En mycket alvarlig händelse... varning för tjuvar !

Här finner du viktiga meddelanden från oss administratörer och moderatorer men även howto dokument och dyl.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban, NuBreed

Skogsmannen

Re: En mycket alvarlig händelse... varning för tjuvar !

Inlägg av Skogsmannen »

Facebookgrupp där man poserar med vapnet är säkert en ingång... tex gruppen "jakt" där det endast skrivs dumheter...
Användarvisningsbild
doorman

Inlägg av doorman »

Skogsmannen skrev:Facebookgrupp där man poserar med vapnet är säkert en ingång... tex gruppen "jakt" där det endast skrivs dumheter...
Finns det något med Facebook som inte är dumheter? :mrgreen:
Brno Kombi 12/7X57R
Blaser R93 30-06, .45 Blaser och .375 H&H, 458 Lott, 416 Taylor
Sako Quad .22 LR och .17 HMR
Marlin 1895 SBL 45-70
Ruger 1022
Browning Maxus 12
Husqvarna special

Inlägg av Husqvarna special »

Historien låter helt jävla osanolik. men men, den kan ju vara sann för det.

Själv är jag inte direkt orolig för att råka ut för något sådant. För det första så skulle aldrig mina föräldrar vara så naivt korkade så dom talade om för eller ens talade med någon som undrar var jag förvarar mina vapen. För det andra så bor jag där jag bor och hit vill ingen åka, tro mej. För det tredje så förvarar jag vapnen enligt restriktionerna och mer därtill. För det femte så är jag övertygad om att statistiken säger att fler vapen brinner upp än de som blir stulna.
Husqvarna 900 9,3x62
CG 1900 sporter 6mm Br
Husqvarna 1640 MC 6,5x55
Mauser 420B 22lr Stenmark/Stoltz custom
Beretta SV10
FN B25 B2G
Husqvarna 46AN
640 special
1640 Lyx
1640 Lyx
1640 special
1640 special
1640 MC
1651 Special
1900 Jubileum
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inlägg av Kari Lindström »

För det första var inte föräldern naiv i detta fallet heller, utan slog larm. Istället är naivt att tro att man aldrig kan drabbas själv. Men det är ju för var och en ta episoden som man själv tycker och anser. Jag vet dock att just nu har vi en forist som har svårt att få tankarna släppa från händelsen. Garanterat har vi fler som just nu vidtar olika åtgärder för att öka säkerheten.

Bovarna kom inte från samma stad heller som den drabbade, och det gör det hela mer alvarlig. Att pumpa anhöriga gjordes med utstuderat fräckhet samtidigt som man drumdristigt lämnade en massa spår efter sig som hade lett tillbaka till personerna om planen fullföljts. Det är den verkligheten som råder och gäller.

Som sagt är det fritt fram för var och en utannonsera sina vapen för tjuvarna eller skydda dem. Jag personligen väljer att skydda mina tävlingsredskap. Det handlar inte om värden och pengar, ty vapen kan köpas på nytt igen. Det handlar istället om tiden och mödan att få tag på likadana på nytt... årsvis med bortspolierat arbete.
/Kari
Användarvisningsbild
asm

Inlägg av asm »

larm är inte en så dålig investering ..

Andreas
FÖRBJUD ALLT SOM ÄR FARLIGT!
"Underskatta aldrig makten hos dumma människor i grupp"
"Arbete befordrar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd"

Björnhundsklubben - Karelare
http://www.faltskytte.se/
a96marc

Inlägg av a96marc »

Vapeninnehav är väll offentliga handlingar? Dvs vem som helst kan begära ut infon? Var det inte någon "vargvärnare"som gjorde det i ett infekterad bråk? Eller om det var någon journalist som gjort en kartläggning.

Sen tycker jag det är bra med varningen att det finns folk som är helt skrupelfria. Även om jag i detta fallet håller det mer sannolikt att fel person har sett den berörda på skjutbanan, eller att någon annan på skjutbanan eller någon bekant till den drabbade obetänksamt sagt för mycket utan att mena något illa eller förstått att det skulle bli så fel.
Fle skrivningar, sär skrivningar och gramattiska utsvävningar är där pga att: Jag vill, telefonen gör inte som jag vill, jag är dyslektiker eller en blandning av föregående nämnda anledningar.
Användarvisningsbild
Mattias_R

Inlägg av Mattias_R »

a96marc skrev:Vapeninnehav är väll offentliga handlingar? Dvs vem som helst kan begära ut infon? Var det inte någon "vargvärnare"som gjorde det i ett infekterad bråk? Eller om det var någon journalist som gjort en kartläggning.

Sen tycker jag det är bra med varningen att det finns folk som är helt skrupelfria. Även om jag i detta fallet håller det mer sannolikt att fel person har sett den berörda på skjutbanan, eller att någon annan på skjutbanan eller någon bekant till den drabbade obetänksamt sagt för mycket utan att mena något illa eller förstått att det skulle bli så fel.
Nope, vapenregistret är sekretessbelagt. Men du kan eller kunde begära ut info på alla som löste jaktkort eller lämnade in trikinprover osv. Så många ställen är det nog ganska öppet men inte vapenregistret i sig.
För beställning av handtag och skyddshylsor till quad eller annat vapen maila till: Quadparts (at) telia.com

Riksjägarna, för oss som jagar med bössan och törs välja själv.
Sherikan

Inlägg av Sherikan »

Hela den här historien verkar konstigt! Vem skall han knäppa på långt håll :D ?
Jag fick inbrott hemma hos mig för 3 år sedan. Tjuven hade inte tid att brottas med ett vapenskåp. Jag hade bultat fast mitt skåp och efter inbrottet har skaffat riktigt larm. Jag har gjort allt jag kan, sedan om trots allt blir vapnen stulna så har jag försäkring och resten av bekymret lämnar jag till polismyndigheten! Nästan alla hus runtomkring oss på landet fick inbrott inom 2-3 år och alla har larm numera och vi har också bildat så kallad grannsammverkan.
Användarvisningsbild
j.f.k

Inlägg av j.f.k »

Visst kan man köpa nya vapen om dom blir stulna. Men vad kommer dom att användas till,i orätta händer? Det skrämmer mej mer, är att bli av med dom.
Våga Vägra Kvarg!!!
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Sen finns det ju vapen som inte går att ersätta fullt ut, tänker främst på den känslomässiga aspekten.
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
TikkaPower

Inlägg av TikkaPower »

Ett användningsområde som tydligen har ökat när det gäller dessa och liknande vapen är att jägare skaffar svarta studsare för att skjuta varg med. Det skulle tom. importeras vapen från öst för ändamålet.

Jag har inga texter eller rapporter som stärker ovanstående, bara pratat lite med folk som säger så här.
TikkaPower
Hyltrimmer Min modell av WFT2 beställ på hylstrimmer@kgpn.se
Skogsmannen

Inlägg av Skogsmannen »

Nu kanske någon bättre förstår varför utseendefrågan finns med när det gäller vissa jaktvapen?
Användarvisningsbild
kelas

Inlägg av kelas »

Skogsmannen skrev:Nu kanske någon bättre förstår varför utseendefrågan finns med när det gäller vissa jaktvapen?
Förstår faktiskt inte ett smack vad utseendet på byssan har att göra med hur man får fram information om vapenägandet...???
I övrigt så är det ju samhällets uppgift att skydda mig och mina vapen om jag följer det lagar och förordningar som finns. Jag kommer aldrig att acceptera att jag ska måste smussla och i lönndom trixa för att få utföra min fullt lagliga rätt. Är det något som ska göras så är det ju tvärt om, man ska se till att låsa in dom kriminella elementen inte lägga över skulden på dom som utövar.
http://www.youtube.com/user/kelaskucku?feature=mhee

Medlem i V V V
--------------------------------
Urjemte och nöjd med det!!
Kela.S
Skogsmannen

Inlägg av Skogsmannen »

Jag frågade om någon bättre förstår, du gav ett svar. Tack.
Användarvisningsbild
pmt

Inlägg av pmt »

kelas skrev:
Skogsmannen skrev:Nu kanske någon bättre förstår varför utseendefrågan finns med när det gäller vissa jaktvapen?
Förstår faktiskt inte ett smack vad utseendet på byssan har att göra med hur man får fram information om vapenägandet...???
Inte i sig, men det är väl inte en slump eller ens oväntat att RPS håller på och utvecklar en "långhållsallergi", man redan har ju börjat hugga på vissa kalibrar och vapendetaljer.
I övrigt så är det ju samhällets uppgift att skydda mig och mina vapen om jag följer det lagar och förordningar som finns. Jag kommer aldrig att acceptera att jag ska måste smussla och i lönndom trixa för att få utföra min fullt lagliga rätt. Är det något som ska göras så är det ju tvärt om, man ska se till att låsa in dom kriminella elementen inte lägga över skulden på dom som utövar.
Var fan blev nu gillaknappen av igen......

T
Dina åsikter stör min tankar, så var snäll och var tyst.
Användarvisningsbild
birk0323

Inlägg av birk0323 »

Man funderar ju skarpt över resonemangets gång i den här tråden. Ett inbrott i hemmet är mera än vapen, det är ett intrång i den närmaste privata ytan, i hemmet. Tryggheten, och hemkänslan är i fara. Människor lämnar ibland sina hem efter ett inbrott, tryggheten försvann med tjuvarna. Vad händer om man råkar vara hemma och möter tjuven i köket, eller om sambo och barn är hemma. Det är fan allvarligt och med tanke på hur polisens tämliga "lugna, ostressade" attityd till inbrott så är hjälp därifrån knappast att räkna med.

Denna händelse som jag tar på stort allvar trots jag har klarat mig så här långt har fått mig att öka säkerheten här hemma i flera led. Det är knappast läge att diskutera samhällets ansvar, det här händer nu och uppgifterna kommer kanske härifrån oss själva på robsoft.
You should not use a cartridge that does the job when everything goes right, you need one that works when everything goes wrong.” citat Bob Hagel.
Användarvisningsbild
Markus A

Inlägg av Markus A »

Kan det inte vara så att den här foristens namn dök upp i samband med nåt fuffens och att det faktist var POLISEN som dök upp och frågade om förvaringen?

Även om de flesta snutar är rätt proffsiga, så förekommer det ju civilare som beter sig jäkligt märkligt utan att identifiera sig osv.

/M
"Respice post te! Hominem te memento!"
a96marc

Inlägg av a96marc »

Torgskräck skrev:
a96marc skrev:Vapeninnehav är väll offentliga handlingar? Dvs vem som helst kan begära ut infon? Var det inte någon "vargvärnare"som gjorde det i ett infekterad bråk? Eller om det var någon journalist som gjort en kartläggning.

Nope, vapenregistret är sekretessbelagt. Men du kan eller kunde begära ut info på alla som löste jaktkort eller lämnade in trikinprover osv. Så många ställen är det nog ganska öppet men inte vapenregistret i sig.
Super tack för klargörandet! Känns lite bättre nu iallfall.
Fle skrivningar, sär skrivningar och gramattiska utsvävningar är där pga att: Jag vill, telefonen gör inte som jag vill, jag är dyslektiker eller en blandning av föregående nämnda anledningar.
Sherikan

Inlägg av Sherikan »

När nästan alla hus i området hade fått ibrott, så en kväll kom ett par grannar på 2 mystiska män som var i området, de hade ficklampor med sig, gick omkring ganska länge och lyste genom ett par fönster med sina ficklampor. Då gick grannarna och ställde några frågor men de pratade något språk (vill inte nämna) och förståd inte ett smack engelska eller i alla fall låtsades. Grannarna håll de kvar och ringde polisen och när polisen kom släppte de fria och föreslog att vi skall bilda grannsamverkan för att skrämma tjuvarna!!! Sedan kom de igen och började skäla disell från någon lastbil som en granne parkerar i området. Då installerade han en vidobevakning för sin lastbil och en betongvägg mot diselltanken så att de inte skall komma åt det!
Det var så uppenbart att killarna var tjuvar men polisen gjorde inget!!!
71kO92

Inlägg av 71kO92 »

asm skrev:larm är inte en så dålig investering ..

Andreas
de finns mycket bättre investeringar än larm i detta sammanhang :)