Hur öka intresset för viltmålsskyttet?

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Användarvisningsbild
Widde

Hur öka intresset för viltmålsskyttet?

Inlägg av Widde »

Som en del kanske märkt är ju viltmålsskyttet inte Sveriges största sport, tämligen få deltagare vid DM- och SM-tävlingar. Hur kan vi locka fler att delta? Kom med förslag!!
Mvh Widde
N.T.K - NioTre Klubben

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Re: Hur öka intresset för viltmålsskyttet?

Inlägg av Kari Lindström »

Man kan ju inte locka folk till SM och DM. Skyttarna kommer självmant om det finns något som drar. För att det ska komma skyttar måste man ha ett underlag. Underlagegt skapas på föreningsnivå och hur sedan få folk till föreningsaktiviteter ? Jo... det måste åter finnas något som drar. Som du ser, handlar det inte om prisbord, utan snarare gemenskap. Jag vill påstå att de flesta skyttegrenarna saknar just gemenskap. Deltagarna känner inte varandra och det skapar splitring... mästarskyttarna går för sig själva och nybörjarna tillåts inte att beblandas med eliten. Inom bänkskyttet satsar vi på gemenskap, och det har varit en vinnande melodi. Klart att det alltid finns enstöringar med, men skrattet och sammanhållningen är vårt rekryteringsverktyg :wink:
/Kari

theh

Inlägg av theh »

Bra resonerat av kari, det är dagens sanning det behövs gemenskap för att nybörjare ska känna välkommen och prova hur det fungerar och behöver hjälp, har själv sett hur en del behandlas ute på skyttebanorna där eliten bröstar att det inte finns plats att prova sina vapen, beklagligt.

Användarvisningsbild
Dansken
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Dansken »

Jag kan helt instämma med kari's tankar. Det hjälper inte att sitta på styrelsemöte och fundera över den dåliga tillströminingen av nya medlemmar i allmänhet och ungdomar i synnerhet- och sprotskytteförbundet har den ena fantastiska konsultuppfinnelse efter den andra hur man ska engagera nya medlemmar- med rent elit-tänkande bakom.......
Sen kommer en ny krake och vill vara med- då sitter folk vid fikat och glor i ögonvrån och säger till sina kompisar: vad ska "den där göra här" eller viskar: "han kan ju för fan inte skjuta......."
Sånt skaffar inget nytt folk
Jag var med tecno på Hackis för att testa en delskjutning i vinterligan i fjol, och vi möttes med varma handslag och "välkommen" och "kul att ni kom"..... Vi fick förklarad för oss hur grundreglarna för skyttet var och fick den hjälp vi behövde. Då jag hade lite "inskjutningsproblem" erbjöds det hjälp från alla hål- och en insexnyckelsats var vid min skjutplats innan jag hann titta åt min verktygslåda.
-trevlig stämning, glatt humör, fika och god kamratanda genomsyrade dagen- det är rätt bemötande för nytt folk :D
.30-06 - 114 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood

theh

Inlägg av theh »

Det värmer faktiskt när du Dansken skriver, har själv sett när man nöter pipan och det kommer någon med vapen vill testa säjer man hej, och säjer har tavlor ute bara skjuta, det finns fler om det behövs, glada blir dom.

Användarvisningsbild
Widde

Inlägg av Widde »

Skjuter själv en hel del viltmål och även skeet och vill säga att gemenskapen och stämningen är mycket god :) Tycker att dessa tävlingar är avlappnade och prestigemässigt inte värre än vad man har som målsättning. Visst förekommer det gliringar men endast mellan kompisar.
Sen kommer en ny krake och vill vara med- då sitter folk vid fikat och glor i ögonvrån och säger till sina kompisar: vad ska "den där göra här" eller viskar: "han kan ju för fan inte skjuta.......
Inte alls bra :x Sånt beteende ger inga nya skyttar. Men vid vilka tillfällen fälls dessa kommentarer? Skulle tro vid kompetensskyttet och älglagstävlingar där kopplingen till jakten är stor. Visst snackas jakt vid viltmålstävlingar, men man blandar inte in skyttet på samma sätt.
Mvh Widde
N.T.K - NioTre Klubben

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

Jag ska ärligt säga att jag i princip ALDRIG skjutit vilmålsskytte.
Har ingen aning om regler eller någonting.
Varför?
Vet inte, kanske rädslan för att bemötandet ska vara så som man värst befarar.

Men om man tänker efter, så har man ju i så fall dömt folk på förhand!
Om någon på forumet kan tipsa om viltmålsskytte i skåne gärna i "närheten" av Kävlinge,men visst kan man fara en bit, så ska jag faktiskt pallra mig dit, väl där kommer man nog att fastna...................

