Budgetstyrd hybridpangpinne!
Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban
Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
-
Re: Budgetstyrd hybridpangpinne!
Jag kanske är fånig som uppdaterar med så lite, men hann förbi garaget efter jobbet och skulle lämna av cellgummi, mattkniv och penslar då jag insåg att jag borde hinna hiva på ett lager till innan de skulle bli sura på mig på förskolan:
Det är som bekant aldrig för sent att ge upp så jag har nu gått över till att hoppas på att kindstödet döljer det hela.
Dessutom fick magasinhållarsläpparpluppen (mag release på engelska) en liten dos av kontrastfärgen. Samma färg blir i magasinbrunn, skena och andra små håligheter i chassit där jag aldrig kommer att lyckas få ett riktigt jämnt färglager. Den här färgen är jag rätt osäker på om det blir riktigt bra, tänkte svart o rött först bara, men ingen minns en fegis och jag tror det kommer bli rätt fräsigt!
Kollegan gav mig en tankeställare idag med när vi satt o bubblade om helgens bravader och han fick se lite bilder, färger och sånt o höra siktesfunderingar - ”Det där kommer ju bli som ett av de där lite coolare köpevapnen i call of duty med skins o sånt ju!” -poop. Jag försöker få det att se ”ofarligt”, o-grönt/svart och istället blir det ett call of duty-vapen.
Nåväl, det må väl vara hänt, det kanske betalar sig bättre att designa sådana än att dra stålrör!
Jag får en rinning, på vänster sida i skjutriktningen, på ”pinnen” där kindstöd och bakkappan ska sitta. Varje. Nedrans. Gång. Gjorde om grundningen 4 gånger innan jag kunde slipa den slät, sen blev det samma lika på silverfärgen och nu med det röda. Det är som bekant aldrig för sent att ge upp så jag har nu gått över till att hoppas på att kindstödet döljer det hela.
Dessutom fick magasinhållarsläpparpluppen (mag release på engelska) en liten dos av kontrastfärgen. Samma färg blir i magasinbrunn, skena och andra små håligheter i chassit där jag aldrig kommer att lyckas få ett riktigt jämnt färglager. Den här färgen är jag rätt osäker på om det blir riktigt bra, tänkte svart o rött först bara, men ingen minns en fegis och jag tror det kommer bli rätt fräsigt!
Kollegan gav mig en tankeställare idag med när vi satt o bubblade om helgens bravader och han fick se lite bilder, färger och sånt o höra siktesfunderingar - ”Det där kommer ju bli som ett av de där lite coolare köpevapnen i call of duty med skins o sånt ju!” -poop. Jag försöker få det att se ”ofarligt”, o-grönt/svart och istället blir det ett call of duty-vapen.
Nåväl, det må väl vara hänt, det kanske betalar sig bättre att designa sådana än att dra stålrör!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Enrosabil, redigerad totalt 24 gånger.
- johning
Jag har ett R700 trycke liggande som du kan få köpa eller låna; om du inte får tag på något annat. Skicka PM bara...Enrosabil skrev: ↑24 jan 2023, 16:26Det var en hel del klurande för mig med, satt en helnatt o googlade och läste om just LTR innan jag gjorde en ”ähvafan” och skrev till både jamarn o Vidde. Tänkte faktiskt börja med att stoppa i den som den är, om inte en auktion går min väg och jag får hem ett nytt trycke om någon vecka, för att utvärdera och testa lite. Tanken var annars att skicka den raka vägen på blueprintning av lådan, men om jag upplever att det inte behövs (åtminstone i första skedet) så kan de pengarna få gå till ett sikte istället, vilket bäddar för det tilltänkta bushnellsiktet fast utrikiskt.johning skrev: ↑24 jan 2023, 15:54 Ja, jag funderade på den. Det där chassit med fd innehåll hade f.ö också kunnat stått i mitt skåp… om inte kattskrället fällt ut klorna och fångat den, mitt framför trynet på mig
Skämt å sido. En LTR i det chassit tror jag kommer bli en väldigt trevlig bössa. LTR är en riktigt sympatisk skapelse, och nog den enda fabriks-700an som väcker något begär hos mig.
- Din bössa kommer alldeles säkert bli väldigt trevlig, och dessutom otroligt prisvärd. Bara gratulera och notera att man ska hugga direkt och inte hålla på vela när det är något man vill ha!![]()
-
- johning
Vad gäller kikare så finns det en hel j*vla uppsjö med sikten som lovar att de är guds gåva till skyttarna/jägarna; och detta för en bråkdel av de pengar tyskarna, som lovar samma sak; kräver för sina prylar.
