När jag städade lite i källaren i helgen hittade jag en 12mm Stålaxel. Kände att den var ganska styv och tänkte att den kanske skulle kunna styva upp en plastkolv eller liknande.
Insåg att det inte finns någon anledning att ha något så tungt i en plastkolv så funderade på om man helt enkelt kan bygga ett chassi runt en stång, så drog igång Cad-programmet och började skissa.
Kopierade av mekanismen och gjorde sedan ett urtag för den, ett AR-grepp interface, hål för magasin, och barrikad stöd. Började dela upp den i små sektioner och insåg att den kanske går att skala ner så pass att hela den delen skulle få plats i 3d skrivaren.
Började skissa upp de andra nödvändiga som behövs och insåg att även de kanske kan vara helt fristående från resten av stommen. Bakkappa och framstock är ju bekant nog ganska långa och får helt enkelt inte fick plats i printern i alla fall, så de fick bli så minimala som möjligt, dvs hålla i benstöd i fram, och ligga mot axel i bak.
Ful men lite kul ide att ha allt i förhållande till axlarna, dvs man kan skjuta på lite vad som helst när det gäller handtag, framstock, kindstöd osv.
Hur som helst skrev jag ut det väsentliga och har nu fått till följande. Missade några små detaljer runt mekanismen, men som första utkast gör den sitt jobb.
Får nog revidera inledningen. Källaren blev inte alls städad