Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Racing
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Remmy 1858. Om hur vi ser annorlunda.

Inlägg av Racing »

Bild

Hm. Ja. Jo. 0,517" diameter och 395 grains.
Lär funka :mrgreen:

Racing

Inlägg av Racing »

Skall ta upp en i min mening ganska allvarlig grej.

E som så att i helgen skulle 12 man utbildas/underhållas i svartkrut. Jag å polarn riggade å se..allt förflöt.
Var jag å han som laddade allt som användes,givetvis för att hålla fel och risker till ett absolut minimum. Alla är vi ju barn i början.

Bild

Vi hade väl varit igång ngr timmar ca när en av de 12 fryser till och går som en likstel 2 tum 4 rakt fram,rakt ner i backen där på gruset.
Ett massivt EP anfall. Första ggn för karln vad jag förstått,ca 45år gammal.

Ett EP anfall som,vi stämde av i bakkant,pågick nånstans mellan 3,5 och 5 minuter. Mao,det satt i styggt. Såpass att snubben vart verkligt blå om både läppar och kinder innan det hela släppte. På plats gjorde vi nog allt rätt vill jag mena. Vidare,alla behöll lugnet,nog så viktigt.
Givetvis tillkallade vi ambulans.. Jag förvånades mycket över att snubben vart inne i ambulansen på plats i säg 15 min varefter han kom ut igen,åsså vart det full steam ahead.?
Tycker jag låter MYCKET märkligt för ngn som drabbades av sin enl uppgift 1a EP attack.? Var man beslutade att INTE ta med honom är mig en ren gåta!
Jaja..jag är inte läkare..
Ngt mer skjutande för den snubben var en annan sak efter detta dock... Sitta på en pall va...

Oavsett fick detta mig givetvis att reflektera. Att epileptiker med aktiv epilepsi kanske inte är de lämpligaste vapenägarna..mjna. Jo. Rimligt. Samma med ett körkort..å för all del andra liknande sociala ansvarstaganden av liknande art.

Slungat det som hände fram och tillbaka i skallen, och som skjutledare..ser fan inte hur man skulle kunna gardera sig mot ngt sådant här.?
Går det?
Tänk nu om det vart den där snubbens tur...å med vapen i hand när anfallet kommer.
Gevär en sak,de är ju så långa att det rimligen blir ett vådaskott "i rätt riktning" - i värsta scenario.
Men.
En pistol eller revolver? Kan ju sluta var som helst ärligt talat,vilket i eftertanke eg bara kvitterat än mer hur väsentligt det är med en utvecklad färdplan till sjukhus osv..
På det vikten av att det inom klubbverksamheten finns folk med nödig akututbildning. Som sagt,allt kan fan hända..
Skärrad av vad som hänt? Nej,faktiskt inte alls men däremot eftertänkt. Eller kanske mer..betänkt.

Efter det vart det givet lite sordi över det hela varför vi avslutade dagen.

Jaja.
Allt har inte stått still.
Argos Pocket,givetvis var den nya cylinderaxeln jag fick med fel gänga... Håller på och hanterar det nu. Det och att sedan markera var spåret för pipkilen skall fräsas upp.

Bild

Bild

Bild

Bild

Det kom ett Merrill! I avsevärt bättre skick än jag förväntat får jag säga,
Brister?
Jafan,tro jag det. Tumblern/nöten har ngn Mr Handyman varit på så man har tom slipat ner klacken för fullspänn. Nej,den klacken är inte skadad,den FINNS inte :lol:
Nåja. Adderar lite högvärdigt med TIG svetsen så löser det sig. Samma den "bridle" som sitter som ett överfall över alltihop invändigt var spräckt,vart snabbt löst med TIG´en det med.
Bortsett från det?
Ja,den är sliten. Så e det ju. Merrill,på gott och ont,är ju en ganska udda fågel för att vara en CW karbin. Vad avser funktion osv så har den STORA likheter med ett brittiskt Monkey tail. Helt klart.

Har haft lite kontakt med en amerikan kring dessa som håller i en form av register för de och i det debatterat det med patroner till de.. Å han menar att den mkt tunna koppar"packning" som sitter längst fram på plungern skall vara vad som expanderar och skapar tätning bakåt.
Det tror jag vad jag vill om!
Vidare är det så att själva plungern har en svarvad midja och jag misstänker skäligt att det skall sitta ngn form av tätning i den midjan. Monkey tail gevären använder ju en infettad wad längst bak,som fläks bakåt mot slutstyckets plunger när krutet fattar eld och "offrar" sig att smeta ut såpass att kammaren blir gastät.
Ett system som bevisligen fungerar och fungerar mkt bra. Helt övertygad om att detsamma skulle kunna göras gällande i ett Merrill,men..det ligger mer i botten här.
Så..
Blir att kolla vidare.
Tanken är ju att de använder papperspatron,som MT...Chasse mfl... Där krutet kommer läggas,där denna pang e oacceptabel vad avser bruk,är kammarläget. Men,det känns inte direkt som ngt besvärligt. Hela kammarläget finns i lådan på den så...yeah yeah.

Å iom att det kom ett Merrill så...

Bild

..kom det ju ett Smith med! I fallet med denna pang så är den VERKLIGEN bättre än förväntat. Räfflingen på Merrill bössan skulle jag sagt är ok men inte mer medans räfflingen på denna Smith vill jag nog kalla direkt bra!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hm. Tror jag blir bra. Kommer denna ggn prova att sodablästra grejerna. Eftersom det primärt handlar om missfärgning så hoppas jag stort på det.
Båda pangen kommer dock,ser jag genom skiten redan nu,bli bra väl färdigt.
"Allt" e där,inget saknas så..e bara att köra det.

