Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Racing
Been thanked: 3 times

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inlägg av Racing »

Bild

Bild

Kulformer var det ja. Så nu ska vi se om vi inte kan hjälpa vännen Micke med det till hans Jarmann. Han var förbi med bössan i sig,som alltså är en av de mkt ovanliga svenska Jarmann,och den är ju fan i skick som ny.
Bokstavligt,så väldigt väldigt roligt att ta del av. Nu är det som står på programmet då INTE en originalkula utan Micke har bett om en kula av mer "modernt" snitt.
När vi slugga pipan stannar max dia på 10,54mm vilket ju milt sagt var lite förvånande det med i ljuset av kaliber 10,15. Men jag antar att de menat bommått med det.
Hur som helst. Räffelstigningen på detta Jarmann är helt klart "modern" den med så tanken jag födde var att vi initialt siktar på att göra en form som ger oss det jag då väljer att kalla en modern "volunteer" kula.
Dvs de kulor för 451 serien med gevär som har ogival a´la sista snitt och med en kropp full av fettrillor. På den punkten var Micke rätt specifik,mkt fett är bra.

Apropå ngt helt annat då.
Nu kommer där ju en del auktioner det närmaste,och jag hade väl tänkt vara där och nosa. Meeeen..nu vetti faen. För se sent igår kväll vart det affär på ett Österrikiskt Lorenz i kal 54 som står nere i Holland.
Den gode Sam som är säljaren har jag haft att göra med tidigare så...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Alltså 1854 års modell,och som i detta fallet då är tillverkat 1857 att utläsa av låset. Har haft ett vakande öga åt Lorenz gevärens håll.
Är ju så att det enl uppgift var det 3e vanligast förekommande geväret under US inbördeskriget och då inser man ju snart att..många gevär ifrån Österrike var det... Varför frågan är hur många som blev kvar.?
I sin tur gjordes många av de sedermera om till det sk Wänzl systemet,vilket innebär patron,varför framför allt fullängdarna det sista på gott och ont hoppat iväg lite i pris.
Så när nu detta dök upp hos Sam till en "gammal" prislapp.. Ja. Ni fattar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Mm. Det har sett bättre dagar. Så e re. Dessa pang levererades ju i vitt (dvs bar metall) så den där patineringen är uteslutande tiden som gjort sitt. Invändigt vet jag att pipan är "sådär" men sanningen att säga är det inget som skrämmer mig det minsta. Räffling är där iaf,och jag kommer i vanlig ordning ta det därifrån.
Lorenz gevären fanns ju även som "studzer",som kort gevär och som karbin. Märkligt nog då med varierande räffelstigning med,och som jag förstått det "omvänt" beroende på längd. Mao var det de kortare varianterna som delgavs den Enfield liknande 1:78 stigningen och långisarna fanns hela vägen ner till 33" om jag fattat rätt.
Vad denna e? Inte en levande susning än! Surprise me! :mrgreen:

Oavsett. Lite kul att ha fått fatt i ett just fullängd då de inte växer på trä´n mer och de riktigt fina exen sedan länge "försvunnit" in i privata exklusiva samlingar.
Så..här vart inte mkt att tveka på.

Mm.
Så idag blir det svartkrutsdag på banan! Skall bli SKITKUL! En passus i sammanhanget är att det hela är tänkt att invigas med en av medlemmarnas fullskala just US inbördeskrigs kanon :lol:
Jomen! Salut serni!

Racing

Inlägg av Racing »

Nu vart det inte helt rätt,men..nära iaf! :lol:
Nämligen tydligen halvskala?

Bild

Bild

Bild

Har jag sagt det? Att jag har klubbkamrater som fanimig har en skruv lös? :lol: :lol:
Mm. Runt den där grejen vart det nog bäst om inte alla flockades kan vi säga,och det sköts nu ngr ggr med ett halvt pund... Å se..jo. Man känner det. Med. :lol:

Bild

Bild

Mm. Nått annat än skotskrutigt och nordstatskeps e ju fan inte att tänka på... :mrgreen:

Hur som så förstår ni säkert alla att tävlingen är döpt,lika säkert som smör halkar runt i en het panna. Kanondagen. Inte mycket mer med det!

Å se roligt hade vi! (DUH!) Jag hade med mig ett halvt koppel pang ner,så mkt rengöra bliiiiiiir det... Rent egoistiskt vart det två stora framgångar.

1/ Jag fick provat Blissingebössan,och visst fungerar den precis som tänkt.
Laddade den i form av 10ga hagel (19mm) med 100 grains under en wad och 6st 380cal rundkula. Skall jag säga? Den gör allt den skall och lite till,men jag misstänker skäligt att man använt den med patchad rundkula med iom,om än rudimentära,att den har riktmedel.
Kul iaf att veta att detta gamla svenska kulturarv ffa fungerar,och fungerar bra! :D

2/..lite viktigare för mig.. Kulorna av originalsnitt till m/1851 kammarladdare för flottan..
Sista jag gjorde i fredags var att inspirerad av en norrman på YT tillverka en "laddpinne" av en bit furuskaft till en sopeborste. Inser nu att jag får holka ur den pinnen bättre så den följer kulornas kontur mer. Men men..smal sak.
Det viktiga är att kulorna passade och fungerade helt KLOCKRENT,och detta i första försöket! :shock: FAN va roligt! Mao,det är bara att använda den CAD filen till att producera fler formar tills fan avlöser oss!
Verkligen verkligen svinkul! Gjutform till m/1851 är vi väl annars inte direkt bortskämda med.

