Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Racing

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inlägg av Racing »

Nä.
Inga bilder idag, helt enkelt varit för mkt fart i dagen för att ta mig tiden ens till det.

Men.

Som sagt, Starr karbinen var sliten i mekaniken. Inget som är mig speciellt förvånande då tex kammarens "lock" (som alltså sitter i den ena av totalt 3 delar som interagerar för vapnets låsning) är i mjukt gjutgods. Sannolikt för att vara "offer delen" i det hela.

Den och manöverarmen/varbygeln sitter monterade på en axel. Denna axel bär minimalt med gängor, eg bara för att säkra och fixera axeln. Den axeln... var kronslut. Så jag har svarvat/gängat en ny. Tapp diametern, kan kanske blir vaket att veta för ngn som behöver reparera mekanismen på sitt Starr, är rätt spik 6,70mm.
Nåja.
Bygeln/manöverarmen/varbygeln är i ythärdat material det med. Skruvat i denna sitter en större bladfjäder..
Jag kom att reagera, väl bekant med Sharps, på att i det att man öppnar slutstycket så mer eller mindre rasslade hela slutstyckets innehåll ner. Givetvis inte helt rätt.

Den där bladfjädern har då som 2 fingrar och dessa hade man monterat mot en sprint som fixerade fingrarna. Det Mr Handyman INTE hade förstått var att dels var "fingrarna" slitna, såpass att de inte kunde nå fram dit de skulle. På det hade man installerat bladfjädern på fel sida denna sprint som nämns..
Så med Dremelns hjälp slipade jag ut anslaget för fjädern så att fingrarna nu nådde fram till de anslag/klackar som sitter vid blockdelen som har med sig "locket" för kammaren och iom det på andra sidan sprinten enl ovan.

Snipp snapp snorum så har vi oss nu ett fullt fungerande slutstycke. Nu är det hela fjäderbelastat som tänkt och "locket" far bakåt och frilägger kammaren som tänkt. Tidigare trillade det hela bakåt och frilade kammaren.. Inte helt rätt.
Så nä. Jag e allt nöjd så långt.

Sen.. pipan i svarven. Som nämnts var kammarläget rostigt. Lurade först på att svarva rent det men landade i att jag använde papper och olja på 2000 rpm i svarven. Visar sig att problemet var mindre än jag antaget varför tom de djupaste skadorna inskränker sig till ett djup av säg typ 1/10mm+
I det skar jag rent tätytorna med.

Det här ger för handen att pangen kommer sig med stora steg mot funktionellt original i riktigt fint skick. Nu är det som sagt så att ett Starr INTE mäter som ett Sharps och i ljuset av framstegen kommer jag nu göra en lite mer avancerad skiss på en original bore rider kula till den.
Mäter som sagt 0,555" i drivbandet... Så så får det fan bli.
Iom en bore rider blir där dessutom mer utrymme i kammarläget för patronen i sig, vilket jag hoppas kunna använda med fördel till att addera en vettig sk grease cookie till patronen.
Racing

Inlägg av Racing »

Oj.
Var fan börjar jag?

Bild

Hm. Här antar jag? Well boys, the wait is over and the day of rapture is here. :lol: :lol: Jomen. Alla 45cal givetvis och baserade i den berömda Postell formen via ritning därav.

Från vänster; Felix Escoffier. Denna Franska helt sanslösa bössa som var svaret på Whitworth geväret.
Bore rider för Monkey tail gevären och karbinerna.
..åsså den många väntat på. Bore rider för Chassepot. Kulan som blir en nödvändighet för att nå vettig precision med Chassarna, vilket vi idag är väl bekanta med.

Men men. Idag stoppar det fan inte där!

Bild

Jag har ju stämt av ngr ggr med "di insatte" kring att jag tycker det är tråkigt att där finns så få renodlade tävlingsvapen av Svensk härkomst från tiden. Så denna är ett undantag, tillverkad av PF Wahlquist i Malmö.
Å om än att den fått sig ngr smällar, för en bössa det ÄR! :shock:

Bild

Ja alltså, det där e inte billigt va... :mrgreen:

Bild

Mm. Jag vill påstå att denna bössan är inspirerad av Schweizarna när det begav sig. Låsplattan (se ner) som kaliber mm.. Kaliber 10,4mm fö som jag mätt.

Bild

Mm. Diopter OCH vanligt bakre järn.

Bild

Här syns ju låsplattan tydligt. Som sagt, precis som på Schweizarna.

Bild

Ja,jo. Om än slitet så kan man ffa läsa ut vad som står där utan problem, och visst fan är det PFW.

Bild

Jaja. Givetvis har den snälltryck. Tror fan det..

Bild

Å nä. Andra sidan av stocken går inte av för hackor den heller.

Det här är i all ärlighet sagt en pang jag med glädje hade viljat använda själv. Vacker som skam, Svensk och avsedd för precision. Alla rätt liksom. Räffelstigningen i den tror jag även den är av Schweiziskt snitt fö..

Bild

Å med Schweiz som inspiration blir inte steget så långt till den här som jag TROR KAN vara ett Sanftl. Märk väl..

Bild

Japp. Bakåt lås. Ngt som var i skriket ett tag där kring 1850. Tyvärr såpass sliten att allt i märkningar är väck..

Bild

Mm. Vackert? Ja, visst fan är det vackert.

Bild

Kaliber ca 9,5mm och med tillbakalagd mynning. Även det typiskt..

Bild

Å original dioptern må vara medfaren men.. den fungerar ffa alldeles utmärkt.
Senast redigerad av 1 Racing, redigerad totalt 5 gånger.
Racing

Inlägg av Racing »

Men det stoppar inte där, så vi kör vidare tycker jag..

Bild

Denna tror jag kan vara kul att ta del av för oss Skandinavier. Varför? Jo, för att det är en tidig JP Sauer&Sohn. Iom dess ålder.. skulle gissa kring 1830 lr så, så är kalibern av lite grövre modell å pangen tveklöst avsedd för rundkula.

Bild

Fullstockad. Givetvis. Å med topp av ben.

Bild

Jo jag sa det att den är av lite grövre kaliber va? :lol: :lol: Runt 16mm ungefär.

Bild

Mm. I brist på dioptern så sitter iaf original järn kvar.

Bild

Jaja. Klart den har patchbox. Tro fan det...

Bild

Mm. Det där lämnar inte mycket utrymme till tvivel. Bra där.

Bild

Bild

Bild

Å jodå. Den ser allt lika vacker ut ur alla vinklar. Prydlig bössa helt enkelt.

Nåja.
Skit nu i det. Starr var det..

Bild

Eftersom ambitionen är stenklar kring att få liv i den igen så skadar det ju aldrig med en frisk krona. Inte mkt mer med det.

Bild

Grunnade mkt på det med hur förbättra tätning, och därmed verkningsgrad, på pangen UTAN att fördärva dess integritet. Så valet föll på en mässingpackning, eller vad vi skall kalla det.
Verkar fungera som det är tänkt.. Finessen är att gulmetallen är bra mkt mjukare och vad vidare är bara knackad på plats. Dvs det går att ta bort eländet med.
Märk väl även att lagringen av blocket med "lock delen" fått nya lagerpunkter. I samma veva även en ny axel, så precisionen på skiten är tillbaka där den behöver vara - och väl det.

Bild

Mm. Nu gick jag inte fram som en bärsärk när jag rensade upp det där. Märk att detta alltså är enda stället på pangen som är anfrätt. Mycket märkligt..men så e re.
Nåja. Nu har den iaf möjligheten att göra sitt jobb som tätning sett.

Bild

Å till sist.. Ja. Visst fan är det så. Nu lär detta aldrig bli ngn storsäljare men.. nu finns det iaf. En bore rider det med som synes, och måtten därför tog jag från en YT film med just Starr karbinen.
Racing

Inlägg av Racing »

För övrigt...

Bild

Jaa..joo... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev: 06 maj 2021, 00:27 För övrigt...

Bild

Jaa..joo... :lol: :lol:
:D

Vad var det en kompis i USA sade? Jo: "The only legitimate reason to own ten guns is that you can't afford eleven." :wink:
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Fått frågan kring det där med att "täta" bak och kammarladdare. Har ju ett m/1851 kammarladdare för flottan som står här, och det minns kanske ngr av er att jag svarvade en tätning till den med.
Det finns så många infallsvinklar här att ta till vara, för en kammare som är tät fungerar ur alla perspektiv bra mycket bättre.
Kort summerat, ju vitare kammare ju bättre.

Tätringen svarvar jag alltså ur gulmetall men det säger då långt ifrån allt. Därefter, som ni ser, höftar jag vad som behövs rimligt i tjocklek. Det jag gör är att installera ringen och prova hur jag får igen slutstycket.

Bild

Som sagt. Hona. Tar sin rundnätta tid, och provar gör man...ofta. :mrgreen:

Bild

Till sist sätter jag ringen med ganska speciellt tvåkomp. Därefter spänner jag ihop det hela så limmet härdar under press. Överskottet, som ni ser i bild, är givetvis ngt man tar väck.

Det hela är "rätt" när man känner ett ökat motstånd för att stänga slutstycket precis innan det bottnar och låser på plats. Det hela kvitteras med att jag slår igen slutstycket.
Därefter bak med hammaren och på med ett finger på tändhattsnippeln varefter jag blåser allt jag orkar ner i mynningen. Rätt är det när man knappeligen kan blåsa ngt igenom det.

Nu blir det givetvis inte detsamma som att bränna av X antal grains krut, men det jag beskriver ovan är iaf om ngt en djävligt bra början.

Å se.. sedan idag är vi där med detta Starr :mrgreen:
Användarvisningsbild
Magnus M

Inlägg av Magnus M »

Hoppla vad det går undan för dig! Wahlquisten fångade verkligen min uppmärksamhet, vet du var man kan läsa mer om sådana?
Användarvisningsbild
lasse-a

Inlägg av lasse-a »

Racing skrev: 07 maj 2021, 01:10 Till sist sätter jag ringen med ganska speciellt tvåkomp. Därefter spänner jag ihop det hela så limmet härdar under press. Överskottet, som ni ser i bild, är givetvis ngt man tar väck.

Det hela är "rätt" när man känner ett ökat motstånd för att stänga slutstycket precis innan det bottnar och låser på plats. Det hela kvitteras med att jag slår igen slutstycket.
Ingenjören i mig undrar då hur länge en sådan tätning typiskt håller, och om det räcker att värma och pilla för att få bort den uttjänta tätningen när/om man behöver byta den?
Racing

Inlägg av Racing »

@ Magnus.
Såvitt jag vet sitter Skånes vapenhistoriska på en del, men som det visar sig finns givetvis enstaka personer som har Wahlquist som specialintresse.
Men börja med Skånes.

@ Lasse.
Du. De ggr jag gjort såhär innan så får jag säga att det håller bra. Såpass att jag räknar kallt med som minst ett par hundra smäll. Märk nu väl, tanken är INTE att gå det "gastätt" utan att minimera blowby, vilket det i praktisk mening gör.
Enda abret i det är väl limmet, för som alla limmer tål det bara "så" mycket värme. Alltså blir det mkt en funktion av var tätringen installeras. Men.. det lär visa sig.

På tisdag är det fö tänkt att vi drar till banan och får gjort lite film. Återstår att se var det landar.
Racing

Inlägg av Racing »

Ja, det blir då fan ingen film idag iaf!
Detta regnande va! :evil:

Hur som helst har den gode Daniel varit i farten igen.

Bild

Så där har vi till vänster en form som skall till annan Robsoftare samt till höger den form som är tänkt till Escoffier bössan. Ni vet, det franska svaret på brittiska 451´or.

Bild

Å där i sin tur formen för bore-riders till ett stycke Starr.

Jamendetejufanglimrande! :lol: :lol:
Användarvisningsbild
FLB 1

Inlägg av FLB 1 »

Glimrande var ordet! :D
Tomma tunnor skramlar mest.
Det var bättre förr, ju förr desto bättre!
Racing

Inlägg av Racing »

Nu e vi där igen.
Var fan börjar man?
Jaja..

Bild

Mm. Lite drygt 100 hylsor. Svarvade en matris att linda hylsor kring, sedan en matris med ngt mindre diameter som används för att putta ner "botten" på hylsan på plats - där den limmas in.
Inget av det här ngr konstigheter i ngn form eg.

Bild

Även om nu hylsan blir "rymlig" (tar över 90 grains krut) så.. Den där bore-ridern skojar man fan inte bort!! :shock:

Bild

Oops! :shock: Men.. må vara. Så nu vart det 590 grains bore-rider backat av 65 grains krut å mkt riktigt... SÅ klockrent va! Bössan går som ett djävla lok!

Bild

Tillbringat eftermiddagen med gamle vännen Patric på banan. Ska jag säga? ... :lol:

Bild

Mjo. Bra skit. Lite av finessen med denna Starr karbin är i likhet med Merrill och Sharps dess kapacitet. Inte bara det, inget rassel inget rackel.. stensolid och gör helt enkelt bara vad den skall, och väl det!

Bild

Jodå. I vanlig ordning sköts där allt lite modernt med.

Men..

https://www.youtube.com/watch?v=JtTElkX0uQU

Jaja.. Det fungerar ju bara SÅ bra va! Papperspatron å bore riders is da shit! Så enkelt e re bara..

Å sen..
Colt Dragoon.
Detta epos. Monster. Klart som korvspad att vi filmat den med! Den om NÅN förtjänar väl en plats på Youtube.?

https://www.youtube.com/watch?v=A7zWI3Gm-Hs

DEN lär vi få ett antal tummar ner på va! :lol: :lol: :lol: När de rena samlarna hittar den videon... :lol: :lol:
Racing

Inlägg av Racing »

Men..
Sist men inte minst för dagen då..

Bild

...så har vi den där. Felix Escoffier /St Etienne.
Detta epos. *skakar på skallen* Asså.. ni vet ju att här står ett Whitworth. Så e re, och många hade nog varit i mål där. Men se, e därför det blir så sanslöst roligt och intressant att upptäcka det som ger tex ett Whitworth " a run for the money" å faen vet om inte ett Escoffier vinner.
Ja.
Jag VET att det låter som vansinnigheter, men ni som varit i kontakt med denna bössan och ni som KOMMER i kontakt med den.. *skakar på skallen igen*
:lol: :lol:
Alla vuxna män behöver fan en Felix. Så enkelt ligger det till.

Bild

Problemet med de, likt många andra specialare, vart ju kula. Så efter en hel del riktigt analt mätande landade vi där, vilket då är en form av "take" på den i sammanhanget väldigt väldigt berömda Postell kulan.
Å som synes, jomen.. tom vad avser vikt är den nog vad att förvänta.

https://www.youtube.com/watch?v=xKSW7gATCsI

Den ÄR magisk. Den ÄR det.

Kulan vi designat går på plats med direkt smygpassning.

Vi är framme.

Bra där.
Användarvisningsbild
Drutten67

Inlägg av Drutten67 »

Racing skrev: 14 maj 2021, 23:34 Men..
Sist men inte minst för dagen då..

Bild

...så har vi den där. Felix Escoffier /St Etienne.
Detta epos. *skakar på skallen* Asså.. ni vet ju att här står ett Whitworth. Så e re, och många hade nog varit i mål där. Men se, e därför det blir så sanslöst roligt och intressant att upptäcka det som ger tex ett Whitworth " a run for the money" å faen vet om inte ett Escoffier vinner.
Ja.
Jag VET att det låter som vansinnigheter, men ni som varit i kontakt med denna bössan och ni som KOMMER i kontakt med den.. *skakar på skallen igen*
:lol: :lol:
Alla vuxna män behöver fan en Felix. Så enkelt ligger det till.

Bild

Problemet med de, likt många andra specialare, vart ju kula. Så efter en hel del riktigt analt mätande landade vi där, vilket då är en form av "take" på den i sammanhanget väldigt väldigt berömda Postell kulan.
Å som synes, jomen.. tom vad avser vikt är den nog vad att förvänta.

https://www.youtube.com/watch?v=xKSW7gATCsI

Den ÄR magisk. Den ÄR det.

Kulan vi designat går på plats med direkt smygpassning.

Vi är framme.

Bra där.
Håller HELT med om Felix.
Har ännu inte haft förmånen att skjuta, men den ligger fantastiskt i händerna och landar 100% vid anliggning. :D
"Varför gå i lera och sörja,
när du kan gå på hal is och ha det glatt...."
Robert Broberg
Användarvisningsbild
FLB 1

Inlägg av FLB 1 »

Härligt Racing!🙂
Kul o se att det åtminstone finns någon mer på detta forumet som gillar krut som är svart! Verkar helt dött här, inga mer som håller på?
Väldigt lite aktivitet på svartkrutsavdelningen nu för tiden.🤔

Johan..
Tomma tunnor skramlar mest.
Det var bättre förr, ju förr desto bättre!
Racing

Inlägg av Racing »

@ Lasse - a.
Ja, nu vet vi - och tätningen där fungerar utmärkt. Vidare så, efter rengöring är det bara att konstatera att tätningen inte ändrat varken form eller utseende. Du ser den riktigt riktigt skitig i bild där vi kan konstatera att innanför ringen, dvs i själva brännkammaren, är där kritvitt.

@ Drutten.
Jaadu. Fan ska jag säga? :lol: :lol:
Enda problemet är väl att det kanske inte gjorde så många. Men.. där kommer fler å då e det jag som ylar till. Var så säker!

@ FLB.
:mrgreen: :mrgreen: Kan nog inte annat än hålla med dig. Jag försöker hålla liv i denna tråden iaf. Sen, skulle misstänka att för tiden gör helt garanterat Covid sitt med. Rätt övertygad om det.
E ju som när vi är till banan, inte är vi ngn folkhop iaf, och inte heller skall vi vara. Både hoppas och tror på förändring i takt med vaccineringarna.

Sen. Apropå trist Covid och hur det sätter käppar i hjulet?
Kultur.. kan vara annat än gamla vapen med inte sant.?

@ Drutten, kommer du ihåg att jag berättade att "min" fantastiske basist är ifrån din by? Bott i min by en stund iofs men.. Här har du hnm iaf. Björn.
Vi får ibland frågan om vi inte lirar annat än rock å jo.. jo det gör vi.
Som soul.. eller.. ja.. ja, fan vet :mrgreen:
U tell me. Kanske inte lastgammal men lika fullt en svensk klassiker vid detta laget.
Iaf. DnD in action.

https://www.youtube.com/watch?v=knPxKvVa8p8

.. å eftersom det är lördag, eftersom folk i allmänhet törstar efter live så.. här e en till. Fast rock då :lol: :lol: Faktum e, för oss gamla gubbar - så klassiskt ngt blir antar jag. Här nar ni iaf en anledning att dra på volymen på fullt på datorn en stund :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=Ws5jUebpqEo
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Så vänner. Färdigsnackat.
Som ni vet har jag ju länge talat bore-rider konceptets lov när det kommer till vapen som använder papperspatron. Speciellt så kanske Chassepot, å se.. här e då resultatet.

En kula baserad löst i den i 45cal sammanhang mkt mkt berömda Postell formen, som en ggn lanserades av Lyman.

Bild

Jomen. 4 drivband, och det av goda anledningar.. :mrgreen: :mrgreen:

Nu finns ingen ursäkt att inte ha ren "prickskytte precision" ur sitt Chassepot mer.
Fanimig inte mer med det.
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Denna ggn en lite annorlunda grej. En Bentley DA revolver.

Bild

Vet att jag upprepar mig, men i det att double action blev en realitet.. vilket KLIV det måste varit framåt sett ifrån perspektivet självförsvar.
Saken är ju den att revolvern och pistolen är defensiva vapen, är många som inte riktigt tagit till sig det men.. så är det.
Det är ett sätt att vara socialt beväpnad och ha en arm som är 30 meter lång.
Att vi sedan ur det skapat ett större antal tävlingsformer förtar på intet sätt vad som varit incitamentet med vapentypen, och det gör det väl rätt tydligt när man ser hur buset använder och betraktar det.
E väl en djävla tur att det bara är "the good guys" som får vettig undervisning...
Nåja..

Bild

Bentleyn är ju en Brittisk revolver från tiden samtida med Colt Army, Remington NMA osv. Med det sagt är de avsevärt mer tekniskt komplicerade vs en "vanlig" single action revolver.
Bentley som Adams mfl har ju inte en "bolt" i den meningen vi är vana vid ifrån de amerikanska revolvrarna, utan där sitter som en klack på avtryckaren som far upp igenom ett hål i ramen, och den klacken sätter stopp för cylinderns rörelse i det att den tar stopp emot motsvarande klack på cylindern.

Det som sedan för runt cylinder, som vanligt, är en "hand" och i detta fallet var spetsen på denna "hand" sliten med påföljd att klacken på avtryckaren och den på cylindern inte möttes stumt, med påföljd att vapnet inte indexerade korrekt.

Bild

Nu är det kanske inte alla som vet det men det går alldeles utmärkt att "driva" stål. Kallstuka det helt enkelt, i detta fallet med en sk juvelerarhammare. Dvs en mkt lätt liten hammare.
Genom att knacka på handen med hammaren så sträcks materialet, och genom det blir handen precis det vi vill... nämligen ngt längre. Anledningen till att man använder en väldigt liten och lätt hammare är att materialet i handen rent relativt är mjukt. Mao, lätt att driva .. och för att man inte skall ta i så den där "hand" delen ser ut som ett djävla S så..
Japp. Mao, man driver materialet.. provar.. driver materialet ..provar.. osv osv. Låter mer omständligt än vad det är och det hela fungerar rätt enkelt.
Viktiga är att hammarens yta, där den träffar "hand" delen, är planslipad. Om inte (de flesta hammare servas ju aldrig utan ser helt för djävliga ut i sin slagyta) så "graverar" man in de defekterna i den lilla delen man driver.
Samma med mothållet... oavsett om man använder ett städ eller tex en sk pfaff (handhållet mothåll).

Bild

Som sagt. Mer komplicerad, men djävligt långt ifrån invecklat på ngt vis eller manér. Här ser vi hur delarna samarbetar, jmfr bild i vila ovan. Handen är den lilla metallstav som vetter mot kl 11 uppåt. Man ser hur mkt av den som försvunnit vs bilden ovan.

Bild

Djävla märkligt. Märkligt för laddplungern är så lång att man får fan inte ens in en 36cal rundkula under där. Plungern är vidare helt plan i framkant.

Nu råkar det dessvärre vara så med just den här pangen att ngn mindre mentalt bemedlad mupp slätborrat den, och det till rätt exakt 40cal! :shock:

Jaha liksom? Mm. Ironiskt nog visade det sig att kulor i form av truncated cone alt semi wadcutters avsedda för kaliber 40S&W fungerar utmärkt! :lol:
Jaja. Då va la den hemma, typ.
Men det skall sägas, hade den varit min den här hade den fått sig en liner och foder i sin tur i de 5 kammare den har. Tveklöst att jag hade gjort en 36cal av den igen (dvs kal 38).

För den som nu inte har tidigare erfarenhet av dessa Brittiska pang, för att vara så tidigt i utvecklingen är DA trycken på de oftast helt fantastiska! Mjuka att arbeta med, följsamma och utan "hicka" i nån form vilket ger att de faktiskt går alldeles utmärkt att tom skjuta precision med om man vill.
Nu e ´re ju samtidigt klart, inte fan blir det som ett vältrimmat SA trycke inte, men.. för att ha lite skoj med vid banan duger de absolut - och VÄL det.
Samtidigt tycker jag det vore nyttigt om fler av oss svartkrutsnissar provade.. just för att det slår en som ett ton tegel vilket ÄLGAKLIV framåt DA har varit i en tid när det med eldkraft milt sagt ffa var i sin linda.
5 lr 6 snabba KONTROLLERADE skott på nära håll för att värna sitt eget liv tex i krig.. vilken JÄTTEKLIV vs single action! Mekanismen på Adams som Tranter som Bentley mfl är dessutom utformade just för "fart". Dvs skjut så snabbt du bara kan och orkar.
Imponerande i ljuset av att vi snackar kring 1860, får ändå sägas.

Bild

Däremot, ngr skönhetspriser vinner då Bentleyn fanimig ICKE! :lol: :lol: Satt med den i handen framför mig å rent designmässigt "gjorde om" främre delen av varbygeln genom att bara täcka för den med fingrarna på andra handen å.. genast 30 resor bättre.
Hur tänkte de där? LOL

Escoffier bössan så.

Bild

Har ju muttrat runt med ett dioptersystem till den en bra stund, och nu var stunden kommen för sjävla okularet. Det får ju gärna se lite tidstypiskt ut och.. gänga som iaf påminner om 3/8UNF .. jaja.
Skivan är svarvad med en koning på 5 grader både fram och bak, därefter i enklaste form bara värmeblånerad. Hunnit lattja med det lite och i det insett att jag behöver tillverka en korntunnel som är iaf ngt större i diameter. Mest eg för att göra det hela okulärt mer "tripp, trapp, trull".

Bild

De där sen. Fan vet om inte detta var EXAKT vad doktorn ordinerade. Nu skall jag inte öppna käften på vid gavel riktigt än så.. vi får se. 300 meter e iaf stabilt så det är rent löjligt.
Däremot..
På 50m stående och i sin tur 100m liggande.. jag hade gärna sett hur LITE man kan ladda och ffa vara med i matchen.? Poängen är att SAMTLIGA dessa gevären kräver att man så att säga följer med i utvecklingen även vad avser kula, och då faller dels korta kulor samt expanderande kulor bort.
Wads blir nog ett måste..
För med infettad wad blir det med tätningen, dvs hur mkt basen på kulan expanderar och går upp i räfflingen, inte lika ap-väsentligt eftersom den infettade wad´en hanterar den biten med kulans bas som stöd.
Så som jag ser det handlar detta om hur mycket krut som dels behövs för NÅN form av expansion, så eländet "tar" räfflingen, och dels om var det placerar oss vad avser ren precision.

Nåja. E ju ändå den riktigt roliga och trevliga biten. Kul att för en ggns skull ha det framför sig, så det lär blir X antal timmar på banan ihop med Patric för att lista ut det här pusslet.

Hade vännen Micke på tel idag som närmast var uppgiven kring bristen på precision i sitt Parker-Hale Volunteer. Å.. visade sig då mkt riktigt att han försökt med allt allt för korta kulor av expanderande typ. Å se.. det där med 45cal och stigning om 1:20 för med sig begränsningar NEDÅT som mången skytt kanske inte vill ta till sig till en början.
Kommer därför gjuta och kalibrerar rent relativt "lätta" kulor till Micke. Väger sannolikt 400 prick väl kalibrerade skulle jag gissa, och.. det skall nog till i fallet med dessa "Volunteer" rifles. Eller..451´or för den som så vill.

Personligen tycker jag som sagt det är lite trist att inte fler svenska skyttar hakar på den trend vi nu försöker få fart i. 45cal skyttet (för det är det huvudsakligen) är på många vis detta skyttets formel 1 i mina ögon. Om man äskar resultat vill det fanimig till att man gör sin hemläxa och som jag ser det börjar den med att man läser på.
Massor.

