Projekt: ta bort plast-lack på kolv + renovering

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Användarvisningsbild
Pelleman

Projekt: ta bort plast-lack på kolv + renovering

Inlägg av Pelleman »

Köpte mig en Tikka 55 härom veckan. Kolven är av typisk amerikansk 60-70-tals typ, dvs en misch-masch av Anschütz och Weatherby - monte carlo, vita spacers, jakaranda och skip-checkering. Till råga på allt så är den överdragen med ett tjockt lager plast-lack. Så kan vi helt enkelt inte ha det utan det måste åtgärdas. Jag har renoverat ett antal kolvar förut men detta är första gången jag måste gnaga mig igenom en så tjock lack. Min första tanke var att på kemisk väg avlägsna lacken (har läst om olika lackborttagningsmedel för kolvar) men min lokala vapensmed hävdade bestämt att sickel var den bästa vägen att gå för att undvika kemiska reaktioner samt missfärgning av träet. Sagt och gjort; köpte mig en rak sickel och satte igång. Den händige kanske väljer att göra sin egen sickel av en utrangerad fogsvans eller motsvarande men jag köpte en på Claes Ohlsson för 65 spänn.

Att jobba med sickel kräver ingen större erfarenhet (uppenbarligen - jag har ju aldrig gjort det förut). Däremot tar det en del tid. Man lär sig s.a.s. medans man arbetar. Kolvarna lackeras antagligen genom dopp-teknik då lacken är betydligt tjockare på kolven än på förstocken. Det kan vara lite svårt att komma åt med sickeln runt kindstödet men det gäller bara att vara tålmodig och försiktig. Man bör dock tänka på att den finish man lämnar efter sig med sickeln påverkar hur mycket sliparbete man måste göra. Jobba följsamt!

När man väl tagit bort lacken så återstår ju slipning och inoljning vilket inte skiljer sig från ordinarie kolvrenoveringar. Denna gång tänker jag dock försöka förbättra ådringen på träet genom innovativt arbete med bets och olja. Det kan bli skitbra eller ren katastrof. Time will tell...

Jag är fullt medveten om att den här tråden kräver bilder men min kamera tar typ 7 MP bilder och det går inte att bifoga så stora bilder. Någon som kan tipsa om hur jag kan lägga upp dem?
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson

maglun

Re: Projekt: ta bort plast-lack på kolv + renovering

Inlägg av maglun »

skala ner bilderna, det finns enkla program som gör det.
//Magnus
Homines quod volunt credunt

Cykling är inte bara ett sätt att leva, det är ett sätt att se på livet.

1984 var inte menat att vara en instruktionsbok!

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

maglun skrev:skala ner bilderna, det finns enkla program som gör det.

Jag kör Mac OS men jag skall kolla i morgon om det går att göra med iPhoto. Borde funka bara man hittar rätt knappar. Millgård kanske vet hur man gör?
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

Här kommer lite illustrationer iaf. Den gamla gulnade plastlacken gnags av bit för bit...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

När all lack är av och man har gjort den första slipningen så är det dags att lokalisera alla tryckmärken och skavanker. Lämpligtvis märker man upp dem med en penna.

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

Sedan tar man fram strykjärnet. En fuktad trasa över tryckmärket och så värmer man på. Då reser sig träet och bucklan minimeras eller försvinner helt beroende på placering och djup.

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

Nästa steg är egentligen helt meningslöst och enbart ett spexigt experiment från min sida. Träet i just den här kolven var ovanligt själ-löst och i avsaknad av ådring och variation. Då får man väl helt enkelt ge lite liv åt det på egen hand... Fram med mörk bets!

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

Jag hade slipat ner till 600-papper redan innan jag började leka van Gogh med betsen och efter att ha kladdat färdigt så masserade jag vidare med 600-papper. Nyckelordet är subtil. Jag ville ha lite liv i träet men det får ju inte vara omedelbart uppenbart att det är resultatet av Pelles målarlåda.

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

När sedan den egentliga betsen kommer på så blir den konstgjorda ådringen allt mer diskret. Jag valde Herdins "mahognybrun". Egentligen hade jag en massa ambitiösa idéer om att färga in med alkanet-rot men det kändes lite overkill. Eller så kan man säga att jag var för lat och snål helt enkelt. Herdins äkta bets är billig och lättarbetad.