Hör av er!!

/Johan

Användarvisningsbild
Widde

Inlägg av Widde »

JOBE, du har PM!
Mvh Widde
N.T.K - NioTre Klubben

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

tack

Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inlägg av Kari Lindström »

För att locka skyttar till banan, behöver man också göra reklam för aktivteterna. T.ex denna tråden är just en sådan. Man berättar var och när aktiviteter äger rum. Man behöver också skapa nyfikenhet kring aktiviteterna. Ett bra sätt att utföra det, är precis som vi bänkskyttar gör. Lägga ut bilder, visa utrustning och resultatlistor, berätta och dividera om regler... upplysa. Det finns många som säkert blir nyfikna om man gör väsen av sig. Inför också korvgrillning... det fungerar i ur och skur :wink:
/Kari

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

Jag vet att det är många här som skjuter viltmål, så kan ni kort berätta i denna tråd hur det går till och kortfattat vilka regler som gäller?

EDIT:

Googlade viltmålsskytte" och fick upp denna:
http://www.sportskytte.se/files/%7BB3D6 ... 1EA%7D.pdf

läs på bara.

Användarvisningsbild
JOBEno1

Inlägg av JOBEno1 »

oj ad regler det var!!!'blev trött i ögonen :wink:

Användarvisningsbild
Widde

Inlägg av Widde »

En hel del regler, men mycket är gemensamt för grenarna. 10m och 50m är ju i princip lika. I grenarna jaktkombination och enkel jägarkombination tillämpas varje grens tekniska regler. Lättast att lära sig reglerna är att delta i någon tävling och försöka snappa upp så mycket som möjligt. Som nybörjare är det bara att fråga så får man hjälp att komma igång.
Mvh Widde
N.T.K - NioTre Klubben

Anders Ericsson

Inlägg av Anders Ericsson »

Det här med gemenskap har jag märkt är svårt att få i viltmålskytte då medelåldern är väldigt hög bland skyttarna.
Gemenskapen jag har fått uppleva är med familjen (alla skjuter). Det är i och för sig inte fel men trots att jag har skjutit sen jag var 8 (är 31 i år, fyfan...) så är jämnåriga skyttar som kommit fram under åren inte kvar i detta skyttet.
På de tävlingar jag är på så är jag i regel yngst, vilket jag också varit i ca 10 år dvs det har inte kommit nån ny som är kvar och som fortfarande skjuter, på ett helt decennium, varför??
Jag tror stenhårt på en ungdomssatsning med ett fadderskap som står med bössor, körning till banor och tävlingar, och lite nujävlar, för annars blir det inget.
Men det viktigaste av allt är att de killarna/tjejerna är skapligt jämnåriga och framförallt är fler än två när det blir en tävling, gärna 4-5 st som kan snacka lan WOW och annat som finns i deras liv, så inte fokus hamnar på det de presterar, vilket kommer vara uselt i början.
De yngre och äldre får aldrig den gemenskap så som man får med jämåriga och/eller likasinnade, därför är det tufft med nyrekryteringen, punkt.

Mats Gorner

Inlägg av Mats Gorner »

Jag tycker Kari har ratt! och kan saga att han lever som han lar!

Jag provade Bankskyttet ett par ganger uppe i Savar, Tack Kari for hjalpen! Han tog sig tid att visa och forklara lite hur och vad man skall gora!
Samma med de ovriga Bo och Bo samt Stefan. K , Bengt som fixade bostad mfl.

Skjutit pistol aktivt mest falt och mag falt.
I vanlig falt sa var det inte sa monga som hjalpte med typ rad och tipps, man ville ju vinna!
Pa mag falt pratades laddningar och vapen samt tipps om vem som kunde gora vad och var man kunde kopa saker.

Provade aven gevar i min ungdom Laxå skyttefrening dar det fans en grupp som var valdigt trevliga och hjalpsamma, lonade ut vad man behovde mm.

Svartkruts skytte i och kring Goteborg samma sak man var noga med att tippsa de nya och ville pa basta satt hjalpa de nya.

Fast i de lite mera Tavlings inriktade sammanhangen sa fans det alltid de som hade installningen att min erfarenhet skall jag halla for mig sjalv! den skall fora mig till seger.
Jag har ingen drift att vinna till varje pris, tycker det ar lika kul nar nagon annan skjuter en super grupp eller ett super resultat som om det vore jag sjalv.

Som exempel kan jag beratta om klubben jag var med i i GBG.
Jag kom med iden att vi skulle starta laddkurser, sa gjordes, pressar och allt annat samt kronograf inskaffades.
En medlem slutade i klubben pga detta!!!
Han tyckte att han hade fatt experimentera sig fram sjalv sa varfor skulle de nya fa detta "gratis" :evil:
Som tur e e dom i minoritet!