Nu har vi ju gjort en gjutform till Smith och 54 formar i sin tur har vi ju sedan tidigare. Så..
Merrill karbinen,där skall jag mäta lite och se var det får landa vad avser patroner. Smith..provade att bara lägga ner en 28ga hylsa i den,vart för lite.
Så kollat lite på dimensionerna för 24ga..får se var det slutar.

Racing

Inlägg av Racing »

Nu kommer det till en början den mer avancerade formen av nylonhylsor från den gode Geoffrey.
Det med 24ga är givetvis ngt jag kommer kika på oavsett.

Å som jag skrev ovan,de är i bättre skick än förväntat. Mycket bättre skick rent av.

Bild

Mm. Smith karbinen. Nä,inte "som nytt" men iaf djävligt långt ifrån mkt annat jag sett och upplevt. Mao är det skäligt att efter att jag sluggat den och därmed fått måtten så kommer det lattjas en del med att få till en laddning.
Smith kulan vi nu använder må vara att den inte är ett 100% original,men se..det är heller inte tanke eller ambition.
Mao är dörren MILT sagt öppen för andra designer med.

Med lite tur e grejerna här innan helgen och friskt krut är inhandlat... :mrgreen:
Med det sagt,är det dödssynd att prova T7 i en Smith i ambitionen att få upp prestandan ngt? Kan ju känna att det inte skulle skada iaf.. 35-40 grains 3F känns ju inte direkt som en laddning som kommer flytta på axelpartiet direkt.

Användarvisningsbild
Grinolle
Been thanked: 3 times

Inlägg av Grinolle »

Tjenixen!
25grains faktisk VIKT 3f 777 har jag skjutit i min tidigare Smith Carbine. Det bör motsvara ungefär och lite drygt 40 grains VOLYM av svartkrut som jag räknade. Finns en gammal tråd här på Robsoft.
Jag tror att detta är en säker laddning, såg inga tecken på höga tryck. Hastigheten har jag för mig att jag kronograferade och fick fram att det motsvarade en "service load". Men jag är ju gubevars ingen raketforskare!

Hör av dig när du börjar komma ner i arbetshögen, så skickar jag ner min Smith och polarens Dragoon för upptajtning.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?

Racing

Inlägg av Racing »

Tack! :D
Har formen kommit?
Å japp. Hör av mig när jag fått lite ur händerna här.

Bild

Bild

Om än att arbetslasten i verkstan i det närmaste är rent löjlig fn så..jag TAR mig ngn timma till min egen skit med. Iaf kvällstid.
Smith bössan ja.
Väck med allt monterat på pipan och upp med den i svarven. Som jag skriver ovan,Smith bössan eg "baksida" är missfärgningen..

I sin tur då göra rent allt annat i vägen metall mer ingående. Å stocken fick sig en seriös rotrengöring. Dings i sin tur har jag ångat ut,de flesta av de. Värre var det inte.

Bild

Bild

Bild

Bild

Väl hemma här så har jag under kvällen dels oljat den snustorre gamle kamelen och efter de 1a lagren den drog i sig,just som en kamel,gett den en första oljeslipning. Bromsat vid 400 våtslip...kommer göras mer allt eftersom stocken mättas.

Bild

Bild

Bild

Pipan kom sig som sagt väldigt bra,tycker jag iaf. Rent av svårt att ta till sig att det handlar om 150+ år gammalt stål. Jaja,ingen är mer nöjd än jag men iom att det hela nu "svarar" som det gör så blir faktiskt det med blånering än mer på tapeten.
Kikat lite på bilder online och tydligen var dessa till grad blånerade (pipa,pipband osv) och dels flamhärdade. Kan nog bli snyggt tror jag.

Men sanningen att säga är vi framme vid den punkten att jag fick sluggat den med idag och..vi e bara på på alla plan så enda nu är att vänta på tomhylsor ifrån Geoffrey.
Kulor blir att gjuta upp ett gäng till.
Har bara en bra magkänsla kring den här,hela vägen så att säga.

Den andre då?

Jodå.

Bild

Bild

Men där är däremot inte allt guld och gröna skogar! Ngn hade ju varit och slipat ner fullspänn klacken på låsets nöt/tumbler..å jag undrade givetvis varför men tänkte inte mer på det.
In i grovrummet och fram med TIG´en..å elda dit höghållfast när jag anar en skugga genom masken.
Huh?
Jodu.. Precis där "nergången" är för halvspänn läget är där en spricka,så jag knackar lite försiktigt på den... *kling*
Så nu har jag en tumbler i två delar. :shock: Jaja. Får repareras..slaglod nästa.. Å skulle det skita sig får jag väl helt resolut tillverka en ny. Inte mer med det.

Kikat vidare lite på pipan och..får jag mig nån timma imorgon kväll med så ryker den upp i svarven oxå. Är lite kluven inför det med kammarläget,vill väldigt gärna syna det lite mer nogrannt.

När jag sedan kikar på den där plungern som utgör stötbotten för patronen,alltså..det sitter ju en tunn kopparbricka där längst fram på den och man menar att det är denna bricka som skall svälla och täta kammarläget.
Säkert svarar jag då..
Mycket riktigt kvitterar de som skjutit med gamla Merrills att där sprutar krutgas lite överallt,likt ett slitet Sharps. Å kanske var det så? Att hyggligt vart "good enough"?
Fan vet jag,men JAG kommer inte nöja mig med den utan där kommer det till att fixas lite annan lösning. Ett av huvudproblemen då är att patronläget är mkt kort på den så..finns liksom gränser för hur mkt man kan putta in där.
...tänker givetvis bla på Monkey tails lösning med en fettad filtvadd längst bak. Men..frågan är om man inte skall ta ut svängarna lite mer i detta fallet,säkerhet känns ändå som ngt oerhört viktigt i sammanhanget.
Å se det ÄR trots allt en 54cal bössa. En som skall skjuta piller på ca 400+grains... Å det original med sketna ca 40-45 grains svart... Mm..
Jag får intrycket att man kanske kunde tänkt detta lite mer klart faktiskt så..får se var det slutar.
Mycket beror på skicket på kammarläget under lupp kan jag säga direkt.