För den som ens är liiiiiiiite intresserad finns det två engelskspråkiga forum på ämnet som är bra.

https://castboolits.gunloads.com/forum.php

Dels castboolits. Många underkategorier, men som sagt.. man hittar snart rätt. Var då med på att det kan vara VÄL så informativt att även läsa vad BPCR killarna skriver. Många många av de skjuter 45cal, och sedan ett mindre gäng 40 samt 38. Läsvärt för den som e nyfiken är en sticky de har i paper patch delen. Att det ens FINNS så mkt att säga om papper! :shock: Sen skall sägas att MINA erfarenheter är att i egenskap av novis kring paper patch så... välj bara ett vettigt billigt papper, vilket som helst som orkar med rycken, och ta inlärningskurvan därifrån. Inte behöver det bli dyrt heller.. Biltema säljer en pappers skärare för kontorsbruk som funkar utmärkt så länge man inte skall skära ut 1000 romber på ett bräde.
Å ja.
Man använder nästan alltid undantagslöst alltid just romb formen när man patchar. 2 varv och alltid lindat så att pappret DRAR ÅT vs räfflingen.

https://www.assra.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=reload

Sen har vi detta stället. På ASSRA´s forum hittar vi även de VERKLIGA dårarna! Breech seater gänget, bench rest dito, Schuetzen osv. MASSOR att ta in. De här snubbarna, det utkristalliseras mkt snart när man läser vem som har koll å inte, e fanimig inte funtade som alla andra mellan varven. Men så skapar de resultat med..
Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Bild

Den där ja.. Bore riders säger jag bara. Medicinen hela dan för pang som använder papperspatron. Så enkelt är det bara...

Bild

Kan sägas direkt. Original bakre riktmedel på en orörd Starr karbin är obrukbart för 100 yards (meter). Man bokstavligt GISSAR var man befinner sig, men.. dess vara eller icke vara så presterar pangen i sig fantastiskt.
Intet i laddstege eller liknande. Bara dessa bore riders och "original" laddning på 65 grains, bra där. Bakre riktmedel, jaaa.. säger man.? Vart bara att öppna den skåran och vara färdig med det för detta var rent ut sagt löjligt.
Med det sagt, en djävligt både rolig, underhållande och spännande karbin från amerikanska inbördeskrigets dagar.

Bild

Sen det här då. KAN man annat än le? :lol: :lol:
Spännande iaf då den trots sin tilltagna kaliber dels är räfflad men på det även begåvad med en räffelstigning som rent relativt är rätt snabb. Inte mätt men gissar nånstans runt 1:30 - 1:35
En karbin som synes, med sk swamp barrel, och då i kaliber på runt 17mm. Snälltryck, vettiga riktmedel och hela kitet.

Hos mig för att ett gäng småsaker behöver hanteras, bla var snälltrycket kass, varbygeln av osv..

Bild

Jomen! Stora hål e bra hål! Bortsett från när man e med en kvinna! :lol: :lol:
Blyblaffa är ordet som kommer till sinnes. Kaliber tumme va..

Bild

Jomen. En patchbox sådär gött bara...

Bild

Å jodå. Vi har allt funktionskontrollerat den, och visst fan smäller det. Kul!! Så nu behövs kanske framför allt att jag sluggar den..

Åsså vart vi framme vid Felix. Felix som nu provats med den "nya" kulan.
Smygpassning är verkligen ordet, men iom att det dels är en "1:20" bössa och dels är en 45cal så.. Vi lattjade en bra stund med krutmängd och började på 50grains..
Å se det vart inte rätt. Keyhole träffar å gud vet vad. Vi fortsatte enträget, och när vi så landade på rätt sida 70 grains, DÄR började det hända grejer se! :mrgreen:

Bild

Så i slutänden där, och vi vart LÅNGT ifrån klara med ngn laddstege, så vart vi iaf framme vid träffbild "snusdosa". Meeeen... to be continued säger jag bara.
Så till nästa sittning blir det att prova laddningar mellan 70 och 100 grains. Nej.. Minie kula är INTE intressant till denna bössan, tanken är att laddningen skall funka även när vi sträcker ut lite. Så vi på så vis har en plattform att stå på.
Analytikern i mig jublar rent av! :D
knappåsarn

Inlägg av knappåsarn »

Den flinlåsarn ser ju bekant ut, är det ett kongsberg?

Lustigt med kröningen, ska ta en bild när jag kommer hem men har samma på ett av mina gevär.