3D printat Chassis till Cz455 - Stormskata

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Användarvisningsbild
Ellemam

Re: 3D printat Chassis till Cz455 - Stormskata

Inlägg av Ellemam »

Blandning, hittade en modell som var delvis korrekt, så mätte på min och korrigerade.

Sent from my SM-A528B using Tapatalk

Howa 1500 Mini - 6,5 Grendel - Athlon Midas tac 4-16x44
Voere 2165 - .30-06 - Pecar Berlin Champion 4x35
Voere BBF 2120 - .222Rem, 20/75 - Welter WA 1-6x24
Cz 455 - 22lr
Husqvarna N:o 65 - 22lr
Smith & Wesson Model 41 - 22lr
Grief

Inlägg av Grief »

Inväntar ivrigt en köpbar version :D
M98 9,3x57
1640 30-06
CZ 455 17HMR/22LR
SX4
Användarvisningsbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

Grief skrev:Inväntar ivrigt en köpbar version :D
Ni som är intresserad kan väl höra av er på PM så kanske vi kan komma fram till en lösning. Den behöver ju testas så kanske kan printa några kit och skicka ut Bild

Den har plockat en skata om dagen sen den blev ihopsattBild

Bild
Cz 455 - 22lr
malx

Re: 3D printat Chassie till Cz455

Inlägg av malx »

Ellemam skrev: 17 nov 2022, 00:13
malx skrev:
Ellemam skrev: 16 nov 2022, 23:40 Någon som har tips på bra bak-kappa material? Slipa till en gammal flipflop ligger just nu högst på listan...
Typ ninjaflex eller annat flexibelt material du kan skriva ut är väl det naturliga?
Absolut det naturliga, men min skrivare pallar inte riktigt det. Och jag har det heller inte på lager i källaren Bild
Nu vet jag inte om det är så att din skrivare har bowdentub och det är det som är problemet?
Men annars kan du just nu köpa relativt billigt testmaterial på 3d-prima:
https://www.3dprima.com/se/filament-res ... ce.avg_asc

Beställde själv lite för att testa i min skrivare då jag aldrig testat flexmaterial alls. Men utifrån min konstruktion på extrudern så borde det fungera bra, iallafall de lite hårdare varianterna.
Användarvisningsbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

Ja, den har långa Bowdens. Köpte testkit från Prima för några år sedan och då blev det bara kaos. En del har tydligen fått det att fungera men då säkert med de hårdare varianterna som sagt.

Cz 455 - 22lr
Linde

Inlägg av Linde »

Ellemam skrev: 23 nov 2022, 09:16 Ja, den har långa Bowdens. Köpte testkit från Prima för några år sedan och då blev det bara kaos. En del har tydligen fått det att fungera men då säkert med de hårdare varianterna som sagt.

Du kan ju väldigt lätt med printade delar etc bygga om till direct drive om du vill kunna köra ut flexibla material etc.
Jag köpte dock ett kit till min för att bygga om till direct drive.
OskarHansson

Inlägg av OskarHansson »

Grymt bygge! :shock: 👍🏻

Villhöver också massa leksaker och testa sig fram med :roll:
Tikka M690 - 6,5x55 - Hakko Mark VIII 1,5-5x40
Carl Gustaf M/96 - 6,5x55 - Vortex Viper HS 4-16x50 LR
Savage 93 FSS - .22wmr - Redfield 3-9x40
Lincoln NO.2 - 12/76
malx

Inlägg av malx »

Linde skrev: 22 nov 2022, 09:35
malx skrev: 21 nov 2022, 21:29 Håller just på att skriva ut låddelen för att testa till min 457:a så jag kan svara imorgon.
Tänker nog tillverka ett "chassie" men efter en hel del modifikationer och det kommer nog ta ett tag. Däremot är ritningen från Stormskata en stor hjälp att utgå ifrån och jag skriver ut delen nu för att få en referens och kolla hur saker passar.