Där var en del nya ansikten,vilket var väldigt roligt.. Å ALLA,jag menar undantagslöst ALLA,fick sitt begär av smällande stillat. Lite revolver och pistol följt av ett DJÄVLA brassande med gevär av alla möjliga snitt.
Där skall nämnas klubbkamraten Micke som nu fick med sitt nyanskaffade Enfield i 577. Ett vapen köpt lite halvt på vinst och förlust som vi haft isär och gått igenom och som roligt nog visar sig tex ha räffling i mkt gott skick.
Amerikanska karbiner...mm..flintisar.. Bara det small liksom :lol:

Tanken var att jag skulle ha hunnit smida ihop ett sk duellträd för revolvertävlingen men tiden räckte bara inte till. Så alternativet vart nu att det lades upp lerduvor i blinderingen,men..vi hann inte med det "stressmomentet" en sådan duell ger heller dessvärre.
För se,MUKKE pangande var det!

Nåja. Kanondagen är klar och överstånden. Å alla gick hem med fingrar och tår i behåll! :mrgreen:

Bild

Lorenz var det ja. Bad säljaren Sam om bilder av pipans överdel där det skall stå markerat vem som gjort pipan. Ngt att nämna här är att dessa pipor är av gjutgods,man kom inte att använda stål förrän 1862 års revision.
Så blir att kika på det där lite.

Bild

Jomen. Har spenderat lite tid i soffan med att läsa på,och det finns lite att ta av vad avser Lorenz gevären. Så..to be continued... :D

Racing

Inlägg av Racing »

Hm.
Mysslat lite Colt Pockets idag...å det e väl fine and dandy...å de kommer sig.

Men igår hade jag en pang som inte riktigt ville som jag ville och det är Monkey tail bössan.
Jag satte ju om original plungern/släden iom att den slagits/hamrats ut i delen som låser baktill,men tuddligen..för bra. För en smäll,sen vart det baklås så det fan finns inte.

Bild

Å det där har fått mig att tänka lite. Jag inser att det är dags att göra det jag skulle gjort från början,och det är att tillverka grejer som tål rycken. Saken är den att originalbitarna där är som stål sett gjorda av marängsviss,och det duger helt enkelt inte.
Vidare har jag ju ändrat förutsättningarna lite (läs- en hel del) iom konvertering till hylsa a´la Gallagher,Burnside mfl.
Saken är den att original sitter det ett frontstycke längst fram mot kammaren av mässing. Det är tänkt att assistera en infettad wad i kaliber 50 för att sluta tätt,och det systemet fungerar rätt hyggligt faktiskt. E ju lite mer än bara denna Apan jag testat och lekt med vid detta laget...
Å det hela fungerar med papperspatroner.

Iom bytet till hylsa så ersatte jag den där mässingprylen längst fram med en av stål. Var nog vist iofs... Men..
Kammaren ligger INTE i linje med släden. Släden är lagrad i ett profilskuret spår,med motsvarande skena som är skruvad i locket och locket..ligger tveklöst i vinkel mot kammaren och därmed hylsornas stötbotten.
Mao,inte direkt en maximal lösning. Det där frontstycket är därför lagrat i en axel genom släden,och mkt riktigt kan den där pluppen,nu av stål då,längst fram kompensera för vinkelförändringar LITE.
Betoningen då på begreppet LITE.
Vad det ger är att släden far allt bakåt och låser luckan i det att man skjuter,inga problem där,men den gör det allt annat än linjärt. Sanningen att säga ser hela den där biten väldigt taffligt gjord ut och..ptja.? Mekad för hand liksom.

Så jag inser att det är dags att ta fram kilspårsfräsen här och en snutt 2541 profil. 2541 är overkill,väl medveten om det,men som overkill är det rent relativt sett ffa billigt som råmaterial så...no harm no foul.
Lockets undersida har jag faktiskt varit och känt på en ggn innan..och där lockets översida både är välvd och sluttar så är lockets undersida iaf plant. Såpass att lagringen av släden iaf fungerar.
Men med det sagt så...det är dags att inse begränsningarna i att veva runt med de där originalbitarna. Det blir att tillverka nytt,med moderna (nåja) förutsättningar och maskiner.
En av anledningarna till att jag gjorde vid låsningen i fredags inför lördagens event var backspace. Behovet av backspace funkar ju inte annorlunda på denna bössan än ngn modern motsvarighet,så att jag satte om backspace till ca 7/100 vart väl iordning...
Uppenbart tyckte inte resten av låssystemet det då.

