Allmogemusköt

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Steigleder

Allmogemusköt

Inlägg av Steigleder »

Ropade hem en oidentiferad musköt för ett litet tag sedan. Saknade lås, men trodde jag ev. hade ett passande hemma (vilket visade sig vara fel) men priset var tämligen överkomligt ändå.

Det som lockade mig var grova stocken med militära drag, svartmålad (för flottan?) samt att den såg ut att bestå av äldre delar d.v.s. tidigt 1700-tal.
IMG_6237 - Kopia.JPG
IMG_6240 - Kopia.JPG
Nåja, det visade sig att den inte överensstämmer med någon känd modell (varken hos Alm eller Armémuséum). Däremot så har Kurage presenterat en snarlik på sin hemsida som en "allmogemusköt".
https://kurage.wordpress.com/2015/08/12 ... emuskoten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Stocken är välgjord om än grovt dimensionerad därav den militära looken. Det enda som inte håller bra nivä är bakkappan som består av en bockad tjock plåt.
Kindstödets form verkar gå igen på flera andra civila musköter.
IMG_6247 - Kopia.JPG
Det ser ut som någon har byggt ett civilt gevär på delar från en 1725:a baserat på stålunderbeslaget. Pipan har senare blivit bytt mot en snarlik i dimension fast från en 1762:a (läget på fästena på undersidan av pipan skiljer några cm). Pipan är kapad ca 8cm, men i övrigt i bra skick. Diametern på loppet är 20,5 vilket torde vara i absolut övre dimensionen för en svensk musköt. Avtryckaren är troligen senare, liknar mer något från 1800-talet.

Skulle gärna vilja veta om ett 1725-lås hade passat. Någon som har att jämföra med?
IMG_6240 - Kopia (2).JPG
Någon som har några andra observationer/slutsatser att dela med er av?

//S
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Kurage

Re: Allmogemusköt

Inlägg av Kurage »

Härlig best till bössa. Jag skulle nog säga att stocken är gjord vid 1700-talets slut eller 1800-talets början av någon som arbetar på eller i närheten av ett faktori. Formkänslan är hyfsat stilsäker och påminner egentligen mer om de sena 1700-talets civila stockar än de militära. Jag håller dock med om att den militära stilen ligger och skvalpar i bakgrunden, mycket på grund av vapnets storlek och grova karaktär. Det är högst möjligt att det är en stockmakare som gjort den som sidoproduktion vid ett faktori eller åt någon bössmed i stan. Han har dock, antingen av begåvning eller av kostnadsmässiga skäl gjord kolvens dekorationer ganska enkla. Men dekorationernas förlagor hittar vi hos bättre civila 1700-talsvapen från 1750-1800. När det kommer till färgen är det vanligt förekommande på enklare vapen att de svärtades med linolja och kimrök. Bättre vapen förlitade sig på kolvträ av högre kvalitet. Många ha

När det kommer till metalldelarna är det mycket troligt att det är militärt överskott, kanske från flera olika vapen.
------------------------------------------------------------------------------------
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity."
~ Sigmund Freud
http://www.kurage.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; om historia och hantverk och gamla vapen
Steigleder

Inlägg av Steigleder »

Jo, det är en rejäl bössa.

Ja, HPD från slutet av 1700-talet verkar rimligt. 1791 kom en reparationsmodell baserad på bl.a. 1725 så beslagen blev bytta på dem då iaf. När 1725 kom in till faktorierna så dömdes säkert en del ut och delar kom ut till smederna. Kan vara anlednignen till att pipan senare bytts (vild spekulation) till en 1762:a. Stocken har som du säger civila drag med bl.a. med kurvaturen i stocken men grovleken ger intryck av militär. Dekorationerna är troligen senare tillförda.

Pipan är gjord i Jönköping med faktoristämplar på undersidan. På ovansidan finns någån form av smedstämpel:
IMG_6293 - Kopia.JPG
Tyder den som MHG

Går det att säga om den är från faktoriet eller senare ombyggnad?
Vilken av de som arbetade med pipan stämplade den? Inte pipplåtslagaren, men; Pipvällare? pipborrare? Mästare? Annan kontrollan?

Nåja, får se om det dyker upp ett passande lås i framtiden. Ser lite naken ut utan.

//S
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Den där bössan gillar jag skarpt!

1725:ans bakkappa består väl om jag minns rätt av en bockad plåt, så passar bra ihop med de övriga 1725-beslagen.
Du får lägga in denna i Allmänna projekttråden så vi får se hur uppsnyggningen fortgår!
Gissar att endast faktoriets mästaren fick ha egen stämpel, så bör väl vara en mästarstämpel på pipan?
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Användarvisningsbild
Kurage

Inlägg av Kurage »

Det som gör att den känns militär är att den är svart och har förhållandevis lite dekoration i stocken. Den korta kolvhalsen gör också att den känns stabbig att se på. Grovheten står också i relation till pipans storlek varför den också känns militärt inspirerad. Men ändock är den civil, men att den får ett militärt stuk är ju inte konstigt om det är en stockmakare i faktoriet som gjort den. Dekorationerna ligger helt rätt i tiden och jag är tämligen säker på att de är gjorda av stockmakaren.

Varje militärt återanvänd del måste tas var för sig, vi vet inte hur bössmakarens skrotbinge såg ut. Det kan rent av vara en avslagen gammal kasserad musköt som någon bonde kommit dragandes med som stockats om. För att uttrycka det enkelt: de militära delarnas vägar till bössan äro outgrundliga....

Stämpeln på pipan är pipsmedens mästarstämpel. Jag har tittat lite och det borde vara någon med efternamn med dubbelnamn. Några som det skulle kunna vara:
Måns Husgren var pipberedare på Ronneby faktor född 1726.
Måns Huusgren, pipberedare på Jönköpings faktori född 1723. Mästare 1752.

Jobbigt att de har exakt samma namn typ. Men bara den senare vet vi blev mästare så i sådant fall borde pipan vara gjord 1752 om det nu är han.

Sammanfattningsvis anser jag att detta är en civil bössa byggd på ett faktori av gamla blandade militära delar till en kund av förhållandevis enkel härkomst.
------------------------------------------------------------------------------------
~ Sigmund Freud
http://www.kurage.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false; om historia och hantverk och gamla vapen
Användarvisningsbild
Luzur

Inlägg av Luzur »

Går ju ett par lösa lås på Probus nu den 24:e november, du kan ju pröva å bju på nån av dom. :)
Spännen hanen friskt upp, läggen sedan ivrigt an,
Given fyr, bräcken av, tan pliten uti hand.

http://battleofnarva.ytmnd.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Steigleder

Inlägg av Steigleder »

Stort tack Kurage, stämmer nog bra med Måns Huusgren. Pipan har Jönköpings faktoristämplar på undersidan. Stämmer bra med årtal och allt.
Intressant med hur stämplarna tyds och när man till sist kan hitta själva smederna. Har tyvärr inte hittat andra märken som kan tyda på vem som plokcat ihop själva musköten.

Får se hur det går med lås, Probus skickar inte varorna vad jag hört (?).
Efter kontrollmätning på några andra musköter verkar låset till en 1762 passa bra med knappt 18cm, Probus anger faktiskt längden på 1725-låsen till 19cm (men det kan ju alltid bli ett sådant lås köpt också, utifall andra projekt...) :-)
Användarvisningsbild
Kurage

Inlägg av Kurage »

Steigleder skrev:Stort tack Kurage, stämmer nog bra med Måns Huusgren. Pipan har Jönköpings faktoristämplar på undersidan. Stämmer bra med årtal och allt.
Intressant med hur stämplarna tyds och när man till sist kan hitta själva smederna. Har tyvärr inte hittat andra märken som kan tyda på vem som plokcat ihop själva musköten.

Får se hur det går med lås, Probus skickar inte varorna vad jag hört (?).
Efter kontrollmätning på några andra musköter verkar låset till en 1762 passa bra med knappt 18cm, Probus anger faktiskt längden på 1725-låsen till 19cm (men det kan ju alltid bli ett sådant lås köpt också, utifall andra projekt...) :-)
Ingen orsak, det är kul med detektivarbetet.

Jag är lite orolig över det som ser ut som maskhål i kolven. Är det hanterbart i sådan utsträckning att det är värt att skaffa delar och laga?
~ Sigmund Freud
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Steigleder skrev: Får se hur det går med lås, Probus skickar inte varorna vad jag hört (?).
Bra fråga! Undrar jag också över! Är sugen på en av musköterna där även om jag misstänker att priserna lär rusa iväg.
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Siri

Inlägg av Siri »

Vad kul o se något som liknar min egen allmoge
musköt.Jag gillat skarpt det enkla men endå har ett snyggt formspråk.
Nu är tråden gammal men ändå!