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Yes, formen har kommit, tackelibock!

Mvh! Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Roligt! Närmast fantastiskt,men tamigfan om inte pipan till denna Merrill rensade upp riktigt hyggligt den med.

Bild

Låset,med den spruckna nöten/tumblern blev det till slut ordning på det med. Lite insats så.. :D

Bild

Nu finns det verkligen inga mängder skrivet om Merrill online. Iofs kanske inte så konstigt,det tillverkades ju inte direkt ngr massor av de.
Men.
Jag hade fel,på två punkter.
Det jag KOM att läsa var att man på bonnavis kollar passningen på plungern vs patronläget genom att sätta ett finger över nippeln och blåsa ner i mynningen på vapnet. Å se..ja,det var en annan femma det!
Nä. Inte bomstopp,och det skall det givetvis heller inte vara,men då stopp nog för att det på sin höjd "pös". Så det var ju bra!
Jaha? Det andra felet då?

Bild

Ja. Det att slutstycket var såpass tätt gav för handen att prova eländet. Så i med en moddad 515grains ringtail till Sharps,efter att jag givetvis hade sluggat eländet med då. Den väger ca 450 grains i moddad form den kulan så..close enough.
Å se därefter fyllde jag med krut å..där kommer fel två. Kammarläget löser ledigt 60grains+ när man vill...så finns mao ingen anledning att tillverka en kortare plunger.
För att säkerställa tätning än mer pressade jag det sista in en av mina små brickor av mjölkkartong för kal 54.
*BOOOM*
Jadå.
Fungerar alldeles utmärkt den här karbinen. Läckaget vid slutstycket är i princip skit å inget.. :mrgreen: Ibland e det bra att ha fel! :lol:

Bild

Pipan ja. Den fick sig först en vända med värme,ca 200gradC,och rostlösare samt en roterande bronsborste... Å därefter en duvning i svarven.

Bild

Nämnas kan att kornet på ett Merrill är BÅDE laxat på plats och slaglött. Mao, dit med gassvetsen och fram med hammare och dorn. Det sägs att kornet behöver höjas för skytte på 50 och 100 meter,i lika ett Smith,så den biten behöver vi kika på.
Skall tydligen vara rätt vid 0,42" över plan.

Bild

Mm. Räfflingen är inte bra,men den finns där iaf. Jag antar skäligt att den bara kommer bli bättre av att man avlossar säg 50 plugg med den.

Så närmaste i ordningen med denna nu blir två grejer. Dels att addera material till kornet,slipa till det och få lödat det på plats. Sedan svarva en pinne som matris för att rulla patroner av.
I den vevan skall det bli mkt mkt intressant att se hur mkt krut ett Merrill förmår,men 60 grains kan vi nog ta till hjärta rakt av. Kulorna blir lite olika former av 54cal men jag antar att det är rätt meningslöst att ens fundera på vilken man landar i innan pangen gått de där 50+ skotten efter sin törnrosa sömn.

Ett är säkert iaf. Vi har oss ett fullt fungerande Merrill räddat till eftervärlden. Kul!

Racing

Inlägg av Racing »

Fick läst mig till att kornet på ett Merrill behöver vara 0,42" över plan för att bli rätt på 50 resp 100 meter...
Så fick adderat det till kornet idag å filat loss rejält :mrgreen:
På det var det bakre siktbladet för just kortare avstånd skadat så det fick sig en dos stål påfyllt det med,och filat in.
Gott nog liksom...

Studerat det med den där omtalade kopparbrickan längst fram på plungern som utgör stötbotten..å kan allt vara att det finns en metod i galenskapen.
Så jag tänker ersätta den jag,å med det debatterar jag med mig själv hur lösa det vettigast vad avser centrering osv..
Å till sist då passa in dess ytterdiameter till rena smygpassningen.

Men.
Då vi HAR provat,och det med framgång,att låta en ngt oversize bricka av Arlas mjölkkartong hantera den biten tills vidare så...vi kör på det. För nu iaf.

Bild

Så har svarvat en liten matris. Ngt att forma patroner kring,av i nuläget cigarettpapper. Har ju lite olika 54cal former att ta av,men valet för just nu på 515 grains kulan till Sharps. Den sk ringtail kulan,som är ett gammalt original.
Merrill kulan skall "egentligen" väga 405 grains men..same same..

Å med en sådan nerkörd i kammaren så svarvade jag som sagt till en bit aluminium att passa,trimmade av den i längd tills jag fick in pinnen OCH en sådan där bricka av mjölkkartong.
Tror det blir bra,men får väl reservera mig för att ha med en borste att svepa rent med antar jag.

Bild

Den där tex,ursprungligen tillkrökt för ett Chassepot...funkar väl såväl som ngt annat hoppas jag.

Racing

Inlägg av Racing »

Hm.

Mkt snö innan det smälter? :lol:

Merrill.
En milt sagt "off" amerikansk CW karbin,och med nettoresultat i händerna här förstår jag faktiskt inte varför. Alls.
Dessvärre tillverkades det inte så himla många..vilket iofs kan vara anledning nog antar jag.

