Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Lasse99

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inlägg av Lasse99 »

Blir monkey kulan kortare med tanke på vikten?
Vill nog inte ha lika tung kula i monkey som i chasspot.
Racing

Inlägg av Racing »

Jofan!
45 cal som 45 cal, och vi landar kring 500 grains rätt spik i båda fallen. Monkey kulan kanske 30 grains mer.
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Ja asså, lovad ett Kropa och ett Kropa blev det. Men..? Who knew?! :mrgreen:
Tanken vart ju iom att det krävs papper på den att vi skulle hitta en riktigt fin en, och fan vet om vi inte landat det.? Kropatschek är trots allt inte årets modell direkt.
Jag ångade ju ur en HELVETES massa dings, och i det lämnade jag ju trät i princip vidöppet. Asså.. med varenda fiber som nått försök till mohawk frisyr.
Å då vart jag där med oxalsyran för att få väck mkt av lämningarna av gammal murken vapenolja osv, och det får väl bara konstateras att det fungerade.
Nope.
Finns ffa dings kvar och yep.. fläckar med. Men den blev SÅ mycket bättre. Saken var ju den att metall och hardparts i allmänhet såg så mkt bättre ut än vad det rent ut sagt grådassiga trät gjorde att det hela kändes direkt märkligt.
Nåja. Svaret har vi alltså nu, men.. rest assured för på bilderna har den bara fått ett ynka lager linolja, och med de adderade sedan dess har den mörknat BETYDLIGT.
Men!
Allt det är ju inte värt sett skit om den inte skjuter bra, och man kan nog enkelt summera att när man läser internationellt kring de så är det MÅNGA bud om given.
I mitt fall handlar det fn primärt om att invänta laddverktyg, dito till Kropatschek tillverkas av CH4D å se det är inte direkt dussinvara här i Europa. Om än att det iaf finns..

Bild

I sanning full av små underfundiga lösningar. Rörmagasin remember? E vad som döljer sig under koppen med mejselspåret där... en låååång fjäder och en patronföljare.
Man börjar med att dra ur läskstången.
Men så har ju pangen pipband o tempera o mores inte sant, och då e re så att koppen där vrider man ca 20 grader och därefter kommer den OCH magasinröret med sitt innehåll ut.
Nu lyfter/pressar man ut den lilla kilen ni ser i bild och därefter kan man lyfta av pipbanden ett och ett. De två närmare lådan på bössan då ngt man spänner fast med skruv.
Men se grejen e alltså att det är läskstången som låser ihop alltihop. :shock:

Bild

Mm. "New&improved - 8mm caliber". Ja, men så e re ju. Man inser nu när man kan syna detaljer hur EXTREMT mycket av Kropatschek som utgjorde grund för 8mm Lebel.
Exet på bilderna är fö den "uppgraderade" varianten av Kropatschek. Den som orkar med röksvagt med.

Bild

Det enda jag eg inte listat ut än är den där stålniten, eller vad vi skall kalla det, som sitter i stocken midskepps på lådan. Den är bara nitad invändigt, inte en SUSNING om vad den gör!

Bild

Jaha. Ok. "Battle sights". Som ett Chassepot/Gras, men fäller bakre riktmedel framåt för 100 meter. Å bakåt sedan har man 175 meter och därefter stegen. Men.. kolla lutningen på chassit, så att säga, till riktmedlet. Å.. det bär ingen nytta alls. Nope. Inget man stegar riktmedlet på eller liknande. Det liksom bara.. lutar där. :shock:
Jahaw?

Bild

Om ni bara anade hur mkt sigill och numrering som nu kommit fram i samband med rengöringen. Så jomen.. sigill och serienummer.

Bild

Mm. Ja. Jo. Född samma år Lebel blåste rubbet ur grytan och röksvagt krut vart effekt. Men nu är de som sagt som så att just detta ex är ett av de "uppgraderade" gevären, som i princip orkar det i röksvagt som Lebel gör.

Bild

Där då i sin tur en märkning som milt sagt blev känd till slut. OEWFG vart ju ngt som producerade gevär mm så det stod härliga till tids nog. Steyer som sagt.

Bild

Rengöring ja. Fram kom helt plötsligt sådant som småstämplarna där. En krona och bostavskombo. Sitter en RAD dito på stockens undersida omkring bakre remfästet med. Dock ingen bild på det.

Bild

Mm. Utan tvekan är denna infanterimodell en låååång räka. Varför inte välja ngn av de kortare varianterna? Jo, men det finns ett enkelt svar på det, svartkrut.
Den längre pipan är vad som ger kapacitet till V-noll med en 250grains plug på över 1700fps. E allt redigt det med svartkrut.. skall sägas direkt.

Bild

Magasinet på fullängdar´n här tar alltså 8 plugg. Sen en på "lyften" och en i pipan för totalt 10st. Å då kan man alltså rent fysiskt stänga av magasinet och ladda det manuellt.
Tänker man ett steg till, som i mantlade spitzers och röksvagt, så kan det vara en nog så god ide iom rörmagasinet. Toppen på en spitzer mot tändhatten på patronen framför under rekyl är kanske inte den mest idealiska av situationer.

Bild

Bild

Så. De uppgraderade vapnen fick alltså annat bakre riktmedel. Ett med en extra stege, som är fruktansvärt ambitiöst märkt till 2200 meter och det som förvandlar det till humor är att den märkningen sitter redan ca 1/3 upp på extra stegen. Det innebär alltså att fortsätter man bara resa stegen är vi tveklöst förbi 3000... :lol: :lol:

Bild

Med blixt. För med blixt ser man det där som glimmar längst ner i lådan - som är patronföljaren. Så...man laddar alltså pangen från lådan. Ingen Kings loading gate eller liknande som en bygel alt ett Vetterli lr liknande.

