Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Racing
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inlägg av Racing »

7.jpg
Jaha,ok. Detta visade ju sig vara lite av en labyrint. Frank Wesson märkte alla sina vapen,och denna bössan saknar märkning sånär som på vad jag antar är ett serienummer dolt på varbygeln.
102.
Hm.
Men,efter rengöring..visst fan kommer den sig!
8.jpg
Nu har jag ju kontakt med lite folk som har koll internationellt med och...då tas George Foster upp. Så jag kollar bilder av Fosters bössor..å då e kruxet att det skiljer en del i detaljer.
Hm.
Men men..skam den som ger sig.
9.jpg
Då e ´re en av gossarna med lite mer koll som fyller i å...kashing. Vapnet är med 100% säkerhet tillverkat omkring 1860,strax innan kriget,i delstaten New England. Det är ett sk picket rifle,vilket kort summerat innebär att det i stort sett är ett tavelvapen.
Jag har ju haft lite krux med att reda ut räffelstigningen för egen del,vilket då visar sig vara fullt naturligt för pipan har för att vara en gevärspipa ngt så ovanligt som progressiv räffling. Dvs sk gain twist,och iom att den HAR det så trillar polletten ner för min vän...
10.jpg
Det visar sig nämligen att det finns YTTERLIGARE en Wesson som tillverkade just denna formen av sk picket rifles (karbin i detta fallet då) och det är Edwin Wesson.
Synd är iom det att man borrat sig in i pipan för kilbasen till kikarsiktet för se..Edwin Wessons bössor..en del av de VAR nämligen inte märkta och..Edwin Wesson bössorna är ovanliga. Såpass att min amerikanske vän med koll närmast ryckte på axlarna över att man borrat och gängat för kikarsiktes bas och konstaterade att det iofs var trist men inte världens ände.
Som han menar,"hål man kan alltid lägga igen". Bössan är tillverkad med 21" pipa ifrån början,dvs det är en "carbine" ifrån dag ett.
11.jpg
Å se,med reservationen att det fortfarande KAN vara ett Foster rifle - som då är ngt vanligare - så inser jag på rekommendation av min vän att det är en god idé att jaga fatt i ett någorlunda tidsenligt bakre riktmedel i form av en diopter.
Det sitter två skruvhål uppepå själva lådan som är original och är fästpunkt just för..en diopter. Därav att original korntunneln fram var det den är..å satt kvar.
12.jpg
Jaha? Vad ger detta för handen då? Jo,tydligen var vanliga kalibrar antingen kal 40 eller kal 43. Nu när jag sluggat min kan därmed bara konstateras att detta är en ur DET perspektivet orörd 21" karbin i kal 43 med 1:30 gain twist.
Pillrena man använde till dessa från början var ogivaler fast korta sådana. Så kallade "sugar loaf" kulor som var ca 1,5* kalibern i längd och sköts med patch i linne.
Det innebär att när föregående ägare skjutit den med hyggligt resultat på 60 meter med 10mm rundkula har han sannolikt inte ens varit i NÄRHETEN av vad pangen är förmögen till,vilket ju givetvis bådar gott.

Detta innebär att pangen från början är tänkt att "gå patchad",dvs med patchade kulor,och se jag har då patchat ett ca 70 tal kulor som eg är till Schuetzen bössan så de nu passar BRA och se dessa väger in på 250 grains.
De är nååååågot för långa enl idén ovan,men jag vill mena att jag rimligen kommer undan med det ur ett precisionsperspektiv iom papperspatch setupen.

Tanken jag när just nu är att skjuta den med krut,over powder card följt av en 1/8" infettad wad och den patchade kulan uppepå det. Dels med "holy black" och dels med T7.
T7 kanske inte är säkert? Mjodå. Som sagt,jag har haft pipan i svarven och den ÄR tveklöst tillverkad av stål. Då oktagon och med så tilltagna dimensioner att den kommer skratta åt T7 tilltaget helt garanterat.
VARFÖR vill jag använda T7?