Begränsningarna i det märks tex även i att slädens arbete,hur lätt det sker,påverkas av hur hårt jag drar fast dess skena i locket. Så..det ÄR inte helt rätt det där,helt klart.

Så nu blir det till att ta lite mått och se till att grejerna följer med in i 21a århundradet vill jag mena. Ambitionen med pangen ligger ju kvar,och det är att utröna vad som finns att hämta ur ett polygonalt räfflat "Whitworth" när man drar ur alla spärrar.
Mm.

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Mm. Asså....

Bild

Be afraid! Be very very afraid! Muuhaaaahhaaaa.... :lol: :lol:
Det där sägs vara en "take" på Postell. Återstår att se det. De ger iaf utrymme till ekvivalent 90 grains svart i form av T7 2F samt ca 86 grains svart utan ngn direkt kompression.
Så..lär funka med 90,bara det att jag får nog svarva en "isättare" iom spetsformen på kulan. De väger iaf ca 500 rätt ur formen och mäter ca ,460" kastat rakt ur.

Racing

Inlägg av Racing »

Jo fö.
Det har ju frågats lite om Chasse projekten,å närå. De e inte bortglömda. Inte alls.
"Sleeper" projektet är dock fn utlånat till Svenska Tullen :wink:
Som tur är finns det folk av VÅRT slag inom den myndigheten,så med det i tanke är det mig en glädje och stolthet att kunna hjälpa till med det lilla när tulltjänstemän nu utbildas i vad som är licensfritt och inte.
Bra det.

Men men!
Chasse..sleepern var det ju och se där blir ju lite krut i den nu. Mer än original och då tänkte jag som så att för att det inte skall bli tröttande i längden så tänker jag ta två grepp kring det med upplevd rekyl.
Därför annonserade jag här på Rob efter en broms som jag kan använda meeen... Saken e den att jag rent estetiskt vill att det skall "falla in" i designen. Pipan är ju vackert patinerat brunrostig och..

Ja. Till att börja med går ALLA former av broms ur aluminium fetbort. Om det så är eloxerat äter svartkrutsgaserna och slagget upp materialet,fact of life.

Bild

Bild

..å se,jag e lat. Det ligger i vår natur att vara det och det finns inte en chans att jag skulle kunna tillverka den där för de pengarna de säljs. Så..hit med den.
Billigt som snor,och säkerligen skev så det är rent korkat men se..jag skall bara ha det som råmaterial för den är gjord för 5,56..
Så den kommer dubbas upp så analt bara möjligt innan den tas ur till 11,80mm spik och i sin tur skall gängan göras om till 5/8 UNF iaf... :mrgreen:

Men min tanke e alltså att slimlinea det där så mkt det bara går..kratsa väck all djävla ytbehandling för att i sin tur låta den ligga och rosta i kaffesump så den får iaf en LIKNANDE karaktär som resten av pipan. :shock:
Defarb mao?
U bet!

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Denna otroligt vackra gamla flintlås pistol. Ornamenterad tamigfan överallt.
En ggn moddad från flint till slag,och därefter i "modern" tid modifierad tillbaka till flint. Därav att hane,fängpanna,eldstål osv är nya grejer.

I det hade man naturligtvis lagt igen det gamla hålet för snäckan till slaglåset men....HUR :shock:

Jag provade få ur svansskruven,vilket givetvis handlar om ren självbevarelsedrift,och tur var väl det. Svansskruven rörde sig typ 30 grader,sedan var det stopp.
Min "bore cam" berättade resten...

Bild

...för se "pluggen" var en bit M10 skruv som var sanslösa 14mm djup! :shock: Å se den hade man dragit så den av svansskruvens 360grad omkrets,ja nu saknar vi gänga för 90-100grader nånstans och detta så gött att där så är är det 2-3 gängor kvar.
Redigt!
"Hur man ser till att vapnets slutartid blir en eftermiddag"....

Jag säger bara TÄNK om ngn hade fått för sig att ladda det här aset med säg 50 grains,rundkula och fettlapp. Jo tjena.

Sensmoralen?
Ja,det som skulle vara ett mkt snabbt jobb blev nu i VART fall inte,och hamnar därmed sist i kön..
Men sensmoralen är framför ALLT ta ALLTID loss svansskruven på era vapen. Det finns ingen möjlighet att veta integritet på gängan utan att så görs. Det är inte bara ert liv utan de som står omkring med som sätts i fara annars.
Å det kan mycket VÄL vara att eländet orkar 3 smäll...å släpper 4e. Så anta ALDRIG. Att se är att veta och det är så vi håller vår sport och hobby säker!

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 6 times

Inlägg av Magnus M »

Du jobbar och sliter du :) Jag ser väldigt mycket fram emot en rostig broms på Chassen! :D

Lasse99

Inlägg av Lasse99 »

Jag ser framemot tändhatts hållaren på den samma :D .