Bild

Bild

Bild

Ok. Så man menar att den där kopparpluppen där längst fram på stötbotten skall vara det som skapar tätning för kammaren? Hm.

Bild

Som effekt av att jag med ålderns rätt är en cynisk djävel så vart min tilltro till det där "sådär". Som bäst. Därför tillverkade jag patroner av cigg papper som höll hela 60 grains krut,en 515 grains sk ringtail till Sharps SAMT en bakre "tätbricka" i form av en liten bricka skuren med hålpipa ur mjölkkartong. En som är oversize för en 54cal.

Men. Jaja. Nu vart jag RIKTIGT djävla anal med passningen på den där plungern efter att jag adderat frisk koppar längst fram. Såpass att när man nu stänger "slutstycket" så märker man behovet av en aldrig så liten mängd ökad kraft i det att plungern når in i kammaren.
Å se..
Det vetti faen om inte det var grejen? För vi provade idag såväl med som utan bricka och pangen verkar skita i vilket.

Hm. Hade jag mao så fel? Ja. Jo,om man nu har en plunger/stötbotten tillverkad så tight det går så e det nog så ja.. Om plungern däremot är sliten så är jag helt övertygad om att brickan i kartong är precis rätt lösning.
Om inte annat i väntan på att man åtgärdar slitaget på plungern.

Vi vart till banan idag med både Merrill och Smith bössorna,och ngt mkt mkt ovanligt har inträffat. :lol:
Normalt ser jag 1a besök på banan med en gammal pang som en form av arbetsorder. För se,där är alltid nått som strular. Men så icke denna gång..
Så sent som inatt satt jag och laddade patroner för glatta livet,och tyckte jag tog i vad avser antal..

Bild

Bild

Nope. Det gjorde jag inte. Saken är att dessa två bössor har gått som rena godsloken idag! Till den grad att..vi fick till slut åka hem för all ammo var slut! :shock: :shock: :lol:
Det betyder att vi under de där timmarna förbrukat omkring 120-130 plugg nånstans ur de båda tillsammans. Rent LÖJLIGT va mkt skjuta det varit idag,satt i perspektiv!

Bild

Bild

Hm. Ja? Ska jag säga? Det fungerar ju!

https://www.youtube.com/watch?v=i7SPqTu ... e=youtu.be

Kort videosnutt till Eric,som håller i ett register för dessa vapen. Men förklarar iaf lite hoppas jag.

Bild

Den där då?

https://www.youtube.com/watch?v=wCpGeIw ... e=youtu.be

Jodå. Fast på svenska :mrgreen:

Allt bara guld då eller?
Nä.
Smith karbinen,trycket måste ses över en ggn till. Allt allt för hårt för att kunna användas för precision på ett vettigt sätt.

Merrill då?
För jag menar.. Smith karbinen e ju i ett skitfint shooter skick nu.
Mjo.

Merrill har som sagt bara rullat och gått. Nippeln i den är KRONSLUT vilket ger en del blowback. Helt klart. Man ser tom hur polarn Patric blinkar besvärat av det i videon.
Så en ny nippel skall till.
Mer än det så e det det där med räfflingen då. Smithens e ju fan skitfin,Merrill pangens..not so much.

Bild

Bild

...den blir fan bara bättre och bättre. Som synes,massor av pitting men..räffeldjupet e där iaf ffa. Å ju mer jag kliver på den ju bättre blir den. Ikväll här,i samband med rengöring,e 1a ggn jag nått så långt ner i räfflingen att man nu faktiskt börjar skönja ett slut på skit. Draglapparna börjar komma ut iaf HYGGLIGT rena.

Så ärligt sagt? Om jag bara skjuter en del med den så lär den som shooter sett komma sig alldeles utmärkt.

Vad sedan avser var de printar så e Smith karbinen i princip mitt på nu. Höjde ju kornet genom att tillverka en ny insats av mässing (sparade det gamla givetvis) medans på Merrill pangen vart det addera mtrl med TIG´en..å jag tog i för lite.
Så den slår ffa säg typ 10cm högt,och ngt åt vänster faktiskt. Småsaker..som e till för att hanteras.

Med det sagt har dessa två tagit såpass med form att det är dags att lägga de till salu. Smith´ar hittar man ju..men få av de i skick som denna rent skjutmässigt.
Merrills däremot..inte speciellt vanliga. Å får jag SJÄLV välja så tar jag nog en Merrill före en Smith faktiskt. Just pga den ökade kapaciteten så kan man ha den till så mkt mer liksom...

Racing

Inlägg av Racing »

Ironiskt.
Smith karbinen,den vart inte ens ute till salu innan den vart såld.
Nu får å andra sidan köparen en riktigt frisk Smith att lattja med...så..
Ironiskt,för den är knappt såld innan näste man hör av sig och vill sälja en till till mig. :lol: Jaja,inte mig emot. Trevliga de där Smith karbinerna. Helt klart.

Merrill då.

Bild

Nä. Räfflingen på den kommer aldrig blir "som ny",men det är heller inte varken förhoppning eller intention. Det viktiga i det,för mig och sannolikt alla andra skyttar,är att räfflingen ÄR där (mao inte "sönderskjuten" utan rostig som effekt av brist på renlighet och underhåll) och att pangen iom det skjuter väl bara den ges chansen.
Som det sagts många ggr tidigare,mången pang behöver "skjutas ren" och denna är inget undantag.

Sista ggn ut vart den ju lite hög på pappret ffa. Hade varit för konservativ i att addera material till kornet helt enkelt. Ngt jag åtgärdat idag iaf..
Ser över lite andra småsaker med den med..