Mjo. Den minnesgode läsaren kommer ihåg de snubnose revolvrar jag smidde ihop på NMA bas. Då med 3" pipa som en form av "avenging angel" från tiden,som de oxå kallas.
I det provade jag ju med rent svart och tappet i prestanda (läs-kulans fart) vart ju inget man skojade bort vilket gjorde mig rätt håglös tills den gamle vännen,numer pensionerade brittiske polisen,Stephen berättade för mig att det var läge att testa med T7 i ambition att få tillbaka prestandan den korta pipan till trots.
Mycket riktigt. Med T7 i kamrarna så vart ALLT tillbaka i form av fart,följdriktigt brinner alltså T7 såpass mycket snabbare.
Å..
Detta Wesson rifle är en karbin. En jag nu kommer skjuta med patchad 250 grainare i den korta 21" pipan så min förhoppning är att precisionen inte skall gå FULLSTÄNDIGT i dass för isf har vi en karbin som kommer funka på lite längre avstånd med. Iaf medeldistans,och med det menar jag mellan 200 och 600 meter.
Skall bli intressant som fan att utröna!

Å jo. Sista bilden ja,iom den ngt udda kalibern fick jag svarvat till en vettig "jag". Pipan ser nu,efter en stöddig rotrengöring,direkt bra ut invändigt. På sitt sätt visar pangen nu all systems go och VISAR det sig nu att jag kan nå iaf vettig precision ur den så kommer jag kasta ett otal timmar på den i ambition av finish.

Mm. Det där Diana kikarsiktet fick respass till förmån för ett OXO Bison. Den primära tanken med det att det Diana som satt där hade för lite eye relief,vilket inte känns speciellt tryggt i ljuset av vad som nu kommer att ske 8)

Kul! Verkligen kul! Som det ser ut har jag fixat en riktigt ovanlig bössa av amerikanskt ursprung som sannolikt har grund i inbördeskriget. Många av de bars privat in i bataljerna,och det är därifrån de fick rykte som "sniper rifles". Vilket de alltså eg inte var,eller iaf inte var tänkta som ifrån början. Som picket rifle snarare som en "shooting gallery gun",bara med större avstånd i tanke.

Det där med gain twist är väl annars ngt vi primärt bara ser i revolvrarna från tiden,men..där ser man. Alltid lär man sig något nytt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Magnus M
Been thanked: 23 times

Inlägg av Magnus M »

Nu kommer ju frågan om du är besviken att bössan inte var en George Foster utan en Edwin Wesson? Av texten att döma så verkar det inte som det :) Skiljer det mycket i värde mellan bössorna så du kanske kommit billigt undan för en Wesson?

Gain twist är häftigt! Man har ju experimenterat med det i moderna gevär också... När du anger stigningen som 1:30, är det den snabbaste eller långsammaste delen av stigningen? Eller skiljer det sig bara marginellt?

Användarvisningsbild
lasse-a
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Inlägg av lasse-a »

Magnus M skrev: Gain twist är häftigt! Man har ju experimenterat med det i moderna gevär också...
FX Smooth twist? ;)

Nej, den är inte progressiv i den "gängade" delen, utan har samma stigning där? Så som "gain twist" räknad så har den då bara två lägen; noll, och "vad-det-nu-är". ;)

Racing

Inlägg av Racing »

Mnja.
Det rent ekonomiska värdet i det är underordnat handen på hjärtat. Våra grejer har ett egenvärde och jag tror knappast det är ngn som är inblandad i den här hobbyn i tron om "lyftet" (som det en ggn populärt kallades). En välskjutande och fungerande Wesson karbin (oavsett om den nu är tillverkad av Foster) skulle jag skäligt mena är en affär på mellan 15 och 20 i Sverige.
Som sagt,de finns ju fan knappt att uppbringa på våra breddgrader,eller i Europa i stort - om vi nu skall hålla oss till licensfria gamla original. Då skall den i min mening vara en fröjd för ögat och den skall vara en fröjd att använda och skjuta med.

