Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

regnskogII

Re: Gaim jaktsimulator, någon som provat?

Inlägg av regnskogII »

underbron skrev: 02 sep 2021, 12:52
Gio skrev: 02 sep 2021, 10:27 Nej, tyvärr inte.

Det är en avknoppning av AImpoint, och från början framtagen för att demonstrera produkten, men det borde gå att vidareutveckla åt det hållet. Jag hade gärna sett hagel med bara ett korn istället för rödpunkt till exempel.
Fast det går även att välja bort konturen av själva aimpointet så att man bara har en röd prick (och två större skuggade cirklar som guide för centering). Storleken på pricken är också justerbar.
Det är bra att veta, till saken hör att för drevjakt så skjuter jag i princip alltid på 3-5x oavsett allt annat, har svårt att känna att precisionen är där annars. Nåväl, jag vet vad jag önskar mig i julklapp i år.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Det är en avknoppning av AImpoint, och från början framtagen för att demonstrera produkten, men det borde gå att vidareutveckla åt det hållet. Jag hade gärna sett hagel med bara ett korn istället för rödpunkt till exempel.
Fast det går även att välja bort konturen av själva aimpointet så att man bara har en röd prick (och två större skuggade cirklar som guide för centering). Storleken på pricken är också justerbar.
ahh, så kan man ju göra förstås, det har jag inte tänkt på. Ska testa det med haglet, och bara sänka ner punkten så att den hamnar på spången typ.
/Gio

Man vet att det är kallt ute, när man går ut och det är kallt.
underbron

Inlägg av underbron »

regnskogII skrev: 02 sep 2021, 12:56 Det är bra att veta, till saken hör att för drevjakt så skjuter jag i princip alltid på 3-5x oavsett allt annat, har svårt att känna att precisionen är där annars. Nåväl, jag vet vad jag önskar mig i julklapp i år.
Det är nog inte att förvänta att Gaim/Aimpoint erbjuder några andra riktmedel. Eller förstoring... :wink:

Mesta förtjänsten ligger i situationsträning. Även om man saknar rekylens påverkan så är viltets rörelse mer tredimensionellt än på skjutbion. Uppfattar det som att systemet kräver "rätt" framförhållning - men det kan vara svårt att bedöma rätt avstånd. En av modulerna erbjuder dock avståndsstreck i bilden.

Rekommenderar att skaffa de två tilläggsmodulerna för kula direkt.
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Nu när Oculus Quest kommit in i lager igen så slog jag till och köpte ett komplett paket, utom lerduvemodulen. Men nu önskar jag nästan att jag hade satsat på den också om den är så bra... Man ska dock få med någon Älg/Björn-modul som än så länge är i betaversion.

Ska bli riktigt spännande att börja använda detta.
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Ja, björnmodulen är lite rolig. När man överlever. :D
/Gio

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Det gick snabbt med leveranserna denna gång...

Bara tittat i en Oculus på ngn mässa nån gång men det är ju sjukt coolt. Lite pill var det väl att komma igång med GAIM, och att komma på hur jag skulle kalibrera vapnet så det "låg rätt". Kanske skulle tittat på deras tutorials... :oops:
Tror detta kommer bli en sjukt rolig grej för hela familjen faktiskt, och väldigt nyttigt.

Förstår vad du menar med björnmodulen, "om man överlever"... :roll:
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Nu har jag hunnit med att skjuta några hundra "skott" i simulatorn. Tycker nog Wild Boar Hunting Lane är den bättre av de "jaktorienterade" modulerna man kan köpa till för kula. Clay Pigeon var riktigt svårt och jag fick faktiskt den modulen som kompensation för lite strul vid orderläggningen/betalningen, bra där Gaim.

Behöver kanske prova lite mer med Hilly Forest men spontant tyckte jag nog den var rätt dålig faktiskt. Simuleringen av djurens rörelse känns inte riktigt naturlig där. Bear och Moose som kommer med som beta har de nog en del att jobba på innan de kan ta betalt för dem. Framför allt Moose känns ganska lam, och snudd på meningslös med tanke på alla andra övningscenarios man kan göra som ger motsvarande eller svårare träning.

Att nöta övningsbanan med djur i förutbestämda hastigheter och riktningar känns nästan som den bästa träningen för mig, än så länge i alla fall. Gjorde klart skillnad till nästa gång jag körde Firing Lane.

Jag skulle dock vilja ha skottanalys direkt efter varje grupp/serie. Någon som vet om det går att ställa in så den automatiskt går över till det läget direkt efter en grupp??
Användarvisningsbild
Gio

Inlägg av Gio »

Och bredvid det alternativet finns även alternativet att inte ha någon rödpunkt alls. :D
Så man kan köra hagel utan aimpoint. Och även kula, men det känns inte lika aktuellt.
/Gio

Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Någon mer än jag som har problem med att blåtandskopplingen från avtryckaren ”lägger av”? Plötsligt slutar den bara funka och jag får gå ut till inställningar och klicka på Gaim Controller. Eft. Första gången det hände bytte jag batteri, och då funkade det igen. Men det kan ju lika gärna vara att man då började om så att säga...
kalleda

Inlägg av kalleda »

Gblenn skrev: 08 sep 2021, 22:27 Någon mer än jag som har problem med att blåtandskopplingen från avtryckaren ”lägger av”? Plötsligt slutar den bara funka och jag får gå ut till inställningar och klicka på Gaim Controller. Eft. Första gången det hände bytte jag batteri, och då funkade det igen. Men det kan ju lika gärna vara att man då började om så att säga...
Hej!

Jag hade samma problem. Jag tog kontakt med GAIM och de skickade en ny avtryckare direkt. Supersmidigt!
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

kalleda skrev: 09 sep 2021, 12:37
Gblenn skrev: 08 sep 2021, 22:27 Någon mer än jag som har problem med att blåtandskopplingen från avtryckaren ”lägger av”? Plötsligt slutar den bara funka och jag får gå ut till inställningar och klicka på Gaim Controller. Eft. Första gången det hände bytte jag batteri, och då funkade det igen. Men det kan ju lika gärna vara att man då började om så att säga...
Hej!

Jag hade samma problem. Jag tog kontakt med GAIM och de skickade en ny avtryckare direkt. Supersmidigt!
Ja det kanske blir samma för mig, de bad om serienummer då de tydligen hade någon batch med nån lödning som inte blev bra.
malx

Inlägg av malx »

Måste säga att jag inte imponeras av deras support...
Ställde några frågor för nån vecka sedan och inte ett pip från dem.

Frågade bland annat vad som gäller om man i framtiden byter hårdvara (till exempel det kommer en quest 3 och man vill ha gaim dit). Ska man då betala fullt pris igen eller? Eftersom det verkar vara olika köp för quest 1 och quest 2....
Gblenn

Inlägg av Gblenn »

Konstigt, jag har fått väldigt snabb respons och bra hjälp från dag 1, redan innan köpet. Har för övrigt en ny avtryckare på ingång som jag hoppas ska lösa problemet med tappad kontakt.

Angående Quest 2 vs en eventuell framtida 3a så är det ju en intressant frågeställning. Vet inte vad det är för skillnad mellan 1an och 2an faktiskt, map Gaim alltså, och varför de över huvud taget behöver bry sig. Möjligen är det för att deras mjukvara än så länge inte ligger i den vanliga "butiken" utan i experimental och Gaim ska kopplas till ditt konto... Annars tycker jag inte att valet av VR-hårdvara ska spela någon roll...