Försäljning av kopior på Robsoft

Här finner du viktiga meddelanden från oss administratörer och moderatorer men även howto dokument och dyl.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban, NuBreed

ess-ett

Försäljning av kopior på Robsoft

Inlägg av ess-ett »

Jag är inte jurist och kan inte lagen, men personligen tycker jag att detta fenomen är högst förkastligt. Kopior är ett jävligt kasst sätt för skumrasktillverkare att kapitalisera på andras hårda arbete att bygga upp ett varumärke. Med jämna mellanrum dyker det upp kopior av _insert valfritt varumärke_ i säljforumet. För mig solkar detta ner säljdelen. Vad är robsoft's hållning i frågan?

Användarvisningsbild
börje
Has thanked: 27 times
Been thanked: 90 times

Re: Försäljning av kopior på Robsoft

Inlägg av börje »

Det är ju inte bra, men ifall säljaren ärligt talar om att det är en kopia så går det väl an. Det är ju inte säljarens fel att det görs en massa kopior i framför allt kina, men även i andra länder.
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara

lone_wolf
Been thanked: 3 times

Inlägg av lone_wolf »

Juridiskt sett så begår man varumärkesintrång.

https://lawline.se/answers/kopa-in-pira ... ill-kunder

-> "Om man gör intrång i ensamrätten kan detta bl.a. föranleda straff i form av fängelse i högst två år enligt 8 kap. 1 § VML och även skadestånd till det företag som äger ensamrätten till varumärket enligt 8 kap."
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
Has thanked: 34 times
Been thanked: 67 times

Inlägg av Fritz Kraut »

Använd rapportfunktionen för sådana säljannonser, så att vi moderatorer kan granska. Förklara gärna i rapporten hur man ser att det är en kopia.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.

fugazi
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Inlägg av fugazi »

Funkar det juridiskt med en friskrivning från forats del i "regler"?
Att anmäla om det inte framgår i annonsen ser jag som självklart...
\\ fugazi \\ Magnus \\

Goldenbullet
Has thanked: 2 times

Inlägg av Goldenbullet »

Min högst personliga uppfattning är att det givetvis skall inte skallarna tillåtet att sälja förfalskade varor på forumet. Varken tradera eller blocket tillåter sådan försäljning, varför ska forumets säljsida vara ”ventil” för sådan försäljning som inte tillåts någon annanstans?

lone_wolf

Inlägg av lone_wolf »

fugazi skrev:
27 aug 2020, 21:57
Funkar det juridiskt med en friskrivning från forats del i "regler"?
Att anmäla om det inte framgår i annonsen ser jag som självklart...
Tyvärr fungerar det inte. Säljaren är skyldig till varumärkesintrång oberoende. Ur forumets synvinkel är det en risk att medvetet tillåta försäljning av kopior eftersom det kan tolkas som att man bidrar till brottet.

Och kom igen; de flesta aktiva på forumet är passionerade skyttar och jägare, i många fall mycket skickliga sådana, vem f*n vill dra hem billiga kopior som garanterat inte funkar som de skall?
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.

fugazi
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Inlägg av fugazi »

NEJ!!!
Nu misstolkade nog ni min fråga...
Jag menade precis tvärtom...
Att forats sälj o köp inte kan hållas ansvarig för skit som försöks säljas.

Menade ju ABSOLUT inte att det ska va ett fora för att sälja skit på ett legitimt sätt, tvärt om!
\\ fugazi \\ Magnus \\

Hombre
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Hombre »

Det här är enligt mig en inte helt enkel fråga…
Fejk eller kopia… Man måste skilja på det.

För mig är det fejk när t.ex kineserna tillverkar en Fällkniven kniv och påstår att det är en Fällkniven med ”korrekt” kartong osv… Det är bedrägeri att lura köpare att tro det är någonting annat än vad det verkligen är och sådant ska straffas hårt tycker jag…

När det gäller kopior så är det ju en djungel… Alla stjäl av och till från alla… Ta tex en ”Russell Canadian Belt Knife” som designades 1958 och tillverkades av Grohmann Company i Canada.

En exakt likadan variant tillverkades av Frosts och har sålts här på forumet och även Cold Steel tillverkar denna ”Russell Canadian Belt Knife”.

Titta på tex Cold Steels modellutbud… Det finns ganska många snodda ideér… Det som gör mig förundrad är att när stora firmor gör det så verkar det vara mer legitimt än när ett litet ”skitföretag” i Asien gör det. Missförstå mig inte… Jag älskar Cold Steels tidiga blad tillverkade i Japan eller U.S.A. Deras Japan tillverkade Tantos är underbara även om det är lätt att tro att det var Cold Steel som uppfann Tanton. Själva vill dom gärna tro det!

Vissa av Fällknivens knivar är väldigt lika andra företags varianter men det är inte så konstigt om de tillverkas på samma ställe som t.ex Seki i Japan.
Som sagt, detta är inte helt lätt förutom de rena fejkarna som påstår sig vara något annat än vad det är.

hinkraka
Has thanked: 88 times
Been thanked: 16 times

Inlägg av hinkraka »

Hombre skrev:
04 sep 2020, 12:22
Det här är enligt mig en inte helt enkel fråga…
Fejk eller kopia… Man måste skilja på det.