Så nej. För mig är det av mindre vikt vem som ligger bakom pangen,tillverkning alltså.
Å det skall sägas,i det att jag visat upp geväret varstans online det har MILT sagt varit en del bud om given!!! (dvs vem som tillverkat det).
Men min vän..är förhållandevis insatt får man säga och i personlig kännedom vet jag med mig att han sällan gissar eller anar fram slutledningar.
14.jpg
JAG däremot skall ge mig själv bassning! Väl vid banan idag så är det bara att kvittera att jag haft väl bråttom dit. Så det ena efter det andra fallerade. Men men,jag fick skjutet med den iaf och det kan kort konstateras att det är ett mkt mkt trevligt litet gevär. Eller ja..karbin då ´rå.
Den har idag gått ett antal smäll och då med såväl upp till och med 90 grains svart och upp till och med volymekvivalent 90 grains Triple 7. Hela tiden med samma piller framför.
Den skrattar åt vad vi än kastar efter den. Är den som det Hughes jag höjer till skyarna? Hm. Jag vet inte än..juryn överlägger nog ffa den tror jag. Det BLIR och ÄR väsens skillnad de emellan. Wesson bössan här känns verkligen ur alla aspekter mer "amerikansk",och det då inte sagt med NÅN form av upphöjande till skyarna.
Som mina gamla 1911´or..en Springfield och en Colt Series 70. Båda i 45ACP. Springfield pangen var byggd och därmed allt man kunde önska. Colten...det rasselverk de är ifrån början....
Paralleller till detta Wesson? Ja. Ja,det finns det. Wesson bössan känns enklare än ett Hughes men samtidigt mera "rugged" (fan heter det på svenska?). Inte alls lika delikat eller känsligt. Ingen rashäst i nån form,men inte heller ngn ardenner utan snarare isf en vild mustang.
Men..
Den gör det den skall och den gör det med SIN form av auktoritet. Iom att jag inte hade alla papper på bordet idag,aja-baja mig,så vart det liksom inte mkt mer än att jag fick iväg säg 20 plugg med den från ringa 50 meter...
Med det sagt att jag mao nu vet att den inte bara fungerar utan att den orkar ta emot det jag inom rim och reson kastar efter den. 90grains 3F tex handlar ju mest om att..."what if..." och en djävla eldkvast - ärligt sagt.
T7 laddningarna då,DET tror jag på. Klockrent rent av.