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 2 times

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev: ...för se "pluggen" var en bit M10 skruv som var sanslösa 14mm djup! :shock: Å se den hade man dragit så den av svansskruvens 360grad omkrets,ja nu saknar vi gänga för 90-100grader nånstans och detta så gött att där så är är det 2-3 gängor kvar.
Redigt!

...

Jag säger bara TÄNK om ngn hade fått för sig att ladda det här aset med säg 50 grains,rundkula och fettlapp. Jo tjena.
Ser du några spår av att vapnet skjutits med den hemsnickrade "svansskruven"? Är det någon som försökt balansera på slak lina? (Eller är det så dåligt att det knappast skulle hållit för ens ett skott?)

Racing

Inlägg av Racing »

Svårt att sia om och hur länge det där hade hållit.
Vapnet är tveklöst använt,om det är det efter ombyggnad tillbaka till flint,inte en aning.
Poängen är den att det ursprungliga materialet uppvisar pitting rätt exakt överallt. Insidan av pipan har den så typiska "ringen" där material gravrostat bort.

Sen. Det kom en broms här.
DEN vart fan inte stor! :shock:
Bra det. Återstår det bara att bestämma sig för en given gänga. Den är 1/2"-28 och det går ju direkt fetbort iom kal 45...

Hylshållare till Chassen sen. Det är ju bara en LEE hållare som jag impementerat på noskonen. Hylsorna sen blir som en icke expanderande culot ung,som övergår i sugrör som limmas på plats. Mao,tätningen (avgassidan till en Schwitzer turbo) är direkt nödvändig för att få detta att fungera.

Lasse99

Inlägg av Lasse99 »

Så långt är jag med, men det hade varit kul att höra din utvärdering!
Är det positivt, så är mitt nästa steg att allra ödmjukast få anhålla om en ombyggnad på mina chassar.

Racing

Inlägg av Racing »

Oj!
Sedär ja,hoppla Kerstin! :lol:

Jaja. Var sak har sin tid...å som bekant många strängar på lyran. Är där fn att jag nu vill bli färdig med ett antal större och mindre projekt för andra innan jag tar emot nytt.
Men klart vi skall ha ditt Chassepot i tanke när vi väl e där. Klart vi skall.. :mrgreen: :mrgreen:
Med det sagt,ha i minne det arbete vi la kring att få annars orörda Chassar att prestera. Det där med svarvade sk bore-rider kulor och patroner av sugrör. Funkar ju utmärkt och som jag ser det ger det ett användbart Chassepot för handen.
Ett där det enda som eg är "special" är patronerna i sig. Resten kan med fördel hållas just original.

Om man sedan vill modda,av vilka anledningar det än må vara,e en annan femma.

För min del iaf är visionen att ha dels "balls to the wall" Chassen med GRS stock osv stående här,och i sin tur då dels "sleepern" (den sista jag håller på med).
Jag vet mer än väl med mig att sleepern legat lite på backburner en tid här,men se det har sina sidor det med i det att det ibland kan vara mkt mkt nyttigt att ta ett steg bakåt och låta idéer mogna.

Sen.
Har ju varit lite pang för andras räkning det sista där det kommit att visa sig vara mer inblandat än ngn av oss trodde ifrån början. Ta som Argo´s två Colts. Pocketen börjar bli helt färdig,och väl är väl det,men sedan återstår den belgiska Navy kopian.
På det ytterligare två pockets,en Colt och en Whitney - den senare för klubbkamrat.
Som fotnot i det vill jag lägga en blänkare kring att Colt varianterna av pang oftast kräver MYCKET mer arbetsinsats för att nå mål än pang med "hel" ram.
Colt varianterna,oavsett tillverkare,är ALLTID MYCKET mer jobb. På gott och ont.

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Colt pocket var det ja. Som tur är ligger här två fn och den ena rullar och går iaf. Vilket då ger att man snart nog ser att på Argos variant där så var det dags att "hälla på" material här och där! :mrgreen:

Såväl hammarens slagyta som denna revolvers "hand" vart väl sådär kan man säga. Som ni förstår är bilden av "innan slipning" till vettiga mått. Men,som det visar sig behöver jag addera mer mtrl på hammarens slagyta med TIG´en innan vi kan kalla det där färdigt.

Båda Pocket revolvrarna behöver lite TLC vad avser hur deras sk bolts fungerar. De låser ffa upp lite som de vill,vilket kanske inte direkt är tanken. Argos,ja där har jag ju även fått till det med tändhattsnipplar,med det i tanke att brunnarna de sitter i är mindre än till tex Navy och Army.
Nåja. Oavsett,löst och hanterat.
Den andra däremot där är mer kvar att göra med trumman. Sista nippeln har ngn borrat ihjäl,den sitter som svetsad och materialet är härdat..så det blir speciella borr då för att få ut resterna.

Oavsett går iaf allt att laga.