På Youtube finns ett gäng herrar (Bl a en gapig figur som tycks sakna, förutom ett öga; även stil och finess. Beter sig allmänt gapig och rätt störigt... ) som konverterar sig på att prova mestadels optik i låg/mellanprisklassen.
Vad som finns brett tillgängligt i dag, som inte fanns i någon större utsträckning bara för några år sedan; är kikare med vettiga riktmedel, MIL/MIL, FFP som trackar "bra nog" och dessutom ska var någorlunda ok att titta genom. Jag tror (Har så klart inte tittat på eller genom speciellt många av dessa, utan endast ett fåtal) att de mekaniskt samt med de funktioner åtminstone jag söker; egentligen lämnar rätt lite att önska. De når dock såklart inte rent optiskt upp till nämnda Européers glas. Men de når å andra sidan inte upp till dessas prislapp heller.
Här har du ett par st. Ta det för vad det är värt; men det kanske åtminstone kan ge lite motivation.
https://www.youtube.com/@EpikArms/videos (Affordable optics... )
https://www.youtube.com/@CyclopsJoeVideos (Enögd, jävligt jobbig typ... mitt milda och frikyrkliga sinne tål inte hans språk)
På Youtube finns ett gäng herrar (Bl a en gapig figur som tycks sakna, förutom ett öga; även stil och finess. Beter sig allmänt gapig och rätt störigt... ) som konverterar sig på att prova mestadels optik i låg/mellanprisklassen.
Vad som finns brett tillgängligt i dag, som inte fanns i någon större utsträckning bara för några år sedan; är kikare med vettiga riktmedel, MIL/MIL, FFP som trackar "bra nog" och dessutom ska var någorlunda ok att titta genom. Jag tror (Har så klart inte tittat på eller genom speciellt många av dessa, utan endast ett fåtal) att de mekaniskt samt med de funktioner åtminstone jag söker; egentligen lämnar rätt lite att önska. De når dock såklart inte rent optiskt upp till nämnda Européers glas. Men de når å andra sidan inte upp till dessas prislapp heller.
Här har du ett par st. Ta det för vad det är värt; men det kanske åtminstone kan ge lite motivation.
https://www.youtube.com/@EpikArms/videos (Affordable optics... )
https://www.youtube.com/@CyclopsJoeVideos (Enögd, jävligt jobbig typ... mitt milda och frikyrkliga sinne tål inte hans språk)
-
Tack! Kul att höra! Jag tvekade faktiskt en hel del om att ens lägga upp något här efter att ha läst lite om folk som gjorde sina egna stockar, svarvade, fräste, svetsade och grejade i sina bössor, men tänkte att någon kanske tycker att även en frankensteinbudgetbössa kan vara lite kul!
Har faktiskt spanat lite i din tråd med, tänkte gå tillbaka till den när jag har lite mer tid över att sitta o läsa i lugn och ro.
Jag såg det! Känns lite kontraproduktivt i mitt göra-vapnet-oläskigt-arbete, men det öppnar ju för klart fler kikarsikten än om man som jag är lite låst till 3-3.5 som lägstaförstoring och gärna vill upp över 16-18 som mestLöparn skrev: ↑24 jan 2023, 17:47
Jag har gått den vägen. Inte säker på att det är bättre än något annat men tyckte det var kul att undersöka.![]()
viewtopic.php?p=3476739#p3476739
Falcon är inget jag känner igen, kanske kan vara värt en titt! Jag har alltid fått rådet att "känner du igen märket så är det med största sannolikhet bra nog eftersom företaget fortfarande finns kvar, bortsett från 1000kr modellerna", så jag gräver runt i det mesta. Jag har ju dessutom helt klart missat saker, så jag är öppen för alla förslag. Ska försöka ta mig till Walterborg någon eftermiddag tänker jag och gå igenom deras siktesarsenal och se lite vad man kan hitta.Löparn skrev: ↑24 jan 2023, 17:47 Vad det gäller kikare så håller jag på att testa Falcon Optical Systems Endura 3,5-25x56. Initiala intryck är mycket goda men jag har inte använt den tillräckligt för att kunna säga något definitivt.
viewtopic.php?f=31&t=301961
-
Det börjar gå upp för mig att det där med att använda en andra färg där det är svårt att komma åt kanske inte var den lättaste av mina idéer att genomföra. Nu får frågan gro över natten om jag ska leva med det eller bada delarna i bensin och göra om.
