Allmän projekttråd svartkrutsbyggen.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Re: Allmän projekttråd svartkrutsbyggen.

Inlägg av Pligg-Patrik »

Dags för kolven att få färg!

Bild
Bild
Bild
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Siri

Inlägg av Siri »

Snyggt! det där blir skitbra.
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Bild

Färdig för skott.. 8)

Ska försöka hinna posta någon mer bild på det färdiga resultatet imorgon.
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Lite mer bilder på bygget:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite återblick från hur det började 2018:

Bildgratisbilder

Bild

Bild

Nu ska jag nog försöka få färdigt ett par knivar som jag började med för över 10 år sedan innan jag gör något mer bössbygge.

leffe55

Inlägg av leffe55 »

Så fint
Användarvisningsbild
Dyngsmäll

Inlägg av Dyngsmäll »

Applåd Pliggen! Mycket bra blev det. Du har verkligen lyckats med proportionerna. Du kan vara riktigt stolt!
----------------------------------------------------------
Hellre varm och ute än cool och inne...
-Anders Norudde
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Dyngsmäll skrev: 24 jul 2023, 13:07 Applåd Pliggen! Mycket bra blev det. Du har verkligen lyckats med proportionerna. Du kan vara riktigt stolt!
Tackar Dyngan! :D

Hör av dig om du är i dina gamla hemtrakter så kan du svänga förbi och klämma lite på den! Bor ju inte så väldans långt ifrån. :)

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Kikade lite på SVTs "Historien om Sverige". Under ca 1/3 sekund av vinjetten har de i alla fall med Sveriges snyggaste musköt i bild. :wink:

Bild

Återstår att se hur avsnittet om den karolinska tiden blev i slutändan, lite oro känner man ju eftersom det varit svårt att påverka hur de sen använder och vinklar materialet.

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Jag har i många år haft en slaglåskonverterad 1815-pipa i risigt skick liggandes, i våras började det klia i fingrarna att göra något med den..

Efter lite funderande kom jag fram till att det lämpligaste var att göra en något förminskad luntlåsmusköt i Gustaf-II-Adolf-anda. I början av hans regering var fortfarande rör i mindre kaliber vanliga i svenska armén.

Det gick åt en hel del timmar för att få den färdig, mycket på grund av att det enda jag haft att utgå ifrån är bilderna från Digitalt museum. Så krävdes en del tankemöda kring vissa detaljer.

Men nu är den äntligen klar, så passade på att ta några foton när vi var ute och plockade blåbär vid en gammal försvarsanläggning från Nordiska Sjuårskriget som ligger på berget ovanför oss.
Platsen är ganska väl vald, för kommer man från Norgehållet har man lämnat sista bebyggelsen för ett par mil sedan och haft flera kilometer uppförsbacke innan man kommer fram till skansen, som ligger nära högsta punkten innan det bär nerför mot bygden igen.
Skansen ligger på en plats där vägen går i kanten av en myr, vilket gör att en anfallande fiende efter att först ha ryckt fram i uppförsbacke sedan kommer ut på en blöt mark där det saknas skydd.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hela familjen ska ha något att sysselsätta sig med när man är i skogen! :lol:

Siri

Inlägg av Siri »

Blev bra det där,grattis!
Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Pligg-Patrik skrev: 31 aug 2024, 23:25 Jag har i många år haft en slaglåskonverterad 1815-pipa i risigt skick liggandes, i våras började det klia i fingrarna att göra något med den..

Efter lite funderande kom jag fram till att det lämpligaste var att göra en något förminskad luntlåsmusköt i Gustaf-II-Adolf-anda. I början av hans regering var fortfarande rör i mindre kaliber vanliga i svenska armén.

Det gick åt en hel del timmar för att få den färdig, mycket på grund av att det enda jag haft att utgå ifrån är bilderna från Digitalt museum. Så krävdes en del tankemöda kring vissa detaljer.

Men nu är den äntligen klar, så passade på att ta några foton när vi var ute och plockade blåbär vid en gammal försvarsanläggning från Nordiska Sjuårskriget som ligger på berget ovanför oss.
Platsen är ganska väl vald, för kommer man från Norgehållet har man lämnat sista bebyggelsen för ett par mil sedan och haft flera kilometer uppförsbacke innan man kommer fram till skansen, som ligger nära högsta punkten innan det bär nerför mot bygden igen.
Skansen ligger på en plats där vägen går i kanten av en myr, vilket gör att en anfallande fiende efter att först ha ryckt fram i uppförsbacke sedan kommer ut på en blöt mark där det saknas skydd.
Vackert!
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Haft lås och beslag liggandes länge, men i höstas lyckades jag så äntligen rota fram en pipa med. Så två muskötvrak blir nu snart en helt ok musköt om än med ny kolv. Bättre än de dåligt ihoppassande vrak som delarna satt i tidigare tror jag!

Med tränat öga skall det behövas max 5 sekunder att modellbestämma den! :)

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
johan j

Inlägg av johan j »

Jag är ju då lite "torsk" på karbiner från Amerikanska inbördeskriget och klarar av på sin höjd att identifiera Svenska svartkrutladdade vapen straxt innan 1860 :oops: Men jag uppskattade din förra projekttråd väldigt mycket, så jag ser fram mot att lära mig något nytt igen! :D
Siri

Inlägg av Siri »

Model M/1725 Pliggen!
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Siri skrev: 24 mar 2025, 06:37 Model M/1725 Pliggen!
Klockrent Siri! Enda musköten med den varbygeln kombinerat med kräva. :D
johan j skrev: 22 mar 2025, 21:09 Jag är ju då lite "torsk" på karbiner från Amerikanska inbördeskriget och klarar av på sin höjd att identifiera Svenska svartkrutladdade vapen straxt innan 1860 :oops: Men jag uppskattade din förra projekttråd väldigt mycket, så jag ser fram mot att lära mig något nytt igen! :D
Hujedamig! Släng de där jänkarjärnen i metallskroten och träd in i flintlåsmusköternas varma stugvärme! :D

Användarvisningsbild
johan j

Inlägg av johan j »

Hujedamig! Släng de där jänkarjärnen i metallskroten och träd in i flintlåsmusköternas varma stugvärme! :D
Ha Ha :D Dom får nog vara kvar ett tag till.