Moderatorer: Trond Åsly, PerN
Tackar Dyngan!
Vackert!Pligg-Patrik skrev: ↑31 aug 2024, 23:25 Jag har i många år haft en slaglåskonverterad 1815-pipa i risigt skick liggandes, i våras började det klia i fingrarna att göra något med den..
Efter lite funderande kom jag fram till att det lämpligaste var att göra en något förminskad luntlåsmusköt i Gustaf-II-Adolf-anda. I början av hans regering var fortfarande rör i mindre kaliber vanliga i svenska armén.
Det gick åt en hel del timmar för att få den färdig, mycket på grund av att det enda jag haft att utgå ifrån är bilderna från Digitalt museum. Så krävdes en del tankemöda kring vissa detaljer.
Men nu är den äntligen klar, så passade på att ta några foton när vi var ute och plockade blåbär vid en gammal försvarsanläggning från Nordiska Sjuårskriget som ligger på berget ovanför oss.
Platsen är ganska väl vald, för kommer man från Norgehållet har man lämnat sista bebyggelsen för ett par mil sedan och haft flera kilometer uppförsbacke innan man kommer fram till skansen, som ligger nära högsta punkten innan det bär nerför mot bygden igen.
Skansen ligger på en plats där vägen går i kanten av en myr, vilket gör att en anfallande fiende efter att först ha ryckt fram i uppförsbacke sedan kommer ut på en blöt mark där det saknas skydd.
Klockrent Siri! Enda musköten med den varbygeln kombinerat med kräva.
Hujedamig! Släng de där jänkarjärnen i metallskroten och träd in i flintlåsmusköternas varma stugvärme!johan j skrev: ↑22 mar 2025, 21:09 Jag är ju då lite "torsk" på karbiner från Amerikanska inbördeskriget och klarar av på sin höjd att identifiera Svenska svartkrutladdade vapen straxt innan 1860Men jag uppskattade din förra projekttråd väldigt mycket, så jag ser fram mot att lära mig något nytt igen!
![]()
Ha HaHujedamig! Släng de där jänkarjärnen i metallskroten och träd in i flintlåsmusköternas varma stugvärme!
|