Allmän projekttråd svartkrutsbyggen.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
Ryden

Re: Allmän projekttråd svartkrutsbyggen.

Inlägg av Ryden »

Det där ser ut att kunna bli en fin bildserie.

Från stock till stock!

Ös på med bilder :!:
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

En liten uppdatering på mitt hobby projekt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Btw någon som vet hur man mörkar ljust trä? Skulle kokt linolja blandat med pulvriserat kol funka eller vad har ni för förslag? Tips och hjälp uppskattas mycket 😁
Användarvisningsbild
Vantablack

Inlägg av Vantablack »

8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Bygeln är klar så det återstår att göra bakkappa, pipband samt laddstake. Därefter sanda och olja in
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Ja, jag har också haft ett par stunder över att slöjda på slutet. Börjar få rätt proportioner på kolven nu.

Bild
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

8Richard8 skrev: 08 jul 2021, 19:45 Btw någon som vet hur man mörkar ljust trä? Skulle kokt linolja blandat med pulvriserat kol funka eller vad har ni för förslag? Tips och hjälp uppskattas mycket 😁
Kimrök, vilket finns att köpa i lite olika hobbybutiker, var ett vanligt pigment för att svärta kolvar.
Egentligen består det bara av finpulvriserat kol från björk om jag minns rätt, så blanda själv funkar säkert hyffsat.
Gissar dock att man får bättre täckning med köpt då det bör vara svårt att få till ett tillräckligt fint pulver själv.
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/
Användarvisningsbild
slaglås

Inlägg av slaglås »

Pligg-Patrik skrev: 18 jul 2021, 23:41
8Richard8 skrev: 08 jul 2021, 19:45 Btw någon som vet hur man mörkar ljust trä? Skulle kokt linolja blandat med pulvriserat kol funka eller vad har ni för förslag? Tips och hjälp uppskattas mycket 😁
Kimrök, vilket finns att köpa i lite olika hobbybutiker, var ett vanligt pigment för att svärta kolvar.
Egentligen består det bara av finpulvriserat kol från björk om jag minns rätt, så blanda själv funkar säkert hyffsat.
Gissar dock att man får bättre täckning med köpt då det bör vara svårt att få till ett tillräckligt fint pulver själv.

Stentrumlare och malkulor ger antagligen ett pulver som duger, ju längre man kör desto finare pulver får man
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Är inte vackert men det funkar
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Gjorde egen talltjära som funkade helt ok att mörka kolven med
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

.
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Köpt en pistol pipa men svansen på svanskruven är avbruten, några förslag på hur jag kan få loss den?
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Jaha då är bössbygget färdigt, allt är ihop monterat och verkar fungera. Inte den snyggaste bössan i världen men för att panga och leka med fungerar den nog.

Tog lite dåliga bilder men annars finns video på YT som jag länkar till https://youtu.be/_wU5yiILXz0

Hoppas några blivit roade med mitt lilla gevärsprojekt, jag kan inte säga att jag visste exakt vad jag höll på med men för att vara första gången blev det helt OK.
Racing

Inlägg av Racing »

8Richard8 skrev: 12 sep 2021, 18:19 Köpt en pistol pipa men svansen på svanskruven är avbruten, några förslag på hur jag kan få loss den?
En tanke är att du svetsar dit den igen. Ha grejerna redan fastspända i städet....
Med vanlig MIG. Ja, det är en milt sagt ohelig allians, men vi talar en del med mkt minimal belastning eg (alltså det stycket som är av) och värmespridningen från svetsningen lär göra att svansskruven går att skruva loss även om där är styggt rostigt.
Typ, svetsa... räkna till 30 och lägg sedan dit en STOR nyckel som passar. En skiftnyckel om så är.

Med den ur sedan kan du avgöra hur gå vidare.
8Richard8

Inlägg av 8Richard8 »

Racing skrev: 18 sep 2021, 14:00
8Richard8 skrev: 12 sep 2021, 18:19 Köpt en pistol pipa men svansen på svanskruven är avbruten, några förslag på hur jag kan få loss den?
En tanke är att du svetsar dit den igen. Ha grejerna redan fastspända i städet....
Med vanlig MIG. Ja, det är en milt sagt ohelig allians, men vi talar en del med mkt minimal belastning eg (alltså det stycket som är av) och värmespridningen från svetsningen lär göra att svansskruven går att skruva loss även om där är styggt rostigt.
Typ, svetsa... räkna till 30 och lägg sedan dit en STOR nyckel som passar. En skiftnyckel om så är.

Med den ur sedan kan du avgöra hur gå vidare.

Tack för tipset, har dock bara en pinnsvets att jobba med men ska prova 👍