Bild

Slutstyckets stoppskruv, eller "rädda skallen skruv", är ju tveklöst stulet rakt av från tidiga Mauser. Å andra sidan, finns ingen anledning att återuppfinna hjulet.

Bild

Å den där flaggsäkringen kan vi kanske säga att den känns igen med? LOL

Bild

Själva handtaget däremot är föredömligt kort. Kropatschek är känt för sin otroligt mjuka mekanism, och den får jag nog skriva under på. Den där lyftaren/skeden skrider till verket absolut sista millimetern, och i sin tur sitter det ett "click stop" nere vid magasinet. Det hela konstruerat så att det rent tekniskt blir omöjligt att tex få till två patroner som slåss med varandra.

Ngt som däremot vart rent fruktansvärt så var det trycket! Du milde tid! Som att flytta på en tegelvägg, och med MÄNGDER av sk creep. Ngt jag hanterat sedan dess, och då passningen på grejerna är milsvitt bättre än tex Chassepot mfl tidigare vapen så får jag säga att väldigt mkt kunde göras utan att det eg handlar om ngr större ingrepp.
Som det utvecklades vart trycket riktigt riktigt trevligt.

Bild

Ja. I princip är det mesta av bruneringen ifrån 1886 kvar. Tyvärr har ngn hugad idiot varit och polerat pipbanden metallblanka å.. ptja.? Jaja. Skit sak samma, det fungerar och allt är där iaf så jag har definitivt inget att klaga på.
Räfflingen på den är i lika fint skick den, så..
Det nästa större steget jag har i tanke nu är att bädda pipan, och då ser ju de flesta bruket av två komponent plast framför sig, adderandet av rekylklackar yadda yadda yadda.
Men icke så.
Meningen med att bädda en svartkrutsbössa är givetvis densamma som med ett helt modernt vapen, bara det att man får gå fram lite annorlunda.
På dessa lite senare svartkrutsvapen så är pipbanden nästan alltid försedda med "steg" som vilar på pipkanalens kant och se det är DET jag avser använda mig av.
Så jag kommer i första läget se till att pipan blir friflytande från stocken i fullt fastspänt läge. Mao, som vanligt. Därefter blir det att få dit pipband efter pipband i vila med frigång mot pipan. Mao, de skall ffa finnas där för att vara garanti mot pipans vilja att hoppa ur stocken, de skall bara ha en aldrig så liten frigång, vilket då gör att pipan blir friflytande i vila såväl som under den extremt korta tid kulan befinner sig i loppet och pipan flexar.

Nåja. Som ni förstår med det så är där en del arbete kvar, och iom det är det inte världens ände att det kanske tar en liten stund innan laddverktygen landar.

Vad avser kula... tagit det med Daniel med så där kommer lite olika varianter, men tanke kring de utgångshastigheter den skall prestera med det svarta guldet. På det blir det den klassiska .329 LEE formen med... som är för gas check bla.
Men på det då givetvis att man skall kunna skjuta mantlat och röksvagt. Om jag fattat det rätt skall tex Vhita N130 vara en vettig utgångspunkt där.

I 1a hand dock handlar det om att få till det med svart, och då som duplex. Japp. Jag å mitt förbannade Norma 200, men så är det och efter att ha lattjat med duplex tidigare kan jag bara konstatera hur väl det faktiskt fungerar vad avser att förhindra uppbyggnad av svartkrutsslagg. Så må våra svenska tävlingsregler anse vad de vill..
Racing

Inlägg av Racing »

Mm.
Så är nästa steg taget, och det är att "bädda" pipan. Nope.. inte addera ngt tvåkomp tjafs utan det handlar om att frilägga den på detta Kropatschek.

Det här med noder och antinoder spelar bra mkt större roll än de flesta varken förstår eller vill kvittera men.. grejen är att det SPELAR roll. Det gör verkligen det, och framför allt i det faktum att vi då nått fram till den tiden i utvecklingen att pipor är av stål.
Det hela kan enkelt bevisas, på många sätt, men.. jag låter det vara upp till var och en. Har haft det uppe såpas många ggr tidigare att ptja.. det var det där med "beating a dead horse".
Så.
Pipan bäddas nu. På det har jag fått slagit ner en blykyla i respektive ände på pipan, i fallet med kammaren även då fått mätt "lagerläget" längst fram i kammaren. Alltså hur mkt diameter jag har att leka med där.

Å se räfflingen ger mig 8,36mm. Dvs 0,329". Vilket då är exakt det doktorn ordinerar för ett Kropatschek. Bra. Då är vi framme på den punkten, bössan mäter som den skall.
Vad avser "halsen" på hylsan har den då lite mer utrymme än jag först trott för det landar på modiga 8,70mm. Även det då ett mått att ha med i tanke framgent.

Men nu kan ju inte allt handla om Kropatschek. Det funkar dåligt, och det ligger ett antal revolvrar i pipelinen...

Bild

För se in genom dörren kom "Urban", och "Urban" e fan inte som alla andra barn så han räckte över en VÄSKA fylld med NMA´s. 4st mer bestämt.
Två av de i skick så det handlade om mindre jobb, om än väsentliga, medans de andra två nog ärligt sagt är mer av sorgebarn. För se.. enter den i bild.
Där har ngn hugad fan sedan tidigare varit i farten. Bla då i att man pressat ner en mässinghylsa i hålet på cylindern som lageraxeln löper i.. och den hade man "flänsat" i framkant om ca 1mm.
Det där med avstånd mellan pipa och cylinder e fan överreklamerad skit för tonåringar, hippies och mindre vetande. Helt klart. :lol:
Tyvärr hade man gått fram med häcksax så.. Det vart att dels göra om lagerläget i ramen och dels hantera cylindern. Summa summarum var det rimliga valet att det gjorde om till 7.00mm medelst en sk H7 brotsch.
Bussningar svarvades ur stål och pressades på plats i båda ändar på cylindern. Tanken är nu att ta fram TIG svetsen varvid den där skarven kommer försvinna helt.
Värt det på detta "lik"?
Mja, mjo. För se.. till trots att Mr Handyman varit framme så är räfflingen ffa ganska hygglig i den varför en kvalificerad gissning är att med det relativt omfattande arbete gjort som behövs kommer det landa i en revolver som skjuter och fungerar riktigt vettigt.
Eller ja..
Det är i alla fall arbetsambitionen. :mrgreen:
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

"Den som söker skola finna..."

