Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
FLB 1

Re: Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Inlägg av FLB 1 »

Racing skrev: 05 jun 2022, 00:02 Kräver att du är registrerad, sedan ngt år tebax.
Men se det är jag och jag hjälper dig gärna.
Bara att yla till.

Vart så att fransmännen insåg att folk handlade vapen till hö å vä till länder där det som är licensfritt i Frankrike inte är dit vapnen gick. Så lagen gjordes om, i meningen att du måste kunna legitimera dig.. yadda yadda.
Nåja.
Jag var reggad där sedan tidigare och har "good standing" med alla affärer jag gjort så.. enkel grej för mig.
Däremot tror jag de idag är mer restriktiva med folk som bara "poppar upp" från ingenstans från länder som INTE är Frankrike.
Rätta mig om jag har fel ngn!

Hur som helst. Klart vi löser så du kan handla det du behöver. Givet för jösse namn...
Det var vänligt av dig!
Jag ät själv reggad och så men problemet i detta fall var att säljaren inte ville skicka till land utanför frankrike dock. Problemet är nu ur världen då jag hittade det jag saknade inom Sverige så inget behov längre!
Men rätt vad det är så kanske det dyker delar som man måste ha och då hör jag gärna av mig för assistans. 🙂

Johan..
Tomma tunnor skramlar mest.
Det var bättre förr, ju förr desto bättre!
Racing

Inlägg av Racing »

Då så Johan.
Gott nog!
Själv har jag precis handlat licensvapen från Frankrike, vilket är lite mer snårigt - på den svenska sidan. Så jag valde att göra processen bra mkt enklare och kortare genom att be JG´s vapen här intill i Sävedalen om hjälp.
Ngt de tar 1200:- för, vilket jag personligen ser som en i sammanhanget mycket rimlig kostnad.

Jag kan tycka att det är lite lustigt hur detta variera och svajar mellan EU länder. Att samtliga EU länder just vad avser vapen har en hel del egenbestämmande står väl alla klart hoppas jag, men.. det BLIR snårigt. Jag för en kan tycka att det vore smidigt om man gjorde ett försök att "mainstreama" det där bra mkt mer.
Typ, är man ok´ad att inneha licensvapen i ett EU land så vore det rimligt att man är detsamma i de andra. Å andra sidan, vi har ju sett hur framför allt Socialdemokraterna i vårt land ägnat sig åt ganska omfattande lobbyverksamhet vad avser att strama åt vapenlagarna inom EU.
Ngt som har gett i effekt att ett antal medlemsländer inte ens implementerat det som gavs för handen 2006 än... å inte fan gör de sig direkt ngn brådska heller.

Tyskland är väl undantaget på många plan antar jag. Britterna i sin tur, kan man ju skita totalt i sedan Brexit. Bara det att få ut antika vapen sedan Brexit är ju ett halvt företag, och med en transportkostnad som inte är ngt annat än rent ocker.
INTE ok.
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Någon som vet vad en studsare m1840 skulle vara värd i det här skicket VS en i orört skick? Samma bössa var ute på blocket för ca en vecka sedan för 2000kr och jag har sett samma säljare köpa billiga gevär på Auction.net och sedan lägga ut samma gevär för 3-4x priset. Var en m1840 bössa som såldes förra året för ~4000-4500kr på auktion.net med rätt masktungen kolv men den var okapad och baksiktet var kvar.
https://www.blocket.se/annons/orebro/ge ... /101639470
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lynx218

Inlägg av Lynx218 »

2000 var nog väldigt billigt för den bössan, rena vrak av okänt märke brukar ju gå för 1500 å uppåt.
Sen är det ju ganska vanligt att folk köper billigt för å sälja dyrt, finns överallt, som på tradera tex. Inte ovanligt att samma vara kommer upp igen med dyrt pris inom nån vecka oavsett vad det handlar om.