Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Racing

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inlägg av Racing »

Bild

Temporärt. Tro mig nu, jag är allt annat än känslig för rekyl. Men Escoffier pangen väger 2,5kg och laddat med säg 90 grains under ett 500 grains piller... 5 skott är en sak.
100 på en dag ngt annat. Så denna temporära lösning är möjligen en nödlösning, men en som i allra högsta grad fyller en uppgift. Å se den där Beretta bakkappan passar dessutom rätt bra. Fick värma den med varmluftspistol för att få den att fixa krökningen, men.. snart nog gjort.

Jag bäddade ju pipan, och detta vapen är som sagt sk hooked breech. Men med det, och en bra bit över 100 smäll sista vändan ut, så visade det sig att stocken hade fått en liten spricka från svansen på pipan ner mot låset. Så.. epoxy time. Inget märkvärdigt i det på ngt sätt. Men, det får mig att inse att med den mängd skjuta som blir effekt med detta gamla gevär är det nog en klok idé att bädda den där svansen.
Så.. blir två komp och släppmedel imorgon. Tanken givetvis att kraften från pipan skall fördelas jämnt över hela anslagsarean och inte mkt mer med det. Detta ÄR nu en av tävlingspangarna och med det följer en del saker. Är vad det är..

Bild

Nä. Inte hunnit skära om formen än, men som sagt.. Misstänker skäligt att det enda det kommer ge är detaljförändringar. Så har gjutit upp en batch till som synes.
Blir att svarva ett kalibreringsöga till, ett som är nååååågot mindre. Dvs 11,09-11,10.

Sen var vi där då med empiri. Med den nya kulan när är vi tveklöst bra mkt mer med i matchen men med det sagt.. "what if?" Så jag kommer modda arslet på ett gäng kulor enl det där med som en "anvisning". Bara MÅSTE få reda på om det gör ngn skillnad.
Racing

Inlägg av Racing »

Väl medveten om att jag varit bra tyst det sista...

Tiden har ägnats åt "vanligt" jobb, givetvis, men på det.. mången tankar kring hur hantera detta med Felix bössan. Ner till att jag stämt av med andra jag har förtroende för på området bearbetning och vapen, som Spuhr, Karlsson mfl...

Fan vet.

Jag har iaf moddat ca 30 kulor att ha en hålbas i svarven. Enklast möjliga, om än att det inte är helt trivialt att spänna in kulor av rent bly i chucken då de är så förbannat mjuka, i form av ett 7mm hål 6,5mm djupt.
Ger att skirtet ffa har iaf 2mm gods, och jag hoppas det skall räcka för att hantera detta - dvs utan att skirtet drar all världens väg.

Med det sagt, jag är som Sauk fan skeptisk. Grejen e den att detta gevär SKALL ha samma inneboende precision som mkt annat som står här i 45cal. Det ÄR bara så, så frågan är inte om där är fel nånstans utan VAR.

I det börjar jag, med ett enormt dessvärre, luta åt att skiten behöver brotschas ur. Papperspatchning har föreslagits, och det KAN vara en idé. Att tillverka en gjutform därför känns lite som minsta problemet faktiskt. Isf en "slider", dvs helt utan räfflor i för fett osv. ENKOM tänkt för papperspatchning.

Många är de som vidare sagt att den "nya" kulan blir fel. För kort och för lätt med sina ca 420 grains, och jag står vid att dessa herrar har fel. Mr Miller och Greenhill HAR inte fel. Så enkelt är det, deras formler är inte att ifrågasätta.
Då har där varit iaf två man som menar att det kunde vara idé att göra en kula med ngt trubbigare ogival/nos. A´la 500grains Government roundnose.
Å se.. de kan mkt väl ha en poäng i det.
En sådan kula flyttar givetvis masscentrum per definition, men kanske är det inte en helt galen lösning.?

Ett är säkert iaf. Flat base kula i den här bössan i den konfig den står fungerar bara inte. Om det handlar om brist på sk "obturering" eller ngt annat, beats the fuck outta me.. Men faktum kvarstår.

Så.. hade eg tänkt mig ner till banan med de där modifierade kulorna med hålbas idag, men se där sätter ryggen stopp igen :evil: . Så DJÄVLA trött på det där va...
Nåja.
Skall väl klara att ta mig ut till verkstan ngr timmar iaf hoppas jag. Skjuta får helt enkelt vänta.

Så. Nu blir det att designa en "slider" och denna kommer jag bottna i Postell vad avser ogival den med. Nu då helt utan fettrillor och med det hoppas jag landa kring 500 grains igen, den mindre diametern till trots. Som tidigare, 36mm lång (den "nya" kulan e ju annars 32.2mm) Prova...behövs helt enkelt och skulle det nu visa sig att skiten skjuter väl med PP, ja då vet jag fan inte vad jag gör.... :lol:
Racing

Inlägg av Racing »

Jo, asså...
Nu har det hänt en hel massa igen.

Vi börjar i en ända.

Bild

Bild

Mm. Paper patch. Inte bara det, den "riktiga" greaser kulan e klar med. Dessvärre har vi inte hunnit mer än testa de som snabbast under en timma, men det hela verkar i vart fall vara ett rejält fall framåt det lilla vi provat.
En enda laddning, 60 grains, och skillnaden i träffpunkt mellan de två på 100 meter är närmast häpnadsväckande.
MEN!!!
När vi föser ner PP kula på plats så känner man nu att pappret expanderar såpass att man känner att kulan "är med" räfflingen hela vägen ner till viloplats, och redan DET känns enormt positivt!
Ser fram mycket emot att vi ges lite tid att mer ingående testa vad som ger vad och som det ser ut blir detta på torsdag. (1a testerna var faktiskt förra torsdagen, men blev kort då jag hade att förbereda för gig med bandet å yadda yadda. Ett gig i Surte av alla gudsförgätna platser, som avlöpte skitbra. Kul efter så långt uppehåll iom Covid.)

Samma torsdag.. (förra veckan då..)

Bild

Mm. Ett Maynard landade, och får säga att jag är inte besviken denna ggn heller. Det jag slogs av initialt är att den verkligen känns som en leksaksbössa. Ngt ungarna leker indianer å kåboyz med liksom.. Men icke så.

Bild

Hel. Intakt. Allt är där. Ner till stämplarna "300" och "500" på siktbladen. Skruvskallar osv ser inte allt för härjade ut, vilket brukar betyda att Mr Handyman iaf inte varit allt för tungt i farten, och mkt riktigt..
Sikte ja.

Bild

Maynarden har ett avtryckarsystem som påminner lite om den mynningsladdade gamla Wesson bössorna uppe ifrån Maine mfl platser omkring där. I detta fallet innebär det att hammarens placering inline kräver lite tillvänjning vs just bakre riktmedel. Tar en liten stund innan man vänjer sig om ni fattar vad jag menar.
Riktmedlet, det bakre, i SIG dock är nog det bästa jag upplevt hittills på en US CW karbin. Stort och lättanvänt, kanske som en sidoprodukt av det med hammarens placering när det begav sig? Fan vet jag...

Bild

Bygeln förtjänar att nämnas, för där e då Sharps/Starr osv bra mkt mer med i matchen. Bygeln har gjorts så liten att det enda eg sättet att hantera den är mellan tumme och pekfinger, typ.
Hade helt klart underlättat ifall de gjort bygeln större.

Bild

Mm. Med bössan fick jag en gammal original patron. Dessvärre hade ngn hugad italienare (antar jag) gått grottmekaniker på kulan... Vilket snart nog visade sig varför...
Pangen såldes med en "inert patron". Mm... eller HUUUUR.
Kulan hade ärgat fast styggt i hylsan varvid jag tänkte "fukk it" och helt resolut borrade ut det där som numer påminde om en kula. Å som fokking djävla vanligt, nog kunde jag hälla krut ur den med kulan väl väck.
Inert my ass.

Bild

Om krutet i den ffa var "aktivt"? Ptja, se bänken. Jag tog en liten sk "mini torch" och satte till krutet å.. jorå. Nåja. Nu har jag iaf all kvittens i världen på att det kommer gå alldeles utmärkt att använda 50 Beowulf hylsor man moddar i ett Maynard. Alla mått ligger rätt, så den sk "fire form" som jag får göra är då rakt inget som oroar mig det minsta.

Men. Banan. En enda hylsa. Mm. Då får man ha med sig krutvåg se..
En tunnväggig originalhylsa till ett Maynard kombinerat med "vår" lösning på en original Smith kula ger för handen att hylsan tar 55 grains med lätthet. Med drop tube och LITE kompression? Jaja.. garanterat 60 grains, vilket som jag ser det nu då placerar Maynard om än sist i den gruppen så iaf tillhörande gruppen av karbiner med lite kapacitet. För 60 grains och en 0,517" Smith kula ger prestanda ur den lille korte rackar´n iaf. Skall stå helt klart.
Så jag pangade å laddade allt tygen höll. Andra som var på plats fick prova de med. Den där gamle vad som det ser UT trötte tändhattsnippeln? Nah, det e så djävligt att RWS muskötnipplar passar riktigt bra.. :mrgreen: Hm. Lite irriterande för jag tycker den SER så trist ut att jag skulle vilja byta ut den mot nytt..

Summering? Mkt mkt trevlig liten karbin (e den inte rent av minst av alla med sin 20" pipa?) som ger mersmak. Enkel och snabb att hantera/ladda osv och går dit man pekar den, helt klart.
Men.
Ett aber uppstod emellertid...

Asså. I denna den andra vändan för mig med svartkrut så började det hela ju lite staplande innan man listat ut saker och ting igen. Numer däremot så går ju de flesta pang som lokomotiv, och detta Maynard visade sig inte vara ngt undantag då va å se...
DJÄVLAR va varm pipan blev efter en stund, och tänk då på att jag handladdade om den enda hylsan hela tiden! :shock:
Mm.
Ett problem eftersom Maynard saknar förstock. Eller? Gör de det?
Nope. Jag blev tipsad av en annan snubbe att S&S säljer förstockar å se det fick mig att googla närmare å se på fan! :lol: Senare, civila, Maynards som är gevär använde ofta förstock!
Jamen.. hallå!

Funktion under alla betingelser mina damer och herrar. Alltid. Så..

Bild

Skar väck en bit av en gammal stock till ett M1 Garand jag har stående. Amerikansk valnöt som valnöt liksom. Men oj oj.. nu var vi inne på estetik, och den där "älgläppen" där längst fram var tydligen ett Maynard signum om än inte riktigt lika accentuerat som min där..

Bild

Bild

Bild

Så nä. Det där är inte färdigt det heller. Skall slimmas ännu mera, och älgläppen göras än mindre dominant. Men var i det medveten om att älgläppen faktiskt har en skitbra rent praktisk funktion.
När man axlar landar vänster hands pekfinger där helt naturligt, och ger en presspunkt (i brist på bättre ord) som innebär att man mkt enkelt för pangen bak i axeln. Inte direkt ngt att förakta vid stående skytte tex.

Själva skruven sitter i en liten "bung" jag lödat fast på pipan. Mao, inget är förstört och skulle den dagen komma när man inte vill ha förstocken där är det bara att värma och ta väck. Därefter värma resterna av lodet och blåsa väck med tex tryckluft.
Kommer fö svarva ett litet försänkt beslag för den där försänkta/kullriga skruven i gänga 10-32 med. Tycker sådana små detaljer är snyggt så.. Å mässing gör sig i min mening ALLTID på gamla pang.

Nåja. Det om detta så långt. Skall bli intressant som fanken att se var det tar vägen när det väl dyker upp 100st 50cal Beowulf hylsor här! :mrgreen: :mrgreen: Vi får ta det därifrån. Tanken e att den skall med ner nu på torsdag denna med, för lite mer "precisionsarbete" så vi ser vad den duger till när alla spelmarkerna ligger på bordet.
Räfflingen i den fö!!! Ja, den är inte ny.. men i allt, det som är "skadat" är att där e en typisk "svartkrutsring" ca 50mm in i pipan ifrån kammarläget. That´s it. Annars e den helt ok och gott och väl det. Mao klart och tydligt lämpligt för skytte, och gissningsvis på en sund nivå rent av.
Nåja.

Vidare då?
Mjo.

Bild

En av våra medlemmar hörde av sig och ville ha lite hjälp med sin Remington NMA. Å se, roligt nog då en NMA i ganska fint skick!

Bild

Men som alltid.. Här kan konstateras hur olika människor lägger ribban. Tror faktiskt de flesta hade varit nöjda med en NMA i detta skick, men icke så i detta fallet.
Det primära att cylinderaxeln samt hålet därför i både ram och cylinder var slitet. Så vi snackade lite fram å tebax innan vi landade i att brotscha om det till 7mm blankt.
En i mitt tycke väldigt vettig lösning, och en som ALLTID leder till resultat som faktiskt överträffar "nytt".

Bild

Jobbet är gjort och resultatet lät inte vänta på sig. Rent praktiskt, i radiell led är nu eländet stumt. Rätt av bara. 7mm axel och en H7 brotsch har en tendens till att rätta till det där kan vi säga..
Nu är ärligt sagt pangens sk "end shake" (dvs cylinderns axialspel) strax under 0,25mm och slitaget visar sig sitta i det närmaste till 100% i cylindern. Eller rättare sagt, cylinderns bakkant. Näpp. Strax under 0,25mm är definitivt inte supermycket, men.. det är mer än nytt och "nytt" är vad arbetsordern innebär och då är det så det blir. Så denna kommer ramla in runt 5/100mm allt sagt och gjort och få en ny kuggkrans inslipad baktill. Inte mer med det.

Bild

Timingen var lite "off" och anledningen till det finner vi där. Det underlättar om fjäder eländet faktiskt inte är av.. Man har snyggat till den i ytan som brast och monterat tillbaka bara..
Jaha liksom?
Nåja. Nu får denna sig ett sk "timing job" av rang med, vilket fritt översatt kan sägas kassaskåp istället om man vill. I det har jag med bore scopet mitt insett att jag kommer få lägga lite tid i att hantera bolten i sidled med, för den indexar inte helt 100% som den är över pipan. Nåja..löser sig det med.

Bild

I denna vevan har vi givetvis snackat trycke med. Tro fan det, och det slår mig än en ggn vilken ENORM vidd på "originaltrycken" som släpptes ut genom dörrarna på fabriken. På just denna var passningen av fjädern ner mot uttaget därför i ramen VÄL kul, så det hanterades. Men framför allt har trycket som sagt setts över.
Tanken i DETTA fallet är inte ett "tävlingstrycke" utan mer ett väl fungerande vardags dito. Det hela hänger ihop med såväl de ytor/klackar som möter varandra (hur stora de är) och deras interna vinklar mot varandra. Just denna var milt sagt lite överdriven, varför alla steg i rätt riktning (som nu tex) är bra.
Å som alltid, en bedömningsfråga. Ta som när GrinOlle bad mig se över trycket på hans ena Smith tex.. Var ju samma överenskommelse där, inget sjövilt utan snarare ngt förfinat bara som kanske reducerar kraften som behövs med säg 50-65% men som å andra sidan inte behöver servas om 8 månader igen heller..
Så för de allra flesta, dvs de som inte tävlar på absolut tyngsta nivå, så menar jag nog att ett bra "vardagstrycke" är modellen.
Nåja.

Bild

Mm. Det där e inge bra för mer ingående arbete på 25m direkt va.. Om än i fint originalskick (de flesta brukar ju vara nedslitna som skam). Så ett nytt är levererat till mig i dagarna.
Man kan få de i tvenne varianter. Dels som "färdiga", men då stämmer de sällan i vinkel mot pipan, och dels som jag beställer de. För stora i alla ändar och utan "flanker" inslipade överhuvudtaget.
Varför jag gör så?
Jomen, det är enkelt. Det är för att då kan jag med visshet "moment dra" fast eländet, och slipa in flankerna efter den positionen. Vidare släpper jag alltid iväg de LITE för höga. Så ägaren själv kan ta ner kornet där denne vill ha det de sista tiondelarna. Faktum e ändå att en fil kan de flesta hantera, och vi har olika ögon som preferenser allihop.

Bild

Mm. Å se denna likt "Torslanda Remmyn" om än i riktigt fint skick ändå.. svagt fläckig och se det finns ingen anledning till den fläckigheten. Så japp, även denna skall kokas och kardas.
E ngt jag fan inte kan rekommendera varmt nog det där, och JA JA JA JA JA... ALLT i gamla vapen kan kokas och kardas varvid man visar rosten stången. Håller man sedan efter det så.. ser pangen ut så för överskådlig tid efteråt.

Så det om denna så långt.
Mer då?
Ja. Jo.

Bild

Jag blev vid en Colt 1860 Army som vart ngt av en "forum slampa". Dvs, den har haft en å annan ägare, å har varit hos mig spridda skurar.

Bild

Kanske skall jag skämmas lite här för problemet med denna vart något som gått mig förbi. Började med att jag bytte cylinderaxel men se.. den ville annorlunda, dvs fel, även efter det å...

Bild

Det hela, som problem, visade sig först när jag körde bore scopet i den. De 6 hålen ligger då rakt fan inte lika iaf... :shock: Alltså...häng med nu. Den ÄR "nummerriktig" yadda yadda varför jag undrar hur i hela helvete den kommit förbi fabriksdörrarna där tidigt 1862.?
För se, som varit KAN inte denna nånsin ha skjutit vettigt! Till den grad att om det inte hanteras, å det skall det givetvis, så hade jag dömt ut den som vägghängare i väntan på en annan cylinder. Rätt av.

Bild

Å märk väl, jag har fan kastat hela boken efter den! ALLT är iordning nu (haft den hos mig ngr veckor). ALLT är på par, och väl det. Coltarna är ju annars kända för att vara glappiga och rangliga osv men.. icke så mer. Denna e tight som en lammaräv numer.

Bild

Japp. Allt uppsvetsat och omformat efter boken det där med. Borta är tiden när vi "backade" pipor hej vilt. Detta, att addera mtrl, fungerar SÅ mycket bättre och ger dessutom pangen den respekt att den inte förlorar integritet.

Bild

Räfflingen i den är faktiskt riktigt hygglig, men absoluta nosen på pipan vart lite pittad och utvändigt massor av muzzle wear så.. Inte mer av det heller nej. :mrgreen:

Bild

Mm. Axial som radialspel är till ett absolut minimum. Cylinderns främre yta givetvis upprensad den med, och end shake är nu ca 5/100mm. Radiellt kan man knappt röra den.
Internt är bolt som hand nytt, och inpassat så timingen är rent fantastisk för att vara en Colt. Trycket nääästan "tävlings bra" och om än att slagfjädern är ny så tycker JAG att den är för klen.
Är en av de där nya "tunna" varianterna jag inte är speciellt glad i.

Nu har jag "fuskat" lite med timingen varför den skall få följa med på torsdag denna med. Så ser vi vad det ger. Cylinderaxeln sitter numer fö med heli-coil, och det av ren nödvändighet. Jobbet blev iaf 100 så..

Nu har jag en halv knippe revolvrar som skall ner i blåneringsbadet och jag lurar faktiskt på om inte denna skall få slinka med den oxå. Ja, bortsett från ram, hammare och laddarm då... (skall ju vara "flamhärdat" till utseende).
Fan vet.
Användarvisningsbild
FLB 1

Inlägg av FLB 1 »

Kul o se att du håller på och orkar skriva så mycket som du gör!
Själv känner jag att då respons eller kommentarer uteblir blir det lite som att skriva för sig själv liksom. Var är alla svartkrutsintresserade undrar man?
Har fullt upp annars med mina projekt, helrenovering av en Colt 1849 som precis blivit klar, En spännande engelsman som strax är som ny, 2 duellpistoler som skall fixas till och en liten fickpistol med lite jobb, några schatuller på g samt lite annat. Hur kul som helst :D !

Johan..
Tomma tunnor skramlar mest.
Det var bättre förr, ju förr desto bättre!
PeterSundelin

Inlägg av PeterSundelin »

Kan säga att jag sällan skriver i denna tråd, men det ska inte på något sätt förta den uppskattning jag känner inför det som skildras. Jag läser ofta och imponeras över det som utförs. Stort tack!
När nån besvarar en fråga om en Remington 700 med uppmaningen att köpa en Sauer STR eller en Tikka T3 så dör en söt kattunge!
Användarvisningsbild
Ryden

Inlägg av Ryden »

Det här är första tråden jag kollar när jag loggar in, men jag har sällan något mer relevant att framföra än Åhfyfanvaballt, javillocksåha!!! Så för allas trevnad håller jag klaffen.

Det betyder inte att jag inte behöver torka dregel från golvet efter att ha läst de nya inläggen...
Racing

Inlägg av Racing »

Jodu Johan.
Blir ju lite som en form av väldigt nördig blogg, om du förstår vad jag menar med det.?
Många har frågat hur det går till och vad som SKALL till när man pysslar med det här, och då har jag svårt att se ngt bättre sätt att presentera det än som jag gör.
Å skriver gärna. Skriver gärna då jag dels givetvis tycker det är roligt, men även i egenskap av ambassadör for sporten som intresset. Sen e klart att det alltid finns mer än ett sätt att flå en katt.
Ska fan veta.

E ju lika samma som det att jag ibland länkar ngn video eller liknande vi gjort med banden jag spelar i. Dels för att det är roligt med omväxling, dels för att det ger sammanhang kring vem jag är och dels för att det kanske framför allt ger kontext och en lite mer uppsluppen ton till det hela.

@ Peter @ Ryden.
:twisted: :twisted: Jodå. Jag hör er, klart och tydligt. E jag som bockar, tack killar.

Apropå banden, det ena har dött Covid döden men nytt projekt kommer. Det som HAR överlevt, har fått frågan, går ifrån klarhet till klarhet får man nog säga. DnD. "Drunk & Disorderly" :lol: :lol:
Å som de av er vet som tagit del av det vi gör, vi står oss allt en bit på vägen. Såpass att största giget jag gjort med killarna har varit inför ca 4k pers. Kul!

VI tog detta med Covid på största allvar ifrån dag 1. Har gjort att det för ett vettigt band så viktiga gigandet har legat i malpåse under närmast 2 år, så att nu äntligen komma ut inför publik igen kändes fantastiskt. Å.. vi laddar ALLTID ur när det smäller. Interagerar så mkt bara möjligt.
För de av er som missat det så lirar vi ju rock, ner till gammaldags hårdrock kan man säga - och då ofta i omarrangerad form. Där är det primärt jag som sätter mig med en stålacke och en halvflaska whisky å vispar ihop nya idéer innan jag lägger fram de för bandet och de i sin tur tillför sitt.
Som exempel, låten jag arbetar med just nu - att "modernisera" - är Sweet´s gamla "Action.

Bild

Å som artist.. :lol: :lol: Som det heter, "they don´t mind and we sure don´t matter!" :lol: :lol:
Mm. När man laddar ur blir det svettigt. Om man räknar ett sk "set" i en knapp timma å vi kör tre set.. jag gör normalt ledigt av med 2-3 liter vatten och ngr kalla öl under den tiden.

Råkkändråll för helvete! :mrgreen:

Sen. I de flesta sammanhang brukar det alltid finnas en eller annan gitarrist till, så.. Gitarren är en gammal japansk Aria Pro II PE-130 ifrån 1977 helt i standardskick. Mkt välbevarad och en ren dröm att använda.

Med det sagt, ett stort tack till er alla!
knappåsarn

Inlägg av knappåsarn »

Stämmer in I kören, det här är lätt den mest givande tråden på robsoft nu.
Sen skriver jag inte mycket utan lurkar mer men det betyder ju inte att jag inte kollar vad som hänt här först när man loggar in.
Och även tar till mig av tipsen, det här med att blånera med stubbex tex. Funkar ju hur bra som helst!

So, keep it coming! :D
Användarvisningsbild
Faidros

Inlägg av Faidros »

Det är jag som är kunden gällande ovan Remington :D

Den ska vara perfekt!

150år ger ju lite slitage, men nu ska den få lite spa tid.
Sen ska den användas och avnjutas!
Jag har en annan Remington också, så det blir två
som kommer luftas.

Ja, jag är kinkig när det kommer till det mekaniska skicket.
De ska inte säljas utan vara mina ”4-ever”, så jag tycker
det är värt att kosta på så man kramar ut maximalt med precision och skytteglädje ur den.

Min andra håller 10’an på 25m (kontrollerat flera gånger mha sittande och stöd), köpte den för 11år sen.
Denna ska också göra det är tanken :mrgreen:
------------------
Kniv, hatt och en Winchester 1894.
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

-" It´s all in the details.."-
Ja. Jo. Kan ibland närmast häpna över hur en så liten grej som ett beslag för en skruv kan få det hela att se mkt mer genomarbetat ut. Tja, vad säger man?

Bild

50 Beowulf hylsorna kom idag. Man får svarva av arslet på de så de funkar i ett Maynard, men med det sagt.. jo tjena! Men..tändhattsläget ger ett fänghål VÄL stort kan jag tycka, så kommer lägga igen det med lod och borra nytt som är lite mer i linje med rimlighet. Typ dia 0,6-0.8mm. Mer behövs definitivt inte i det här fallet iom den mkt korta vägen för flamman ifrån tändhattsnippeln till hylsan i ett Maynard.
Rent tekniskt dock så är väl det enda som eg "måste" göras att hylsorna behöver glödgas innan de blir det man kallar fire formed. Dvs, tillåts expandera till det mått kammaren har.
Kammaren har jag fö polerat, och det givetvis för att få ur tomhylsorna lättare. Saken e den att det där med konicitet även på en rakväggig hylsa hade man tydligen inte riktigt listat ut där runt 1863..
knappåsarn

Inlägg av knappåsarn »

Beslag gör stor skillnad.

Ibland mer än vad folk förstår då funktionen kan vara mer än kosmetisk.
Jag har ett kongsberg där förstocken ursprungligen suttit fast med regelhäft.
Men när den jakt konverterats av allmogen och man har kortat förstocken tyckte de att det var en bättre idé att hålla fast förstocken med en enkel skruv genom träet.
I ett gängat hål direkt i pipan.
Det fungerade ett tag tills träet komprimerats nog för att skruven ska bottna i hålet.
Sen när man fortsatt att dra åt för att framstocken inte ska glappa har man tryckt upp materialet i pipan.
Snacka om ridå.
En tidig bedrift av MR handyman eller vad skulle du säga?

Har du provat att gjuta i mässing någon gång?
Skulle vara kul att kunna producera lite varbyglar och bakkappor till gammelbössorna.

Har du hunnit forska något mer i inconel kantareller för nipplar?
Racing

Inlägg av Racing »

Ja.
Har allt sandgjutit i mässing. Rätt roligt faktiskt, som att ha ett "jätte set" för tennsoldater ungefär :lol:
Den viktiga delen i det är pluggen, man använder våt packad sand bara. Finns YT videos på det helt garanterat.

Nix. Inte hunnit kika vidare på Inconel biten men har snackat med Daniel om det, för ngn annat än CNC e fan inte aktuellt. Så.. e i pipelinen kan vi säga.

Å håller med dig till 100 kring det med beslag, visst har de en plats. Inte tu tal om det.

Bild

Jaha. Så gick det med den biten, och det får vi nog krita upp som en vinst. Tillverkade ett koningsverktyg för att ta upp mun på hylsorna ifrån ca 12,1mm till 13,25mm... vilket milt sagt är ett gediget hopp så att göra det utan att anlöpa.. inte en chans. Nu är det samtidigt så att det att anlöpa mässing är mkt mkt enkelt.. man värmer med öppen låga tills man ser mässingen ändra nyans påtagligt och dumpar hylsorna rakt ner i vatten bara.
Eller ja, jag gör så.
Nä. Mässing "härdar" inte av det.

Bild

Mm. Slog igen tändhattshålet med mässinglod, och detta då för att inte få baktrycket från helvetet.. Från 12,1 till 13,25? Men då måtte ju hylsorna sitta fast som SATAN på verktyget?!?
Mnja. Jag borrade ett 10mm rakt igenom verktyget vilket gör att man med enkelhet knackar loss hylsorna med ett sketet dorn. :wink:
Får fan inte va dum, då kan man bli förman.

Jaha?
Jo. Jo, så blir bra.

Bild

Mm. 390 grains Smith kulorna passar ju utmärkt nu. Näfan.. trycker inte ner ngn helt på vinst å förlust utan krut. SÅ roligt ska vi inte ha! :lol: Hur som helst, konceptet fungerar helt klart.

Bild

Å sen va.. ett 0,8mm borr e då inte de grövsta grejerna i borrlådan! Meeeen.. har man bara chuck som fixar det så.. Så ett litet anslag med dubbhålsborren och därefter det i bild där så... E ju liksom "bara" glödgad mässing så e fan inte mukke te motstånd inte.

Blir bra detta. :mrgreen:
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev: 17 jul 2021, 03:42 Ja.
Har allt sandgjutit i mässing. Rätt roligt faktiskt, som att ha ett "jätte set" för tennsoldater ungefär :lol:
Den viktiga delen i det är pluggen, man använder våt packad sand bara. Finns YT videos på det helt garanterat.
Det var decennier sedan jag var med och göt något (aluminium), men det nya som dykt upp är kombination med 3D-skrivare. Både som ”lost PLA” istf att använda vax, och för plugframställning. Man kan enkelt låta skrivaren producera komplexa geometrier medan man själv gör något annat. (Ja, iofs så måste man ha/göra 3D-modellen.)

Tänkte bara nämna det, ifall det skulle vara andvändbart.
Racing

Inlägg av Racing »

Att 3D printa masters, givet.
Nog inte mkt att orda om där.

Bild

Så slutligen en stund vid banan idag igen, och jodå.. Vi börjar i rätt ände. Nu ffa för tidigt att dra slutsatser kring, men jag börjar faktiskt tro att paper patch kulor till Escoffier geväret ÄR lösningen.
Vi har lattjat med det friskt idag, och då med just PP kulor å.. nu går bössan med god precision dit man riktar den. Kvar är att lista ut vilket krutladdning som skall till samt lite rent tekniska småsaker kring bäddningen bla meeeen... mjo. Jag börjar faktiskt tro att vi hittat svaret.
Det e No1...

No2 då e den där Colt revolvern. Har nu lagt om centrumet på cylindern och det såpass att alla cylindrar hamnar skjutbart, och väl det. Men, hade en chain fire idag och vill nu därför ner med mitt bore scope i respektive kammare för att göra klart för mig att den inte lider av "Colt sjukan". Dvs gravrost djupt nere emellan två kammare..
Bortsett från det är jag riktigt nöjd med utfallet av jobben som är gjorda. Det här är nu ngt så djävla ovanligt som en TIGHT Colt 1860 Army! :shock:
Jojmen. Såpass att jag tom menar att spelen i den är så på par att vi är förbi "nytt". ALLT stämmer. Men som sagt, en kraftigare slagfjäder skulle inte skada så skall ta mig ett snack med Geoff där.

No3 så.. bilden ovan. Maynard karbinen. Vad skall jag säga? Det här e med en enda lite detalj klart, så enkelt e ´re. Den går som det berömda lokomotivet.. bara knallar på. Gasläckage är, som synes av hylsorna, i princip noll rent praktiskt.

Samtidigt är det som sagt så att för att vara en rakväggig hylsa så saknar den eg konicitet, vilket gör den där heffa rimmen längst bak på hylsorna mer eller mindre nödvändig.
Så.. blir att ragga fram en bit 20mm mässingaxel helt enkelt. Men lösningen med hylsorna fungerar rent fantastiskt bra! Extremt nöjd med utfallet på den punkten!
Å där är en VISS skillnad på att betala drygt 1000 spänn för 100 hylsor vs att slanta 7000 för 100st... Jo tjena liksom, å då har dessa ursprungligen Beowulf hylsor den adderade finessen att bössan nu likt som det VAR faktiskt kan laddas rätt friskt för att vara en liten karbin.
Mkt mkt trevlig bekantskap, som definitivt går dit man riktar den. Varit stål mål primärt idag och vad skall jag säga..? När man väl listat ut hur man får hantera riktmedlena så e vi liksom bara framme.
*KLOOOOONG!*

Så skall hantera det med rim men funderar faktiskt på att tillverka en "manuell" extraktor med. Alltså som en gaffel man helt resolut bara placerar bakom rimmen och drar ut hylsorna med.
Användarvisningsbild
Ryden

Inlägg av Ryden »

Kan du inte göra en sådan där ring som engelsmännen hade till sina tidiga hagelbössor?

Funkar ju som medlemsring i Maynardklubben med!

Bild
Racing

Inlägg av Racing »

Mm.
Fan vet om du inte kan vara ngt på spåren där för i skillnad "originalhylsa" så har ju mina Beo hylsor som en anvisning kvar, och den kommer vara där oavsett.
I det läget behöver ev rimmen inte vara ngr fulla 19mm i dia heller. Däremot går det INTE att skära en anvisning i det lilla som är kvar. Där är det helt enkelt för lite mtrl kvar att lattja med.
Så ngt måste adderas.
Racing

Inlägg av Racing »

Du Rydén... med stöd i det du föreslog insåg jag det vettiga i att gå en liiiiiite annan väg.

Bild

De få grains kapacitet jag tappar kan jag leva med, men den nu tunnare vs original "9mm parabellum rimmen", jamenvafan... bro.. å... vatten..
Det SITTER ju redan en rim där så..

Det där e nu bara ngr av de 100 hylsorna. Ngr har gått åt i att lista ut slutlig form på det hela, men säg att det iaf e 75-80st kvar å se.. svartkrut, det räcker länge. Expanderverktyget jag smidde till i all hast har ni ju sett tidigare, det får mynningen på hylsorna att landa vid 13,25mm å se det e exakt vad doktorn ordinerar. Innebär att patronerna INTE behöver krympas. COAL sätter jag fn bara i ett städ baserat i fettrillorna, men där kommer ett "dead stop" av aluminium har jag tänkt.
Fänghålet med sina blotta 0,8mm i diameter i sin tur gör att krutläckage (tex under frakt osv) finns inte. Krutet är helt enkelt för grovt för att hitta ut ur det lilla hålet så.. bra där.

Å som sagt, vill man e ´re bara att handla en påse om 100 till å modda. Inte fan blir man ruinerad iaf. Samtidigt, om det e ngt jag lärt mig av patron karbinerna (å gevären för all del), så är det att man gör av med AVSEVÄRT mer ammo vs mynningsladdat väl vid banan.
Så kanske en påse till för totalt 175-180st e en god idé iaf? Som sagt, e ringa 1100:- ca ink frakt så.. inte mkt att grina om direkt. Å nu när jag landat i design så tar de inte SÅ lång tid att få till allt sagt å gjort iaf. Mässinglodet att slå igen tändhattshålen med e snorbilligt det med, ca 20:-/stav och en stav räcker till ca 30 hylsor.

Kulorna ifråga e hur vår CNC körda "himmasmides form" för Smith. Väger gjutna i 1:20 legering rätt spik 390 grains, vilket jag numer av erfarenhet säger e rätt bra det...
Så de där patronerna e nu 60 grains Wasag 3F följt av ett sk "over powder card" av mjölkkartong (jag skär ut de i pelarborren med en sats hålpipa jag har ifrån Jula rent av, funkar klockrent) för att förhindra att fettet i kulans rillor förpestar krutet i väntan på att de används.. :mrgreen:

Fö.
Tar det igen.
För den som önskar "specialformer" så e det till 100% lösbart, och det UTAN att man behöver ta ut ett andra lån på huset. CAD ritning OCH CNC körd form = 1000:-
Å se.. du kan hitta på precis vad fan som helst som kulform. Daniel fixar... E såpass vettigt att det i min mening inte finns NÅGON ursäkt för att hålla på med en massa "plåsterlösningar" till våra gamla gevär.
Slugga skiten, ta ett snack med Daniel.. googla er runt för att få en idé om vettig kula.. Å ta det därifrån. Han har alltså en relativt avancerad flerop maskin stående i garaget sitt i villan där han bor så.. mao fungerar det att stämma av andra funderingar kring bearbetade grejer och detaljer med. Säg tex att ett bakre riktmedel saknas till ngt mynningsladdat gevär.. Mm mm.

Ja. Till m/1851 kammarladdare finns redan en CAD fil, och den gjutformen använder jag själv. Sen ligger en form till m/1860 Wredes nära i pipelinen. På det kommer där kula till Jarmann osv osv.
Men säg att man tex vill ha kula till ett Hagström försöksgevär/nålgevär.. Daniel fixar det.
Användarvisningsbild
Ryden

Inlägg av Ryden »

Glad to be of service!

Kulorna till 1860, blir det originaltypen eller något mer modernt? Jag har letat länge efter en bra form till min.
Racing

Inlägg av Racing »

Ja,tack! :D

Du, i 1a vändan blir det en variant på den Jämttången som producerar de hålbas 480 kulor Geoff säljer.