Bild

Bild

I väntan på verktygen..

Bild

Man får svarva om de ngt i stötbotten när man utgår från 348Win. Eller rättare sagt, vilken "normal" patron som helst. Jag gjorde resolut så att jag har glödgat de hylsor som finns, tog en av de och lite snällt knackade ner den i kammarläget.
Iom att de är glödgade innebär det inte ngn större kraft att ge hylsorna ett nytt utseende men vad viktigare är gav det mig nu ett antal mått jag behöver.
Jaja. Blir en "fire form" på denna med så jag med 100% säkerhet vet vad jag har att tas med.

Ok, i andra änden då?

Bild

Ja, där har vi väl detta sorgebarnet då. Har ju trots allt varit söndag, så lite egen tid helt enkelt. Man har varit bra stygg mot denna knallpåken, det skall fan sägas... Jaja. Desto mer orsak att försöka vända det hela vettigt.

Bild

Mm. Man måste ju bara älska Mr Handyman. Tog i lite kring det som SKALL vara "monkey tail" delen och.. den går rakt av. Så nope. Svetsa kan inte det djävla öket heller. :lol:
Nu var det kanske inte mkt att spara på iaf eftersom den ikoniska monkey tailen inte fanns där mer, så det blir att forma ett stycke stål efter ett original och dra dit. Löser sig.

Bild

Jodå. Han hade allt varit på de där med. Så mkt knackande i städet följt av en resa i svarven samt öppna upp mejselspåret igen så.. Men de skall göras än mer noga framgent.
Som sagt, detta är tveklöst en flerstegsraket.

Bild

Mm. Även om låset var intakt så funkade inte den sk "inletting" alls. Låste vickade som satan i sitt uttag, vilket bottnade i att Mr Handyman fyllt på med skruv som han såg lämpligt.
Som alla vet som sysslat med det här minsta lilla är det rätt väsentligt att låset inte i ngn del eller form bottnar i stocken bortsett från den kant runt det det SKALL vila på. Så.. vart att forma om skruv yadda yadda där med.
Nöten/tumblern i sin tur hade han ju varit på den med, så där fick skäras nytt spår för "säkringsläge" och i sin tur vinkeln för fullspänn sättas om med.
Å andra sidan, nu funkar det som det skall igen iaf och ambitionen här i 1a läget är ju att få ihop pangen såpas att den kan provskjutas - och det rätt rejält.
Iom att räfflingen i den är så rå vill jag skicka säg 50-100 skott genom den innan jag ger mig till att gjuta plugg och lappa den.

Bild

Med blixt, för utan ser man ju inte ett skit.. Kammarinsats på plats. Detta var TVEKLÖST ett beslut i rätt riktning för nu ges där iaf en rimling chans till att patronerna går in konsekvent OCH att plungern på låsningen ges chans att täta ihop med en infettad 50cal wad.

Bild

Å i vanlig ordning inte att förglömma.. Min erfarenhet är sådan att räffling faktiskt kan vara rätt redigt skadat och pangen skjuta hyggligt ändå OM man ger pipan förutsättningarna därtill.
En frisk mynningskrona är tveklöst en av dessa förutsättningar.

Det här innebär rent krasst att det faktiskt är dags att linda lite patroner till eländet. Wads får fram i olika former. Tänkt mig en bakom kulan, och givetvis en längst bak som tätning.
Patronerna rullar jag i vanlig ordning på en matris där jag använder Biltemas bakplåtspapper och vanligt skol lim.
Låsningen av slutstycket funkar som det skall med..

Nah. Blir bra detta.
Racing

Inlägg av Racing »

Ja, är det NÅTT i antika vapengrejer vi har i överflöd i detta landet så e ´re väl prylar till Remington RB.
Den e svår att ducka, så då och då när det dyker upp pinaler på Tradera mm händer det att jag hugger de bitarna. Samma med stockar till gamla m/96 mm.
Jomen.

Bild

Monkey tail bössan, det har retat levande skiten ur mig att den ser ut som den gör och som den minnesgode kanske kommer ihåg har jag på senare tid använt mig av Biltemas ugnsrengöring när allt hopp om en stock är ute.
Å inte bara det, som ni minns.. oxalsyra. Nu visar det sig att om jag gör rent en stock med Biltemas där och spolar stocken NOGA med vatten efteråt så har vi verkligen blivit av med all skit i stocken.
Meeen.. inte fan har vi tagit med oss fläckar å det som sitter på djupet. Experimentlusta... För se, då tar jag den ffa våta stocken, bara avtorkad som snabbast, och arbetar in oxalsyra i trät med mina händer.
Man SER hur eländet ändrar nyans medans man håller på! Å se, av rent misstag adderade jag då Biltemas ungsrengöring och inser snabbt att det första som händer är att trät mörknar till avsevärt MEN.. när jag då adderar oxalsyra och arbetar in detta får jag ngn form av kemisk reaktion för se.. värme bildas.
Inget märkvärdigt, men dock.
Å se.. stocken blir som resultat strykren! :shock: Såpas ren att när man då spolar av den igen och torkar av den, man tror knappt det är sant. Å se, i det läget står det ca 150 år gamla trät VIDÖPPET och har akut behov av att mättas, vilket vi gör med lin/terpentin i vanlig ordning.

