Långhålls Barnarden

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Emil Haglund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Långhålls Barnarden

Inlägg av Emil Haglund »

Hej alla,

Jag hade under en längre tid suktat efter en bössa med kapacitet att nå ut mot kilometern och ibland händer saker man inte väntat sig.

Det här bygget fick en oväntad start. För att göra en lång historia kort så började allt med att ett svenskt fraktbolag tappade bort några av mina ägodelar, som jag efter några månader fick en hyfsad ersättning för. Nu fanns det ingen återvändo. Ivrigt påhejad av mina customskadade skyttekamrater började jakten efter lämpliga komponenter till bössan.
Bygget är när detta skrivs färdigt och testat men jag tar det från början ändå och hoppas att någon/några blir inspirerade till liknande projekt.

Som många andra byggen startade även detta med val av lås, eller stomme som det heter på licensspråk. Jag har sedan tidigare skjutit Tikka och är väldigt nöjd med hur de presterat men den här gången var det dags för ett custom lås. Eftersom det aldrig är fel med ett stort utbud av amerikanskt eftermarknadsskräp föll valet efter lite velande mellan olika 700 kloner på ett Barnard lås.

Barnard tillhandahåller en hel drös med olika lås och jag fastnade för modell SM. SM står för Short. Magazine. och inget annat 8) Via en Googling hamnade jag på en brittisk hemsida tillhörande firma Dolphin Rifles. Där fanns lås på hyllan. Även, i alla ledder justerbara, aluminiumkolvar för liggskytte, bjöds via frestande bilder ut till hugade spekulanter (jag). Firman ägs och drivs av den våldsamt sympatiske Mic Maksimovic som är mycket involverad i långhållstävlingarna på Bisley. Det visade sig att min för bygget tilltänkte smed, Christer Jacobsson i Skövde, träffat Mic när han och Robban tävlade på Bisley.

Här kan ni titta om ni vill http://www.dolphinguncompany.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Att ta hem ett lås från ön är inte krångligare än att man i samband med licensansökan även söker ett importtillstånd. Kopior på dessa handlingar skickas sedan över till handlaren och sedan är det klart för leverans (han vill även ha pengar) Det tog totalt fem veckor från att ansökan lämnades in till att lås och kolv låg hemma på köksbordet. All heder åt licenshandläggarna i Falun. Christer muttrade något om orättvisor i världen (han hör till Västra Götaland)

Att kalibern skulle bli 6XC bestämdes tidigt. Goda långhållsprestanda och hyfsat billiga komponenter bidrog till valet. Eftersom bössan kommer att användas till bla 500 UNL där bästa möjliga precision önskas, brotschades patronläget med tightneck .269. Hur mycket bättre precisionen det blir med tightneck och svarvade halsar vet jag inte, men det blir iaf. inte sämre :wink: Christer har skjutit med .269 neck i sina XC pipor och det har fungerat väldigt bra.

Nu är klockan mycket och jag är trött. Fortsätter i morgon och då utlovas många bilder på bössa och träffbilder. Har även en lite filmsnutt med en mustaschprydd XC skytt in action, som jag tänkte lägga ut på tuben. Tyvärr är både bilder och film tagna med min Ifåne så ni får ha lite överseende med kvalitén.

//Emil
Har man bara tur behöver man inget förstånd...

birdhunter

Re: Långhålls Barnarden

Inlägg av birdhunter »

Trevligt bygge :)
Ös på med bilder!
Lars

Användarvisningsbild
RAY BAN

Inlägg av RAY BAN »

Detta låter lovande, måste följas

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

Bilder var det ja....

