Colt m1860 samt Smith karbin i kronograf!

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Grinolle
Been thanked: 3 times

Colt m1860 samt Smith karbin i kronograf!

Inlägg av Grinolle »

Ja, jag fick alltså tillfälle att mäta upp kulhastighet med kronograf idag, då en god vän hade med sig en sån till skjutbanan.

Vapnen jag sköt med var min orginal Smith slaglåskarbin, samt en orginal Colt m1860 Army slaglåsrevolver.

Laddningen i Smith utgörs av 25 grains (faktisk vikt) Hodgdon 777 (svartkrutssubstitut) i FFFG granulation drivandes en 25 grams kula i den svindlande hastigheten 297m/s. Jag blev lite impad faktiskt, det är ju drygt 1100J om jag inte räknat galet! Laddningen motsvarar rätt bra den "service load" om 40grains svartkrut som användes "då det begav sig".

Laddningen i Colten utgjordes denna gång av 15 grains (faktisk vikt) Hodgdon 777 FFFG, vilket enligt mitt räknande skall motsvara ca 25 grains vanligt svartkrut. Jag hade mätt upp mitt krut på våg. Resultatet här var väl mindre imponerande. Den 10 gram tunga rundkulan i kaliber .454 for iväg med "hisnande" 140m/s. Det motsvarar bara 98J!
Kompisen sköt med en Remington NM Army orginalrevolver laddad med Pyrodex. Han använde krut ur pipen på sin krutflaska, men det skulle vara motsvarande ca 28 grains svartkrut. Även han fick ungefär samma kulhastigheter (med lite större spridning då krutet inte vägts), så det var inte min laddning som sådan det var "fel" på.

Nå, vart vill jag komma med detta då? Jo, jag skulle vilja veta om dessa resultat är "typiska" för oss som skjuter svartkrutsrevolver? Visserligen spelar det ju ingen roll "sportsligt" vilken anslagsenergi kulan har, så länge den når fram till tavlan och gör det med någorlunda precision, men känns inte 98J som ganska fjuttigt för ett vapen i kaliber .44?
Som jämförelse kan jag berätta att jag när jag kollade i laddatabasen här på Robsoft hittade uppgifter på .32WC (som väl är en erkänd "fjuttkaliber", eller?) där anslagsenergin ligger på 157J, och det verkar inte vara någon värstingladdning direkt! Tycker nog att en .44 kalibrig slaglåsrevolver borde ligga i närheten av en normalt laddad .38 special åtminstone, vad gäller anslagsenergi.

Jag skall successivt försöka öka krutladdningen till 19-20 grains (faktisk vikt) 777 i min revolver. Jag skall säga att jag gör det med viss tvehågsenhet (det är trots allt ett orginalvapen vi talar om), och det är möjligt att jag stannar någonstans på vägen om jag hittar en "sweetspot" där jag inte behöver trycka ner kulan så långt, och ändå slipper ta genvägen att hälla i specerivaror för att ta upp utrymme. En fettad filtförladdning kommer jag att lägga till min laddning, men jag vill gärna ligga i närheten av "verklighetens" laddningar för att se om det eventuellt påverkar precisionen till det bättre.

Jag vill gärna ha en diskussion kring detta, så om ni har synpunkter på vad jag skriver ovan, eller funderingar kring det så tveka inte. Jag är inte ute efter att "fräna" mig, och jag är inte egentligen av åsikten att "rekyl är manligt", men jag skulle gärna vilja hamna lite närmare en "verklighetstrogen" laddning för slaglåsrevolver. 98J kan inte vara "verklighetstroget" på något sätt! :roll:

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?

apskaft

Re: Colt m1860 samt Smith karbin i kronograf!

Inlägg av apskaft »

Hm. Man undrar ju om kulan verkligen tog sej genom vapenrocken på en sydstatare då det begav sig? :shock:

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Ja, det fick nog inte vara mycket mer emellan i alla fall! :lol:

Nej men..., grejen är ju just att dessa siffror inte är i närheten av vad som skulle betraktas som en "service load". Frågan är var en sån låg, jag har sett siffror runt 30-35 grains svartkrut nämnas, men jag vet inte om detta stämmer heller.

Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Flintlock

Inlägg av Flintlock »

Hejsan..

Revolver farten, verkar typisk. I min 1860 Army ger 23Grs Wasag PP 109 m/s. Ökar jag till 33 Grs, blir farten 172 m/s
I en Colt Pocket blir farten 184 m/s med 13 Grs Wasag pp Samt 193 m/s Med 11 Grs. Sw no2

Skjutit med olika, Svenska armegevär. Över kronograf. Dom slätborrade, kaliber 18,5mm ger 313 m/s med 101 Grs Wasag PP.