Who knew?!? :shock:

Remington Rolling block ja.. Att ngn idiot sågat av förstocken på detta Tail retar mig verkligen, och häng med lite nu..

Bild

En sidofiness av denna rengöring på djupet är att alla gamla reparationer kommer fram som fula sår, vilket är skitbra för då vet jag iaf vad jag har att tas med! Mukke pluggar i den här ÄR det..

Bild

Men asså? Nosdelen från ett RB? E du itte helt med i matchen mer eller?
Mja. Mjo. Stay tuned och läs och begrunda vidare för se..

Bild

Ja alltså, den där 150 år gamla valnöten vart ju inte fy skam! I ljuset av hur VANSINNIGT misshandlad detta gamla Monkey tail är så e det där ett sjuhelvetes hopp i rätt riktning!

Å se. Sedan såväl MT som RB producerades har vi bla uppfunnit spritbaserad bets. Så e re ju.
Tanken med det där med nosdelen e INTE att skapa ngt permanent utan bara att skapa ngt "gott nog" medans jag håller på å muttrar i den här gamle påken. Så med det sagt då?

Bild

Bild

Sant. Sant, det ser lite märkligt/lustigt ut med alla de där pipbanden på ett Tail men.. valnöten ändrar ju nyans med linoljan den med, och resten hanterar betsen.
Så det där både duger och blir över medans jag drar detta projektet i hamn UTAN att få hjärnblödning på hur den ser ut och framstår. HELT ok i ljuset av arbetsinsats.

Å vidare har stocken visat sin verkliga sida, så tids nog när jag har en stund över till mig själv (who the fuck am i kidding right?!? :lol: ) så blir det att jaga fatt i en bit valnöt som funkar mot det som är kvar av originalstocken.

Men som det är pushar jag med utfallet av dagens övning solklart vidare, å se.. det närmar sig verkligen för provskjutning.
Fick idag puttat ner ngr patroner som försöks dito, och det passar och fungerar alldeles utmärkt. Gott om plats över för cookies OCH mer krut (nu 70 grains) om man vill.
Å som det här utvecklas tror jag det får bli en tidsenlig diopter setup med vad det lider. Ser ingen anledning till att denna skall gå iväg OM den skjuter ens i NÄRHETEN av användbart.
Om den bara gör det står den mig så billigt (bytesaffär som sagt) att den kan stå där i skåpet redo att luftas mellan varven.
Racing

Inlägg av Racing »

Nope.. Inga bilder idag.
Fick spenderat lite tid med att dels centrera den där nosbiten från ett Remington och i sin tur då skära kanalen för läskstången bra mkt vettigare. Tycker nog utfallet av det blev riktigt vettigt.

Tanken är ju nu initialt att få till att skjuta av mellan 50 och 100 "cleaner rounds". Att ens överväga att värdera gevärets prestanda innan det vore bra orättvist som jag ser det, i ljuset av hur räfflingen ser ut får det hela ges en chans iaf.

Så.. panga gäller och jag vet då sedan tidigare att när man skjuter MUKKE med ett Tail så slår fängkanalen gärna igen under nippeln till slut. Där blir ju som en "ficka" då hålet in i kammaren är blotta 1,5mm - vilket det skall vara.
Nippeln i sin tur är ju ngt liknande ut.. så där blir som sagt som en liten ficka/kammare emellan dessa två öppningar och där har slagget rena semestern och slår sig till ro.
Så det blir att ta med lite sådant ner till banan med..

Jag har ju nu en kammare med väl tilltagna proportioner och jag funderar därför på hur klokt det är i sammanhanget att i detta fallet använda sk grease cookies. Man får väl trots allt se Monkey tail som ett militärt vapen och som sådant e det inte helt skallskadat att se till att det rullar och går oavsett vad. Å se då är fett helt klart en hjälte i sammanhanget.
Då det blir att svarva av stötbotten på en gammal 45-70 hylsa och använda det som matris/mall. Så tanken jag har nu är.....
Krutet. Filler. Over powder card. Grease cookie. Infettad wad. Card. Kula.

Pappersbrickan mellan kula och wad för att säkra att den infettade wadden inte klistrar sig själv till kulans arsle, vilket får precisionen att sticka åt h-vete..

Komplex patron mao?
Ja. Jo. Får man nog erkänna. Men nu i 1a läget som sagt.. skit sak samma. Det behöver bara gå piller genom pipan, och ju fler ju bättre.
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Revolvrar ja. Många revolvrar blir det.. Här en cylinder till en Remington NMA.
Tror många inte är helt med här kring hur illa ställt det ofta är vad avser passning och precision i sammanhanget, för många (om än inte alla) av de behöver rätas ut mot verkligheten.
Nope.
Spelar ingen som helst roll om Adams, Whitney, Remington eller Colt. Samma samma fast annorlunda.

Vi var till banan igår.
Hade "preppat" lösplugg till Kropatschek pangen, fått laddverktygen, i tanke att utföra sk "fire form". Å se.. jorå. En laddning T7 + lite Norma 2oo i varje patron gjorde gott, och jag får säga att jag kom att reagera över hur mkt de där 348Win hylsorna expanderade. Mukke sa Bull..
Det innebär nu att jag iofs inväntar en LEE form för kula MEN.. vad vidare är så e jag och Daniel i farten igen. Blir "himma snickrat" i CNC´n. En greaser och en "slider", dvs för pappers patchat.

Apropå det!
Så. Nu är versions 202 klar som form för både Apa och Chassepot. Skall bli mkt mkt mkt intressant att se det praktiska utfallet här! Slår det rätt är fan ingen gladare än jag!