Schuetzen bössan då?
Ja,men då var vi tillbaka vid rashäst. Jag fattar grejen...pommel (dvs handtag) osv..yeah yeah. Schuetzen,jag e med till 100%. Men idag har den enbart gått bänk och enkelt summerat är den där prylen en ren djävla kanon.
Man laddar i lugn och ro. Lägger upp förstocken/pipan på Primos bänken...lägger an,spänner trycket...andas ut...å fokus medan man låter den yttersta padden på pekfingret göra sitt.
Med 90 grains så är den fortfarande en kissekatt att skjuta med. Givetvis pga sin massiva vikt,och med såpass mkt vikt spritt över dess längd iom den sanslöst massiva pipan.
Detta Schuetzen är en ren fröjd att skjuta och har man bara tillräckligt med fett närvarande skulle man säkert kunna hålla på hela dagen.. Jag däremot valde att patcha mellan varven. Dels torrt och dels vått,och då med Hoppes.
I grunden skit sak samma,pangen är en ren fröjd. Den är en fröjd att se på,den är en fröjd att använda och den har ett historiskt värde och betydelse. Mao..all win,iaf i min bok.
Som Whitworth och andra "ädlare" 451´or rent av? Mja. Kanske det,fast annorlunda. Som sagt,pangen är så massiv att ALLA direkt inser att detta icke är ett gevär man viftar omkring med.
Gör man kanske inte med ett 451 volunteer heller,men med de GÅR det iaf att göra det! :lol:
Men jo. Jag gillar "Schweizar´n". Det gör jag verkligen,och idag är första ggn jag getts lite egentid med den,vilket har gett mersmak. Till alla er som nån ggn kanske övervägt ett Schuetzen,tveka eller tvivla inte mer.
De ÄR rena rashästar och levererar därefter. Tillika lär ni inte se de som dussinvara vid varken tävlingar eller skjutbanebesök generellt. Dare to be different för fan... :lol:
Värda pengarna?
Mm. De flesta Schuetzen av lite rang blir iaf 5 siffrigt med lite marginal. För liknande pengar köper man ett vettigt 451. Kanske inte ett Whitworth men väl ett Turner eller liknande iaf.
Om jag tvingades välja mellan vilket jag skaffat före det andra? Mm..jag e nog fan fel kille där för jag HAR en form av kärleksaffär med 451´orna.. Men om jag skall vara objektiv?
Hm. I Sverige är det ju mera sällan vi ser banor förbi 500 meter,och det är de kapabla att hantera båda varianterna. Längre än så dock..då e det nog Norrland som gäller är jag rädd (när vi typ snackar ngr kilometer).
Så med det i potten så...om jag försöker vara objektiv så är det så mkt hugget som stucket att man hade kunnat avgöra det med ett myntkast.
16.jpg
Hur som helst. Pipa var det ja. Efter dagens övning fick jag anledning att installera om pipan mot lådan,och då givetvis att attackera den en sista ggn nu med inte bara rengöring utan även terpentin.
Dessvärre,får jag säga,så släppte nu en del bly... Iofs bara ytterligare en anledning att prova den snarast igen! :mrgreen: :mrgreen:

Skillnaden i kuldiameter mellan Schweizar´n och Wesson pangen rör sig om hundradelar skulle jag sagt. Å där har vi väl nästa grej.. För saken e att de båda har räffelstigning kring 1:30. De använder samma kaliber....å utbudet av enklare gjutformer i denna kalibern är det tunt med.
Får se hur göra...

Dagen har hur som helst,allt trubbel till trots,gett mersmak. Som jag var inne på,frågan är var dra gränsen vad avser finish på Wesson bössan meeeeen..tror fan jag iaf tar den en bra bit till.
Den är såpass käck,såpass rolig,att det finns ingen anledning att låta bli.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev:...men samtidigt mera "rugged" (fan heter det på svenska?).
"Robust"? "Som tål på­frestningar väl på grund av sin grova och föga förfinade konstruktion"

Fast "föga förfinad" leder väl tankarna fel här?

Racing

Inlägg av Racing »

Båda stämmer nog.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev:Båda stämmer nog.
Ja då blir det ju lättare! ;)

Racing

Inlägg av Racing »

Som sagt,jag dabbade ju mig i att tro att jag skulle ha "löst" allt med Wesson bössan.
Schweizaren i sin tur hade ju fått en för den helt ny glugg,och då min bore sighter gömde sig så..
Mjo.
Var en del "boom" innan man började få skiten att gå dit man vill.

Hur som helst så var det primära problemet med Wesson bössan att momentet mellan pipa och låda var för klent,med påföljd att pipan arbetade loss sig själv från lådan.
Åtgärdade det mer eller mindre på rotmos väl tillbaka i verkstan med ett enkelt shims,av stål givetvis. I den vevan fick ju sig pipan en sista rotrengöring med och i det tycker jag nog att det hela är i mål.
Kikarsiktet på den i sin tur,för lite moment även där bottnande i att baskilen helt enkelt var för smal. Så adderade material/satte om passbitarna å så var det klart med.
Men kikarsiktet,det där OXO Bison,fick temporärt respass idag OCH jag hittade till slut min bore sighter så.. Dess plats,tills vidare,tog en Leupold kopia. Bore sightern sattes på ca 75 meter så nu återstår att se vad bössan kan leverera.