Å jag får säga att jag gillar den där. Naturligtvis är fablessen för ena eller andra karbinen (som modell och typ) ifrån amerikanska inbördeskriget en smaksak,klar det är,men med det sagt ger jag en och annan poäng till de mer eller mindre bortglömda Merrill karbinerna.
Kaliber 54 ger ett stort utbud av gjutformar,och bevisligen är konstruktionen såpass med i matchen att den tveklöst tål mer än man ger de kredit för.
I jmfrls tex en Smith..så talar en 54cal 515 kula och 60 grains krut sitt tydliga språk och det handlar inte nödvändigtvis om att man "skall" använda utrymmet till krut. Kan ju vara så mkt annat om man vill,finessen är att utrymmet i kammaren finns där att använda. Det är väl DET som e grejen.

Sen är en Merrill helt klart som konstruktion vad avser lås mm en äldre bössa. Klart den e,men rent prestandamässigt blir det alltså en annan femma.

Bakre riktmedlet är ju fällbara blad. Det som är till för 50 och 100 meter skulle jag ärligt sagt vilja göra mer definierat. Som det är så är det tidstypiskt små sikten att använda rent praktiskt,och det finns det som jag ser det ingen anledning till.

Nåja. Blir iaf mer panga med denna. Bra det. :mrgreen:

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Nyfiken. Vi körde ju på 515 ringtails och 60 grains härom dagen. Så..jag fick nu för mig att kolla..hur mkt RYMMER den där kammaren eg?
Å rätt svar har ni där.
515 grains ringtail och 70 grains krut å se..det blir ju lite av en game changer det.

För det innebär att med "rätt" krut har vi oss en liten karbin som spottar ur sig 515 kulor med snarlikt gevärsprestanda. Mig veterligen inget de andra karbinerna löser med den volymen?

DEN såg jag inte komma kan jag ju säga direkt!

För 515/70...nu snackar vi "thumper" för att vara en sketen karbin. Så mkt skall stå helt klart.

Racing

Inlägg av Racing »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den gamla damen kommer sig. Helt klart. Jag la den till salu härom dagen för 18500:- begärt varpå ngn tomte skriver till mig att det är alldeles för dyrt och att man hittar de billigare ute i Europa.
Nåväl. Det gick ett Merrill i liknande skick på Holts härom dagen för 1150£. Plus 30% i slagavgift,sk buyers premium,ger då 1495£. Med ungefärlig för dagarna växlingskurs på pundet ger det ca 18300:-
På det iaf 1000:- i frakt...och när man hittar Merrills i Europa ÄR det primärt i England,som är dyrt att frakta ifrån.
Så för närmare 19500:- har man ett Merrill hemma i Sverige och i det läget har man inte en susande ANING om ifall det är skjutbart. Inget av de jobb som oftast behövs är gjort,vilket givetvis är kostnader det med.

Jaja. Så mycket för den liksom.. Merrills är inte supervanliga,så enkelt ligger det till.

Bild

Jag demonterar ju alltid vapnen helt,och det av mycket goda anledningar vilket jag hoppas alla förstår. När jag lossade pipan från lådan på detta Merrill reflekterade jag över att pipan nog mkt riktigt vilade väl på sin krage i anslaget mot vapnets låda. Väl och ve,men invändigt..där pipans "läpp" vid gängorna är var där ett spel mot lådans sådan kant.
Å se..det såg jag som mindre lämpligt. Vi skjuter ju den redan med 515 grains kula och 60 grains krut vilket den sväljer med glädje,men nu är vi ett hack till framåt där vilket innebär laddning om 70 grains.
Så jag tog mig nu för att hantera det där "glappet" genom att rafsa igenom materialbingen och leta reda på det mjukaste skitstål jag hittade (vilket i princip är på par med pipan och lådans material).
Rafsade rent i läget på lådan med en 4 bladig fräs samt slickade av tätytan på pipan,som givetvis sett en del stryk pga svartkrut... Mätte och fick det till ca 1mm i avstånd.
Svarvade så ett "shims" som passade med smygpassning ner i uttaget i lådan,installerade och drog åt. Jomen. Nu märkte man tydligt hur pipan bottnade i shimset,och när man drog så anslaget på pipans yttre del tog i lådan så.. Bra mycket bättre.
Gastätt?
Mnja. Vore nog att ta i,men att vi skapat "crush" som passning mellan delarna skall stå klart. Å det lilla i gastryck som nu ev passerar tror jag vi kan både ha och mista.
Så..känns bra iom de "nya" patronerna.

Sen...

Bild

Det där e alltså No 3726. Finner det närmast fascinerande hur mycket en räffling kan rensa upp som är riktigt eftersatt. Å se,den släpper ffa skit! :shock:
Jomen! Så fortsatt skjutande och rengöring lär bara göra den bättre med tiden. Tog mig även tiden att ånyo "slugga" den,vilket landade på ca 13,78mm. Alldeles utmärkt det för de där Sharps ringtail kulorna! :mrgreen:
Men.... Märk räfflingen där nu. No 3726

Bild

För se..där har vi räfflingen på polar´ns 8123(eller 28). Så? Verkar som Herr Merrill reviderade hur räfflingen skall se ut slaget över tid. Antar att det senare där tog mindre tid,under brinnande inbördeskrig.?
Fan vet jag.
Stigningen sen..e inte direkt märkvärdigt snabb. Skulle sagt nånstans 1:40 till 1:50 kanske? Så ngt precisionsvapen på avstånd över 300 meter är nog att begära mycket,även om Sharps GEVÄREN var nog så exakta ut på 800 meter,och mer.

