Cnc fräsning av stock

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
kolvmakaren

Cnc fräsning av stock

Inlägg av kolvmakaren »

Med försiktig optimism, så börjar det närma sig att jag kan få stockar cnc frästa. Efter dom stock modeller jag tar fram eftersom.

På bilden så är det ett snabbt test i förminskad skala ( i en typ av frigolit), bara för att se att allting fungerar som det ska vid fräsningen !
cnc fräs 1.jpg
Blir mer skarpa körningar allt eftersom saker faller på plats, då det är en del kvar att fixa innan man kan "trycka på knappen" så att säga.
Måsta bla. tillverka fixturer som håller stockarna i cnc fräsen osv.

Är i första hand laminatstockar som är aktuellt, men det beror naturligtvis på vad det är som efterfrågas som avgör vilket material/modeller det blir i slutändan.

Så mer bilder kommer, så fort det blir en skarp körning :D

Andreas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://forslundskolvmakeri.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
PeterC

Re: Cnc fräsning av stock

Inlägg av PeterC »

Intressant och kul! Mycket bra att du kommer att kunna erbjuda detta.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inlägg av johaneriksson »

Kul! Kan du fräsa i micarta typ foundation stocks?
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Borde inte vara några problem fräsa i micarta, bara man kollar upp vad som gäller för just det materialet gällande typ av fräs, hastighet osv.
PontusBillenman

Inlägg av PontusBillenman »

Mycket spännande! Kommer du även att kunna fräsa kolvar till Remington 700?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Jodå..det går att fräsa det mesta.

Det som är avgörande är att få en stockmodell på aktuellt vapen, in i datorns underbara värld.

Ofta innebär det att man ska göra en fysisk mall, som sedan ska skannas. Innan man kan ha en fil att fräsa efter.
så det är en hel del tid, samt en del pengar för varje modell som ska bli produktionsklar.

Så till att börja med blir det till T3, ev. något till R8 osv.

Får se vad som efterfrågas helt enkelt.

Andreas
Smygaren

Inlägg av Smygaren »

Helt klart bra för alla oss som byter kolv för ofta att du kommer att erbjuda detta, och jag önskar dig lycka till!

Nu har jag ofta fel och är bara något så banalt som svetsare med månadslön, så jag borde inte ge ”goda råd” åt någon om hur denna ska bedriva sin näringsverksamhet, men som anonym på internet kan jag ibland inte låta bli att låtsas vara klyftig och får be dig att inte ta illa upp, det är väl menat.

Vill du få lönsamhet på att sälja CNC frästa kolvar måste du få volym, det lilla påslag du kan lägga på varje kolv kommer inte att märkas om du säljer en eller ett par massproducerade kolvar i månaden.
Med lönsamhet menar jag att du ska kunna ta en skälig lön för tiden du lägger ner, material, verktyg och maskiner betalas av intäkterna från verksamheten.

Kolvar på beställning har du ju gjort redan i flera år, både skitsnygga handgjorda kolvar och Wildcat kolvar. Jag vet inte hur pass bra snurr du har och har haft på affärerna, men wildcat kolven säljer väl i huvudsak på att den är bra och prisvärd, samt att du passar in dem till vapen det är svårt att hitta kompositkolvar till, och dina handgjorda kolvar säljer för att du har gott rykte bland dom få kräsna kunder som har råd att unna sig en perfekt handgjord kolv.

För att få lönsamhet på att göra CNC frästa kolvar som ju hamnar i massproducerat segmentet måste du kunna köra perioder med stora serier eller ha en stadig efterfrågan, och för att lyckas med det måste du ta marknadsandelar av etablerade företag.
För att kunna konkurrera med etablerade företag/varumärken som Boyds, GRS och KKC måste kunden minst lika bekvämt kunna köpa en av dina kolvar som en av konkurrenternas, för så länge man kan gå in till sin lokala jaktbutik och köpa en KKC kolv, eller klicka sätt i varukorgen och få Boyds kolven hemskickad, kommer det alltid att vara bekvämare att köpa en sådan än att ringa eller mejla dig och fråga om du kan fräsa en kolv till den ena eller andra vapnet.

Henry Ford lär ha sagt något i still med: "Om jag hade frågat mina (framtida) kunder vad dom ville ha, hade dom svarat: - Snabbare hästar!"

Det jag vill komma fram till är att om du ska få volym på något CNC fräst måste du kunna erbjuda lättillgängliga färdiga modeller, antingen i egen webshop eller via distributör.
Du måste alltså erbjuda ett färdigt produktutbud, att vänta och se på vad som efterfrågas tror inte jag att det kan fungera i massproducerat segmentet.

Du vet redan vilka vapen som är populära, vilka som ofta stockas om och som kan sälja. Rem 700 är efterfrågad redan i denna tråd, gamla Sakon finns drösvis av men konkurrenterna har börjat lägga ner eftermarknads kolvarna, Howas plastkolv känns vek, gamla Husqvarnor är stockade för öppna riktmedel, finns det eftermarknadskolvar till CZ 550 eller 527? Schulz & Larsen? Äldre Sauer? etc.

Kanske inte dumt heller att erbjuda att mot rimligt påslag fräsa för udda modeller och vapen som gått ur produktion, och då kanske även i enklare valnöt, men detta då som en extra tjänst utöver ett vettigt utbud av färdiga, lättillgängliga modeller som är vad jag tror är det som kan fungera.

T3an och R8an är ju storsäljare idag, men som jag ser det varför köpa nytt om man ska börja med att byta stock?
En Sako, äldre Tikka, Rem 700, Winchester, Howa, Ruger eller Husqvarna köper man begagnat till vettig kurs, och att uppgradera en av dom tycker jag kan vara vettigt, och därför kan det vara bra att ha modeller för dom, eftersom jag tror det kan finnas en efterfrågan.

Grovfräser du också ett gäng valnötsämnen i klassiskt snitt för dom vanligare jaktvapnen, och några skyttekolvar, bänkskyttekolvar och tummhålskolvar till dom vanliga vapen till det så blir du nog av med dom om du bara kan sitta på dom ett tag, det finns alltid någon som efterfrågar grovfräst för dom som vill färdigställa själv av en eller annan anledning, och finns det lättillgängligt har chanserna ökat att någon ska impulshandla.

Helt klart tar det tid att få till filerna som krävs, men du behöver ju inte ha 10 modeller tillgängliga direkt du börjar.

Är vad jag tror, vad det nu är värt.
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Hejsan !

Jodå jag har funderat en del på det du nämner.

Nu har jag inte detta som mitt levebröd..och kommer nog inte ha det heller !
Betydligt enklare att ha det som en hobby/bisyssla. ( säkraste sättet att döda en hobby, är att försöka leva på den..)

För mig räcker det nog gott att erbjuda lite stockar till dom vanligaste modellerna, samt antagligen till lite udda modeller som du nämner.
Ser inget roligt i att göra samma sak i stora serier, om man inte måste för att överleva !

Men som du säger ska det gå ihop rent ekonomiskt iaf. så ingenting är självklart. Även om jag inte behöver leva på det i den bemärkelsen.
Så vi får se i vilken omfattning det är möjligt att bedriva..det får tiden utvisa.

Andreas
Smygaren

Inlägg av Smygaren »

Du ska bara göra kolvar för att finansiera ditt eget missbruk så att säga :D

Redan om du kan ordna eftermarknadskolvar på förfrågan till udda modeller blir nog många glada!

Massproduktion har sin charm om man förstår det vackra i det, jag ska inte försöka få med dig i min sekt så jag släpper det ämnet.

Lycka till!
Användarvisningsbild
wensby

Inlägg av wensby »

Många vänster så tror jag du kan få ett gäng beställningar ....
Olles barnbarn

Inlägg av Olles barnbarn »

En tumhlskolv i laminat till SAKO S20 hade kanske varit tjusigt?
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Påbörjat ett första test i en björkplanka.
Är en del saker som ska trimmas in..men det närmar sig iaf.

Detta görs mest på fritid mellan andra arbeten, så det tar lite tid emellanåt för alla inblandade.
fräs 1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PontusBillenman

Inlägg av PontusBillenman »

Tjenare! Kan man beställa en kolv inom kort?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
krille d

Inlägg av krille d »

.
60% of the time, it works.....every time
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Väntar på reservdel till fräsen, så tills dess ligger det vilande. Då det inte går göra så mycket under tiden.

Är lite lotteri nuförtiden, hur snabbt eller inte man får saker levererat !

Andreas
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inlägg av Anders Ö »

Kommer du kunna scanna av exempelvis en redan befintlig kolv och kopiera den ?

Jag vet att man kan göra detta i en kopieringsfräs men det är en del mickel att få fast mallen utan permanenta skador , likaså släp-repor efter indikatorpinnen .
Har fått detta gjort tidigare av Rolf Ekenberg i Hästbo med gott resultat, men som sagt , man måste förbereda mallen/orginalet noga om man inte vill få nån åverkan , exempelvis tejpa hela kolven och smältlimma på klossar i ändarna .

De kolvar jag fått gjorda så har jag tagit orginalkolven och tejpat hela kolven , sedan limmat på trä och spackel på de ställen jag velat bygga på som ex kindstöd, förstock och pistolgrepp , sedan har Rolf fått kopiera i laminat som jag färdigställt som jag velat ha .

Det finns ju kolvar som är minst lika bra som ex KKC , men det är ju roligt att ha en egendesignad kolv , jag tror att det kommer finnas en marknad för det.

Om det är ett dataprogram så slår jag vad om att det även finns folk med idéer och kunskap som kommer med färdiga program hur de vill ha kolven .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Ockham , Är min MENTOR 8)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
kolvmakaren

Inlägg av kolvmakaren »

Hejsan !

Kommer inte vara riktigt så enkelt, att man bara skannar av & trycker på kör knappen.

Är ofta en del manuellt arbete med att finjustera en skannad modell, innan den går att fräsa ut.
Samt det faktum att en bra skanner utrustning inte direkt är gratis. Vilket gör att man ofta får vända sig till firmor som utför just detta.

Så att göra enstyckes fräsningar blir nog tämligen tidskrävande/dyrt i en cnc, då fungerar den manuella kopierfräsen bättre till just det.
Men för serie tillverkning i någon omfattning, så kommer cnc till sin rätt.

Men visst, om någon har en färdig fil på en stock. Som dom säger är klar för fräsning, så kan man i teorin köra efter den.

Andreas