För mig är det fejk när t.ex kineserna tillverkar en Fällkniven kniv och påstår att det är en Fällkniven med ”korrekt” kartong osv… Det är bedrägeri att lura köpare att tro det är någonting annat än vad det verkligen är och sådant ska straffas hårt tycker jag…

När det gäller kopior så är det ju en djungel… Alla stjäl av och till från alla… Ta tex en ”Russell Canadian Belt Knife” som designades 1958 och tillverkades av Grohmann Company i Canada.

En exakt likadan variant tillverkades av Frosts och har sålts här på forumet och även Cold Steel tillverkar denna ”Russell Canadian Belt Knife”.

Titta på tex Cold Steels modellutbud… Det finns ganska många snodda ideér… Det som gör mig förundrad är att när stora firmor gör det så verkar det vara mer legitimt än när ett litet ”skitföretag” i Asien gör det. Missförstå mig inte… Jag älskar Cold Steels tidiga blad tillverkade i Japan eller U.S.A. Deras Japan tillverkade Tantos är underbara även om det är lätt att tro att det var Cold Steel som uppfann Tanton. Själva vill dom gärna tro det!

Vissa av Fällknivens knivar är väldigt lika andra företags varianter men det är inte så konstigt om de tillverkas på samma ställe som t.ex Seki i Japan.
Som sagt, detta är inte helt lätt förutom de rena fejkarna som påstår sig vara något annat än vad det är.
Det här är en viktig grej. Jag menar, om jag köpt en "nikon-kopia" som heter "TrueSight5000 - ScopeMaster" eller något HELT påhittat (jag har ingen aning om det varumärket finns, detta är alltså helt påhittat av mig) och jag går ut med att jag säljer just en TrueSIght5000 och även säger att det är en "Nikonkopia" för att den har likadana torn etc. är en jävla skillnad mot att sälja en falsk Nikon.

Edit: Sedan får vi inte glömma bort att det inte är varumärkena i sig som är licensierade mot tillverkarna utan tekniker och designer. Kollar man exempelvis på Nikon (som jag har mobbat ovan) så har det funnits varianter av Monarch i över 10 år nu. Kanske närmare 20. Dessa har kommit ut i flera varianter. Det är inte ovanligt att man släpper egenrätten på äldre designer efter ett tag (oavsett varumärke) och någon annan tillverkare kanske köper detta från fabriken och väljer sämre komponenter men samma design och tillverkar dessa som sämre sikten med bättre avans. Helt lagligt, för att den som tagit fram designen har släppt den, men det kan fortfarande vara en "Nikonkopia".
E-mail på internet skrivs med fördel ut som "adress (at) domän . xxx" istället för "adress@domän.xxx" för att undvika att åka på spam.

Hombre
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av Hombre »

hinkraka skrev:
04 sep 2020, 13:14
Det här är en viktig grej. Jag menar, om jag köpt en "nikon-kopia" som heter "TrueSight5000 - ScopeMaster" eller något HELT påhittat (jag har ingen aning om det varumärket finns, detta är alltså helt påhittat av mig) och jag går ut med att jag säljer just en TrueSIght5000 och även säger att det är en "Nikonkopia" för att den har likadana torn etc. är en jävla skillnad mot att sälja en falsk Nikon.

Edit: Sedan får vi inte glömma bort att det inte är varumärkena i sig som är licensierade mot tillverkarna utan tekniker och designer. Kollar man exempelvis på Nikon (som jag har mobbat ovan) så har det funnits varianter av Monarch i över 10 år nu. Kanske närmare 20. Dessa har kommit ut i flera varianter. Det är inte ovanligt att man släpper egenrätten på äldre designer efter ett tag (oavsett varumärke) och någon annan tillverkare kanske köper detta från fabriken och väljer sämre komponenter men samma design och tillverkar dessa som sämre sikten med bättre avans. Helt lagligt, för att den som tagit fram designen har släppt den, men det kan fortfarande vara en "Nikonkopia".
Vi tänker lika tror jag…
Man har ju sett dåliga fejk kopior på tex Cold Steel Tantos där det är glipor mellan blad och grepp och många andra saker men bladen är stämplade med Cold Steel. Då är det rent bedrägeri och ska beivras. Många sådana har gått på Tradera och det anmäls men inget görs från Traderas sida. Ja, någon gång ibland tas det bort om tillräckligt många skriker i högan sky.
Designstöld är ett jävla oskick men då är det en annan sak. Då utger man sig inte för att sälja originalet utan snor idén och gör ”sin” version av det hela med sitt namn på produkten. Ofta billigare, ofta sämre. Ibland får även originalet ta skit för tillkortakommanden som den billiga snodda produkten har.
Att de kan hålla på så beror ju också på att det finns tillräckligt många som köper skiten och bedyrar att de är lika bra som originalet men billigare.