Vad avser patching för den i sin tur. Har lite förstrött försökt se efter vad som finns att uppbringa när det kommer till gjutformer i ,400" till ,410" i Sverige och nu kan mkt väl vara att jag letar på fel ställe men det är DJÄVLIGT tunnsått!
Ev kalibreringsögon kan jag alltid tillverka själv,så det känns som ett icke problem ärligt sagt. Handlar mest om att det skall göras isf...

Men saken e den att Wesson bössan har räfflingen i vänstervarv och det medför att patchingen får göras med det i tanke med. Hm. Fan vet om det inte är dags för mig att ta steget in i patchingen värld på riktigt en ggn för alla. I det läget vore det idé,som jag ser det,att snickra till en enkel jigg att rulla i samt sätta "end space".

Hm. Behöver även ta tummen ur och handla en rejäl packe sk japan papper... Jaja.

Racing

Inlägg av Racing »

20.jpg
Ok. Då skall "barnsjukdomarna" i det här jobbet vara avklarade. Som synes landade det ett beggat Leupold uppepå.
Resten nu menar jag om ngt är finisharbete,och var det stannar...ptja. U tell me.
21.jpg
Patchat fler kulor. Diametermässigt är vi nog rätt.
Denna ggn tänkte jag prova det Biltema kallar för "kraftpapper". Mäter ca 8-9/100mm i tjocklek. Romb givetvis och lindat "åt fel håll" iom att bössan är vänster räfflad.
Men.
I det med patching,det finns ju hur många fallgropar som helst,så kom jag och grunna på nödvändigheten med att vika pappret kring botten på kulan. OM det verkligen är nödvändigt,för som de flesta av oss känner till är det med kulans bas och hur den lämnar pipan imperativ vad avser precision.
Så jag funderar på vilken skillnad det skulle göra att skära av vid kulans botten,om någon - rent praktiskt?.
Nu väter jag inte pappret på plats utan använder helt vanligt skitbilligt limstift. Skillnaden i vidhäftning skulle jag gissa nära nog är noll men limstift snabbar för min del upp processen med patching.

Vad säger ni andra om det jag skriver ovan? Hela grejen med patching är ju lite av Pandoras box närmast...för MUKKE åsikter ÄR det. Så..fakta gäller att hållas isär.

Lasse99

Inlägg av Lasse99 »

En stillsam fråga "slår" verkligen tändhattslågan i genom Biltema papperet?

Racing

Inlägg av Racing »

Nu tror jag du missar lite.
Paper patching handlar alltså om att man patchar kulan. Kulan i sig,inte ngn patron.
Man patchar kulan till bom mått,och lite drygt det,i ambition att pappret därmed utgör som en form av mantel i det närmaste.
Blyet kommer alltså inte i kontakt med pipan utan den biten sköter pappret.
22.jpg
Jaha. Jag klev på lådan i jakten på pittings,och det får väl sägas att det tog.
23.jpg
Nu e det långt ifrån klart men det visar ju tydligt riktning iaf. Blir bra detta,även om det milt sagt är en del jobb kvar.

sneträff
Been thanked: 1 time

Inlägg av sneträff »

Nu måste jag fråga, om jag fattat fel om papperspatronerna till mynningsladdare?
Jag har haft för mig att när man hade färdiga "patroner" till mynningsladdare så öppnade man patronen först, och hällde krutet i pipan, och sedan efter med den papperslindade kulan?
och pappersdelen som krutet legat i blev istället för förladdning?

dom papperspatroner som tändhatten skulle tända genom papperet var väl dom till kammarladdarna?

sneträff

Racing

Inlägg av Racing »

Nah. Du är korrekt ute i sig men...patching handlar alltså INTE om patron av papper.
Det handlar om att man lindar kulan med papper.