Å Apa var det ja. Ja, fan ska jag säga? Den där stackars fullängdaren med 33" pipa.. det var dags. Å fick inte så många patroner igenom som jag önskat i ren brist på tid, men så mkt skall stå klart att det fan gör underverk.
Nä. Nä, den kommer aldrig bli "ny", men det förväntar jag mig inte heller. Har vidare smitt till en ny "monkeys tail" som skall dit, formar den av stål. Så dit med den snarast möjligt..
Att skjuta med den "nye" däremot.. Jag hade absolut NOLL förväntningar, men sanningen är att de där snällt laddade patronerna vars enda uppgift eg är att skicka kulor genom loppet för att få väck det mesta av det "råa".. det fungerade så bra att istället för att bara planlöst avfyra mot blinderingen vart det att skjuta prick rent av.
Å visst fan går den dit du pekar. Visst gör den det, så detta lovar ju mkt mkt gott!

Men.
Sen.
Gjort ett byte med vännen Bengt... å den e fan pervers. Den ÄR pervers.

Bild

Bild

Bild

Bild

Japp. En av de överlevande "Polen Enfield" bössorna. En av de enl legenden 900st som var ämnade för ett uppror i Warzawa 1863, som beslagtogs av Sverige och som sedan såldes vidare via Aftonbladets grundare (om jag fått historien rätt).
Å just DETTA ex då det som kom att hängas upp på mässen på I-15 år 1914... som fick hänga där tills I-15 lades ner och då fick följa med en av stammarna hem... för att sedan säljas till vännen Bengt, som tidigare var stamofficer på I-15, innan det når mig.
Provenansen i detta fallet är ju rent löjlig.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nej. Det är inte en replika. Nej, den är inte renoverad. Den är NY. Tillverkad 1863.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

..ibland överträffar verkligen sanning fiction.. i sanning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ja. Nu om någon ggn kan det konstateras att det skall vårdas ömt. Men.. klart den skall användas. Klart den skall.
E vidare så att jag lärt känna amerikanen Brett lite och han driver en företag i svängen som anses som det mest korrekta vi hittar.
"Paper cartridges".
För se, det är som så att "manual of arms" vad avser hur man tillverkar patroner till ett .577" Enfield är rätt specifikt, och för att få vettig precision ur de är det att läsa på som gäller.
Enligt Brett är kulan före alla andra kulor den sk "Hay" kulan. En slider, dvs pappers patch..

Kort sagt?
Såväl vad som avser Apan som detta sanslösa Enfield som Kropatschek, vad avser praktiska resultat.. stay tuned.
Shit´s about to get real.
Racing

Inlägg av Racing »

Hm

Bild

Hittade en sk trade musket flint där trät faktiskt var som sålde mig på den.

Bild

Det hela är verkligen "a mixed bag of parts", men där det visar sig att pipan milt sagt kräver lite kärlek. Uj uj uj.. varit pipsprängd bla och man har slaglött igen det.

Bild

Bild

Nåja. Skit samma vara med det för tanken här är ngt jag varit inne på innan och det är att jag har lite antika pipämnen stående och en av de skickar jag ner i denna som en form av liner. Om jag inte rent av byter hela pipan faktiskt.. Vi får se var det landar, men så är tanken iaf och genom det skapa en "halvmodernt" räfflad flintlåsare som ren "fun gun".
Dvs ett bygge på gamla delar.
Själva bössan, där är låset klart ersatt med ett nyare dito, vilket jag milt sagt är tacksam för i ljuset av ambition. Stocken är som sagt riktigt vacker, men.. mycket jobb innan det här kommer ta form som tänkt...

Bild
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

:lol: :lol: :lol:
Jaha. En gammal 50cal pipa och riktmedel från en RB. Fått addera lite mtrl varstans eftersom det här inte är gjort för flintlås direkt, men det verkar fanimig ta sig.

Bild

Som sagt. "Mixed bag of parts", bla då med ett nyare lås - och tur är väl det i ljuset av hur stock och ursprungspipa ser ut inuti.
"Fun gun"?
Ja, visst fan e re det men.. 50cal och halvsnabb stigning, nog fan har vi skapat oss en rolig och underhållande flintlåsare som förhoppningsvis löser lite längre avstånd med!
Osäker på det med riktmedlena till RB dock. Tycker med de på plats att de är väl "klumpiga". Smälter liksom inte in helt... Så funderar på att klappa dig det som sitter på Chassepot istället. Har ngt set sådant över så.. Å det bygger tveklöst mindre.
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Jahapp mina herrar. Direkt ur CNC´n men.. nope. Just..nope..

Bild

Mm. Färgen/mattheten som en funktion av att jag provat göra de sk hard cast, som i RIKTIGT djävla hard cast. Nåja, är inte det som är problemet.

Grejen e den att alla stora kulor, som formar sett, kräver en del teknik när man gjuter för att bli vettigt. Så e läget, men.. rillorna och drivbanden blir helt enkelt FÖR klena.
Såpas att det hela blir svårgjutet, och det var inte riktigt tanken. Så vad som kommer ske här är en "203" där vi breddar resp spår och band 1mm styck. Mm. Kommer göra att "ringpacket" bygger en bra bit mer upp på kulan men där är redan så djävla mycket bore rider kropp att det kommer göra varken till eller från.
Jaja. Utveckling kallas det visst... :lol:

Bild

Åsså en bild av en kändis för alla som besökt verkstan. Han 1e inspektör av kulor. Diesel. Diesel eftersom han är svart som svartkrutssot..
Viktig herre. Håller ordning på alla oss 2 beningar som ändå bara irrar omkring.
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

"Nytt, fast med gamla grejer". Ja, jo. Så kan man nog summera det. En av de grejer jag gjort ser ni i bild, och det är att jag nu ger utrymme för "pillar bed".
Japp. Stötbotten/baskylen är redigt nedgången och iom det kommer jag dels fälla in trä men även plasta. Två komp osv.. Ja! Jag VET att det är oheligt, men det e fan hela den här bössan så.. fokk it. :lol:
Baktanken?
Ja, den är väl ganska självklar tror jag. Pipeländet må vara gammalt med det är dock gjutstål. Iom det är vi mer än väl medvetna om att pipan ringer, ungefär som en stämgaffel, varför teorierna och tankar om noder och antinoder är lika applicerbara här som i fallet med en modern bössa.