Bild

Bild

Compen till sleeper Chassen ja.. Pipan till GRS Chassen är ju gängad med 5/8"-24 sedan tidigare varför jag la samma gänga i den nya compen med nu. Sleeper chassen e som sagt på lån till Tullverket men så fort den är tillbaka blir det att demontera pipan och sätta den i svarven och klocka in eländet. Därefter borra och brotscha till rätt håldia. Givetvis då gänga absoluta "nosen" på pipan samma 5/8"-24.
Blir nog bra,men som sagt...för att hålla mig säker blir det att svarva en matris jag kör in i pipan och använder för att registrera det hela. Mao,klocka med vippindikatorn på matrisens svarvade yta.
Vad skiten har i ytterdimensioner är mig ärligt sagt av mindre intresse,

Bilderna ger iaf en idé om hur kroppen på compen behöver svarvas ner för att möta linjerna på ett Chasses pipa.

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Mm. Sidplåten saknas. Blir att tillverka en av plåt - vilket det skall vara av.

Bild

Ok. Så här kom ett Lorenz. Som synes i bedagat skick men absolut inget som är förbi vad vi kan göra vid.

Bild

Bild

Mm. Det har alltså varit "reissued" ngr ggr,vilket om inte annat berättar att det varit med. Många av Lorenz bössorna skeppades ju via framför allt Liege ut till amerikanska inbördeskriget. Av ca 800 000 tillverkade (ink version två av 1862 års revidering) så skeppades närmare 350 000 av de till USA. Många gjordes om till antingen kal 58 räfflat eller kal 60 slätborrat just i Liege innan de for vidare,och som kanske begripligt så tog det sin tull på de Österrikiska förråden av dem.
I samband med Österrikes konflikt med Preussen i sin tur så beslagtogs stora mängder av de och i sin tur gjorde en icke försumbar del av de om till Wänzl systemet vad de led.
Gör att även om ett Lorenz kanske inte direkt är ovanligt så är det inte helt supervanligt med fullängd varianter av "typ II" längre. Typ 2 då bössan har justerbart bakre riktmedel och därmed även lite snabbare räffelstigning - dessa vapen gavs oftast till pricksskyttar.

Anna Oesterlein i sin tur... Har lite kontakt med Balazs,av Youtube cap n ball fame,och som Ungrare har han tagit lite intresse i varianterna av Lorenz. Anna Oesterlein var tydligen en fristående tillverkare av Lorenz gevären enl honom. Alltså ingen till direkt mening ansluten arsenal.

Bild

Bakre riktmedel märkt i "Schritt". Motsvarar ca 0,8 meter,så skall man skjuta blir det snabb huvudräkning mao.

Bild

Låset då givetvis med den officiella "örnen" ifrån the Austria-Hungary massiva imperiet - vid tiden. Finns mkt historia att ta del av där,för den som nu inte så vet. Som mycket riktigt till slut dels leder upp till skotten i Sarajevo av anarkisten Princip (som det sägs iaf) och dels det som hände Franz bror/kusin eller vad det nu var som ett försök till härskare över Mexico på Napoleon III´s initiativ - som en reflektion över USA´s framtåg.

Bild

Mm. Pipan såg verkligen ut som SKAM invändigt och när de gör det är inte jag "snäll" tillbaka. Då blir det ca 250gradC med svetsen med kolande låga följt av roterande borste och lösande medel. Har väl kommit halvvägs i den processen kanske,det går ändå hyggligt fort i ljuset av hur jag far fram.
Det glädjande är iaf att där FINNS räffling,och mkt riktigt då av den ngt snabbare 1:48 stigningen iom att detta är ett Typ II. Gravrost..japp. Men jag antar att det gäller att se förbi det.
Skjutbart blir det hur som helst väl färdigt.

Men!
Döm om min förvåning när vi återigen levererats en bössa som var laddad! Japp. Skeppad över halva Europa i laddat tillstånd,sug i er den! :shock:
Å jag fick inte ut allt innan det var dags att värma för att få väck svansskruven,så vi hade ett litet "ptjjjjff" följt av ett rökmoln inne i grovrummet.
Nåja. Allt kom isär som tänkt iaf och tom nippeln är bara att återanvända.

Bild

Rengöring. En STADIG sådan står på programmet,men..det brinner inte. Lurar samtidigt på om jag faktiskt inte skall ta och koka denna pipan i destat vatten.
Nåja. Det löser sig.

Iaf glädjande nog att vi har ett väl skjutbart Lorenz på svensk mark! :mrgreen: Ett original.
I fallet med denna bössan blir det iaf inga utsvävningar utan här kommer det bara göras rent och göras vid. That´s it.

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Bild

Bild

BWAAAAAAAAAAAAHAAAAAAAAAAAAA!!! :lol: :lol:
Jaja! Det vart ju efterfrågat,så här har ni! :mrgreen: Vad som rimligen är världens enda,kommande,Chassepot i fritt översatt kal 45-120 med komp :shock: :lol:
Nä. Inte färdigt. Acetylen slut så fick inte aktat på kornet.. Så det skall göras,och själva kompen skall läggas tillrätta i komposten med våt kaffesump en stund..
Diametern där den möter pipan ligger inom några hundringar,tanken är att klippa det sista när allt e uppe på plats så att säga. Samma,kompen i sig är än så länge bara 10mm i dia.