DET är sk paper patching. En metod som använts mkt framgångsrikt i långhåll tex,och då inte bara med svartkrutsvapen.

"The art of paper patching" finns det hela forum om. Kika in på castboolits tex så ser du en hel sektion av forumet som enbart handlar om paper patching.

Så pappret jag valt har alltså INTE något annat till uppgift än att lindas runt kulan i sig.
21.jpg
Vi tar därför bilden en gång till. Som du klart ser är detta inte patroner. Det är ENBART kulor.

Racing

Inlägg av Racing »

http://castboolits.gunloads.com/forumdi ... r-Patching

Det där är kanske en bättre lösning... Där finns en tråd som heter "paper 101". Börja med att läsa den. För egen del trodde jag aldrig för min tid att det var så mkt teknik på ett järnspett när det kommer till papper!! :shock: :shock:

Oavsett är den delen av forumet mkt informativ. Om man sållar bland trådarna står snart nog div "grundregler" klart,vad man måste och inte...och vad som bör beaktas.
Paper patching kan man lite förenklat säga är en form av mkt tidig lösning på mantlad kula,om än mer lite annan teknisk progression än en kopparmantel som vi använder idag.
Paper patching SLITER ÄVEN PÅ PIPAN. Ja,jag förstår om det låter märkligt men även en Svenska Dagbladet kan användas att polera med. När jag skriver sliter på pipan så snälla sätt det i kontext. Det är INTE tal om "5´ans sandpapper" utan snarare är det så att bruket av papper i sanning polerar loppet slaget över tid,och den poleringen påverkar givetvis loppet...tillräckligt många piller avfyrade.
Inte heller det ngt jag tog i beaktande innan jag läst det där..

Bruket av paper patch är mao varken nytt eller obskyrt. Tvärtemot är det väldigt många som skjuter PP pga dess fördelar,en av de då att man slipper allt vad "leading" heter i ett slag.

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev: Inte heller det ngt jag tog i beaktande innan jag läst det där..

Bruket av paper patch är mao varken nytt eller obskyrt. Tvärtemot är det väldigt många som skjuter PP pga dess fördelar,en av de då att man slipper allt vad "leading" heter i ett slag.
Nej, när du säger det så låter det ju "självklart", men det är ju inte det första som dök upp i huvudet på mig heller när du säger paper patching (trots att jag har striglat kniven på wellpapp ;)). Spännande...

Hur mycket sliter bly i jämförelse? Det är ju mjukt, och smetar av sig, men något borde det ju göra det med i långa loppet? Eller är det själva krutet som är så stor bov i dramat att man kan strunta i kulorna i sig?

Racing

Inlägg av Racing »