Mvh /K

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Hej Flintlock!
Okej, då är vi inte usla på att mäta i alla fall. Nå, 172m/s blir ju ändå 148J, då har vi åtminstone passerat .32S&W Wadcutter i anslagsenergi vid V0! :lol:
Frågan jag egentligen undrar över är hur en "service load" egentligen såg ut, och hur den presterade. Tror inte jag är intresserad av att skjuta "fullbumpa" i min orginal 1860, i synnerhet inte med ett ersättningskrut som 777. Det har inte identiska brinnegenskaper, så identisk kulhastighet vid V0 skapas vid helt andra gastryck, om det sen är högre eller lägre gastryck för samma V0 törs jag inte uttala mig om.
Hursomhelst, om man lägger sig 10 eller 15% under "service load" i ett friskt orginalvapen borde både spara materielen och ge en betydligt mer realistisk bild av vapnets prestanda.

Jag skall efterforska lite mer om jag kan hitta uppgifter kring vad som ansågs vara normalladdning "back then", men om någon redan sitter inne med svaren så skulle jag uppskatta ifall denne delade med sig!

Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Efter lite googlande hittade jag följande inlägg på shootersforum.com: http://shootersforum.com/showthread.htm?t=4947" onclick="window.open(this.href);return false;

Rätt intressant läsning. Den högsta listade laddningen ligger på 36 grains i en Colt m1860, men detta är med en 211grains (ca 13,7gram) spetskula, inte en 10 grams rundkula som de flesta av oss skjuter. Annars ligger laddningarna för .44 och hovrar runt 28 grains för rundkula.

Intressant att notera är även Elmer Keiths kommentarer kring precisionen, samt där det refereras till vad två gamla soldater från Amerikanska inbördeskriget berättat för honom om rundkulans effektivitet.

Nå, som sagt, några 98J ligger det knappast kring. Jag känner mig nog rätt säker på att jag törs ladda upp emot 20 grains (faktiskt vikt) FFFG Hodgdon 777 i min m1860, vilket skall motsvara 28 grains svartkrut rätt så bra. Jag kommer inte starta där såklart, jag börjar nog med 17 eller 18 grains faktisk vikt. Hoppas jag får tillfälle att mäta detta över kronograf också.

Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Användarvisningsbild
tierp69

Inlägg av tierp69 »

Hej Anders,
Har du provat något med hodgdon 777 i FFG jag kör bara med FFG Triple7 i min remington 1858 har 25grs i volym inte vägd
det fungerar väldigt bra, har bara provat FFFG en gång och jag tyckte det var lite väl rappt i min 1858..
jag får prova i chronograf vid tillfälle och se vad det blir för fart..
//Pelle
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eller som Cowboyen skulle sagt:
It´s not the fart that kills, it´s the smell.

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Hej Pelle!
Jag har inhandlat 777 FFG också, men jag har inte börjat experimentera med det. Hade nog tänkt använda det i min Smith karbin, snarare än i revolvern, men det kan absolut vara värt att testa. Nu kommer det nog tyvärr dröja lite innan jag hinner panga mer, men efter påsken så skall jag försöka ta mig ut till banan och laborera lite.

Är du för övrigt lika nöjd med 777 som jag är? Jag tycker det är så himla skönt med ett krut som gör rengöringen så mycket enklare, och som inte är lika korrosivt. Sen att det kostar betydligt mer, det kan man ta känns det som.

Mvh!
Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Användarvisningsbild
Dansken
Has thanked: 15 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av Dansken »

Det var en jäkla massa torrtugg- släng in några bilder ochså :wink:
.30-06 - 114 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood

dlon21

Inlägg av dlon21 »

Sådär. Nu har jag reggat mig på en sida till då. Jag hade kronografen med mig till skjutbanan i Örebro. Då det inte togs några bilder Dansken blir det svårt att lägga upp dem här :lol:

Det var en skoj dag på banan annars. Att få testa Smithkarbinen måste jag säga var jävligt fränt. Den sparkade en del, det är ju en tung kula som drivs iväg. Sedan eftersom jag är vänsterskytt så får man brännskador på högerhanden när den hålls på samma sida som tändhatten sitter på. Men men, det är väl bara så det är helt enkelt.

Nåt som förbryllade var ju som sagt de låga farterna som sexskjutarna gav. Mellan 138-171 meter per sekund i min NM Army .44. Jag laddade Pyrodex RS Select ur en 30gr pip, sen i med filler upp till bredden. Sist i med rundkulan. Jag är verkligen ingen expert på det här skyttet. Det märktes i förrgår då det blev mer följdfrågor för mig än svar.

väl mött på skjutbanorna.

