Projekt: ta bort plast-lack på kolv + renovering

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Användarvisningsbild
Pelleman

Re: Projekt: ta bort plast-lack på kolv + renovering

Inlägg av Pelleman »

balder.rabalder skrev:Exakt den tråd jag ville läsa idag. Ska precis plocka stocken av min LSA-55 lyx och gå på den som du. Hur gjorde du med nätskärningen? Lite trött blir jag på att behöva plocka av kikaren för att lossa den bakre skruven! Tvärtemot din så är min stock nästan onödigt ådrig i kolven och det finns ett par djupa skåror i ådringen. :( Några förslag på hur jag fyller dessa?

Mvh/ Håkan

Är det någon idiot som har ristat skåror för fällda älgar? Borde vara prygelstraff på sådant.

Testa att ta bort lacken och kör strykjärnsmetoden. När du inte får ut dem längre så kan du försöka bygga upp med filler eller så får du låta det vara som det är.
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
a-414

Inlägg av a-414 »

Det du inte kan ånga ut får du antingen stå ut med, eller försöka fylla ut med, t ex många lager TruOil.
Venor, ergo sum
Användarvisningsbild
balder.rabalder

Inlägg av balder.rabalder »

Det är liksom i ådringens längdriktining som det ser ut att ha gått flisor ur trät på kolven. Ådringen är ganska grov. Ska försöka komma med en bild senare

Mvh/ Håkan.
Där asfalten slutar....
Användarvisningsbild
WestCoast

Inlägg av WestCoast »

balder.rabalder skrev:Exakt den tråd jag ville läsa idag. Ska precis plocka stocken av min LSA-55 lyx och gå på den som du. Hur gjorde du med nätskärningen? Lite trött blir jag på att behöva plocka av kikaren för att lossa den bakre skruven! Tvärtemot din så är min stock nästan onödigt ådrig i kolven och det finns ett par djupa skåror i ådringen. :( Några förslag på hur jag fyller dessa?

Mvh/ Håkan

ånga ut dem i omgångar.. som pelleman gjort men gör det lite mindre och flera gånger så går de flesta ut OM inte fibrerna är av, då får du en skada du bara kan fixa med porfyllnad.
climber

Inlägg av climber »

Hej.

Är i färd med att fixa min gamla kolv på min 22 WMR, men en liten fråga hur ni gör ni som arbetar med sandpapper, hur får ni bort den gamla lacken som sitter i nätskärningen...????
Tacksam för ett svar av någon duktig kolvrenoverare:)
Sako Quad Syntet, 17 Hmr, Swarovski Z6 1.7-10x42
Blaser F16 Game, kal 12, 76cm
Blaser R8 Adjustable, 6.5 Creedmoor, Swarovski Z8i 3.5-28x50
Användarvisningsbild
Tetrix

Inlägg av Tetrix »

climber skrev:Hej.

Är i färd med att fixa min gamla kolv på min 22 WMR, men en liten fråga hur ni gör ni som arbetar med sandpapper, hur får ni bort den gamla lacken som sitter i nätskärningen...????
Köp lackbortagningsmedel applicera och täck med plastfolie. Låt verka enligt anvisningar från tillverkaren och använd en nylonborste & dremel eller liknande. Arbeta med försiktigt med lätt tryck och följ nätskärningen, det går relativt fort och smidigt.

//Johan
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
climber

Inlägg av climber »

Tetrix skrev:

Köp lackbortagningsmedel applicera och täck med plastfolie. Låt verka enligt anvisningar från tillverkaren och använd en nylonborste & dremel eller liknande. Arbeta med försiktigt med lätt tryck och följ nätskärningen, det går relativt fort och smidigt.

//Johan
Ok. Vilken typ v lackborttagning då?? Aceton eller vad...?
Sako Quad Syntet, 17 Hmr, Swarovski Z6 1.7-10x42
Blaser F16 Game, kal 12, 76cm
Blaser R8 Adjustable, 6.5 Creedmoor, Swarovski Z8i 3.5-28x50
Tulle

Inlägg av Tulle »

climber skrev:
Tetrix skrev:

//Johan
Ok. Vilken typ v lackborttagning då?? Aceton eller vad...?
Gå till närmaste färgaffär och fråga så får du rätt grejor.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inlägg av Tetrix »

Tulle skrev: Gå till närmaste färgaffär och fråga så får du rätt grejor.
Precis så :wink: Ska kolla om jag kan se vad det var för fabrikat jag köpte, kanske har burken kvar :?

//j
Tulle

Inlägg av Tulle »

Kollat runt i garaget o hitta en burk "beckers färgborttagning" 0,5l. Lär i vart fall räcka länge gick inte åt mycket på stocken som jag använde det på. Fanns även andra dyrare alternativ men den funkade bra, va bara att torka av lacken efter ett par timmar.
Användarvisningsbild
bax

Inlägg av bax »

En följdfråga:
Händer det nåt med blåneringen om lackborttagningsmedlet kommer i kontakt med den?
Användarvisningsbild
ElToro

Inlägg av ElToro »

Om man vill ha bort lack så är nog ett väl slipat sickelstål bäst för slutresultatet.
Man trycker inte in lacken djupare i träet, då lacken förblir torr vid avlägsnandet, som risken är med lösningsmedel.
Det är även bättre än sandpapper då man får en "hyvlad" finnish som framhäver ådrigen betydligt bättre och kan med fördel användas efter slipning med sandpapper.

Men det är deffenitivt svårare, och föreligger viss risk för repor om man inte är stadig på hand.
Sen så bör kolven spännas fast innan bearbetning.

EDIT : du tar ju loss kolven från låda/pipa såklart.
Tur vinner alltid över skicklighet.
Användarvisningsbild
Tetrix

Inlägg av Tetrix »

bax skrev:En följdfråga:
Händer det nåt med blåneringen om lackborttagningsmedlet kommer i kontakt med den?
Inte en aning, men risken är ju påtaglig för att den blir förstörd. Skulle själv aldrig göra det med system monterat.

//J
Användarvisningsbild
Sjöbban

Inlägg av Sjöbban »

glaskross från en vanlig fönsteruta funkar ypperligt att ta bort lack från kolvar med, vasst & billigt
Sent from my PC using an ordinary keybord
.
.
Många kloka ord sägs på skämt men det är inget mot de dumheter som sägs på fullt allvar.
Användarvisningsbild
bax

Inlägg av bax »

ElToro skrev:...du tar ju loss kolven från låda/pipa såklart.
Mjo, men jag har en bygelrepeter, med ett sånt här band runt pipa och framstock, så det är inte helt lätt.
Användarvisningsbild
patrikoh

Inlägg av patrikoh »

Det ser ut som att du fick till en fin färg och yta på stocken.

Jag kör nog på samma bets som du valde, Hedins äkta. Även jag har vita spacers. Klarar de betsen eller måste de hållas rena?

mvh
Patrik