Nä. Lovar att jag inte skall posta fler bilder som får originalgänget att få hjärtflimmer. Idag... :lol:

Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

Älskart! :D

Racing

Inlägg av Racing »

Magnus.
Saken e väl den att med stigande ålder e det TVÅ saker jag får mindre och mindre tolerans med.
Det ena e folk som tar sig själva för allvarligt,det andra e folk som inte kan betrakta ens det de inte förstår med iaf lite humor... :lol:
Jaja.
Så SKJUT mig då! :lol: :lol:

Balazs har försett mig med lite RIKTIGT rolig proveniens vad avser det där Lorenz geväret.
Tydligen använt,och det rätt rejält.
Bla vid det extremt berömda slaget vid Königgrätz. Då av "2nd corps Saffram brigade".
Å fler tillfällen än så.
Mm. Milt sagt ngt att ta in.. :D

Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

Håller med till fullo, och behöver inte åldern för det heller ;)

Nu är det bara o vänta på rosten då.

Racing

Inlägg av Racing »

"Fan,har du dött eller?"

Inte då.

Bild

Pockets var det. I ena trumman satt ju en nippelrest kvar. Mr Handyman strikes again liksom. Numer använder jag ju nästan uteslutande gasen när jag skall släppa på gamla trilskande nipplar. Ja,nipplarna är iofs härdade men trummorna är aldrig så..no harm no foul.
Men.
I detta fallet hade alltså Mr Handyman gett sig på en nippel och gett upp med påföljd att där efter hans härjningar inte ens fanns ngt att greppa i = borr enda alternativet.
Som råd då till er som INTE är Mr Handyman utan ÄR praktiskt lagda och vill ge er i kast med den formen av jobb själva... Skaffa rätt borr.

Bild

Det här är eg inga konstigheter men låt med det sagt ngr saker stå helt säkert. För det första,tänkt inte ens tanken på att använda "borren i din gamla borrkassett". Det KOMMER misslyckas. Samma,borr ifrån Jula och Biltema är direkt FEL grejer här.
När vi borrar i lite tuffare material (läs-tex härdade nipplar) så använder man dels borr av högre kvalitet än generisk skit men framför allt borr med en annan spetsvinkel. Tex borr designade för att borra i rostfritt och liknande material.
Jag iaf rekommenderar då borr på diameter 4,5mm. Gängan ,225"-32 ger ca 5,7mm i dia vilket ger en "rotdiameter" om 4,9mm. NEJ. 5mm duger INTE i detta fallet,vi vill ha all integritet kvar av gänga vi kan ha.
När vi då borrar 4,5mm så blir där mao ca 0,2mm gods kvar innan vi är ute i gängan och saken är den att det lilla patetiska som då är kvar i gods petar man rent av ut med en pryl eller liknande.
Därefter skall/bör hålen rensgängas. Av elementära skäl eg. Dina nya nipplar är härdade de med och cylindern är antingen av gjutstål eller gjutgods. Du har precis befriat ett 150 år gammalt gängat hål från sin insats,givet kommer där sitta gammal rost och smuts kvar.
Å se..ny härdad nippel ner i ett befintligt hål som innehåller rost och smuts i en cylinder av,rent relativt,mycket mjukt material? Mm..tror inte man behöver vara kärnfysiker för att få ihop den.

Dessa gängtappar säljer bla Geoffrey på Sixgun i mån av tillgänglighet och ja..han tar ngr spänn för de och ja..du behöver en. Å andra sidan,är du bara normalt försiktig med den tappen räcker den livet ut.
Personligen är jag av åsikten att nippelhål skall rensgängas med jämna mellanrum. Av den enkla anledning att vi skjuter svartkrut,vilket tex då lämnar slagg,vilket tex då reagerar med luft och fukt omkring oss och ger svavelsyra. Osv osv.
Att rensgänga,detta är under normala betingelser ingen kraftsport,sliter INTE mer på grejorna. Tvärtemot. Lite smörja på tappen bara...

Sen! En anekdot från gårdagen ute i verkstan!
Ser en ngt vilsen karl ute på gården,så jag går ju ut och möter hnm och frågar om jag kan hjälpa till.?
"Ja...jag söker han professor puffra!" :lol: :lol: :lol:
Jaaa vänner..fan svarar man på den!? :shock: :lol: Som sagt,det gäller verkligen att inte ta sig själv för allvarligt.. ROTFLMFAO.

Mer då?
Ja,lite downtime har det varit. Mkt revolver den senaste veckan men mellan varven har det hunnits med lite Lorenz oxå,och faktiskt till den grad att jag hoppas komma ner och prova det snarast.
Provskjutit har vi,och det fungerar utmärkt med 60 grains svart över ca 415grains generiskt 54cal piller ifrån en LEE form.