Daniel

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Dansken skrev:Det var en jäkla massa torrtugg- släng in några bilder ochså :wink:

Sorry kompis! :lol:

Några snapshots på Colten först:
Kopia av Colt m1860 Army 20949 001.jpg
Kopia av Colt m1860 Army 20949 002.jpg
Kopia av Colt m1860 Army 20949 003.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Grinolle, redigerad totalt 7 gånger.
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Och så några på Smith karbinen!
090130 019.jpg
090130 016.jpg
090130 018.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Användarvisningsbild
tierp69

Inlägg av tierp69 »

Grinolle skrev:Hej Pelle!
Jag har inhandlat 777 FFG också, men jag har inte börjat experimentera med det. Hade nog tänkt använda det i min Smith karbin, snarare än i revolvern, men det kan absolut vara värt att testa. Nu kommer det nog tyvärr dröja lite innan jag hinner panga mer, men efter påsken så skall jag försöka ta mig ut till banan och laborera lite.

Är du för övrigt lika nöjd med 777 som jag är? Jag tycker det är så himla skönt med ett krut som gör rengöringen så mycket enklare, och som inte är lika korrosivt. Sen att det kostar betydligt mer, det kan man ta känns det som.

Mvh!
Anders Olsson
Hej Anders
Ja det fungerar otroligt bra har skjutit med det i 2år och är helnöjd, mellan skjutningarna så drar jag bara ur pipan och trumman med en fuktig lapp och sprejar i lite olja, sedan gör jag en större rengöring av den ca 1g i kvartalet..
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
Eller som Cowboyen skulle sagt:
It´s not the fart that kills, it´s the smell.

Användarvisningsbild
Blackpowder

Inlägg av Blackpowder »

Jag har aldrig skjutit någon svartkrutsrevolver i kronografen, men nog tycker jag att hastigheten borde ligga kring 200m/s
Ladda med Swiss nr 2 så blir det fart på grejorna! jag vet många skyttar som laddar med ännu snabbare Swiss nr 1.
MVH/ Johan Karlsson
http://www.johankarlsson.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"Att inte beskriva sitt ämne i ämnesraden är som att skjuta utan att sikta..."

softlead

Inlägg av softlead »

Enlig Lyman black powder handbook,

Colt 1860 8" pipa rundkula 138 gr,
G-O FFFg 37 gr 314 ms.
G-O FFFg 22 gr 230 ms.

Colt 1860 8" pipa konisk kula 155 gr,
G-O FFFFg 28 gr 270 ms.
G-O FFFFg 19 gr 231 ms.

Verkar som substituten inte funkar som riktigt krut map V0.
Softlead

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Jag skall fortsätta att testa, men Flintlock skriver ju om Wasag, och det är ju svartkrut, hans resultat liknar ju våra (inte på nuffran när, men så tillvida att det är rätt låga hastigheter vi talar om), och detta är verkliga mätningar.

Nå, jag räknade hursomhelst fel när jag beräknade vad min laddning av 15grains (faktisk vikt) 777 FFFG motsvarar. Jag skrev att det motsvarar 25 grains svartkrut på ett ungefär, men i verkligheten motsvarar det snarare 21 grains svartkrut när jag räknar efter lite noggrannare. Så hur man än vänder sig så finns det utrymme för att pytsa i mer krut, vilket jag också skall göra.

Daniel och jag får väl rapportera tillbaks när vi har mätt igen. Det kommer inte bli på denna sida Påsk dock.

Mvh!
Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Användarvisningsbild
johan j

Inlägg av johan j »

Enligt mina anteckningar så är utgångshastigheten från min Dragoon (Uberti) följande med Swiss No. 2:

30 gn = 282 m/s
35 gn = 311 m/s

7½" pipa och tight trumspalt.

Och så en bild till Dansken :D

/Johan

Bild

Användarvisningsbild
Dansken
Has thanked: 15 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av Dansken »

Från söndagens övningar:

Bild
.30-06 - 114 Years young- Still going strong..
A Man's Got to Know his Limitations
Clint Eastwood

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Trevligt!
Får man fråga var i "Gnällbältet" en sådan Dansk bor? Själv residerar man ju i Örebro, sagda bältes självskrivna huvudstad!

Mvh!
Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

järnsmeden

Inlägg av järnsmeden »

Remington new army orginal med 457 rundkula 40 grains 777 ffg har provat 3f, använder aldrig filler SÅ FULT MED KRUT OCK KULA SEN men FARLIGT SKÖT 300 SKOTT TRÄFFA ALDRIG NÅTT MÄTTE MED CRONOGRAF OCH VIKT PÅ KULA GAV högre och tangerad anslag som normaS STANDARD 44 MAGNUM SLÅR IGENOM POLISENS SKYDDSVÄST UTAN STÅL INLÄGG, och wredes gevär med modifierad original kompressions kula 12.12 mm. 60-130 grains ffg triple7 470 - 650 ms ca target load 47 grains triple 7 precision 2.7 cm 50 meter 5 skott med kikarsikte ock stöd hål i hål som täcker en 5a 5 skott och ca 5 cm på 300 meter har modiferead tang för fäste för diopter eller kikarsikte