Det ar val prestationen och inte prylarna som skall avgora tavlingen? kanske jag har fel?
Men det ar nog som med allt man gor, kanner man att man blir valkommen sa trivs man om inte ja da kanske man inte gar dit igen.

Mats.

Användarvisningsbild
Sleipner

Inlägg av Sleipner »

Skjuter en hel del på 50 älgen, tänker testa och skjuta på grisen på hel och halvfart i sommar. Skaffade några speglar och ska se hur det går. Ser man i tävlingprogrammet för Blekinge finns det inga 22 tävlingar. Nån i närheten som är aktiv?

Användarvisningsbild
sweniva

Inlägg av sweniva »

Hej !
Väcker liv i en gammal tråd

Då jag är relativt nyinflyttad till skåne och känner att jag borde putsa upp grisbössan och börja ta tag i träningen igen :roll: :roll:

Har någon här förslag på lämpliga 50m banor i Skåne ?

Både bra banor med aktiva skyttar men kanske även mindre banor där man i relativt lugn och ro kan skjuta in och testa utan hets ...

/Thomas

Användarvisningsbild
-prox-

Inlägg av -prox- »

Många år sedan denna tråd var aktiv :shock:

Började jaga när jag var 14 tack vare en kompis som också var jaktintresserad.
När jag var 16 köpte jag min första 22.lr som jag främst har skjutit med på någon tavla.

Luft älgen (finska SML) började jag med när jag var 18 år och sköt 82 poäng första fången jag sköt på löpande och konstaterade
att jag äntligen har hittat en sport jag var "bra" på :oops: efter 1 år var det jag som var aktivast med vapnet och fick ta hand
om föreningens vapen samt nyckeln till lokalen vi har banan i.

När jag var 20 följde jag med min kompis och hans pappa som är brukar vara någon gång på grisen.
Och jag var fast första gången. Roligare när det smäller lixom :mrgreen:
Brukade vara 1 gång i veckan mellan maj och september, varierande mellan 4-6 skyttar

Började runt 350 poäng och idag 3 sommrar senare är jag runt 500. Har ju förstått hunnit skaffa bättre vapen samt stolpkikare under
tiden men har bara blivit roligare med tiden.

Nu till det problematiska, gubbarna på banan (alla är pensionärer förutom jag som fyller 24 :lol:) nöjer sig med att skjuta en gång
i veckan, men jag som vill bli bättre och trivs med sporten vill träna 2 gånger i veckan till att börja med. Skulle också vilja ha "nya" förmågor
till banan eftersom någon av de äldre har slutat.

Nu till mitt försök att värva nya skyttar.
Han som var dragare förut har get mig en nyckel till banan så denna sommar ska jag försöka ta med några ut när det inte är skyttekväll,
för jag har hört oro att de mera rutinerade ska "dömma" de nya att dom är dåliga skyttar.
priset är inte dyrt i mitt tycke när en serie 30+30 kostar 2€.

en annan sak som kunde vara värd att fundera på är att ordna en skjutbane-dag under sommaren för nybörjare för att väcka liv.
typ jaktstig med kula och hagel, målskytte med 22. och 75m kula för den våghalsige :lol:

Och som slutord kan jag säga det alla skyttar borde ha som inställning för att hålla det egna skyttet vid liv.
Tävla mot dig själv, försök slå det egna rekordet.
och ett dåligt skott är inte dåligt, så länge du vet vad du gjorde fel.

En till sak som kan rekommenderas OM man vill ha stolpkikare, försök få tag i en med mitt punkt, då blir vapnet mycket mera mångsidigt :wink:

//en som tävlar mot sig själv varje gång
Anchütz 1808 .22lr 10x stolpkikare med centrum dot
Feinwerkbau P70RT 4x stolpkikare/Hakko 3-dot
Tikka M65 Supersporter .308win Leupold VX-3 6-20x40
CZ453 Varmint .22lr Bushnell Banner 3-9x40
Antonio Zoli MG92 12/6,5x55 Aimpoint micro H1
Gyttorp jakt 12/89

Glooie
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Inlägg av Glooie »

Lite trådarekologi och dagens trådlyft (kanske). Försöker ägna mig mer åt övningsskytte. Älgbanan, 100m banan och skjutbion är bra övning, men hur är det med viltmålsskytte och viltstigar? Det lilla jag läser så låter det kul och intressant, men hur börjar man? Var skjuter man? Min lokala älgbana har öppet 6ggr på våren och lika på hösten, thats it, stängt hela sommaren! Vilken bana (eller vem?) kan man kontakta för denna typ av skytte? Bor några mil söder om Borås. Nån som har nåt tips?