Med det sagt?
Så har vi denna veckans hjärnblödningsbilder för en del då!! :lol: :lol:

Bild

Bild

Det där vore kanske en idé? Fuck it,liksom.
NATURLIGTVIS till 100% icke påverkande,OM det skall göras. Gluggen är en gammal Winchester ifrån -30 talet med utanpåliggande justeringar,så även om den kanske inte är tidsmässigt korrekt så blir det isf lite "era korrekt" iaf i mitt tycke.
Mao?
Det fungerar.

Racing

Inlägg av Racing »

För att det tagits upp,och för att spika in den sista i kistan...

https://www.gunbroker.com/item/877964522

https://www.gunbroker.com/item/877777626

https://www.gunbroker.com/item/878289915

https://www.gunbroker.com/item/878440642

Så mina begärda 18 500 är allt för dyrt å man hittar de billigare utanför Sverige?
Intressant iaktagelse.
Den sista jag länkar till...är ju i sin tur inget kort på ett rent lik.
Jaja.
Åsikter är som bekant som r*vhål. Delade,rätt uppenbart. :lol: :lol:

Racing

Inlägg av Racing »

Så!
Då e ´re fan hög tid att vi skapar grund för hjärblödning hos vissa igen!! :shock:

Bild

Fellow Robsoftare tände på idén med en glugg,å pangen vart ju till salu... Men han hade andra önskemål vs ett gammalt 3/4" rackel.

Så.. Icke helt talanglöst,ett ÅTERIGEN totalt "100% non intrusive" fäste. :mrgreen: :lol: :lol:

I framkant fräst så att slutstyckets främre del agerar rekylklack. Infäst i originalskruven som håller låset,och sedan försett med ett par insex stopp i överfallet baktill.

Bild

För att kunna lattja med glugg,ett par Weaver stålringar för 1" tub. Inte så mkt att orda om,ett väldigt basic men funktionellt fäste.

Bild

Mm. Nån liten miss här och där,men då fan rakt inte värre än att man kan leva med det. Mao? Skruva väck skiten..så har det aldrig suttit där :mrgreen:
Å se,med 515 grains piller...70 grains krut OCH KAPACITETEN ATT SE...så nog fan ska den här kunna fixa 300 meter med övertygelse nu iaf! LOL

Med det?
Trevlig helg på er allihop.

Lasse99

Inlägg av Lasse99 »

Ett stort tack Racing för en fantastisk lördags ef och kväll.
Klart att jag glömde min lilla tillbehörs låda i verkstaden.
Så ytterligare en anledning att åka norröver :D :D :D.

Racing

Inlägg av Racing »

Ah!
Tar hand om den och ställer den åt sidan... :D

Tack själv! :mrgreen:

Racing

Inlägg av Racing »

Nu händer det grejer här.

Först dock,kommer sakna den där Merrill´en. Men,det kommer fler. Gör det alltid.

Bild

Jaja. Jag blev ju med Chassepot istället. Just detta ex med maskäten stock,men med metalldelar och passning därav i ovanligt bra skick.

Chassar. De verkar ju fan rent hitta mig numer.. Inte mig emot,det är mycket trevliga gamla vapen.

Bild

Tanken? Ptja,inga större utsvävningar denna ggn. För se...

Bild

Fick den att ändra färg iaf. Som jag dragit slutsatsen här finns Chassar tamigfan i precis varenda upptänklig nyans och finish. Kanske inte så förvånande med knappt 2 miljoner ex tillverkade.

Bild

Masktjafset där,det blir två komp expoxi blandat med slipdamm. Enkelt,starkt och funktionellt.

Bild

Roligt nog denna ggn ett Chasse med all text kvar. Mutzig no less.

Bild

Räfflingen? Använd men i riktigt bra skick. Kammarläget har jag hunnit studera,det ser fanimig närmast nytt ut för en ggns skull! :shock: :shock:
Ptja,nån ggn skall vara den första!
Å så har jag fått hanterat det på en Chasse som ger mig andnöd varenda ggn,ur ett praktiskt perspektiv,som synes. Ett bra städ,värme och ett rör bara..
Vidare har jag fått dit en avtryckare som är justerbar,ett original.

Det har snackats lite om en lösning i form av en ny noskon,som gör möjligt att använda "stötbotten" från en 45-70 hylsa. Att CNC köra upp sådana.. Finessen är att man med en sådan kan skjuta "sugrörspatroner" men med en fast culot/bas. Dvs moderna tändhattar och hela den biten,men FRAMFÖR ALLT att man då kan dels variera krutladdning som man vill,patronens innehåll (fett/wads osv) men viktigast av allt..variera kultyp som COAL som effekt av det.
Mao,en lösning som ger för handen att kunna utveckla SITT specifika Chassepots inneboende precision.

Nåja.

Bild

Om ett är bra är givetvis två bättre. Är en route ifrån Holland,och apropå det är de två unga Holländarna det med! :D :D Som tidigare sagts,deras vapenlag är med våra mått mätt lite tossig så...de kan äga Winchesters och Suhl SBS bössor men..de får inte använda de utan licens. Å se licens = skytteklubb..å väntetiderna in i en klubb är direkt kolossala med våra mått mätt. Där den ena killen bor handlar det om över 5 års väntelista.
Så.
Kom hit och skjut istället då! Tvättäkta entusiaster som nu för första ggn i sina liv skall ges möjlighet att avfyra grovkalibriga vapen! Svinkul!! :mrgreen: :mrgreen:

Bild

Nåja. När är,ifrån bilderna att döma,detta Chassepot i fint skick. Så förväntar mig väl inga gigantiska insatser med det..(DEN har ju aldrig bitit mig i arslet förr!!)