Iphone 322_358x480.jpg
Pipan beställdes via Norma och levererades direkt hem till smeden. Christer passade också på att beställa en. De skulle från början ha varit av fabrikat Bartlein men blev sedemera Border istället.
Border barrels håller till i Skottland och tillverkar i första hand skurna pipor men har även en något billigare serie med namnet Archer som är knappräfflad.
Min pipa är skuren och har 1/8 stigning för att klara 105 grains kulor. Längd - 710 mm. Norma har specat pipan efter sina önskemål så att den liknar en nerskalad Sauer STR 6,5x55 pipa. Den har fyra kraftiga bommar.
Iphone 323_640x360.jpg
Tillbaka till Barnarden. Som det framgår av bilden använder Barnard på sina magasinlås en rekylklack av modell Remington 700. Jag hade egentligen föredragit en integrerad klack likt den som finns på Surgeons lås men man kan inte få allt. Christer tillverkade en klack som har lite bredare sidor än en vanlig dito. Detta för att kunna stifta klacken i de hål som redan finns på mekanismen. Slutresultat... löjligt bra :D Jag gissar på att Christer kommer att skriva några rader ang. rakhet och finish på mekanismen. Överlag ser det i mina amatörögon väldigt välgjort ut och känslan vid repetering kan beskrivas med ordet solid.
Iphone 307_640x480.jpg
Iphone 321_640x480.jpg
Iphone 264_640x478.jpg
Så kommer då dagen när smeden ringer och yppar de magiska orden... den är KLAR. Och vad gör man då. Jo man tar med sig en av de customskadade kamraterna och åker till Skövde och hämtar härligheten. Tur och retur 62 mil 8)
Iphone 265_640x478.jpg
Break in modell snabb pågår. JBning av throat. Sedan 1 + 15. Klart. Nytt vertikalt pistolgrepp beställt. AR 15 grepp passar rakt av så det finns lite att välja på.

Det kommer mer senare i veckan. Test av laddningar samt bilder på grupper :wink:
// Emil
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Eckepecke

Inlägg av Eckepecke »

Fy faaan va fin!

Har själv varit sugen att bygga ihop någonting fränt. Och den här kolven ser ut som att den skulle kunna kvala in under den kategorin.

Priset verkar ju inte så blodigt heller med tanke på hur gedigen den ser ut. Av bilderna att döma i alla fall.

Men hur är det med inpassning av olika lådor? Har googlat runt lite men inte hittat några vidare svar.
Har själv funderat på en T3 Varmint eller någonting liknande. Mycket p.g.a en rätt stor begagnat marknad.

Antar att infon kanske står på deras hemsida, men är ny på detta så har inte lyckats hitta :roll:

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

Tjenare Ecke,

Tack....

Att jag valde denna modulkolv har flera anledningar. De är bla. att man enkelt kan justera de flesta måtten på kolven så att de passar din kropp och skjutstil. Sedan är kolven anpassad för att fungera med AI magasin. Att den också var relativt billig gjorde inte heller något.
I nuläget anpassas kolven för Rem 700 och kloner på denna men Mic nämnde att de (Dolphin Rifles) hade för avsikt att även tillverka en modell passande Tikka T3.
Mitt förslag är att du mailar och frågar. De svarar snabbt.

Här skjuter jag med bössan http://www.youtube.com/watch?v=jv7ZjQrhl68" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till.
//Emil

Eckepecke

Inlägg av Eckepecke »

Det är min egentliga anledning också. Men jag gillar dom faktiskt rent estetiskt också. Det finns liksom ingenting onödigt på sådana vapen. Dom ser ut att vara gjord för en enda sak: Att träffa små mål på långa håll. Och det tilltalar mig en hel del. Men då är det ju också så att man får ligga i och träna mer.. Så man inte bara har grejerna, utan också kan prestera :P

Ska genast slänga iväg ett mail till dom och fråga hur dom planerar angående detta! Kan lägga upp svaret jag får här sen så att alla intresserade kan se.

Men det var alltså ingen vidare inpassning? Bara att stoppa ner pipa och låda och sen var det bara att köra?

Edit: Mail skickat! Postar svaret här bara jag fått det!

birdhunter

Inlägg av birdhunter »

Såg rätt snäll ut i rekylen vad väger bössan och stocken? hur är formen framtill att skjuta i bänkstöd? Är pinnen som ligger i baksäcken parallell med pipan?

Sedan vill vi även se resultatet på tavlorna så man vet vad som krävs för att hävda sig på 500UNL :mrgreen:
Lars

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

Tjenare Lars,
Jodå, den är snäll. Stuffar lite mysigt bara. Totalvikten ligger på ca. 8 kg.
Bagridern är helt parallell med pipan. Framstocken är alldeles för smal för att ligga stadigt i ett bänkstöd. Därför har jag köpt den här från en trevlig norrman :D
Iphone 324_358x480.jpg
Iphone 280_640x478.jpg
Iphone 281_640x478.jpg

Slänger in lite träffbilder från testandet av laddningar.
Iphone 284_640x478.jpg
Iphone 285_640x478.jpg
Iphone 286_640x478.jpg
Iphone 285_640x478.jpg
Iphone 287_640x478.jpg

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

Kommer några till från helgens skytte också.
Iphone 318_640x478.jpg
Korkad bild. Ett kulhål täcks av tumstocken. Det sitter bredvid det nedersta hålet.
Iphone 316_640x478.jpg
Iphone 320_640x478.jpg

Eckepecke

Inlägg av Eckepecke »

För dom som är intresserade så är svaret från Mik angående en T3 modell här:

Hi Erik,

Yes we will be doing a T3 Chassis, this is planned for early 2013, we have strted the drawings
and its just machine time for R&D

Please contact us again in Jan and we should be abe to give you a better time for avail
Many thanks for the enquirey

Regards
Mik

Så, i början på 2013 bär en sådan version dyka upp!

Användarvisningsbild
Stefan.K
Moderator
Been thanked: 3 times

Inlägg av Stefan.K »

Kul projekt!

Ser även att taket kommit på plats på 500 m banan som jag och Ulrik la grunden till för ett antal år sen nu 8) Det blir nog till att packa med någon långhållsrigg när man åker till Fredriksberg i maj nästa vår! :mrgreen:
Stefan K

Den beska smaken av dålig kvalitet sitter i bra mycket längre än det låga prisets sötma!

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

He he. Ja, men utlagt i bakvänd ordning.

Det fattas f.n. ca 30% av taket men det fixar vi när våren kommer. Vi hoppas innerligt att det kommer en hel drös långhållsskyttar när det drar ihop sig till tävling.
Det finns ju en och annan potent rigg i vårt avlånga land.... Det kan man ana sig till om man hänger mycket på R.S. :wink:

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

Eckepecke skrev:För dom som är intresserade så är svaret från Mik angående en T3 modell här:

Hi Erik,

Yes we will be doing a T3 Chassis, this is planned for early 2013, we have strted the drawings
and its just machine time for R&D

Please contact us again in Jan and we should be abe to give you a better time for avail
Many thanks for the enquirey

Regards
Mik

Så, i början på 2013 bär en sådan version dyka upp!
Kul. Nu öppnar sig nya dörrar för T3 skyttar :D
Jag är väldigt nöjd med kolven hittills. Är ganska färsk när det gäller bukskytte och det märks tydligt hur mycket enklare skyttet blir med en kolv som passar skytten bra. Detta med att se "tracet" och sedan träffen hade jag bara läst om tidigare. Nu är det förverkligat.
Ang. inpassning så ska det inte behövas enl. Mic men jag bäddade rekylklacken ändå. Resterande del är obäddad.

//Emil

Eckepecke

Inlägg av Eckepecke »

Låter ju väldigt fint det!

Jo, jag har bara provat lite smått med liggande skyttet. Men då med en kolv som passar sig väldigt bra för fristående, men mindre bra för liggande. Jag har inte lyckats få den jäveln att ligga ens i närheten av målet en enda gång efter skott.
Naturligtvis är det en hel del teknik som saknas, men hela vapnet känns bara så fel när det smäller och man ligger ner!

Får väl se i Januari då vad som händer. En T3 Varmint, en blå eller röd dolphin stock, nån picatinny skena och en ljuddämpare och sen så!

Edit: Kommer följa den här tråden med intresse framöver!

Användarvisningsbild
dehus

Inlägg av dehus »

Det kommer bli tufft på årets skink skjutning. :wink:
det är farligt och leva, man kan dö!

Användarvisningsbild
velocity kills

Inlägg av velocity kills »

efter helgen så blev man ju lite sugen på en sådan stock! och det blev ju inte bättre när jon på JP vapen har börjat ta in dessa stockar ;)

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

dehus skrev:Det kommer bli tufft på årets skink skjutning. :wink:
He he. Det får vi hoppas. Du har ju också ett hyfsat järn att åka med.

Emil Haglund

Inlägg av Emil Haglund »

velocity kills skrev:efter helgen så blev man ju lite sugen på en sådan stock! och det blev ju inte bättre när jon på JP vapen har börjat ta in dessa stockar ;)
Kul att du gillade kolven. Jon har säkert inte något emot en order :wink:

Användarvisningsbild
Abborre

Inlägg av Abborre »

Riktigt nice faktiskt!