Bild

Roterande karda var det ja. Låset kom ut riktigt vettigt i ljuset av hur igenrostat det dock var. Faktum är,bössan i sig är mer fläckig än rostig. Oavsett vilket har låset det mest avskyvärda trycke jag nånsin upplevt så det där fick göras iaf hjälpligt mkt bättre tv. Den negativa slutarvinkeln på nöten för fullspänn..negativ i all ära,men det där var direkt löjligt.
Så nu går det att använda iaf,vilket e mer än man kan säga om innan. Finns mer att göra där dock.

Bild

Mm. Han där "Spackel Lasse" fick vi passerat till skräpkorgen som sagt,och väl var väl det. Fick in alles limmat in 3 bitar som jag fick filat till,av gammal bok ifrån ett bordsben! :shock:

Bild

Det där kommer ju bli intressant. Ett bakre riktmedel,nu uträtat med världen i räta vinklar - det hade fått sig ngr smällar - graderat i "Schritt". Asså..jag kan tycka det är nog med att översätta mellan yards och meter ibland va.. :mrgreen:
En yard e ju drygt 90 cm. Nåja,ett Schritt är knappt 80. Så här gäller det nog att ha skallen med sig när det skall skjutas in. Fö. Ingenjörsmässigt,verkligen. De två skruven håller ju en plåt,och det är denna plåt som är vikt för bakre rikt i knappt 90 grad för kortare avstånd. Mm. Ingenjörsmässigt,för samma plåt är även fjädern som skapar tryck nog för index i de olika positionerna. :D

Bild

Bild

Mm. Ringtails. Till Sharps. Även om vi nu klarar att NC köra ut i princip vad fan man vill i form av gjutform så..det ligger i startgroparna. Projektet handlar just nu om en "standard" för formerna utvändigt,så tänger passar som tänkt osv.
Provskjutit?
Ja,jo. Det har vi. Med en generisk LEE kula som sagt. Å se när jag nu kollar pipan så mäter den 13.85mm vilket då är "för stort" för den generiska kulan om 13,70 som det visar sig. Men se drivbandet på en ringtail till ett Sharps är 13,90,så...we´re good to go :mrgreen:
Så jag har gjutit upp ett gäng i rent bly (till Sharps använder jag ju annars legerat) som jag därefter borrat ur arslet på för att skapa en form av Minie - dvs kula med expanderande skirt.
Dividerat det där lite med ngr andra och frågan är om jag inte skall gå upp i diameter på hålet,som nu är ringa 8,5mm. Tror 10mm hade funkat väl så bra.

Bild

Bild

Pipan i sin tur... Denna pipa som såg ut som skam själv när jag fick pangen levererad. Efter MYCKET sorger och bedrövelser,tre vändor med värme och solventer samt roterande borstar och gud vet vad,så har vi nått resultat iaf.
Nej. Pipan är ICKE ny men skillnaden mot vad som var är fanimig inget kort på direkt monumental...ni ser ju själva. Detta känns RIKTIGT roligt och RIKTIGT bra. Jobbet investerat har i sanning haft avkastning och går väl eg för att bevisa att mången gång finns mer att hämta i vad man kan tro är en uttjänt pipa än vad ens syn initialt ger för handen.
Så..därmed sagt att jag är nöjd. Mycket nöjd.
Men. Där FINNS gravrost (som synes) och min erfarenhet är sådan att gravrost ofta kan lämna direkt vassa och taggiga stycken. Därför har jag en reservation i detta som kommer visa sig när vi börjar skjuta med skiten och det är...har vi grupper som är uppåt väggarna som kommer jag "våldta" pipan. Huh?
Ja. Jag kommer ta med ventilslippasta ner till banan och visar sig grupperna spreta mer än nödvändigt så kör vi ett gäng skott med slippasta i fettrillorna. Ett gammalt beprövat trick... Så får vi isf se vad det ev ger.

Bössan har ju MILT sagt proveniens. Inte bara slaget vid Königgrätz utan även Österrikarnas kampanj mot norra Italien - där man då stod mot Sardiniens arme,backade av Nappe den 3e.
Saken är den att Lorenz gevären som sagt exporterades en masse till amerikanska inbördeskriget med och där hade de rykte om sig såväl som "marksman rifles" som vapen man inte kunde träffa en ladugård med. Inifrån.
Numer vet vi att iom att Lorenz gevären tillverkades varstans så varierade de oerhört i kaliber invändigt,och det e klart..försöker man skjuta prick med en kula som i princip wobblar mellan väggarna på pipan på sin väg mot mål så blir nog inte precisionen sådär DJÄVLA god direkt...
Men.
I detta fallet vet vi att minsta dia ligger på 13,85mm och har tagit grepp därefter. I det sagt att även om jag personligen nu mest tror på ringtails med arslet urborrat så kommer jag gjuta ngr sådana där 13,70 kulor med och borra ur i räven. Lurar på att ev patcha de till mått,för att på så sätt temporärt och tills vidare ha mer än en kultyp att prova med.

