Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Kurage

Re: Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Inlägg av Kurage »

Om ni känner att jultomten inte hörsammat era önskningar kan jag råda bot på det.

Välkomna in i ett fullproppat marknadsstånd med rätt mycket vapen, ganska många billiga.

https://kurage.wordpress.com/kurage-marknadsstand/" onclick="window.open(this.href);return false;
------------------------------------------------------------------------------------
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity."
~ Sigmund Freud
http://www.kurage.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; om historia och hantverk och gamla vapen

Användarvisningsbild
stealthhunter
Has thanked: 5 times

Inlägg av stealthhunter »

Säljer en Hopkins&Allen pocket slaglåsrevolver i kaliber .31 ,mekaniskt som en klocka, tight och fin! en hel del originalbrunering kvar,skarpa och fina räfflor, nya nipplar en riktig pärla som enbart stått i mitt samlingsskåp och har fått ett lager renaissancewax! Pris:9.000kr eller bud bilder:
https://forumbilder.com/images/2020/01/11/r1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/01/11/r2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/01/11/r3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/01/11/r4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://forumbilder.com/images/2020/01/11/r5.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av 1 stealthhunter, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
stealthhunter
Has thanked: 5 times

Inlägg av stealthhunter »

nu finns det bilder på revolvern :D
Serienummer 976 under pipan,på laddstaken och i varbygeln,trumscenerna föreställer en jägare och en elk i olika scener. 5skotts trumma.

Användarvisningsbild
JonasZ
Has thanked: 1 time

Inlägg av JonasZ »

Ett nytt set Lyman laddverktyg inklusive hylshållare för 50-70 govt, fungerar till 12,7x44r. Samt 40 st nya 50 alaskan hylsor de passar till 12,7x44r, bara att korta ner till 44 mm.

1500 kr.
Weatherby Custom Mark V .460 Wby, Meopta 1,5-6x42
CZ 550 Magnum .416 Rigby, Swarovski 1,5-6x42
Brno ZKK 602 .458 Lott
Tikka M65 Continental 6,5x55, Meopta 4-12x50
Brno CZ 452 American .22 lr, Bushnell 4.5-14x44
Sauer & Sohn 12/70

Användarvisningsbild
kotegaeshi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Inlägg av kotegaeshi »

Köpes laddstake original eller repro till Brown Bess/subsidiegevär-
Skjuter helst med 1800-talskalibrar av militärt snitt

svenor1974

Inlägg av svenor1974 »

Önskas köpa en Amerikansk Karbin, Burnside i gott skick el liknande.
Dock har jag snöat in på just en Burnside

Elwial

Inlägg av Elwial »

Söker en bajonett i ok skick till 1815-49 / 1815-45 slaglåsMusköt.

Användarvisningsbild
Hunter6304

Inlägg av Hunter6304 »

S: Burnside karbin med lite hylsor plast och mässing
kulor, bössan är inte i toppskick men jag tycker ändå
att den är tillräcklig för pengen 16k inkl frakt
mer info i pm. Bilder kan skickas till mailadress
johnny
viking 1900 lyx 338wm
Tikka 512sd 7x65R/7x65R,9,3x74R/9,3x74R, 12/8x57irs,12/12
tikka 695 Hunter 3006
stoeger halvauto.12+ slugpipa
Heym SR30 9.3x62
S&W classic Hunter44mag
Taurus 689vr 357mag
Beretta m/89 22lr
Sharps,smith,Burmside.Gallagher carbine

Patrik L
Been thanked: 1 time

Inlägg av Patrik L »

Söker lite smått (ok, har kollat i ett halvår snart utan att komma till skott.) efter en slaglåsrevolver. Ute efter något i stil med en pocket, police eller navymodell. Krav att den är skjutbar, även om den nog mest kommer att pryda hyllan i vardagsrummet.
Behöver inte vara Colt utan Manhattan och liknande funkar också, även Londonproduktion. Belgare kan jag för lite om... Inget nedkapat typ bellygun, hideout och liknande.

Är helt novis på detta så osäkerheten är stor och det är nog därför jag inte har lyckats få tummen ur, det är ju vanligtvis en del pengar inblandade...