Du,det vet inte jag.
Men att bruket av bly sliter? Ptja,rimligen? Om det sedan är mätbart vette faen.?
Grejen e ju den att en vanlig fras vid försäljning just är att "loppet är lite matt men det kommer försvinna när man använder den". Hur mkt sanning? Ptja,u tell me.
Men att papper polerar,det skall stå helt klart. I sammanhanget då,för att det är värt att nämna igen,så är "slitaget" från bruket av papper försumbart i mina ögon.
De som går in för skyttet hardcore har säkerligen en annan åsikt om det,och det skall fan veta att säkerligen kan min egen åsikt i sammanhanget komma att revideras den dagen jag ser effekter av det.
25.jpg
Någon med lite kunskap har varit i farten iaf för insats i tändhattsnippeln kan jag helt garantera att det inte är ifrån fabrik. Saken är vidare den att gängan för nippeln är sliten och när jag mäter nippeln utvändigt så mäter den 6,6mm i dia. Om det vore rimligt skulle gängan vara 6,3mm - som i 1/4"-28. Meeeeen..nu är den inte det och problemet är uppenbarligen vanligt då Geoff på Sixgun säljer nipplar i just 1/4"-28 i överdimension. Tror stegen är 0,005"...
Så iom att den mäter 6,6mm utvändigt OCH känns lite "lös" det till trots så kommer jag be Geoff om en nippel i rostfritt som är 0,270" i ytter. Tror och hoppas att det kommer fungera.
För en sak HAR jag lärt mig och det är att fänghålets diameter ÄR påverkande när det kommer till precision ur vapnet ifråga. Är ju bara att titta på vad som händer med precisionen ur mitt Whitworth när fänghålet per definition eldas större av att man skjuter med bössan.
26.jpg
Hammaren hade som sagt fått sin sporre bortkapad,sannolikt som effekt av att man dyngat dit ett kikarsikte. Just pga det brukar ju jag installera kikarsikten offset,just så hammaren får frigång. I detta fallet har man tydligen resonerat annorlunda,på gott och ont.
Så jag eldade ju dit en sporre jag kapade av ifrån en replika hammare till en Remington 1858 och..ptja.? Skall jag säga? Tycker jag väl att det fungerar.
Som synes har slipning påbörjats och där har jag bestämt mig för att gå "all in".
Mao..många timmar slipning kvar...ngt jag till större del gör helt manuellt så...man hinner ledsna när det handlar om ett helt gevär. Tro mig... :lol:

Men!
27.jpg
28.jpg
...pitting no more!! :mrgreen: Där är så mkt gods i det här att slipningen ur det perspektivet gör varken till eller från vad avser integritet osv så..iom att resten av bössan framstår som den gör får jag säga att för MIN del var detta helt rätt val.
I denna vevan kom ju "förstocken" av plåt av med och det hade sagts att där KAN finnas märkning under plåten som avslöjar smeden. Icke så....
Hur som helst,mycket pipa att slipa oktagonalt ÄR det. Det skall inte stickas under stol med och jag funderar nu på att faktiskt modifiera en grej...
Å det är att ersätta den där plåten med en förstock av mer konventionellt snitt i trä.
DELS tror jag det vore trevligare att hantera och DELS vackrare att se på. Infästning av den sker isf i "rörka" som håller laddstocken på plats,vilket jag kommer tillverka ett par till med isf. Två infästningspunkter in alles..gängar vi de enl UNF så känns det hela korrekt amerikanskt med. 12-32 tex..

Nä. Det här blir bra.
29.jpg
Så har jag svarvat mig ett kalibreringsöga med. Till Schweizaren.
Saken är den att jag ju nu börjat vela med det här med paper patching mer på riktigt,och efter vad jag läst (vilket är timtals redan vid detta laget) så ÄR det rätt väg att gå.
Ok.
Nu är Wesson bössan och den Schweiziska Schuetzen bössan NÄSTAN av samma kaliber och jag har ju handlat på mig LEE´s gjutform som är 379/250. På det har jag ju tillverkat ett par "shims" som ger att man kan gjuta kulor som är 379/370. (Se ena bilden ovan tex).
Men...
I Wesson bössan får jag precis rätt passning med kulor som de kastas ur formen. De är då ca 380-381 och det är för stort när jag patchar två varv,vilket man skall,för att få ner pillerna i Schweizar´n.
Så.
0,381" = 9,67mm.
Å kalibreringsögat där är honat in till 9,55mm. Dvs 0,376". Å se då fungerar det hela utmärkt. Ögat i sig är svarvat ur en bit stål som är ca 10,5mm i öppning och detta konar in till de 9,55mm som ögat är satt till.
Därpå har jag snidat till en bit rör som är 40mm långt och TIG svetsat fast det i ögat. Plungern sedan,som puttar igenom kulan,är ca 9,30mm i dia för att tillåta att blyet som är för mkt har någonstans att ta vägen när man kalibrerar så hårt som jag gör här.
Men summeringen är iaf att det hela fungerar alldeles utmärkt. Riktigt djävla bra faktiskt,så jag är mer än nöjd.

