M98 9,3x57 till smidig drevbössa

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Användarvisningsbild
RAY BAN

M98 9,3x57 till smidig drevbössa

Inlägg av RAY BAN »

Köpte en Pre WWII M98 av märket Germania i kaliber 9,3x57 som jag ville ha för att bygga en smidig drevjakts bössa som även funkar till eftersök.

Så huvudmålet ligger i att få till en riktigt smidig pang so inte väger bly som alla mina andra vapen :)

*Medans jag väntade på vapnet så bestämdes det för att en Orange Hogue kolv skulle den sitta i, så en sådan beställdes från Tyskland.

*Sedan var det dags att välja rätt dämpare till denna, ville ha en smidig dämpare då jag kommer att använda lågförstorande sikte alt rödpunkt, så valet föll på en Vmac Havana 255BP

*Pipan kapas från nuvarande 60cm till 46cm

*Kikarsiktet som till en början iaf kommer att hamna på vapnet är Leupold VXIII 1,5-5x20 circle dot. drömmen vore Helia 5 eller Leica Magnus 1-6,3x24 men finanserna styr samt så är Luppen bra mycket lättare :)

Det som kommer att bli "lite" omständigt är att kolven måste modifieras då vapnet är ombyggd med en kolvhals säkring, vilket verkar vara riktigt bra utfört, det som är en utmaning är att original flaggan inte verkar vara i funktion, vlket den gärna får vara, så detta får en smed kolla lite på.

Bild på Kolven som levereades igår (här med en annan M98 låda monterad bara för att få lite känsla om hur det blir)
Bild

Bild på kolvhalssäkringen , tillsammans med Timneytrycket så blir det trevligt.
Bild
Användarvisningsbild
Second

Re: M98 9,3x57 till smidig drevbössa

Inlägg av Second »

Nice!

Det här ska följas!
Rem 700 VLS .308w
Rem 700 6,5 Grendel Jury/Krieger, KRG Bravo
AimSport Triton 42S II
Delta Javelin 4,5-30x56
Borderterriern Lappstintans Iron Maiden
Jämthunden Stenlyans Idun
Söndagsjägaren

Inlägg av Söndagsjägaren »

Kul! Hur mycket bygger dämparen framåt och hur tror du balansen blir?
Det blir helt klart något annat än en 695:a.
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

Söndagsjägaren skrev:Kul! Hur mycket bygger dämparen framåt och hur tror du balansen blir?
Det blir helt klart något annat än en 695:a.
Ja 695:an är ju rätt tung i sig, och båda jag har nu är med sporter alt skytte kolv, så det är pyrsch och vakjakts bössor, men alla M69x bössor jag ägt och testat skjuter snuskigt tätt, så det är orsaken till att jag behåller minst den ena.

Havana 255:an förlänger 215mm har 38mm i diameter och väger endast 270gram, så bössan kommer nog att upplevas rätt smidig.
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

det tilltänkta kikarsiktet! här på bilden sitter den på en separat extra M98 låda och med fel fästen, men ger lite fingervisning om hur det blir.

Har bestämt mig för att köra snabbfästen i form av Leupold QRW (tänkte först Apel vrid) och använda bössan till vakjakt efter gris också! Då blir det Varipoint 3-12x56:an som sitter på.

Bild
Användarvisningsbild
tiggre

Inlägg av tiggre »

RAY BAN skrev:Har bestämt mig för att köra snabbfästen i form av Leupold QRW
Har själv kört Leupold QRW på min Tikka och Sako Quad där jag slipat in ringarna - har inte haft nån träfflägesförändring alls att prata om så länge som jag alltid såg till att sätta på dem på samma sätt. Skjut siktet framåt, dra åt båda klackarna lätt så den sitter stabilt och sen dra åt båda så det sitter "hårt" med handen.

Har ju massa blaser kör och apel innan - kan inte säga att jag märker skillnad på träffläget så länge som det är noga inslipat.

Lite avis på en 9,3x57 - optimal till allt ut på 100 meter utan problem :D
1 fru, 3 barn, 2 kissar
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

Då nån hemmasmed hade efter en halv dunk hemkört fått för sig att med en handjagare borra och gänga för klackar (snett så in i ......) så fick jag snällt kontakta en kunnig smed för lite bearbetning...

Och samtidigt så beställde jag lite mer ombyggnad av vapnet..
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

Senaste beskedet kom från smeden igår innan jag skulle jaga, det skulle gå att lösa, och han skulle återkomma med lite skisser om hur det skulle göras med dom olika önskemålen jag hade, så det går framåt!

Hoppas bara att smeden tar ett par bilder på projektet..
Användarvisningsbild
Dansken

Inlägg av Dansken »

RAY BAN skrev:Hoppas bara att smeden tar ett par bilder på projektet..
Efter våra telefonsamtal kan jag i af. lägga in ett par bilder på problemen :wink:
Här ska den byta plats mellan dessa två kolvar...
Det ska bi spännade att se hur det funkar- Det kommer inte att bli mycket gods kvar i kolvhalsen när jag har fräst ut för säkringen. jag har prövat att börra i plasten och den verkar vara homogen i kolvhalsen, men bak i kolven är den difinitivt ihålig. Det bör dock hålla :idea:

Bild

Det syns t.o.m. med öga ur snett den är borrat... Både fram och bak.. hade du några oborrade klackar? då kan du posta om i ett brev tll mig så jag kan göra lite "redneck wrenching"

Bild

Här ska jag visa problemet jag talade om på telefon: distansröret i kolven måste rida på själva avtryckarhuset och dra det mot kolven så det blir en stum enhet, och det måste vara plats så blecket fritt kan röra sig fram och bak när man säkrar/osäkrar så jag måste lite djupare ned i kolven. Om jag endast drar mot distansen kan denna röra sig i kolven, och blir lådan liggande löst i bakänden. Därför måste jag ha en distans med en krage som låser nedåt och mot själva avtryckarhuset inne i ovala spåret.