Jo. Trycken och därmed "tonerna" är givetvis annorlunda iom att vi talar svartkrut, men det förändrar inget direkt principiellt. I det då, eftersom grundtanken här är att skapa en licensfri flintlåsare med lite kapacitet vad avser precision, så har jag alltså adderat en stolpe som sitter ung där bakre riktmedel börjar bakifrån sett.
Tillika har jag nu använt det som finns i möjligheter vad avser de här bitarna, och därför har "tangen" på pipan nu en genomgående skruv av lite tuffare dimensioner som dras i beslaget som håller avtryckaren.
Det betyder rent praktiskt att jag kan väga av EXAKT vilken vinkel jag vill ha på pipan där den kommer till vila i stocken och.. mkt riktigt är pipan nu friflytande och ges med det möjligheten att flexa som en pipa skall "under drift".
Mao har vi all möjlighet i världen till att "stämma av" vad pipan visar sig gilla...
Laddstege någon? HO-HO!

Så pipan ligger eg inte an i stocken mer än på ett modern vapen nu. Ja, med undantaget att nosbeslaget ursprungligen är gjort för en pipa i avsevärt större dimensioner där längst fram, varför jag bytt det i all hast till ett mer avsett för uppgiften. Tror det är ett extra ifrån ett Monkey tail faktiskt.
Min tanke där är att det är det nosbeslaget som i praktisk mening skall skydda pipan vid större "åverkan".

Pelarens dimensioner är absolut inget överdrivet, utan håller sig till ringa 10mm i diameter, men är dock av modernt stål. Så den pelaren, som då likt baskylen (eller vafan vi skall kalla det) kommer ha fullt ingrepp i pipan, räknar jag KALLT med kommer att orka med rycken.
Nu stack jag av en lite snutt längst bak på pipan där när jag började, och det av den enkla anledningen att räfflingen var väl sådär det där första... inte helt ovanligt.
Iom det slog jag gänga för en ny plugg vilket landade i M16*1,25. I det sista då gjort med en sk 3e grads tapp, så där är verkligen gängat "rätt på rödbetan" så till den grad att räfflingen är där direkt nu. Mao, mission accomplished.

Bild

Som ni ser då så har jag "svettat" dit en plåt jag slipat till rätt tjocklek för att det hela skall passa väl mot låset (lyckades där med ren smygpassning rent av), och denna plåt använder jag som förstärkning för den fänghålsplugg ni ser i bild.
Tanken med det hoppas jag är uppenbar, men för de som då inte är helt med i matchen.... Så kallad "patent breech" osv var mkt mkt senare påfund, och i ngt självpåtaget förvirrat tillstånd där tänker jag mig att det jag gör är sådant som SKULLE kunna vara gjort när det begav sig.
Den som verkligen lade lite arbete på att få flintisar att tända dels med säkerhet men även upprepat rent historiskt var ju vår gode vän Manton - när det begav sig.
En av hans grundteser var att just fänghålet skulle vara konat inifrån. För att göra detta enkelt för mig så borrade jag mig därför in vid baspluggen och gängade det hålet helt vanlig M8 och för att få det iaf MÖJLIGT att bli hyggligt gastätt så svarvade jag nu då en plugg med M8 gänga som har en 10mm i dia ansats som pluggen "tar stopp i".
Den där pluggen har nu ett skuret mejselspår (gjort med vanlig bågfil) och i centrum så sitt fänghål. DÄR i sin tur är min tanke att jag skall lattja lite med diametern på själva fänghålet tills jag når "optimal" tändning. Börjar med som ni ser i bild 1.0mm dia. Det intill där är en brotsch ifrån ett set jag har liggandes sedan motorsport tiden (munstycksbrotschar) och tolkarna till det finns allt de med.
På så vis blir det mig lekande enkelt att öppna fänghålet tiondel för tiondel tills jag ser att "vi är framme". Pluggen i sin tur, som alltså är gängad M8*1,25, är inifrån då urborrad till dia 5,5mm.
Manton som sagt.. Så själva fänghålet är inte så tjockt/djupt direkt. Tror jag lämnade 2mm material där. Givetvis kommer bruk av vapnet att "äta upp" det hålet, och till vilken grad lär framtiden visa oss.
Är just av den anledningen jag gjort möjlighet till en utbytbar dito "fänghålsplugg", som man gör på modernt konstruerade flintisar.

Låset som följde med är rent relativt nytt, skulle gissat på att det iaf är tillverkat ngn ggn de sista 20 åren, och är i mkt mkt bra - för att inte säga extremt bra- skick.
Tacksamt.
För handen på hjärtat, den minnesgode kommer ihåg att detta jag gör här, som koncept sett, är en tanke jag närt en stund nu varför det skall bli både djävligt intressant och kul att se hur långt vi kan driva det.

Vad avser projektil så har jag tänkt mig att iaf till en början använda de kulor av Minie/Burton stuk som Geoffrey på Sixgun säljer till Wredes. Iom att kalibern är 50 så hoppas jag det kommer funka bra, om än att stigningen är ngt snabbare i denna. Inte mätt, var ju det där med att skåda given häst i mun, men en uppskattning är att det rör sig om nånstans 1:30 och jag menar nog att det kommer funka utmärkt med de där kulorna från en Jämttång vännen Metz säljer...
Iom att pipan nu inte är ny (kommer från Belgien) så är räfflingen inte ny den heller, men iaf i GOTT OCH VÄL brukbart skick. Skulle ge den 8-8,5 av 10 iaf.