Bild

Bild

Bild

Bild

Som sagt.

På det är en Dragoon på ingång för lite kel men...nu är där även ngr auktioner av intresse det närmaste. Skall vi se om där inte kan lösas så vårt land berikas med lite fler pang! :mrgreen:

Stay tuned!

Racing

Inlägg av Racing »

Ja,oj oj oj oj.

Holländarna dök upp,och SOM de bet ifrån sig! :shock:
De hade alltså aldrig avfyrat krutvapen i sitt liv. 1a dagen kom att handla om säkerhet,vapenetik och vapenhantering,och de lyssnade som svampar.
Så,andra dagen..bekanta sig.
Ett antal klubbmedlemmar var förbi varför de fick prova allt möjligt som small. Allt från gamla karbiner och gevär till moderna studsare som 9mm pistoler mm.
Å...de tog till sig.
3e dagen kom att fokusera mer på hur använda riktmedel,avtryckarteknik,andning osv å se på fan...de började verkligen träffa.

Å igår då grande finale där de sköt med allt från Whitworth till 375 HH Magnum. Instuktioner kring allt så gick det så bra så... Riktigt riktigt roligt och med det en vänskap grundlagd som känns fantastisk i alla ändar :D :D
Vi har,bokstavligt,eldat upp 1 kilo svartkrut. Så ja,det har skjutits en del. Ska fan veta! Men?
Bet ifrån sig? Jomen. Med detta knappa som grund,visst fan fick de det att sjunga styggt i gong-arna gång om annan. De hade kort sagt tagit till sig :lol:

Nåja.

Bild

Hur som helst. Även ikoner behöver service,och även om denna Dragoon är i ett rent relativt väldigt fint skick så behövde den lite trix kastat efter sig.

Bild

Ägarens tanke och ambition är att kunna skjuta med den igen,vilket givetvis är genomförbart när bitarna är i det här skicket.

Bild

Å jooo...det ÄR allt en djävla handkanon.

Där vi står nu har jag kommit så långt att det är dags för en sats nya nipplar. De som är där är slut. Såpass att det bara funkar på 4 av 6 burkar,och lugnt sagt inte helt utan besvär.
Nåja.
Geoffrey!!! VAR E DU?!? :lol:

Chassen hade vi med till banan. Hade lite av de där sugrörspatronerna kvar sedan sist,och den Chassen inte bara funkar den funkar faktiskt som en klocka.
Gött! 8)
Så där skall i princip stocken hanteras har jag tänkt,och bra där.

Bild

Sen,som jag flaggat för då.. Japp. Ytterligare ett Monkey tail. Ett av dessa bakladdade volunteer era under - rent ut sagt. Just detta ex har ngn varit igång å kladdat på mer än nödvändigt,men same same...
Det ordnar jag.

Bild

Det här exet ett med 25" pipa,dvs ett sådant jag har sedan långt tidigare,och väl medveten om prestandan ur de så... :mrgreen: :mrgreen:

Bild

Mm. Den berömda apsvansen. Den som ger dessa bössor dess typiska profil. Alltså en "451 bössa" då och i skillnad ett Whitworth så använder Monkeys 8 kantig pipa invändigt.
De kan laddas antingen med patron bakifrån eller laddas som mynningsladdare. Take your pick. Monkeyn blev en sådan hit att de tack vare just detta sålde på bra hela vägen in på mitten av 1880 talet rent av. Dvs långt efter att patroner som vi ser de idag hade gjort sin entré.

Bild

Å..de känns verkligen väldigt tidstypiskt brittiska.

Men..

Bild

Om ett är bra så måste ju två vara bättre. I denna tappning,och vad det förefaller avsevärt bättre skick,i ren "carbine" längd. Dvs med 20" alt 21" pipa.
Just det där med piplängd är ngt som kan variera rätt kraftigt. De gjordes med närmare bestämt alla upptänkliga längder faktiskt.

Bild

Bild

Båda dessa Tails av Brittiskt ursprung,i meningen att många av de som ligger till salu ofta har ett serienummer som börjar med prefixet P,vilket gör de till vapen ur "the Portugese contract". Icke så dessa,som båda är "britter".

Bild

Jaaa?
Inte mkt att orda om. Ena skall hem ifrån England och den sista här ifrån Italien. Å se..apropå Italien så blev det en MYCKET intressant bössa till.

Bild

Bild

Bild

Bild

Ett sk "Escoffier". Alltså en fransman,men... Detta är en Fransk 451´a! :shock: :shock: Mm. Det som kom att leda upp till Chassepot,det är vida känt att man producerade förslag och varianter högt som lågt och GIVETVIS hade den Brittiska volunteer rörelsens vapen satt spår. Är ju bara att kvittera då Chassepot som ett vapen producerat ngr blotta år efter Whitworth mfl då stoltserade med 45cal...ca1:20 stigning osv.
Mycket riktigt.
Om ni studerar nosen på den där bössan. Fästena för bajonett såväl som kornet och nosbandet...i sin tur pipbandet midskepps...å till slut bakre riktmedel.
Japp.
E "rätt" mycket Chassepot över det hela nu! Å..det i kombination med sk patent breech osv.. Jo. Räkna med att denna 451´a är ett svar på vad britterna höll på med,varför det skall bli mycket mycket intressant att ta del av bössan.

