177
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Ja jag sköt min första bom på flera år i fredags :roll:
55p'8
Såg att jag var på G ut uppåt , men trodde att det kanske skulle bli en 3a , men inte .

Skyller på att jag ätit 2 rostade bröd på hela dan , det finns alltid en förklaring :mrgreen:

Filur

Inlägg av Filur »

Anders Ö skrev: 25 sep 2021, 18:14 Ja jag sköt min första bom på flera år i fredags :roll:
55p'8
Såg att jag var på G ut uppåt , men trodde att det kanske skulle bli en 3a , men inte .

Skyller på att jag ätit 2 rostade bröd på hela dan , det finns alltid en förklaring :mrgreen:

Har du på ett ungefär kläm på hur många skott du har skjutit på viltmål i karriären så att jag vet när det kan förväntas gå ett par år mellan bommarna för mig också?😄
Browning xbolt 30-06
Cz455 .22lr
Turkisk fulhagelbock .12
Hw77K .177
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Mja... inte så värst många tusen , kanske snitt på 500 /år skott på lite över 30 år .
Plus det dubbla med luftbössan .

Det är inte mängden skott som gäller , det är vad man lägger för energi och analys på varje skott .

Sen det viktiga :!: , fallenhet , vissa blir riktigt bra på en gång och sedan ökar , den toppen var länge sedan jag nådde och kom inte nå värst längre, kanske med mycket mer träning , men det var jag inte roligt då jag provade att skjut det 3dubbla i 3 år utan vinst i förmåga .
Vissa HAR DET :!: , vissa kan träna sig till DET och vissa kommer bara till en viss gräns , Jag är nog nånstans mellan de två sista , som de flesta :idea:

Det viktigaste är att det skall vara roligt, annars så kan man göra nått annat :arrow:

För jakt så kan man bara låta bli de skott man inte behärskar :idea:

Filur

Inlägg av Filur »

Anders Ö skrev: 25 sep 2021, 19:48 Mja... inte så värst många tusen , kanske snitt på 500 /år skott på lite över 30 år .
Plus det dubbla med luftbössan .

Det är inte mängden skott som gäller , det är vad man lägger för energi och analys på varje skott .

Sen det viktiga :!: , fallenhet , vissa blir riktigt bra på en gång och sedan ökar , den toppen var länge sedan jag nådde och kom inte nå värst längre, kanske med mycket mer träning , men det var jag inte roligt då jag provade att skjut det 3dubbla i 3 år utan vinst i förmåga .
Vissa HAR DET :!: , vissa kan träna sig till DET och vissa kommer bara till en viss gräns , Jag är nog nånstans mellan de två sista , som de flesta :idea:

Det viktigaste är att det skall vara roligt, annars så kan man göra nått annat :arrow:

För jakt så kan man bara låta bli de skott man inte behärskar :idea:
Jag har följaktligen ett par tusen, väl analyserade, roliga, kskott kvar innan jag vet vilken mån av fallenhet jag har. Håller helt med om att kvalitet är viktigare än kvantitet! (Gäller det mesta i livet, fast få förstår det)

Om du är i krokarna av uppsala nån gång är du varmt välkommen på kaffe och miniälg med 22:a, trevlig helg!
Browning xbolt 30-06
Cz455 .22lr
Turkisk fulhagelbock .12
Hw77K .177
Filur

Inlägg av Filur »

Nu ska det, förhoppningsvis, skjutas på riktig älg för första gången i helgen! Trygg i min (in)kompetens från banan har jag bestämt att alla oskadda kräk ska stå still eller promenera mycket långsamt och mycket nära för att det ska smälla. Jag tror nästan att bästa viltvårds-utbildningen från skjutbanan är alla trevliga gubbar i kön som är övertydliga med att "den som skjuter på ett springande djur på det här avståndet är tokig".

Skitjakt på samtliga!
Browning xbolt 30-06
Cz455 .22lr
Turkisk fulhagelbock .12
Hw77K .177