Info om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen
Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban, NuBreed
-
- Administratör
Info om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen
Eftersom det har varit ett sånt herrans liv om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen så kan man sammanfatta det så här!
Tillåtet är diskussioner kring...
- alla vapen med civilt ursprung för jakt eller ban- och fältskytte enligt de förbunds program och aktiviteter som vi har i Sverige.
- alla vapen med civilt ursprung som kallas för taktiska p.g.a olika marknadsföringsknep, t.ex T3 Tactical och LTR
- alla ombyggnationer av ovanstående vapen så länge syftet är civilt skytte, t.ex Friklassens fältskytte
- halvautomater av civil typ för jakt och ombyggnationer och delar samt tillbehör till dito
Förbjudet är diskussioner kring...
- alla rent militära vapen enligt milspec och militäriska halvautomater t.ex AR
- militär utrustning samt militär användning av dito
- hemvärnsvapen och utrustning
- diskussioner som syftar på militärt skytte eller användning av vapen för dito
Tillåtet är diskussioner kring...
- alla vapen med civilt ursprung för jakt eller ban- och fältskytte enligt de förbunds program och aktiviteter som vi har i Sverige.
- alla vapen med civilt ursprung som kallas för taktiska p.g.a olika marknadsföringsknep, t.ex T3 Tactical och LTR
- alla ombyggnationer av ovanstående vapen så länge syftet är civilt skytte, t.ex Friklassens fältskytte
- halvautomater av civil typ för jakt och ombyggnationer och delar samt tillbehör till dito
Förbjudet är diskussioner kring...
- Matti
Re: Info om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen
Slutdiskuterat om bla denna då http://www.sako.fi/sakotrg.php" onclick="window.open(this.href);return false;Robban skrev:- alla vapen med civilt ursprung som kallas för taktiska p.g.a olika marknadsföringsknep, t.ex T3 Tactical och LTR
För ingen vettig människa kan väl säga att den pangen byggts med civil användning i åtanke, där rör det sig om mer substans än bara "marknadsföringsknep"...eller???

Ha'de / Matti
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Grållen Fjälldalens Akka
-
Matti
Du har fel, TRG är faktiskt konstruerad ursprungligen som tävlingsvapen för 300 meters skytte.
Men då den lämpar sig för Militärt prickskytte har den blivit anpassad för det med.
Men vapnet kan köpas med diopter och hela kittet för att vara ett 300 meters standardgevär.
Håkan
Du har fel, TRG är faktiskt konstruerad ursprungligen som tävlingsvapen för 300 meters skytte.
Men då den lämpar sig för Militärt prickskytte har den blivit anpassad för det med.
Men vapnet kan köpas med diopter och hela kittet för att vara ett 300 meters standardgevär.
Håkan
- Matti
Jomenvisst.....bara retas lite med TRG ägarna...alla dessa är nog inte "sniper-wannabees"Håkan skrev:Matti
Du har fel,

Gott Nytt År!
// Matti
Grållen Fjälldalens Akka
Grållen Fjälldalens Akka
- Pelleman
Inga fler diskussioner om kronans handkikare, Leupold Mk4, mildot-kikarsikten osv heller...
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
- jonas
- Moderator
Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt 

-> Keep the spoor!
-
Jag hoppas då iaf att de inte blir något förbud på mildot osv?
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
- Stefan.K
- Moderator
Jag känner, precis som Jonas, att en del här på forumet tycker det är intressantare att tjafsa om regler och vad som man bör få diskutera i stället för att tex. dra igång en diskution om man bygger en precisionsbössa eller något annat intressant
Detta gäller dock absolut inte den stora massan medlemmar här på Robsoft, det glömmer man lätt när det bråkas om automatkarbiner etc.

Detta gäller dock absolut inte den stora massan medlemmar här på Robsoft, det glömmer man lätt när det bråkas om automatkarbiner etc.
Stefan K
Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
- Matti
Du har helt rätt Jonas....i varje fall jag tror mig ha en ganska bra "känsla" av var gränsen går och den tror jag flertalet på detta forum delar. TRG tillhör tex det som enligt denna känsla får diskuteras, som sagt bara retas jag lite ovanjonas skrev:Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt

mvh / Matti
Grållen Fjälldalens Akka
Grållen Fjälldalens Akka
- Pelleman
jonas skrev:Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt
Så förbudet mot att diskutera militär utrustning gäller inte? Eller vad menar du? Skall reglerna inte vara konsekventa?
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
- jonas
- Moderator
och VAD tror du att mildot betyder ? (..och vad spelar det förresten för roll vad det betyder)little__georges skrev:Jag hoppas då iaf att de inte blir något förbud på mildot osv?
De som hängt här en tid vet ju ganska bra var gränsen brukar dras.
-> Keep the spoor!
- Ingvar
Se ovan, dvs Stefan K, men för tydlighetens sak "man behöver inte nödvändigtvis försöka spela "dum" om man redan är det".Pelleman skrev:jonas skrev:Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt
Så förbudet mot att diskutera militär utrustning gäller inte? Eller vad menar du? Skall reglerna inte vara konsekventa?

Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Medlem i 550 grain - klubben.
-
Åsså var tjafset igång igen..... Kan inte moderatorn låsa tråden?
-
Det gäller såvitt jag förstårtt militära vapen.Pelleman skrev:jonas skrev:Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt
Civil användning av överskottsutrustning, typ kikare, långkalsonger, vita blixten och snuskburkar torde vara ok

//Magnus
Homines quod volunt credunt
Cykling är inte bara ett sätt att leva, det är ett sätt att se på livet.
1984 var inte menat att vara en instruktionsbok!
Homines quod volunt credunt
Cykling är inte bara ett sätt att leva, det är ett sätt att se på livet.
1984 var inte menat att vara en instruktionsbok!
- Pelleman
maglun skrev:Det gäller såvitt jag förstårtt militära vapen.
Civil användning av överskottsutrustning, typ kikare, långkalsonger, vita blixten och snuskburkar torde vara ok
Robban skrev:Förbjudet är diskussioner kring...
Enligt ovanstående är all militär utrustning förbjuden att diskutera. Allt ifrån långkalsonger till Hensoldtkikare.
- kenneth
Sålunda m96 mfl och i förlängningen 6.5x55, .308, 223, 30-06, 8x57JS, 45-70 mfl...
Senast redigerad av 1 kenneth, redigerad totalt 31 gånger.
- jonas
- Moderator
Ja vi ska hålla koll på dig Pelleman så du inte slinker in på långkaliser och vita blixten nångång
Jag tror faktiskt att i stort sett alla ändå förstår andemeningen med detta, och väljer att låsa tråden innan vi startar nån ny pajkastning.
Gott Nytt År på er alla

Jag tror faktiskt att i stort sett alla ändå förstår andemeningen med detta, och väljer att låsa tråden innan vi startar nån ny pajkastning.
Gott Nytt År på er alla

-> Keep the spoor!