Snackat med just Geoffrey lite ikväll om behovet av flintor så.. kommer ngr olika att testa med här de närmaste dagarna.

Nu skall sägas direkt att innan jag provat eländet och känt att vi är i rätt härad så kommer jag INTE lägga ngr jätteomfattande mängder tid på varken detaljer eller estetik. Det hinns med det med när vi väl är där, som sagt stocken på den är DJÄVLIGT snyggt ådrad...
Men.
Det 1a nu är att plasta eländet. Två komp så det står HÄRLIGA till så att jag med trygg förvissning kan luta mig bakåt i att pipdjäveln sitter fast där den skall OCH får allt stöd den behöver.
E liksom No1 nu..

Trycket på den är faktiskt riktigt hyggligt som det är, men iom att det är en gammal flintlåsare så saknar själva avtryckaren allt i finess man tänkas kan. Iom det, jag gillar ju tvåstegstrycken, så överväger jag att göra en ny platta till avtryckaren som gör det möjligt för mig att installera en eller flera mindre fjädrar som just ger mig kapacitet till tvåstegs.

På det.
Bakre riktmedel. Nu var det som ramla dit en omgång riktmedel till ett gammalt svenskt Rolling block. Sådan pinaler samt trät till de poppar ju upp på bla Tradera allt som oftast varför jag köper på mig om det är vettiga pengar på det.. svårt att ha för mkt sådant liggande. :mrgreen:
Bakre riktmedel brukar ju oftast bara vara lött på plats, medan korn, bajonettfästen och vad det är oftast är slaglött...
Så även i detta fallet, men jag rotade fram ett bakre till Chassepot, som jag skrev om ovan, och det ÄR mindre otympligt än det till RB.
Där är jag fn kluven. Å ena sidan estetiken i det, å andra sidan funktion.
Saken där är väl lite det att RB´ns grövre grejer ger andra möjligheter att få till det lite som man vill ha det, ur ett rent skjutperspektiv, och eftersom det nu redan sitter på plats (har att städa upp i lite spill av tenn bara) så kanske lika bra att lugna sig lite och prova som det står.? Antar jag...

För likt tankarna jag har kring Apan (dvs sista Monkey tail bössan) så e ´re så i detta fallet med att OM detta nu faller väl ut.. OM jag får en snabbtändande flintis, så är jag INGENSTANS oäven att komplettera detta med varsin enklare diopter av den typ som bla Pedersoli säljer som reservdel.
Inte allt för dyra styck tex på Naturabuy, vi snackar typ en 500ing. Isf ryker bakre helt och hållet kan jag meddela redan här och nu!
Men som sagt..
Praktiska prover lär visa var vi landar. Men ser jag inom hyggligt snabb tidsram under tester att vi har 3 skotts grupper under 150-200mm på 100 meter så tycker jag definitivt det är diopter dags.

Nåja. ICKE ett allvarligt andetag i detta som ni fattar, men som praktisk övning tycker jag bara det är för DJÄVLA fränt, och kul! :lol: Skjuta prick på allvar med en flintlåsare i 50cal på 300 meter... HALLÅ!!! :mrgreen: :lol:
BLIR det coolare?
Lite av "har vunnit internet, vi kan stänga av nu å gå hem.." :wink:
Racing

Inlägg av Racing »

Jo fö.
Att "svetta" ihop material äskar kanske en förklaring.
I sammanhanget är, i sanning tyvärr, konstformen att använda slaglod i olika former på utdöende, vilket är ren skam i "vårt" sammanhang då det är extremt användbart som metod. På äldre vapen är bruket av lod snarare regel än undantag faktiskt.
"Ja, men det e väl fan starkare att svetsa?"
Mm.
Se det beror sig allt på det! Den plåten jag adderat till pipans sida för att just få den där smygpassningen mellan låset och pipan är nu 3.55mm tjock. Som ni ser är den inte överdrivet stor direkt, och för att DELS få en mkt stark fog och DELS en gastät sådan har jag valt att "svetta" dit den.

Det går till så att jag gör ren pipan och plåten styggt. Därefter adderar jag lod dels till pipan och dels till plåten. Därefter placerar jag plåten på pipan och värmer samtidigt som jag med en, i det här fallet, stålaxel pressar ner plåten mot pipan.
När värmespridningen är tillräcklig sjunker så plåten ner genom lodet mot pipan, och jag garanterar därmed att plåtens HELA area binder mot pipan.
Detta ger, rent praktiskt och fysiskt, en mkt mkt stark fog rent relativt.

Att på detta sättet "svetta" ihop detaljer är att föredra mot svetsning ur många perspektiv. Synd bara att det är så få som har vett på att använda metoden numer.
Rent praktiskt, jag installerar lösa korn på pipor på samma sätt. Ger väldigt lite att "städa upp" och väldigt liten allmän åverkan.

För den oinvigde i sin tur, lod av den typ vi snackar här brukar har en smältpunkt runt 750-800gradC. Mao inte sådär vansinnigt långt efter svetsen.. å då att jmfr med tenn som smälter runt 360 ung (beroende på)

Så i fallet med denna pipan sitter även basen för kornet svettat på plats. I sin tur sitter själva spetsen på kornet då i en laxad bas (och det är basen som är slaglödad mot pipan). Gör att kornet kan drivas i sidled..
Användbart oavsett om vi talar ett bakre riktmedel till en sketen RB eller diopter.
Racing

Inlägg av Racing »

Med stor sorg..
Alla ni som varit i verkstan vet att vi tog en äldre hemlös man under vingarna, Fredrik.
Under de åren han varit närvarande har vi gjort skillnad, bruket av droger och alkohol kom till slut att närmast bli noll. Som effekt av de människor som är i och besökt verkstan kom vi att betyda ngt för den som har ingenting

För ca 1 år sedan fick han diagnosen prostatacancer, som behandlats med varierande framgång kan vi kalla det.

