3D printat Chassis till Cz455 - Stormskata

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Användarens profilbild
Ellemam

3D printat Chassis till Cz455 - Stormskata

Inlägg av Ellemam »

Top Edit: filerna till senaste versionen finns här: https://grabcad.com/library/stormskata-0-3-2

När jag städade lite i källaren i helgen hittade jag en 12mm Stålaxel. Kände att den var ganska styv och tänkte att den kanske skulle kunna styva upp en plastkolv eller liknande.

Insåg att det inte finns någon anledning att ha något så tungt i en plastkolv så funderade på om man helt enkelt kan bygga ett chassi runt en stång, så drog igång Cad-programmet och började skissa.

Kopierade av mekanismen och gjorde sedan ett urtag för den, ett AR-grepp interface, hål för magasin, och barrikad stöd. Började dela upp den i små sektioner och insåg att den kanske går att skala ner så pass att hela den delen skulle få plats i 3d skrivaren.
Skärmbild 2022-11-16 170238.png
Började skissa upp de andra nödvändiga som behövs och insåg att även de kanske kan vara helt fristående från resten av stommen. Bakkappa och framstock är ju bekant nog ganska långa och får helt enkelt inte fick plats i printern i alla fall, så de fick bli så minimala som möjligt, dvs hålla i benstöd i fram, och ligga mot axel i bak.
KS2983929590.6.png
Ful men lite kul ide att ha allt i förhållande till axlarna, dvs man kan skjuta på lite vad som helst när det gäller handtag, framstock, kindstöd osv.

Hur som helst skrev jag ut det väsentliga och har nu fått till följande. Missade några små detaljer runt mekanismen, men som första utkast gör den sitt jobb.
Skärmbild 2022-11-16 171241.png
Får nog revidera inledningen. Källaren blev inte alls städad :roll:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Ellemam den 16 nov 2022, 18:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Stainless steel

Re: 3D printat Chassie till Cz455

Inlägg av Stainless steel »

Det där såg snyggt ut. Skulle gärna ha filen för att själv skriva ut till min.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Aero m4e1 enhanched 223, Cz 455 varmint 22lr,
Remington 870 12ga, S&W m1000 12ga,
cz shadow 2 9mm, glock 19 mos tb 9mm, S&W m17 22lr
Användarens profilbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

Tack! Kanske ingen traditionell skönhet men lite kul ser den ut i alla fall :D

Att den blev vit var för att det var det som satt i skrivaren..

För att göra det hela till ett lättvikts Chassis kanske man kan byta ut stålaxlarna till Kolfiber rör?
https://www.carbix.se/product.html/kolfiberror-4

Ska ta fixa till lite småsaker i modellen så kan jag dela den sen!
Användarens profilbild
kattafan
Kontakt:

Inlägg av kattafan »

Är också intresserad av filen.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
krille d

Inlägg av krille d »

Jag tkr den såg riktigt bra ut. Med kolfiber/alurör så kunde det ju bli nåt riktigt vettigt. Den skulle då jag inte skämmas för att bruka
60% of the time, it works.....every time
Användarens profilbild
Stainless steel

Inlägg av Stainless steel »

Ellemam skrev: 16 nov 2022, 18:47 För att göra det hela till ett lättvikts Chassis kanske man kan byta ut stålaxlarna till Kolfiber rör?
https://www.carbix.se/product.html/kolfiberror-4
Varför inte skriva ut med kolfiberfilament? Då kan man säga att det är ett kolfiberchassi :mrgreen:

Kommer nog köra aluminiumrör själv.
weatherby vanguard s2 .308, M96 6.5x55, Aero m4e1 enhanched 223, Cz 455 varmint 22lr,
Remington 870 12ga, S&W m1000 12ga,
cz shadow 2 9mm, glock 19 mos tb 9mm, S&W m17 22lr
malx

Inlägg av malx »

Stainless steel skrev: 16 nov 2022, 19:49 Varför inte skriva ut med kolfiberfilament? Då kan man säga att det är ett kolfiberchassi :mrgreen:
Kolfiberfilement är visserligen snyggt men är ju inte lika starkt som t.ex PLA. (PLA är väl ioförsig dumt det också en varm sommardag...)