Bild

Det syns här hur det har varit i originalkolven: det har varit helt löst och har kunnat röra sig.

Bild

Och inget har fixerat upp och ned

Bild

Flaggsäkringens bristande funktion beror på att spänntanden har kommet lite längre ram med det nya trycket så den inte greppar om kanten på slagstiftsmuttern. Det är en baggis att fixa till med en Dremel :mrgreen:
Jag får fräsa av avtryckarhuset i framkant och sätta dit en annan skruv- då ska du också få det löstagbara magasinet att funka med en ny fjäder :wink:
.30-06 - 116 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
mikael_

Inlägg av mikael_ »

ett helt underbart prodjekt . Enda felet är att det påminner om en amerikansk porrfilm.
vad är det för fel på träkolv? detta djävla plast /botox senarium. på en tillsynes hantverksmässig bygd bössa är i mitt tycke lite som mörk vitt eller kall varmt :shock:
mikael_

Inlägg av mikael_ »

Fan va jag är konservativ :mrgreen:
Användarvisningsbild
mackan78

Inlägg av mackan78 »

Fin pang! :D
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

Dansken!! Det ser ut som att du har lite pyssel med min bössa, det var inte "bara att" droppa i systemet tack vare trycket och säkringen :D

Men det ska nog bli bra!

Mikael! Största orsaken till kolvbytet är att Hogue kolven har bättre pistolgrepp och ligger bättre vid anlägg, org kolven är tillverkad under en tidera när kikarsikten inte var påtänkta.
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

Kul projekt! :D

Fantastisk drevbösse kaliber. Detta kommer följas. Spännande lösning med säkringen också.

Stocken håller jag med om är riktigt bra i sin prisklass. Rak fin utformning med bra grepp och en skön bakkappa. Jag drog +150 skott i förrgår i en skyttebio med 57:an i en sådan kolv och det kändes toppen.
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
hs_Sniper

Inlägg av hs_Sniper »

MagnusBj skrev:Kul projekt! :D

Fantastisk drevbösse kaliber. Detta kommer följas. Spännande lösning med säkringen också.

Stocken håller jag med om är riktigt bra i sin prisklass. Rak fin utformning med bra grepp och en skön bakkappa. Jag drog +150 skott i förrgår i en skyttebio med 57:an i en sådan kolv och det kändes toppen.
Kul projekt :D Rätt kaliber!
Behöver Houge stockarna bäddas? eller är de bara att tappa ner systemet i dem?
Jävligt avis på kolvhalssäkringen :D

S
1 Wachtel och 5 Blaser
Användarvisningsbild
Dansken

Inlägg av Dansken »

Fräsningen gick bra, men det jäkla suddegummit på utsidan går inte att skära rakt i :evil:

Bild
Clint Eastwood
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

ser riktigt lovande ut! det blir en perfekt drevpang för mig 8)
Användarvisningsbild
MagnusBj

Inlägg av MagnusBj »

hs_Sniper skrev:
MagnusBj skrev:Kul projekt! :D

Kul projekt :D Rätt kaliber!
Behöver Houge stockarna bäddas? eller är de bara att tappa ner systemet i dem?
Jävligt avis på kolvhalssäkringen :D

S
Bäddning kan nog anses vara överkurs på en korthålls drevbössa. M98 systemet passade som handen i handsken i min Hogue kolv och den skjuter tätt och bra utan bädning. Men klämmer man ner någon annan mer flackskjutande kaliber i kolven och vill säkra optimal precision för långhålls skytte så hade jag kanske bäddat stocken. Men då hade jag nog valt en helt annan typ av kolv som är styvare ändå..... :roll:
-Jakt, sportskytte, svartkrut
-Jagar med Tax och TJT
Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

Nu har jag fått lite info om att det är riktigt nära premiässkjutning med bössan i detta utförande! :lol: Är löjligt entusiastisk!
Användarvisningsbild
Dansken

WARNING! This thread contains very graphic pictures.

Inlägg av Dansken »

Sådanna varningar brukar det stå i Amerikanska forum med blodiga bilder...
Nu är vi inne på "Redneck gunsmithing" så alla som har en kusin som har vidrört en riktig bössmakares skjortkrage eller har läst på internetforum hur en "riktig smed" gör bör inte läsa vidare..
Nu är ni varnade:
Lådan var snedborrat- både fram och bak. Då det även var en ekonomifråga involverat i projektet får man kompromissa lite.
För att börja någonstans valde jag ett hål till varje klack att utgå ifrån: gamla trickset med ett snöre från kornet genom siktesbladet och den bakre skruvens spår gjorde att jag kunde välja dom två "minst illa" borrade hålen att utgå ifrån- ett i varje klack.
Jag tog en mässingstång och borrade ett 3,5 mm hål i den, gav den ett litet "dask" med en klubba medan den fortfarande satt i svarven och svarvade den ned till önskat mått..
Att jag valde mässing beror på att det är ett kortspåning materiel och inte "hugger" när man kommer genom kanten i det tunna gods. Då hade jag en sån bit med ett excentrisk hål:

Bild

Det ENA hål i klacken som skulle flyttas borrade jag upp till stavens ytterdiameter. Den kapade jag skivor av och pressade i hålet

Bild

Likaså på den framre- det var ganska illa borrat

Bild

Det får tamejtusan duga det här :wink:
Det spelar ingen roll om klackarna sitter precis på mitten av lådan, bara dom sitter rakt.

Bild
Clint Eastwood