För två veckor sedan tog jag beslutet att det var dags för ambulans, och när den väl dök upp visade han en syresättning av ringa 65% så syrgas osv och blinkande lampor till akuten där han landade på IVA som effekt.

En infektion på hans lungor och som det visar sig en man inte lyckades häva.
Igår slutade det i en form av koma och idag vid ca 11 på förmiddagen tog hans bror och syster beslutet att stänga av syrgasen och han dog kort därefter.

Till alla er som kommit in genom dörrarna på verkstan vill jag framföra ett tack å Fredriks vägnar.
Ni har alla gjort en skillnad för en man som i slutänden hade just er närvaro och insatser men just inte mycket annat.

Tack.
Lasse99

Inlägg av Lasse99 »

Mkt tråkigt att höra,visserligen var det en tid sedan jag var hos dig och lämnade min Adams revolver.
Men då var Fredrik vid god vigör och det är så jag vill minnas honom😢
Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Jag beklagar! Jag vet ju via våra telefonsamtal hur mycket du brydde och bryr dig! Det är starkt!

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Racing

Inlägg av Racing »

Tack.
Ja, besvärligt. Men så är livet ibland :cry: :cry:

Det sagt.
Har muttrat vidare lite och kommit dithän att det där eldstålet på låset.. not so much. Så håller fn på å kikar på den biten, i värsta fall (eller oavsett vilket mer exakt) så kommer en vän till mig "kola upp" det där eldstålet som sitter där.
Så vi får lite gnistor ur skiten.

Som det är nu ger det tändning typ var 10e ggn, och se riktigt så är det inte tänkt att fungera.

Har vidare kikat lite på det med att bädda eländet, och det jag fått till så långt verkar funka vettigt. Nu är det till att tillverka en ansats för den adderade skruven undertill av mässing, så det hela landar lite mer "där det skall" utseendemässigt i ljuset av att det dock är ett gammalt flintlås vapen.

Nä. Vi skall nog få ordning på detta med kan jag känna.

Vad avser den mismatch som nu är vad avser pipkanal.. lurat lite fram och tillbaka på den och även om jag säkert skulle kunna få till "insatsbitar" av valnöt baserat i material från andra gamla skrotstockar så.. nä.
För mkt meck, så har tänkt mig bort till ngt som heter ABI trä här i Gbg (V-Frölunda) och kika efter helt simpel faner istället. Iom att jag ändå kommer plasta och kladda så.. samma samma fast annorlunda, och grundtanken här är mer estetisk än ngt annat.
Primus motor kommer fortsatt vara att detta skall vara en bössa med friflytande pipa, finns ingen anledning att pruta på det eftersom en av tankarna bakom projektet är prestanda.

Å se faner är enkelt att både klippa, forma och limma så.. Så får det bli.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev: 05 aug 2022, 16:31 Med stor sorg..
Alla ni som varit i verkstan vet att vi tog en äldre hemlös man under vingarna, Fredrik.
Det var tråkigt att höra. Vi sörjer med dig.
Racing

Inlägg av Racing »

Ja, ingen höjdare.
Men jag ser det som så att vi har gjort ngt bra för en annan människa. En på samhällets skuggsida, och med det kan vi gå därifrån med ryggen rak.
Ngt som färre är medvetna om är att jag varit övervakare inom kriminalvården i ca 30 år, och om det är ngt jag verkligen önskar med de insikter det gett är det att vi i allmänhet kunde begrava alla de stigman som är förbundet med detta med de på samhällets skuggsida.
Märk väl att jag INTE säger baksida utan skuggsida. De samhället lämnat i sitt kölvatten. I gamla dagar var det ju staten som hanterade allt sådant här, men för den som gått miste den infon så är rubbet av det i princip nedmonterat.
Å därifrån jag kommer så ger man tillbaka när man själv har det bra, med ett leende.. :D

Nåja. Vapen var det..

Bild

Flintisen är ju ngns avlagda projekt. Därav den enorma spridningen i vad vi kan kalla utseende, men det stoppar inte där utan det är fel skruvar i princip överallt utom för bakkappan. Ja, det och nosbeslaget - som jag nu bytte iaf pga mkt mindre dia på den "nya" pipan.
Stocken var i sin tur rätt rejält sliten där de brukar vara, invändigt vid stötbotten samt ut mot låset. Så det har fått sig en första vända plast, som givetvis kommer snyggas till AVSEVÄRT. Samtidigt skall sägas att denne "ngn" som arbetat med den tidigare slipat rätt friskt i trät på den, med. Bakkappan tex passar inge vidare mer, så får kika på det med. En bakkappa som sticker ut likt en varböld runt stocken är kanske inte det snyggaste vi sett nån av oss.
Å när rätt skruv inte finns, ja då får man väl tillverka den då. Hur svårt kan det va liksom. :lol: :lol:
Har svarv, kan själv.

Bild

Fick testat lite, fick hem lite frisk flinta från Geoff. Å se det eldstålet som satt där.. nej nej nej nej... Så jag skarva i ett annat gammalt jag hade liggande, men den tänder ffa inte tillfredsställande, så det där behöver ses över.
Blir till att ta ett snack med Micke för att få "kolat upp" det, och det där kan han 100 resor bättre än jag så..

Sen. Det där med att ha "stolpat" den verkar faktiskt fungera hyggligt vettigt. Fortfarande inte hunnit förbi ABI trä efter faner, men det kommer..
Med det "nya" eldstålet på plats så tänder den iaf gång om annan. En sådan där härlig svartkrutspuff sprider sig i verkstan varenda ggn... Lika roligt varje gång! :mrgreen:
Dock ffa inte testat om det tar sig in i kammaren. Blir steg 2, men det får göras nere vid banan och innan vi är där är det en massa småpill som behöver hanteras först.