Det jag skulle vilja ha till 457:n är egentligen en MDT HNT26 men svårt att motivera 20k på en kolv till den bössan :) . (Och den finns ju inte i variant för 457 än heller). Så jag tänkte ta vintern till att fundera på hur man kan göra en egen billigare och enklare variant.
Jag ska börja kolla lite i CAD filerna nu och se om det går att modifiera befintlig design lätt till 457. Letar efter mått på lådan men kan inte hitta något ännu dock, så eventuellt får jag mäta av allting själv...
Ursäkta mitt väldigt sena svar. Men har testat nu och befintlig modell passar förvånade nog inte 457, trodde det då det finns kolvar att köpa som ska passa båda modellerna. Skruvhålen och magasinbrunn är de samma men det verkar skilja litegrann på avtryckarens utformning och placering av slutstyckshandtaget som är betydigt längre fram. Kan även behövas en smal öppning för säkringen (som på 457:n verkar ligga ungefär där slutstyckshandtaget är på 455:n). Totalt sett bör den dock vara lätt att modifiera så den passar, ska se om jag kan ta tag i det då mitt nuvarande projekt är klart. (Håller på att testa gjuta en lös arcarail i kolfiber till 457:n)
malx

Inlägg av malx »

malx skrev: Igår, 05:19
malx skrev: 21 nov 2022, 21:29 Håller just på att skriva ut låddelen för att testa till min 457:a så jag kan svara imorgon.
Tänker nog tillverka ett "chassie" men efter en hel del modifikationer och det kommer nog ta ett tag. Däremot är ritningen från Stormskata en stor hjälp att utgå ifrån och jag skriver ut delen nu för att få en referens och kolla hur saker passar.

Det jag skulle vilja ha till 457:n är egentligen en MDT HNT26 men svårt att motivera 20k på en kolv till den bössan :) . (Och den finns ju inte i variant för 457 än heller). Så jag tänkte ta vintern till att fundera på hur man kan göra en egen billigare och enklare variant.
Jag ska börja kolla lite i CAD filerna nu och se om det går att modifiera befintlig design lätt till 457. Letar efter mått på lådan men kan inte hitta något ännu dock, så eventuellt får jag mäta av allting själv...
Ursäkta mitt väldigt sena svar. Men har testat nu och befintlig modell passar förvånade nog inte 457, trodde det då det finns kolvar att köpa som ska passa båda modellerna. Skruvhålen och magasinbrunn är de samma men det verkar skilja litegrann på avtryckarens utformning och placering av slutstyckshandtaget som är betydigt längre fram. Kan även behövas en smal öppning för säkringen (som på 457:n verkar ligga ungefär där slutstyckshandtaget är på 455:n). Totalt sett bör den dock vara lätt att modifiera så den passar, ska se om jag kan ta tag i det då mitt nuvarande projekt är klart. (Håller på att testa gjuta en lös arcarail i kolfiber till 457:n)
Såg en del fel. När jag nu jämför kolven med den utskrivna stormskatan så är det bara främre hålet mot magasinbrunnen som stämmer, inget annat. 457:ns mekanism är betydligt kortare bakåt, säker 1.5 cm. Finns ingen chans att samma kolv ska passa till både 455 och 457 så det jag läst online måste vara felaktigt. (En motsvarande del till 457:n skulle då iallafall bli mindre och smidigare). Sen finns det även en rekylklack till 457:n man bör göra plats för (vet inte om det existerar till 455n)
Linde

Inlägg av Linde »

malx skrev: Igår, 08:34
malx skrev: Igår, 05:19

Såg en del fel. När jag nu jämför kolven med den utskrivna stormskatan så är det bara främre hålet mot magasinbrunnen som stämmer, inget annat. 457:ns mekanism är betydligt kortare bakåt, säker 1.5 cm. Finns ingen chans att samma kolv ska passa till både 455 och 457 så det jag läst online måste vara felaktigt. (En motsvarande del till 457:n skulle då iallafall bli mindre och smidigare). Sen finns det även en rekylklack till 457:n man bör göra plats för (vet inte om det existerar till 455n)
Då du har hunnit printa. Har du möjlighet att ta bild på de olika kolvdelarna brevid varandra och ta lite mått? Jag kan isåfall rita om enligt de måtten och testa om du själv inte har kunskap i cad.

Hämtade hem min printer i slutet utav förra veckan så kan ju prova skriva ut det själv annars. Behöver gå igenom den en del dock då den inte skriver helt hundra efter varit utlånad...
malx

Inlägg av malx »

Linde skrev: Igår, 11:33 Då du har hunnit printa. Har du möjlighet att ta bild på de olika kolvdelarna brevid varandra och ta lite mått? Jag kan isåfall rita om enligt de måtten och testa om du själv inte har kunskap i cad.

Hämtade hem min printer i slutet utav förra veckan så kan ju prova skriva ut det själv annars. Behöver gå igenom den en del dock då den inte skriver helt hundra efter varit utlånad...
Skrev bara ut "chassie/mitt"-delen (som kallas "lower" i ritningen) för att testa. Det är ju enda som skiljer.

