Tikka M65 långhålls/fältskytte bössa

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
fugazi

Re: Tikka M65 långhålls/fältskytte bössa

Inlägg av fugazi »

Loctite 7414, kanske inte aktuellt att köpa EN tub till EN skruv, med tanke på priset?
Funkar väl nästan lika bra med nagel-lack.
\\ fugazi \\ Magnus \\
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Nagellack funkar, har använt det på flera av mina tikkabössor. Från fabrik satt en klick röd färg på justerskruven på 70-80 talet, m55 o m65 alltså
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
TekDr

Inlägg av TekDr »

börje skrev: 03 jun 2022, 13:51 Välj rätt loctite isf så det går att justera vid behov. Jag skulle välja en liten droppe oljefärg alt nagellack :wink:
Sist jag justerade ett trycke var det tösens rosa nagellack som fick låsa skruven :mrgreen:
Konstruktör på Spuhr AB om dagarna, småbrukare på min egen tid…
Användarvisningsbild
börje

Inlägg av börje »

Känns lite bögigt med rosa, men funkar säkert :mrgreen:
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta, Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH o Karpaasin Stella
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
rp_92

Inlägg av rp_92 »

kattafan skrev: 03 jun 2022, 13:25 Var noga med att loc-tita skruven till tryckesvikten.
Min fick för sig att gradvis skruva ut sig med otrevliga slamfire som slutresultat
Nagellackad med något guld glittrigt riktigt porrigt. Den är ju låst med färg från fabrik. Lätt att bryta om man vill justera mer och lätt att kolla visuellt om den rör sig om man lämnar en bit utan färg. Här blir det nog inte mer skruvat iallafall inte neråt. Ska ju helst hålla sig över kilot om det ska vara säkert.
Slamfire kan man också få om man monterar ihop trycket fel, kan också avfyra när man osäkrar. Har provat båda, räcker att uppleva det när man sitter och monterar ihop bössan så vill man inte testa det på riktigt. Är man bara nogrann och ser till att allt linjerar och går i spår/hack mm som de ska gå i så slipper man sånt. Eller så låter man bli att pilla men hur ska man då lära sig något :roll:
fugazi

Inlägg av fugazi »

börje skrev: 04 jun 2022, 12:21 Känns lite bögigt med rosa, men funkar säkert :mrgreen:
Finns ju Goth-svart! :lol:
Borde ju va snyggt ihop med blånering...
\\ fugazi \\ Magnus \\
Kiffe

Inlägg av Kiffe »

Fick äran att se och proskjuta denna pang för ett tag sedan och kan bara säga sjukt snyggt jobb och riktigt skön kolv för oss vänstervridna.:)

Hur går bössan nu med din nya mynningsbroms ?
rp_92

Inlägg av rp_92 »

Kiffe skrev: 16 jun 2022, 18:35 Fick äran att se och proskjuta denna pang för ett tag sedan och kan bara säga sjukt snyggt jobb och riktigt skön kolv för oss vänstervridna.:)

Hur går bössan nu med din nya mynningsbroms ?
Jo för fasen den går bra var lite ovant med smällen i början. Vad gör man inte när man fortfarande väntar på dämparen man beställde i april och fick inköpstillstånd för i maj... Handlar aldrig mer från den butiken iallafall.
2022-06-14 17.11.30.jpg
2022-07-02 15.54.37.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rp_92

Inlägg av rp_92 »

Sådär då har man äntligen fått hem EN ljuddämpare inte en sån som jag beställde men butiken löste det snyggt till slut med en annan dämp för samma peng. Kudos till dom. Blev en Stalon Victor-L. Lite mer rekyl än med bromsen men det var ju väntat. Mycket skönare för öronen iallafall och slipper pluggar + kåpor när man skjuter.
2022-08-04 09.06.17.jpg
Kan ju vara läge för en liten sammanställning av bygget.
Tikka M65 hade redan men den kostade 4000kr.
Vortex Diamondback 6-24x50 4490kr.
Optilockringar 30mm återanvände de gamla baserna 1195+695kr.
1 skiva 4mm finsk björkplywood BB limmad till ett ämne 1200kr.
picatinny rail + fästkit+ flushcups 1200kr.
UlfHednar bakkappa 1600kr.
Atlas Bipod Standard 3295kr.
Stalon Victor-L 2900kr.
Coletac ljuddämparcover 847kr.
2x9skottsmagasin 2500kr.

Totalt: 23 922kr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Smygaren

Inlägg av Smygaren »

Bra jobbat, vettigt projekt och snyggt resultat!
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inlägg av johaneriksson »

Kul projektet jag också funderat på att bygga got liknande på en m65! Men hur skjuter den och hur långt bort är det innan du byter till en heavy varmint pipa?
rp_92

Inlägg av rp_92 »

johaneriksson skrev: 06 aug 2022, 08:28 Kul projektet jag också funderat på att bygga got liknande på en m65! Men hur skjuter den och hur långt bort är det innan du byter till en heavy varmint pipa?
Innertior på 300m utan problem efter att ha monterat mynningsbromsen detsamma nu med ljuddämparen. Endast jag som begränsar. Fått en hel del treklöver på 100m, sällan jag skjuter på 100m för tillfället blir nog lite ändring på det när vi fått ordning på en 100m skjutplats på banan.
Med tanke på nuvarande ammoförbrukning så ligger nog ny pipa under nästa år vi får se hur länge denna håller, byter inte innan denna är slut. Med lite tur så klarar den sig nästa år också skulle vilja lägga lite mer pengar på bättre optik då det är problem med parallaxen vid hög temp (normal sommar) redan vid 300m.