Tips är önskvärda, även på handlare som är rediga.

Har ju kikat på blocket en del, men där blir det plötsligt ännu mer osäkert. Ser att vissa säljare återkommer (har en stark misstanke om att en viss person även hänger här ;) ), så där känns det lite mer seriöst, men fortfarande långt bort, en hel del pengar och ett relativt stort mått av osäkerhet från min sida.

Inser att det blev lite svammel, men jag söker tips om faktiska vapen eller personer/handlare som kan ha något vettigt, vad man ska titta efter och se upp för eller om någon här har något.

/Patrik
Senast redigerad av 1 Patrik L, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Dyngsmäll
Been thanked: 3 times

Inlägg av Dyngsmäll »

Hör efter med Grinolle här på forat. Extremt kunnig, seriös och en person att lita på. Talar av egen erfarenhet.
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Dyngsmäll skrev:Hör efter med Grinolle här på forat. Extremt kunnig, seriös och en person att lita på. Talar av egen erfarenhet.
Tack ännu en gång för de goda vitsorden! Jag har PMat Patrik så får vi se om nåt av det jag har är av intresse.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?

Användarvisningsbild
Greener
Been thanked: 2 times

Inlägg av Greener »

Dyngsmäll skrev:Hör efter med Grinolle här på forat. Extremt kunnig, seriös och en person att lita på. Talar av egen erfarenhet.
Instämmer :D

Mvh
Greener

Patrik L
Been thanked: 1 time

Inlägg av Patrik L »

Får tacka för rekommendationerna, har nu inhandlat en 4-tums Manhattan som bör komma i början av nästa vecka.

/Patrik

grahn

Inlägg av grahn »

Kultänger för rundkula.
Lee .690" en kula. (90978)
Lee .457" två kulor. (90444)

Fick dessa ur ett dödsbo så jag har väldigt lite historik....men bilder finns och jag kan gjuta en testkula vid behov.

Byter gärna mot en slug- eller buckshot-tång.

Användarvisningsbild
wensby

Inlägg av wensby »

Pssst : (pris enligt reglerna) ... är intresserad av 0.457 tången , dock inget att byta med tyvärr :?

Användarvisningsbild
Kurage

Inlägg av Kurage »

Sälbössa – Österbotten.
Mycket stor och välbevarad sälbössa från Österbotten, daterad 1822 på pipan och konverterad från flintsnapplås. Låset fungerar, nippel något stukad samt några välgjorda äldre lagningar i stocken. Ursprunglig laddstake. Ett verkligt tillfälle att förvärva en fin österbottnisk sälbössa av rang. Är skjuten med fetlapp med goda resultat. 147 cm lång!
Längd
Reapris 7500.

Bild
------------------------------------------------------------------------------------
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity."
~ Sigmund Freud
http://www.kurage.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; om historia och hantverk och gamla vapen

Racing
Been thanked: 5 times

Inlägg av Racing »

Har vad jag tror är en genuin sk Blissingebössa.
Tuppsvansen är där,"hjorten" är där,den grova nätskärningen är där.. osv. Bilderna talar för sig själva. Nu är det så att det här är inte ett vapen för mig,jag handlar mer om precision osv,varför jag vill BYTA Blissingen mot ngt annat - som ligger mig varmare om hjärtat.
De flesta av er vet ju hur jag hanterar mina vapen och jag ser ingen som helst poäng eller finess i det med denna. Det här är,som jag ser det,mer kulturhistoria än vapen och skall därför i händerna på ngn med vett att uppskatta den för vad den är,ett stycke svensk vapenhistoria.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Då pris måste finnas enl reglerna så sätter jag den helt orimliga och meningslösa prislappen 50 000 på den eftersom jag ENDAST vill byta bort den. Pengar är inte intressant. Jag tycker det är MYCKET roligare att byta med ngn. Pengar upp inga problem. Som många av er redan vet,räfflat e mer min grej...