-
De behövs ingen natt att tänka på saken, det blir bensinbad. Har inte hivat ut en massa stålar på färg och slipat o gnuggat och målat i timmar för att få dåligt resultat - gör om och gör rätt.Enrosabil skrev: ↑25 jan 2023, 14:14 Det börjar gå upp för mig att det där med att använda en andra färg där det är svårt att komma åt kanske inte var den lättaste av mina idéer att genomföra. Nu får frågan gro över natten om jag ska leva med det eller bada delarna i bensin och göra om.
31C541A8-848F-432B-AEAF-F9972EA0C9B2.jpeg
-
Roligt projekt, skulle själv ta mig i kragen och komma ut på tävlingar men familjeliv och för mycket annat hindrar mig lite i dagsläget.
Ett tips på sikte är Delta Javelin men däremot är lägsta förstoring 4.5. Men du hittar inte bättre optik för pengen
Ett tips på sikte är Delta Javelin men däremot är lägsta förstoring 4.5. Men du hittar inte bättre optik för pengen
Bergara B14 HMR .300 Win Mag (fullängds .308)
Bergara B14R .22LR
Steyr SSG 69 .308W/7.62 NATO
Bergara B14R .22LR
-
Tack! Har ju familjebiten jag med, så det blir lite haltande det här ibland, jag får se var detta slutar helt enkelt!
Tack för rekommendationen, men jag fortsätter leta efter lägre förstoring, har blivit nyfiken på meopta, men funderar på om inte hästskon i deras riktmedel kommer att störa när man ska kompensera för vind.
Kan väl sammanställa ”kravlistan” jag kommit fram till:
Ffp med julgransriktmedel
Belyst
Lägstaförstoring högst 3, går att tumma liiiite på.
Högsta förstoring minst 16, helst lite till
Hyfsade optiska egenskaper, vill kunna se även i lite sämre ljusförhållanden, inte det billigast möjliga.
Gärna låsbara rattar, helst utan lock att tappa bort.
Prisbild begagnat omkring 10k Max.
- kattafan
Dyk upp på träningen på söndag så har du kommit ett steg närmre

Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
-
Nu börjar lackeringen ta sig, imorgon åker sista lagret innan klarlack på på de sista 2 bitarna, sen kommer det hänga chassibitar över hela garaget en vecka medan klarlacket härdar.
Dock har jag en fråga till forumets samlade kompetens:
Jag har hittat svart gegga vid båda skruvhålen till lådan, som jag identifierat som bäddningsmassa. Bör jag ta bort detta och bädda om, eftersom systemet som hamnar i chassit inte är detsamma som satt där innan, eller är det att fjanta runt i onödan innan jag provat precisionen i den färdiga bössan?
Dock har jag en fråga till forumets samlade kompetens:
Jag har hittat svart gegga vid båda skruvhålen till lådan, som jag identifierat som bäddningsmassa. Bör jag ta bort detta och bädda om, eftersom systemet som hamnar i chassit inte är detsamma som satt där innan, eller är det att fjanta runt i onödan innan jag provat precisionen i den färdiga bössan?
-
Postnords snabbaste leverans NÅGONSIN!
Igår under eftermiddagen pratade jag med säljaren av systemet (vidde6xc) som var på väg att lämna in systemet på posten för frakt till mig, swishade och tänkte att det kommer nog lagom tills lacken härdat om en vecka.
Oj så fel jag hade.
Idag strax efter lunch plingade telefonen till och berättade att jag hade 2 paket att hämta - och titt på fasen, där var dem!
Efter att ha packat upp det hela hemma på soffan insåg jag 2 saker:
1. Avtryckaren var inte ens lite lik den jag har på min andra bössa, dags att lära sig från början igen hur det ska justeras - om det behövs.
2. Jag tänkte att min mynningsbroms jag fick med andra bössan skulle sitta som ett smäck på den här! Så var inte fallet. Nu villhöver jag en ny mynningsbroms med. Har inte så mycket att göra på jobbet imorgon, får ta lite mått så får vi se om jag får lite tid över så jag kan ställa mig vid svarven en stund.
Underbeslaget åkte raskt ut på annons med, tänkte att det kunde få stå för en del av min siktesbudget.
Oj så fel jag hade.
Idag strax efter lunch plingade telefonen till och berättade att jag hade 2 paket att hämta - och titt på fasen, där var dem!
Efter att ha packat upp det hela hemma på soffan insåg jag 2 saker:
1. Avtryckaren var inte ens lite lik den jag har på min andra bössa, dags att lära sig från början igen hur det ska justeras - om det behövs.
2. Jag tänkte att min mynningsbroms jag fick med andra bössan skulle sitta som ett smäck på den här! Så var inte fallet. Nu villhöver jag en ny mynningsbroms med. Har inte så mycket att göra på jobbet imorgon, får ta lite mått så får vi se om jag får lite tid över så jag kan ställa mig vid svarven en stund.
Underbeslaget åkte raskt ut på annons med, tänkte att det kunde få stå för en del av min siktesbudget.
- kattafan
Ska du ha pangen för skytte så byt bromsen direkt till en med sidoportar. Jätteotrevligt att utöva liggande skytte när man blir blästrad av grus av trycket från bromsen.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
-
Jag tänkte väl mest att det vore tråkigt att få chassit blästrat, och krutgaser uppåt +motvind blir tråkigt för siktet, men ja, ansiktet och ögonen är nog värda att vara rädd om de med. Tänkte försöka tillverka en med 3 portar åt varje sida, kanske 45 graders vinkel bakåt(?), eller finns det någonstans man kan knappa in vad man vill göra och få ut lämpligt antal portar/portstorlek/vinklar?
-
Det skulle man ha gjort men det ska snart kläckas ett barn till och föräldraledigheten skall tillbringas på båten tänkte vi och ett utav dom ”små vinterpysslen” på den är att plasta om targabågen då dom har lyckats knäcka den, bland annat

Funderar om man kan bygga en kloningsapparat

Ursäkta ot i tråden
Bergara B14R .22LR
Bergara B14R .22LR
-
Bygg ett säljakttorn på båtenPattedog skrev: ↑01 feb 2023, 12:16Det skulle man ha gjort men det ska snart kläckas ett barn till och föräldraledigheten skall tillbringas på båten tänkte vi och ett utav dom ”små vinterpysslen” på den är att plasta om targabågen då dom har lyckats knäcka den, bland annat![]()
Funderar om man kan bygga en kloningsapparat![]()
Ursäkta ot i tråden

-
Hehe .300’an i fören och 308’an i akternOlles barnbarn skrev: ↑02 feb 2023, 00:13Bygg ett säljakttorn på båtenPattedog skrev: ↑01 feb 2023, 12:16Det skulle man ha gjort men det ska snart kläckas ett barn till och föräldraledigheten skall tillbringas på båten tänkte vi och ett utav dom ”små vinterpysslen” på den är att plasta om targabågen då dom har lyckats knäcka den, bland annat![]()
Ursäkta ot i tråden![]()

Bergara B14R .22LR
Bergara B14R .22LR
-
Bygger du ett säljakttorn på båten så är du ursäktad på studs!Pattedog skrev: ↑02 feb 2023, 10:15Hehe .300’an i fören och 308’an i akternOlles barnbarn skrev: ↑02 feb 2023, 00:13Bygg ett säljakttorn på båtenPattedog skrev: ↑01 feb 2023, 12:16
Det skulle man ha gjort men det ska snart kläckas ett barn till och föräldraledigheten skall tillbringas på båten tänkte vi och ett utav dom ”små vinterpysslen” på den är att plasta om targabågen då dom har lyckats knäcka den, bland annat![]()
Ursäkta ot i tråden![]()
![]()
-
Sikte!
Efter lite om, men och lite mera velande så klickade jag precis hem ett Meopta Optika6 3-18x50 FFP MRAD från tyskland. Förhoppningsvis är de snabbare med sikten till Sverige än leoparder till Ukraina. 611€ gick det på. Lite tråkigt att gå ifrån frankenstein biten i det hela, men jag börjar få lätt huvudvärk av att kolla igenom egun, ebay, blocket, robsoft och lite andra sidor ett par gånger om dagen i jakt på ett begat sikte. Dessutom blev det faktiskt billigare än det billigaste begade jag sett till salu men missat, så jag är rätt nöjd ändå.
När det väl kommer blir det att möblera om lite på bössorna här hemma och en ny säljes-annons går väl ut på ett schysst SigSauer Whiskey5.
Lacken då?
Klarlacken är på, det hela hänger för härdning, det såg schysst ut sist jag kollade, så jag vågar inte riktigt gå ner o titta igen förrän tisdag då det ska vara härdat o klart. Då ska det väl snickras lite, och har siktet kommit kanske det blir provskjutning nästa helg.
När det väl kommer blir det att möblera om lite på bössorna här hemma och en ny säljes-annons går väl ut på ett schysst SigSauer Whiskey5.
Lacken då?
Klarlacken är på, det hela hänger för härdning, det såg schysst ut sist jag kollade, så jag vågar inte riktigt gå ner o titta igen förrän tisdag då det ska vara härdat o klart. Då ska det väl snickras lite, och har siktet kommit kanske det blir provskjutning nästa helg.
-
Kan nog bygga vidare på detta o få ett torn midskepps också

Vad var det för riktmedel på Meoptan?
Bergara B14R .22LR
Bergara B14R .22LR