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

Två lager bets med mellanliggande slipning med 600-papper. Sedan är det dags för olja. Jag kör med Rustins Danish Oil. Har provat Tru-Oil samt diverse häxbrygder med kokta linoljor, sickativ och carnubavax tidigare. Danish oil är helt klart det mest användarvänliga och ger bäst resultat av det jag provat. Ren kokt linolja är nog det absolut sämsta. Tru-Oil är ok men härdar ap-snabbt och är lite mer svårarbetat än Danish Oil. Jag låter varje lager torka minst ett dygn och mellanslipar med OOOO-stålull. Bilden är tagen efter det första lagret olja. Återkommer när det är helt klart.

Användarvisningsbild
Robban M

Inlägg av Robban M »

Ho ho!

Väldigt trevligt med lite kolv projekt, bra skrivet och fina bilder men fan va shockad jag bleev när det dök upp en bild som såg ut som om du gått lös med en bred spritpenna. :shock: Men så lärde jag mig läsa och titta på fler bilder och då blev det genast bättre. :oops: :wink: :mrgreen:

Vart handlar vi Dansih Oil i närheten av KBA & GBG?
/Robban

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

Robban M skrev:Vart handlar vi Dansih Oil i närheten av KBA & GBG?

Jag köpte min på färgaffären i Sävedalen. Kostade under hundringen och räcker till massor av kolvrenoveringar. Du kan alltid kolla med färg/tapet/pysselbutiker i närområdet. Det används tydligen till renovering av gamla möbler och dylikt.

jom

Inlägg av jom »

Snälla ta bort effektränderna i plast.
Johan

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

jom skrev:Snälla ta bort effektränderna i plast.
Johan

Nä, det blir alldeles för mycket jobb. Hade en lös idé om att ersätta både framstocksknoppen och rosetten med ebenholtz men jag förkastade det snabbt.

jom

Inlägg av jom »

Hej
Såga av i plasten, lägg ett sandpapper på plan yta och putsa limma sedan ihop du kommer inte att ångra dig.
Johan

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

jom skrev:Hej
Såga av i plasten, lägg ett sandpapper på plan yta och putsa limma sedan ihop du kommer inte att ångra dig.
Johan
Om jag hade för avsikt att ha kvar den så, visst, men bössor är till för att säljas och den här har redan en köpare...

Användarvisningsbild
JOBEno1
Been thanked: 1 time

Inlägg av JOBEno1 »

Pelleman skrev:Två lager bets med mellanliggande slipning med 600-papper. Sedan är det dags för olja. Jag kör med Rustins Danish Oil. Har provat Tru-Oil samt diverse häxbrygder med kokta linoljor, sickativ och carnubavax tidigare. Danish oil är helt klart det mest användarvänliga och ger bäst resultat av det jag provat. Ren kokt linolja är nog det absolut sämsta. Tru-Oil är ok men härdar ap-snabbt och är lite mer svårarbetat än Danish Oil. Jag låter varje lager torka minst ett dygn och mellanslipar med OOOO-stålull. Bilden är tagen efter det första lagret olja. Återkommer när det är helt klart.
Vad gjorde du sen med kolven?

/Johan

Användarvisningsbild
Pelleman

Inlägg av Pelleman »

JOBEno1 skrev:
Pelleman skrev:Två lager bets med mellanliggande slipning med 600-papper. Sedan är det dags för olja. Jag kör med Rustins Danish Oil. Har provat Tru-Oil samt diverse häxbrygder med kokta linoljor, sickativ och carnubavax tidigare. Danish oil är helt klart det mest användarvänliga och ger bäst resultat av det jag provat. Ren kokt linolja är nog det absolut sämsta. Tru-Oil är ok men härdar ap-snabbt och är lite mer svårarbetat än Danish Oil. Jag låter varje lager torka minst ett dygn och mellanslipar med OOOO-stålull. Bilden är tagen efter det första lagret olja. Återkommer när det är helt klart.
Vad gjorde du sen med kolven?

/Johan

Sålde bössan.

Användarvisningsbild
JOBEno1
Been thanked: 1 time

Inlägg av JOBEno1 »

Haha.

Användarvisningsbild
balder.rabalder

Inlägg av balder.rabalder »

Exakt den tråd jag ville läsa idag. Ska precis plocka stocken av min LSA-55 lyx och gå på den som du. Hur gjorde du med nätskärningen? Lite trött blir jag på att behöva plocka av kikaren för att lossa den bakre skruven! Tvärtemot din så är min stock nästan onödigt ådrig i kolven och det finns ett par djupa skåror i ådringen. :( Några förslag på hur jag fyller dessa?

Mvh/ Håkan
Där asfalten slutar....