Det man kan göra är att skriva ut något mindre och sen klä med kolfiber. Då får man nog det styvare också och kan minska infill.
malx

Inlägg av malx »

Ellemam skrev: 16 nov 2022, 18:47 Att den blev vit var för att det var det som satt i skrivaren..
Ripbössa ska väl vara vit!
Vad blev vikten?
Användarens profilbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

malx skrev: 16 nov 2022, 21:02 Ripbössa ska väl vara vit!
Vad blev vikten?
Framstock 57g
Bakstock 81g
Mittenstock 171g
Grepp 42g

Så 1,5kg stock i nuvarande form 😊

Med kolfiberrören ovan skulle det hamna på ca 400g.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Det blev riktigt bra!

Och så kan man justera length of pull genom att bara flytta på chassit fram och bak? Ser ut som en storsäljare (för alla som inte är träbögar).
Användarens profilbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

HeyZeus skrev:Det blev riktigt bra!

Och så kan man justera length of pull genom att bara flytta på chassit fram och bak? Ser ut som en storsäljare (för alla som inte är träbögar).
Just nu krävs det gummi klubba för det, men i teorin kan man flytta allt fram och tillbaka.

Frågan är om det klassas som teleskopisk kolv, men borde inte det då den inte blir kortare, den bara flyttar lådan bakåt Bild

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

Användarens profilbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

Någon som har tips på bra bak-kappa material? Slipa till en gammal flipflop ligger just nu högst på listan...

malx

Inlägg av malx »

Ellemam skrev: 16 nov 2022, 23:40 Någon som har tips på bra bak-kappa material? Slipa till en gammal flipflop ligger just nu högst på listan...
Typ ninjaflex eller annat flexibelt material du kan skriva ut är väl det naturliga?

Funderat något på hur systemet borde bäddas, jag tror ju inte riktigt att 3dprintad plast duger i det fallet?

(Och tack för viktuppgifterna)
Användarens profilbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

malx skrev:
Ellemam skrev: 16 nov 2022, 23:40 Någon som har tips på bra bak-kappa material? Slipa till en gammal flipflop ligger just nu högst på listan...
Typ ninjaflex eller annat flexibelt material du kan skriva ut är väl det naturliga?

Funderat något på hur systemet borde bäddas, jag tror ju inte riktigt att 3dprintad plast duger i det fallet?

(Och tack för viktuppgifterna)
Absolut det naturliga, men min skrivare pallar inte riktigt det. Och jag har det heller inte på lager i källaren Bild

Nu har den höj och sänkbart kind stöd!

Bild

Senast redigerad av Ellemam den 17 nov 2022, 00:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

Pla är defernitivt hårt nog att lägga bäddmassa direkt i, Dock så klarar den inte temperaturer över 40 grader och samtidigt hård belastning, innan det blir risk för deformation. Dock ingen större risk med 22lr. Har printat Ljuddämpare till 22lr och där har jag skjutit mig trött utan att de har havererat.

Tanken vad dock inte att detta skulle bli något speciellt, men nu när man knåpat ihop allt blir det kul att prova löpa linan ut, med bäddning osv, för att se om det går att krama ut någon precision ur denna skapelse
Användarens profilbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

Nu är alla attiraljer på plats.

Printar ut Dämparen över natten får se :lol:
Skärmbild 2022-11-17 002859.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Tommygun

Inlägg av Tommygun »

Med tanke på storm troopers träff procent så skulle jag nog tänka om designen :mrgreen: :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Östsibirisk Laika
717

Inlägg av 717 »

Tommygun skrev:Med tanke på storm troopers träff procent så skulle jag nog tänka om designen :mrgreen: :wink: :mrgreen: :mrgreen:
”And these blast points, too accurate for Sandpeople. Only Imperial Stormtroopers are so precise.” - Ben Kenobi
Användarens profilbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

717 skrev: 17 nov 2022, 13:25
Tommygun skrev:Med tanke på storm troopers träff procent så skulle jag nog tänka om designen :mrgreen: :wink: :mrgreen: :mrgreen:
”And these blast points, too accurate for Sandpeople. Only Imperial Stormtroopers are so precise.” - Ben Kenobi
https://www.youtube.com/shorts/ODPJgZyIe6U ;)

Men f-låt, jag skall inte förpesta tråden med mer ovidkommande detaljer. Även jag är intresserad av resultatet/filen och imponerad så långt! :)
Användarens profilbild
ToppJägar’n

Inlägg av ToppJägar’n »

Som vänsterskytt så låter det här intressant då marknaden inte direkt svämmar över av tillverkare av kolvar till oss rättskapta!
Jag har 3 studsare som jag funderar på att ge nya skjutriktiga kolvar i något plastmaterial.
Det blir väl ett inköp av en 3-D skrivare i framtiden fruktar jag!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar