Remington 1858?

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
johning

Remington 1858?

Inlägg av johning »

Jag har ingen som helst erfarenhet av revolver/pistol allmänhet och svartkrut i synnerhet, Men jag råkade snubbla över en Remington 1858 och är lite fundersam på bl a hur gammat skrället är.

Serie nr under pipan som jag tror är 5222, 5242 eller möjligen 5272 (märkt under laddarmen). Det finns även antydning till något nr på trummans matarkrans (Vilket innehåller minst en "0";a) samt en stämpel på varbygeln: Hur och vart är 1858;orna märkta? Jag misstänker t ex att kolvsidorna är original; ska dessa vara märkta på insidan? Om trumman är original till revolvern; ska den då vara märkt med samma serie nr som stommen?

Jag har bara jämfört revolvern mot en nytillverkad replika från Uberti som en av skyttarna på klubben har. Uppenbara skillnader är att min revolver saknar urtag i trumman mellan varje kammare för hanen ("säkerhets slottar" eller vad man nu ska kalla dem) samt att även cylinderaxeln går att dra ur utan att fälla laddarmen. Ubertin har dessutom betydligt kortare pipa; men det misstänker jag snarare har att göra med modell(?)
- Någon som är duktig på 1858an och skulle kunna berätta för mig när min puffra är gjord?

Vidare behöver jag ett nytt och högre korn anpassat för 25m. Kornet på min revolver är laxat; finns det något halvfabrikat som man kan anpassa med filen som passar i laxspåret på 1858an? Och i så fall; några tips om vart man kan få tag i ett sådant? Skiljer det sig i så fall mellan olika modeller av 1858an då det t ex kommer till laxsprårets dimensioner etc?
leffe

Re: Remington 1858?

Inlägg av leffe »

Det låter som en Remington av modell 1861 som du har lagt vantarna på.
(Iom inga säkerhetsupphak på trumman och att det går att dra ut cylinderaxlen utan att fälla laddarmen)
Då stämmer det låga serienumret.
Serienumret borde vara samman på stomme, pipa och sista siffrorna på matarkransen för trumman.
(Om revolver är helt nummerriktig).
Är osäker på om kolvsidorna kan vara nummermärkta på en 1861:a?

Här hitta man en massa info:
https://www.remingtonsociety.org/forums ... um.php?f=2

Angående siktet, så är det skillnad mellan sikten på en 1861:a och en 1858.
Alltså, 1861 har ett "runt och spetsigt" korn medans 1858:an har ett fastskruvat "platt" korn (här finns övergångsmodeller med laxat platt korn oxå)
Jag tror det blir svårt att hitta något halvfabrikat som kan tänkas passa.
Börja fundera på att fila till ett eget i mässing.. :oops:

Knacka ur kornet åt höger (som referens när du siktar med revolvern)... :arrow:

Racing här på forumet gillar att trimma Remingtons och kanske har svarvat/fräst till en näve laxade korn?

//Leffe
In reloaders hell, an other 0.01 grain or not?
Racing

Inlägg av Racing »

Sedär ja.
Jag går nog ett steg längre och säger att det mkt möjligt, med det serienumret, kan vara en sk Beals.
Dvs farfar till de allihop.

Laxat korn skall det vara på en såpass tidig pang, och då av mässing. Enklaste är, i min mening, att bara löda en stos uppepå det befintliga kornet i detta fallet. Ja. Med vanligt tenn.

Nu är det samtidigt så att om det är en Beals, vilket är rent troligt, så delar den i princip inga inre delar med varken sk transition eller senare NMA/NMN. Svårare att laga och "trimma" mao?
Ja och nej. Bitarna har fortsatt samma funktion så vet man hur de sitter ihop går det allt att pyssla till.

Du skriver heller inte om det är en Army (dvs 44) eller Navy (36 (IRL 38))?

Angående passform på korn. Då det med automatisering osv inte riktigt hade hunnit ikapp vid tiden får du kallt räkna med att allt i delar, oavsett vad, måste handpassas in.
Användarvisningsbild
johning

Inlägg av johning »

Tack för all input.

Det är en 44, alltså en Army.

Siktet är mycket riktigt laxat och en rund/spetsig historia.

Jag ska snoka runt en aning på forumet som tidigare länkades. Av vad MR Google och youtube hittills har att säga så verkar det vara en 1861a, dock inte en Beals.
Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Om jag minns korrekt så var Remington Beals en egen nummerserie. old och New Model är i samma serie, d.v.s. man började om på noll med den första Old Model, men när New Model kom fortsatte man bara låta numren löpa på. Återigen, om jag minns rätt.

Det är för övrigt Beals som är den egentliga 58:an.

Sen kom Remington ”old Model” eller 1861. Den hade en ny patenterad laddarm och cylinderaxeln som kunde dras fram utan att laddarmen fälldes ned (för enklare byte till ny laddad trumma till häst). Problemet var att när man skakade fram på en hästrygg så skakade även revolvern omkring i hölstret, och cylinderaxeln gled framåt. När det sen var dags att dra och skjuta så uppstod eldavbrott, vilket upplevdes som lite kymigt när det for blykulor runt öronen på en. Patentet på denna fiffinurliga laddarm var uttaget 1861, så därför stämplades pipan med det patentåret. Remington började jobba på en lösning, men många vapen var ju redan levererade eller tillverkade, så man satte en liten skruv i laddarmen för att hindra att axeln gled fram utan att trumman fälldes ner.

Därefter kom ”New Model”, där man gick ifrån 61ans laddarm tillbaks till samma typ av laddarm (men lite förändrat utseende) som på Beals. Eftersom man inte använde patentet från 1861 så stämplade man den med samma patentår som Beals, eftersom det var det senaste nya patentet som konstruktionen byggde på. Därför är New Model stämplad med patentår 1858.

Årtalen är alltså inte modellår, bara patentår. Och New Model kallades inte för någonting annat än New Model i Remingtons egna skrifter, broschyrer planscher m.m. Om New Model ska ha ett årtal som designation så ska det vara 1863. Att kalla den för 1858 är i grunden en missuppfattning eftersom patentåret är stämplat på pipan, men varför kallas då Beals inte också för ”1858”? Den har ju också det patentåret stämplat på pipan. Men detta har fått så stor spridning att det är meningslöst att försöka ändra på det! 🤣

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?
Användarvisningsbild
Ryden

Inlägg av Ryden »

Jag köpte ett nytt korn från, har jag för mig, Sixgun.se.

Det har den nyare profilen i mässing men är monterat på en laxstjärt som de gamla kornen.
Funkar kalas för att få en vettig siktbild.