Å så kom det sista jag anser att jag behöver till Wesson bössan med posten idag. Nämligen en "tunna" Triple 7 i 3F.
Tänker göra så att jag "kastar" ekvivalent 30 grains och väger det varefter jag mäter/väger laddningar i T7 efter det. Börjar fan bli intressant det här! :shock: :twisted:

Racing

Inlägg av Racing »

33.jpg
Jo. Nya kläder. Känns väl inte helt talanglöst iaf så det skall bli intressant att se vad som trillar ur påsen nu.
Patching var det.. :mrgreen:

Såväl 250 grains som 370 grains...

Sagt det förr,säger det igen.
E mukke knallpåk det där. Ur precis alla perspektiv.

Fö.
31.jpg
Vem är det som tillverkar dessa hyggligt talangfulla alternativ i stål?

Fält
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times

Inlägg av Fält »

Det ser ut som Millet ringar.

Kul att se en montagehöjd som verkar stämma någorlunda med stockningen.

Racing

Inlägg av Racing »

Tack.
Ja,kan bara hålla med.
Sen,ärligt sagt,så är ju detta med glugg på de här gamla knallpåkarna installerat på ett sätt som inte gör ingrepp i vapnet i någon form något som växt fram.

Baksidan av min lösning,eller vad man skall kalla det,är ju att man får "nolla om" gluggen varje gång man lyfter ur pipan ur stocken.
Funderat lite på någon väg runt det men så långt inte fått nån snilleblixt. Hade varit käckt om det vore hanterbart iom behovet av rengöring när vi snackar svartkrut.

Vidare,skall sägas direkt,så är gaserna ut via tex nippeln mycket korrossiva och förstörande vad gäller ytbehandling på kikarsikten generellt.
Nu kanske inte världens ände men man skall vara medveten om det iaf.
En sak är väl om ytbehandlingen går åt helvete på ett Tasco ,Nicki Sterling eller en Leupold kinakopia,det e en annan femma med ett Swarowski lr liknande.

Som tur är,ur perspektivet skottfast osv,så klarar sig våra gamla knallpåkar med enklare glas iom den mjukare rekylen. Kan iofs vara halvt rejält med rekyl men den är ju långt ifrån lika snärtig till naturen.
Hittills är det som gett sig ett relativt tidig produktion Kina BSA...så jag klagar inte.

Tyvärr blir ju installationen alltid lite offset iom frigång för hammaren men frigången kan man ju alltid försöka hålla till ett minimum iaf.

Ngr pang har jag ju försett med ställbar kolvkam,och även om Schweizaren ovan nu klarar sig så är det nog snarare regel att en förhöjare behövs.
Är där ngn som provat eller använder de där billiga varianterna man fäster med kardborre man tex hittar på Blocket?
Isf,omdöme om de?

Vad sedan gäller ringar... På vapnen jag avser behålla skall den där billiga gjutna aluminium skiten väck.
Sedan tidigare har jag svarvat till ngr "honingsverktyg" för uppgiften men ärligt talat....
I min mening funkar de billigare 6-24x gluggarna för vår applikation många ggr,de billiga gjutna ringarna...not so much

Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev: Vidare,skall sägas direkt,så är gaserna ut via tex nippeln mycket korrossiva och förstörande vad gäller ytbehandling på kikarsikten generellt.
Nu kanske inte världens ände men man skall vara medveten om det iaf.
En sak är väl om ytbehandlingen går åt helvete på ett Tasco ,Nicki Sterling eller en Leupold kinakopia,det e en annan femma med ett Swarowski lr liknande.
JG hade en "blandat och gott"-låda med begagnade kikarsikten i butiken i måndags iaf. 300:- för allt i lådan. Om du behöver fler du inte behöver vara rädd om... ;)