Bössan är ur alla perspektiv hel och kommer helt garanterat kunna skjuta efter lite kärlek,är jag 100% övertygad om. Kikat ner i pipan med en sådan där liten LED lampa man släpper ner till pipans botten,och där finns ingen direkt gravrost i meningen att provskjutning/användning skulle kunna vara till skada eller fara.
Låset fungerar bra,men är väldigt skitigt.
Nu är det så att till skillnad från många andra har jag en roterande karda,alltså en supermjuk roterande borste som INTE avverkar,repar eller påverkar/hamrar osv utan enbart knackar väck smuts och rost, varför jag kommer göra rent låset invändigt (enbart) och samtidigt rikta den ngt skeva skruv som håller låset på plats i stocken.

Allt i tanke att så varsamt möjligt få tillbaka låset i sitt max presterande skick. Fjädrar osv är där bra spänst i och det låser upp i båda hacken väl. Finns inget i låset som äskar byte.
Enda aber jag sett på/med den är att den i egenskap av skjutbart kulvapen (rundkula) har en skadad mynning. Där är ett rent fysiskt jack i mynningen varför det behöver hanteras i min mening om ambitionen ens är att provskjuta det. Det är den enda skadan dock. Inga bucklor eller liknande. Skulle uppskatta skadan till ca 3mm djup - dvs vill man få mynningen "ren" så behöver pipan kortas totalt ca 3mm.
Ngt jag erbjuder mig att hantera snabbt i min svarv om man önskar (omkröning av mynningen). Bortsett från det..prima vara. Inte mätt (gör im) men misstänker ögnat att kalibern rör sig runt 16-18mm. Dvs kaliber 16 alt 12. Slätborrat givetvis.
Utvändigt kommer jag inte röra den i ngn form. What you see is what you get. :mrgreen:

Pipan,inte en aning om härkomst (Kurage/Anders Lindkvist kanske vet mer?). Kommer lossa den imorgon och leta efter ev stämplar och liknande men misstänker att jag inte kommer hitta ngt direkt.. Pipan har iaf som en typisk "kanon anvisning" ung 1/3 del ner för dess längd enl bild. Stocken i sin tur förefaller vara björk.? U tell me,som sagt..jag är INTE historikern när det handlar om dessa bössor.
Det lilla jag vet är vad jag läst mig till,bla här på Robsoft då.

Men ja. Detta förefaller vara en Blissinge såvitt jag kan bedöma. Allt pekar på det iaf.

Håkan
Been thanked: 18 times

Inlägg av Håkan »

Racing skrev:Har vad jag tror är en genuin sk Blissingebössa.
Tuppsvansen är där,"hjorten" är där,den grova nätskärningen är där.. osv. Bilderna talar för sig själva. Nu är det så att det här är inte ett vapen för mig,jag handlar mer om precision osv,varför jag vill BYTA Blissingen mot ngt annat - som ligger mig varmare om hjärtat.
De flesta av er vet ju hur jag hanterar mina vapen och jag ser ingen som helst poäng eller finess i det med denna. Det här är,som jag ser det,mer kulturhistoria än vapen och skall därför i händerna på ngn med vett att uppskatta den för vad den är,ett stycke svensk vapenhistoria.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Då pris måste finnas enl reglerna så sätter jag den helt orimliga och meningslösa prislappen 50 000 på den eftersom jag ENDAST vill byta bort den. Pengar är inte intressant. Jag tycker det är MYCKET roligare att byta med ngn. Pengar upp inga problem. Som många av er redan vet,räfflat e mer min grej...

Bössan är ur alla perspektiv hel och kommer helt garanterat kunna skjuta efter lite kärlek,är jag 100% övertygad om. Kikat ner i pipan med en sådan där liten LED lampa man släpper ner till pipans botten,och där finns ingen direkt gravrost i meningen att provskjutning/användning skulle kunna vara till skada eller fara.
Låset fungerar bra,men är väldigt skitigt.
Nu är det så att till skillnad från många andra har jag en roterande karda,alltså en supermjuk roterande borste som INTE avverkar,repar eller påverkar/hamrar osv utan enbart knackar väck smuts och rost, varför jag kommer göra rent låset invändigt (enbart) och samtidigt rikta den ngt skeva skruv som håller låset på plats i stocken.