Nog har jag kunskap i CAD (3d-skrivareni sig är egenkonstruerad långt före folk i allmänhet kunde köpa) men man ska ha tid också... :). Sen är jag som sagt inte helt intresserad av Stormkråka som den är utan vill bara använda den som inspiration. Så vill du ha en modifierad stormkråka så får du gärna rita själv. Men jag tror inte du har så mycket nytta av bilder, du måste ta mått själv på din nuvarande 457-kolv. Det är inte helt lätt att mäta allt exakt så det är bättre att jag inte gör det åt dig utan du kan prova dig fram. Som sagt så kan du utgå från frontskruven som tillsammans med magasinbrunnen är korrekt, men sen bakåt krävs rätt stora ändringar.
Linde

Inlägg av Linde »

malx skrev: Igår, 12:19
Linde skrev: Igår, 11:33 Då du har hunnit printa. Har du möjlighet att ta bild på de olika kolvdelarna brevid varandra och ta lite mått? Jag kan isåfall rita om enligt de måtten och testa om du själv inte har kunskap i cad.

Skrev bara ut "chassie/mitt"-delen (som kallas "lower" i ritningen) för att testa. Det är ju enda som skiljer.

Nog har jag kunskap i CAD (3d-skrivareni sig är egenkonstruerad långt före folk i allmänhet kunde köpa) men man ska ha tid också... :). Sen är jag som sagt inte helt intresserad av Stormkråka som den är utan vill bara använda den som inspiration. Så vill du ha en modifierad stormkråka så får du gärna rita själv. Men jag tror inte du har så mycket nytta av bilder, du måste ta mått själv på din nuvarande 457-kolv. Det är inte helt lätt att mäta allt exakt så det är bättre att jag inte gör det åt dig utan du kan prova dig fram. Som sagt så kan du utgå från frontskruven som tillsammans med magasinbrunnen är korrekt, men sen bakåt krävs rätt stora ändringar.
Absolut, jag är ingen kung på att rita men ska göra vad jag kan ;)
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

Man kan enkelt få saker frästa i alunjumnjum också. Wikifactory är riktigt prisvärda faktiskt. Särskilt om man gör några stycken.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskytt.se på instagram
krille d

Inlägg av krille d »

kattafan skrev: Igår, 14:38 Man kan enkelt få saker frästa i alunjumnjum också. Wikifactory är riktigt prisvärda faktiskt. Särskilt om man gör några stycken.

Snälla kattrackare... sluta skriva ditt ord för aluminium?
Börjar bli jobbigt att höra det.... Särskilt då jag fan inte kan hålla mig från att skratta nå hejdlöst åt ett sånt dumt ord :)
Särskilt när man jobbat natt o inte sovit som en ska
60% of the time, it works.....every time
Användarvisningsbild
ToppJägar’n

3D printat Chassis till Cz455 - Stormskata

Inlägg av ToppJägar’n »

Intressant tråd!
Hittade på EBay dom här, det är dom grövsta 4-kantiga med runt hål (10x10x4,5) som kanske kan vara ett alternativ till runda?

https://www.ebay.com/itm/224010126195?m ... media=COPY
Bild

Skickat röksignaler från min Kina tillverkade iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
ToppJägar’n

Inlägg av ToppJägar’n »

12x8x500 rund

https://www.ebay.com/itm/153981998640?m ... media=COPY

Skickat röksignaler från min Kina tillverkade iPad med Tapatalk
Wikarn

Inlägg av Wikarn »

Något som potentiellt skulle kunna vara kul för någon är att 15 mm rör är standardimension för videokamerariggar och stativ så det finns en mängd tillbehör som man skulle kunna klämma dit ifall man väljer den dimensionen.
Användarvisningsbild
Ellemam

Inlägg av Ellemam »

Många svar nu när jag varit bortkopplad några dagar men ska beta av dem eftersom kul med aktivitet i tråden!

Eftersom det är modulärt så är det ju bara mittendelen som måste bytas ut mellan olika mekanismer, så har ni cadmodeller på andra märken och modeller är det lätt för mig att modifiera så de passar. Synd att 457 var så olika, men känns rimligt att den fått rekylklack eftersom 455 saknar det.

Storleken på stängerna var baserad på det jag råkade stöta på i källaren, men jag kan relativt enkelt göra om till andra storlekar så skriv gärna vad det i så fall skulle vara! Dock blir det ju på bekostnad av "smidigheten" så den kommer bli motsvarande mycket bredare.

Cz 455 - 22lr