Bild

Bild

Någon hade ju varit på stocken. Så när jag nu rensade stocken helt så tog jag mig tid att "definiera" div kanter bättre,mot original om vi säger så. Det bokträ stocken är gjord av är nu STENHÅRT efter 150+ år varför den ärligt sagt tog emot bets med tvekan... Efter det ngr vändor med olja/terpentin nu då.
Blecket för låset saknades ju med. Det hade ju ngn idiot ersatt med att måla med guldfärg i "uttaget" i stocken,men..klart där måste finnas ett bleck så..blev att snida till ett av 3mm stålplåt,vilket inte är så idiotiskt som det kanske låter.
Lorenz gevärens originalbleck var av stål/gjutgods.. Så snarast handlar detta om,med det nya blecket på plats,låta det hela "rosta in sig" lite så det passar bilden lite bättre.
Skruvarna till låset är då allt annat än originalen de heller varför jag tog mig tiden att "dressa om" deras skallar för att passa i bilden lite bättre. Men ärligt sagt,det skulle nog behövas ngr andra skruv i detta fallet.
Hitta rätt gänga och längd (med icke gängad skänkel) och addera material till skallarna med TIG´en för att efter det forma skallarna i svarven...
Faktum är att jag tom hittade en gammal laddstake här som funkar tills vidare.

Med det sagt är miniprojektet Lorenz faktiskt där att det är komplett,det är genomgånget,det är provskjutet och det håller måttet...vilket innebär att det är dags för den riktigt tråkiga biten,att skjuta in eländet :lol: :mrgreen: Är detta,väl kontrollerat och klart,ett gevär som kan vara aktuellt att tävla med inom 3SF´s regi rent av? Ptja,återstår som sagt att se men visst hade det varit mkt mkt roligt om detta gamla Lorenz nu klarar av att leverera med!

Mm. Får se när vi hinner med det. Gjuta kulor i all ära,men det är minsta problemet. Har en del jobb att ta av kan vi säga lite diplomatiskt..å se det går före.. :!:

Nåja.
Med det önskar "Professor puffra" en mycket trevlig fredag mina vänner! :lol: :lol:
Tjipp!

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Mm. "Man does not live from beer alone.." LOL.

Bild

Tänkte lite fram och tillbaka på det där med piller till det gamla Lorenz geväret och ALLA nutida rapporter säger att kula med expanderande hålbas is da shit. Så jag svarvade en liten plugg till arslet på den där LEE formen och skred till verket.
Nettoresultatet blev,på gott och ont,en relativt sett mkt lätt kula om 325 grains.

Bild

Lika fulla fast vart ju de kulorna ca 2/10mm för små i diameter,vilket jag hanterade genom att patcha de med papper. Som sedan dränktes med sprayfett. En satsning som visade sig hyggligt vettig iaf.

Bild

Bild

Bild

...våkkert. För se,så var det dags att väcka denna gamla knallpåk ur sin törnrosasömn. Som det visar sig skjuter den MYCKET högt med valda kulor. Ca 3dm,vilket ju gav det med sk "Kentucky windage" för handen. Snällt sagt.

Bild

Vidare..jag och min syn ihop med öppna riktmedel på 100 meter va.. Jo säkert.. På det då att sikta ut i "fria luften" 3dm under tavlan... :lol:
Jaja. Det är väl tur man kan skratta åt sig själv iaf... Så den snabba summeringen här är,bortsett från att det verkligen varit en fantastisk dag,att jag behöver addera ngr millimeter material till kornet och fila in detsamma för..det här funkar fan inte. Alls.
Det till trots fick jag den iaf att printa på papper. Då med 70 grains krut och 325 grains kula,och..vad det VERKAR har kulorna iaf inte skitit ut sig själva helt.
Jag gör mao slutsatsen att de HAR expanderat och tagit räfflingen.

https://www.youtube.com/watch?v=W8MiBgR ... e=youtu.be

Jaha. Lovade säljaren i Holland en kort snutt av när jag skjuter med den första ggn,tydligen har de inte riktigt lika liberala regler som vi kring detta.
Så den där videon är till Sam Tober,som han heter.

Hur som helst. Skall addera lite mtrl på kornet med TIG´en och därefter prova igen. Är osäker som FAN på om de där LEE kulorna verkligen är det bästa vi kan lösa.. Å se till Lorenz finns det ju en djävla UPPSJÖ med alternativ på kulor. Tror jag initialt håller mig till Balasz rekommendationer,så det blir nu en gjutform för hålbas a´la samtida Minie.
Däremot,han skjuter ju med sketna 40 grains och en mkt lätt kula. Det ser inte riktigt jag vitsen i ärligt talat..så kommer nog sikta på en kula som väger kring de 400 som originalvarianterna gjorde.

Oavsett vilket. Geväret i sig fungerar och går som rena loket... :shock: :mrgreen:
Inget dåligt betyg för en bössa som skapats liv i första ggn ut på extremt länge... Törnrosa var ordet sa Bull..