Allt i tanke att så varsamt möjligt få tillbaka låset i sitt max presterande skick. Fjädrar osv är där bra spänst i och det låser upp i båda hacken väl. Finns inget i låset som äskar byte.
Enda aber jag sett på/med den är att den i egenskap av skjutbart kulvapen (rundkula) har en skadad mynning. Där är ett rent fysiskt jack i mynningen varför det behöver hanteras i min mening om ambitionen ens är att provskjuta det. Det är den enda skadan dock. Inga bucklor eller liknande. Skulle uppskatta skadan till ca 3mm djup - dvs vill man få mynningen "ren" så behöver pipan kortas totalt ca 3mm.
Ngt jag erbjuder mig att hantera snabbt i min svarv om man önskar (omkröning av mynningen). Bortsett från det..prima vara. Inte mätt (gör im) men misstänker ögnat att kalibern rör sig runt 16-18mm. Dvs kaliber 16 alt 12. Slätborrat givetvis.
Utvändigt kommer jag inte röra den i ngn form. What you see is what you get. :mrgreen:

Pipan,inte en aning om härkomst (Kurage/Anders Lindkvist kanske vet mer?). Kommer lossa den imorgon och leta efter ev stämplar och liknande men misstänker att jag inte kommer hitta ngt direkt.. Pipan har iaf som en typisk "kanon anvisning" ung 1/3 del ner för dess längd enl bild. Stocken i sin tur förefaller vara björk.? U tell me,som sagt..jag är INTE historikern när det handlar om dessa bössor.
Det lilla jag vet är vad jag läst mig till,bla här på Robsoft då.

Men ja. Detta förefaller vara en Blissinge såvitt jag kan bedöma. Allt pekar på det iaf.
Nu är jag kass på mynningsladdare men den är inte vad jag lärt mig en blissingabössa.
Det jag lärt mig är att hjorten skall ha huggtänder, och det har den inte.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Racing

Inlägg av Racing »

Ok?
Jag har försökt läsa på så mkt det nu går iaf...
Om det nu INTE är en Blissinge,vad är det då? Som sagt,alla attributen finns där ju. Har inte lyft pipan ur stocken än,skall göra det idag. Inte för att jag direkt förväntar mig hitta nått men..så är det gjort iaf. (Det skrivs ju en del om vapen av liknande snitt (inte samma) med Belgiska pipor bla. Därav att jag vill lyfta pipan ur stocken)

Gjordes det isf sådär rättrogna kopior på de? Låter isf iaf mig väldigt långsökt.?
Under pipan,mellan de två rörkor som sitter där,så är där ytterligare ett laxat spår. Skulle tro det varit för ytterligare en rörka? Pipan är som synes stiftad på plats. Främre rörkan sitter "nitad" i ett sådant stiftfäste och är därmed "ledbart" på längden (mao det kan röra sig).
Kornet är av mässing. Bakre riktmedlet (syns i bild) är en del av svansskruven.

Vet att det finns ett antal medlemmar här på Rob som kan detta,så det hade varit roligt att oavsett utfall då bössan bedömd.

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Pipa och lås har fått sig en vända. Kalibern är spik 19mm. Som ni ser är gängan på svansskruven ovanligt långt,och den enda märkning som finns på pipan är den i bild. Pipan har "grov" honats ur och håller gott skick invändigt. Lämpar sig väl för skytte. Då det sitter riktmedel på bössan är det väl skäligt att anta att den använts till rundkula med varför mynningen fått sig en duvning den oxå.
Låset visade sig under all skit vara i mkt mkt gott skick. Nippeln som satt där var riktigt ledsen så den är ersatt med en som är mindre ledsen. Tar nu vanlig RWS-1075 hatt och fungerar klanderfritt.

Flertalet insatta har nu bedömt detta som en Blissingebössa,så det är väl att anta att det förhåller sig så då. Det med "brist på huggtänder" har avfärdats.

Så? Jag vet att det finns ett antal av er som har större intresse i detta genuina och verkligt svenska konstverk än jag så...HIT ME! :D
Vad är jag intresserad av i byte? Allt som smäller och har räfflor. Se,svårare än så vart det inte. :lol: