Valnötskolv Husqvarna 1640

Här kan du skapa ett raportage om ditt pågående projekt. Det kan vara en ny stock eller kanske ombyggnation av ett helt vapen. Alla trådar skall dock innehålla bilder på ditt projekt.

Moderatorer: Ulrik, Trond Åsly, taxen, Stefan.K, potatiskastare, PerN, mecke, Kari Lindström, Fritz Kraut, Robban

Kategoriregler
Trådar som skapas här skall vara ett pågående projekt som man själv bedriver. Dvs. Inga trådar som innehåller en fråga osv. En projekttråd skall även innehålla en bild eller gärna fler. Trådar som inte uppfylller dessa enkla regler kommer raderas utan förvarning!.
Smygaren

Re: Valnötskolv Husqvarna 1640

Inlägg av Smygaren »

Såg nu att jag fått en miss jag glömt bort med på bild:
Bakre skruven till rembygelfästet sitter fastlimmad med Epoxy och lossnar inte!

Träet splittrade sig när jag borrade för muttern som sitter på insidan, så jag doppade rembygelfäste och skruv i bilvax, blandade till lite epoxy och kletade i mutterns hål, och skruvade dit rembygelfästet, när jag skulle lossa skruven satt den, och satt ordentligt!

Jag ställde ut kolven på balkongen, det var i Februari och då -27C° och jag lät den stå en timme eller två innan jag provade lossa, den rubbades inte, istället vred jag sönder en Brownells Thin bit i vad jag tror var rätt storlek.

Försök nummer två slipade jag till en Clas Ohlson bit och sedan värmde jag skruven med ett vallajärn, nu lossnade den främre skruven, men jag knäckte en bit med den undre. Jag har brytit en bit till när jag provat att värma, och planen är nu att jag ska borra ut skruven från pipakanalens sida, slå en ny gänga och fixa en ny skruv som passar det ny hålet och skruven.
Alternativ om jag kan få tag på ny skruv och mutter i samma storlek passar jag in dom.

Naturligtvis hade det varit lättare att spänna upp stocken för borrning innan jag nätskar, men jag hade inte då tillgång till pelarborr, så det har fått vänta för länge.
Om jag spänner fast i rembygelfästet, borde den stå stadigt utan åverkan på kolv eller nätskärning. Eventuellt ska jag göra en special jigg för operationen, när jag känner mig manad.
Användarvisningsbild
Dansken

Inlägg av Dansken »

Det har du gjort riktigt bra :!:
Snyggt arbete :wink:
.30-06 - 115 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood
Användarvisningsbild
Vantablack

Inlägg av Vantablack »

Jäkligt vasst!
Det är nog enkelt att tro att man misslyckats om man sitter med lupp och tittar på enstaka skurna linjer på 1mm.
Olles barnbarn

Inlägg av Olles barnbarn »

Jävligt snyggt!!! Hur gör man? Finns länkar? Jag vukk lära mig det!!!!
Smygaren

Inlägg av Smygaren »

Olles barnbarn skrev: 22 jul 2021, 01:16 Jävligt snyggt!!! Hur gör man? Finns länkar? Jag vukk lära mig det!!!!
Tack för den, det var ett fint betyg :D

På Engelska heter nätskärning Checkering söker du på Youtube är det en fråga om hur mycket du orkar titta.
Larry Potterfield Midway USA är som vanligt ett bra ställe att börja på, här har du en vettig första video: https://www.youtube.com/watch?v=QV5mi603uYU

Bibeln inom nätskärning heter "Checkering & carving of gunstocks" och är skriven av Monty Kennedy, den vill jag verkligen rekomendera åt alla som ger sig på nätskärning. Jag hade köpt den själv, men jag stal ett ex av min lillebror som jag aldrig kommer att lämna tillbaka, ALDRIG!!!
Olles barnbarn

Tack för länken! Säkert som att virka i slutänden när man gjort några. :D Med borde det inte finnas ett enklare sätt? Typ ett nät man har och så hamrar man in mönstret?

Alltid sugen på att utmana gamla traditioner.
Användarvisningsbild
Vantablack

Inlägg av Vantablack »

Olles barnbarn skrev: 23 jul 2021, 00:11 Tack för länken! Säkert som att virka i slutänden när man gjort några. :D Med borde det inte finnas ett enklare sätt? Typ ett nät man har och så hamrar man in mönstret?

*ryser*
Olles barnbarn

Vantablack skrev: 23 jul 2021, 00:26
Olles barnbarn skrev: 23 jul 2021, 00:11 Tack för länken! Säkert som att virka i slutänden när man gjort några. :D Med borde det inte finnas ett enklare sätt? Typ ett nät man har och så hamrar man in mönstret?

*ryser*
Vänta dy bara... ;)
Smygaren

Inlägg av Smygaren »

Proffsen kör med en nätskärningsmaskin så nära på färdigt dom kan innan dom snyggar upp med handverktyg, principen är densamma bara det går fortare, och det är den ökade farten som är faran för nybörjaren. Lättare att göra misstag när det går fort, jag har själv bara skurit med handverktyg, men jag tror man ska lära sig grunderna ordentligt med handverktyg innan en maskin åker fram om man ska få till det.

Hittils har jag som sagt lagt 130h när bilderna är tagna (har skurit 2h idag och lite igår som inte räknas in) som jämförelse har jag sett en komplett nätskärning pistolgrepp och förstock, 22lpi av en känd Svensk kolvmakare som tar det mesta med nätskärningsmaskin och avslutar med handverktyg, där jag inte kunde med blotta ögat se misstag, den hade enligt fakturan tagit 20h att nätskära...
Här demonstrerar Michael Ullman hans "The Titan" nätskärningsmaskin https://www.youtube.com/watch?v=Xqj5J7g75Ks

Förövrigt rekomenderar jag skarpt Ullmans handverktyg som är dyra men jäkligt bra.

Remington stämplade tidigare in något som på avstånd liknade en nätskärning med en slags wåffeljärns stämpel i deras enklaste vapen. Stämplingen fick spetsarna som gropar och linjerna som åsar.

Vapenfabrikerna nätskär med en slags styrd maskin som antingen fräser eller laserskär ut nätskärningen, resultatet kan bli mycket bra. Enligt vad jag förstår är Berettas och Guerinis modeller för under 50k med nätskärning helt gjord i maskin.

Sen finns ju stippling https://www.youtube.com/watch?v=ZDd7WZNEuBw

För att avsluta så måste jag erkänna att jag är en Surgubbe, och därför be den som vill diskutera nätskärning, dess teknik och alternativ mer ingående att starta en egen tråd, förslagsvis inom vapensmide. Tack så mycket!