Info om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen

Här finner du viktiga meddelanden från oss administratörer och moderatorer men även howto dokument och dyl.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban, NuBreed

Robban
Administratör

Info om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen

Inlägg av Robban »

Eftersom det har varit ett sånt herrans liv om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen så kan man sammanfatta det så här!

Tillåtet är diskussioner kring...
- alla vapen med civilt ursprung för jakt eller ban- och fältskytte enligt de förbunds program och aktiviteter som vi har i Sverige.
- alla vapen med civilt ursprung som kallas för taktiska p.g.a olika marknadsföringsknep, t.ex T3 Tactical och LTR
- alla ombyggnationer av ovanstående vapen så länge syftet är civilt skytte, t.ex Friklassens fältskytte
- halvautomater av civil typ för jakt och ombyggnationer och delar samt tillbehör till dito

Förbjudet är diskussioner kring...
- alla rent militära vapen enligt milspec och militäriska halvautomater t.ex AR
- militär utrustning samt militär användning av dito
- hemvärnsvapen och utrustning
- diskussioner som syftar på militärt skytte eller användning av vapen för dito
Användarvisningsbild
Matti

Re: Info om förbudet att diskutera militära/taktiska vapen

Inlägg av Matti »

Robban skrev:- alla vapen med civilt ursprung som kallas för taktiska p.g.a olika marknadsföringsknep, t.ex T3 Tactical och LTR
Slutdiskuterat om bla denna då http://www.sako.fi/sakotrg.php" onclick="window.open(this.href);return false;

För ingen vettig människa kan väl säga att den pangen byggts med civil användning i åtanke, där rör det sig om mer substans än bara "marknadsföringsknep"...eller??? :wink:

Ha'de / Matti
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Håkan

Inlägg av Håkan »

Matti

Du har fel, TRG är faktiskt konstruerad ursprungligen som tävlingsvapen för 300 meters skytte.
Men då den lämpar sig för Militärt prickskytte har den blivit anpassad för det med.

Men vapnet kan köpas med diopter och hela kittet för att vara ett 300 meters standardgevär.

Håkan
Användarvisningsbild
Matti

Inlägg av Matti »

Håkan skrev:Matti

Du har fel,
Jomenvisst.....bara retas lite med TRG ägarna...alla dessa är nog inte "sniper-wannabees" :lol: :P :wink:

Gott Nytt År!

// Matti
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

Inga fler diskussioner om kronans handkikare, Leupold Mk4, mildot-kikarsikten osv heller...
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
jonas
Moderator

Inlägg av jonas »

Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt :!:
-> Keep the spoor!
little__georges

Inlägg av little__georges »

Jag hoppas då iaf att de inte blir något förbud på mildot osv?
Karelare
Gråhund
Smålandsstövare
Tysk jakt terrier
Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator

Inlägg av Stefan.K »

Jag känner, precis som Jonas, att en del här på forumet tycker det är intressantare att tjafsa om regler och vad som man bör få diskutera i stället för att tex. dra igång en diskution om man bygger en precisionsbössa eller något annat intressant :wink:

Detta gäller dock absolut inte den stora massan medlemmar här på Robsoft, det glömmer man lätt när det bråkas om automatkarbiner etc.
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!
Användarvisningsbild
Matti

Inlägg av Matti »

jonas skrev:Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt :!:
Du har helt rätt Jonas....i varje fall jag tror mig ha en ganska bra "känsla" av var gränsen går och den tror jag flertalet på detta forum delar. TRG tillhör tex det som enligt denna känsla får diskuteras, som sagt bara retas jag lite ovan 8)

mvh / Matti
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

jonas skrev:Ja, om man nu riktigt anstränger sig för att hitta en massa saker man inte får diskutera, så är det väl inte svårare än att låta bli då. Men i verkligheten tror jag inte att det riktigt så här svårt :!:

Så förbudet mot att diskutera militär utrustning gäller inte? Eller vad menar du? Skall reglerna inte vara konsekventa?
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
jonas
Moderator

Inlägg av jonas »

little__georges skrev:Jag hoppas då iaf att de inte blir något förbud på mildot osv?
och VAD tror du att mildot betyder ? (..och vad spelar det förresten för roll vad det betyder)
De som hängt här en tid vet ju ganska bra var gränsen brukar dras.
-> Keep the spoor!
Användarvisningsbild
Ingvar

Inlägg av Ingvar »

Pelleman skrev:

Så förbudet mot att diskutera militär utrustning gäller inte? Eller vad menar du? Skall reglerna inte vara konsekventa?
Se ovan, dvs Stefan K, men för tydlighetens sak "man behöver inte nödvändigtvis försöka spela "dum" om man redan är det". :evil:
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
stadsbo

Inlägg av stadsbo »

Åsså var tjafset igång igen..... Kan inte moderatorn låsa tråden?
maglun

Inlägg av maglun »

Pelleman skrev:

Det gäller såvitt jag förstårtt militära vapen.

Civil användning av överskottsutrustning, typ kikare, långkalsonger, vita blixten och snuskburkar torde vara ok ;)
//Magnus
Homines quod volunt credunt

Cykling är inte bara ett sätt att leva, det är ett sätt att se på livet.

1984 var inte menat att vara en instruktionsbok!
Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

maglun skrev:Det gäller såvitt jag förstårtt militära vapen.

Civil användning av överskottsutrustning, typ kikare, långkalsonger, vita blixten och snuskburkar torde vara ok ;)

Robban skrev:Förbjudet är diskussioner kring...
- alla rent militära vapen enligt milspec och militäriska halvautomater t.ex AR
- militär utrustning samt militär användning av dito
- hemvärnsvapen och utrustning
- diskussioner som syftar på militärt skytte eller användning av vapen för dito

Enligt ovanstående är all militär utrustning förbjuden att diskutera. Allt ifrån långkalsonger till Hensoldtkikare.
Användarvisningsbild
kenneth

Inlägg av kenneth »

Sålunda m96 mfl och i förlängningen 6.5x55, .308, 223, 30-06, 8x57JS, 45-70 mfl...
Senast redigerad av 1 kenneth, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
jonas
Moderator

Inlägg av jonas »

Ja vi ska hålla koll på dig Pelleman så du inte slinker in på långkaliser och vita blixten nångång :wink:
Jag tror faktiskt att i stort sett alla ändå förstår andemeningen med detta, och väljer att låsa tråden innan vi startar nån ny pajkastning.
Gott Nytt År på er alla :D
-> Keep the spoor!