Jaja!
..to be continued.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Grinolle

Inlägg av Grinolle »

Jösses vad du hinner med! Westley Richards Karbinen är ju rent utav SEXIG! Det är nåt mycket speciellt med korta smidiga långvapen. Det är väl därför jag är småkär i Smith Carbine jämfört med övriga CW karbiner, som säkert kan vara lika bra eller bättre men tyvärr ofta saknar "linjer och estetik". Det enda som saknas hos Smith (i mina ögon) är "gevärsprestanda". Den ligger ju mer åt pistol-prestanda hållet rent ballistiskt (förvisso en rätt kraftfull pistol, men icke förty). Nå, Westley Richards gick jag igång på, det var en vacker bysse!

Anders Olsson
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr

Racing

Inlägg av Racing »

Du har mera rätt än du anar Anders.

Historien om Monkey tails tar sin början redan i trion Whitworth,Brunell,Richards arbete som kom att leda fram till det berömda Whitworth geväret.
Men,som vi lärt på senare tid,så utvecklades det hela uppenbarligen parallellt av Greener och Purdey.
De senare då kom att tillverka de första sk Express rifles,och mycket riktigt är det där eran av Express gevär tar sin början. Men,det var tänkt med mycket speciella kulor av sk winged type mm.

I fallet med Whitworth&Co såg det ju lite annorlunda ut,och även om Whitworth gevären nu använde en 6 kantig kula så används ju sk polygonal räffling än idag i div vapen - gevär,karbiner som pistoler. En idé som har sina meriter än idag mao,till skillnad från tex lösningar med winged bullets mm.

Vad som ligger bakom att det var just Whitworth geväret som var i sanning tongivande vet jag dessvärre inte,och det trots att jag försökt läsa i princip det som står att komma över i frågan.
Samma visa då vad gäller att Westley Richards,som alltså är ett företag som lever än idag,kom att använda exakt samma lösning som Whitworth geväret bara med 8 kantig insida,och med i huvudsak gjutna pipor. Mao lika polygonala dom.

Så mycket skall stå klart att man vet att Whitworth gevären producerades vid olika "arsenals" och däribland vad det påstås bla Westley Richards. Saken är alltså att tillverkningen av Whitworth piporna var av arten att de innebar pipor starka som man i princip aldrig kunnat förut. Sannolikt som effekt av Sir Joseph Whitworths egenheter som ingenjör.
Men som sagt,Monkey tail piporna var av gjutet gods.

De flesta av oss har hört skrönan om kostnaderna för ett Whitworth vid tiden. Där de amerikanska arméerna betalade ca 18$ för en Remington NMA revolver och i sin tur 1000$ för ett Whitworth gevär. Då i sk 2nd quality.
Produktionen av "riktiga" Whitworth gevär (i kontrast till de senare tillverkade with Enfield,bla då med gjuten pipa de med)

Monkey tails har normalt texten "Whitworth rifling" präglat upptill på pipan och det har diskuterats mycket ifall detta bara var ngn form av homage,om Richards betalade royalties osv...det har diskuterats i all ände men frågan är om vi nånsin får ett sant svar.

Monkey tails rent praktiskt då?
Enkelt summerat,helt fantastiska vapen. Det 451 eran för med sig är givetvis precision och i likhet alla andra vapen så behövs laddstegar innan man landar rätt.
I skillnad Whitworth använder man vanliga 45 kalibriga kulor i ett Monkey tail. .459" tex,och man använder kulor av det snitt som i modernt tal kallas money bullets allt som oftast.
Karbinerna var ju tänkta att likt ett Merrill skjuta en kula runt 400 grains och gevären i sin tur knappt 500 grains. Men numer skjuter man i princip moderna 500ingar i båda sorter.
Men den är lik Merrill på fler punkter än så. Som att man tex använder en papperspatron,och det utan tändhatt i själva patronen. Oavsett vilket så är de ung lika snabba att ladda om som arbeta med som tex ett Smith,och detta oaktat om vi talar karbiner,short rifles eller gevär.
Vidare i likhet med Merrill så använder ett Monkey tail en plunger baktill,om än med adderad arbetsuppgift. Plungern är det som skjuver patronen på plats i det man fört in den i lådan och denna patron bär med sig en infettad wad i dess bakkant.
Denna wad är vad som "smetas ut" mot slutstyckets plunger under arbete,och det på ett sådant sätt att plungern,som kan rör sig axiellt på en form av räls,skjuts bakåt och effektivt låser slutstycket.
Faktiskt en rent genialisk lösning i sin enkelhet.

Annars är där inte så mkt att tänka på rent praktiskt. Jag har vid tillfälle torskat på att fängkanalen koksat igen. Ngt som var enkelt åtgärdat med en liten bit ben till radiokomponent/motstånd jag råkade ha i fickan. Det efter ca 30 skott avfyrat.
Annars?
Karbinerna var avsedda för en laddning av 55 grains krut men..det kan givetvis diskuteras. Utvändigt ser kammarstycket precis likadant ut på allihop,med det undantaget att på de flesta fullängd gevär är lådans bakre del,och tillika då "luckan" ngt längre.
Gevären var avsedda för 70 grains men i likhet Whitworth gevären, som angavs för 70 grains nominellt,användes ofta tyngre laddningar. 100-120 grains ingen ovanlighet.

500 grains piller och tex 90 grains krut gör för en bössa med bra med tryck i,och mycket riktigt slår de hårt.
En subvariant på Monkey tail var ju Hughes bössorna, som använde Monkey tail pipor, sannolikt som andra sortering, som byggts om till rent mynningsladdat och då med patent breech osv.

Bild

Bild

Hughes gevären (short rifle) vapen som är ÄN lättare,och att skjuta 500 grains kula backat av 90 grains krut i ett vapen som väger 2.5 kilo inklusive glugg..låt mig konstatera att man upplever det som att man lever iaf. :lol:

Ok.
Så Monkey tails är mao 451 pangar. Å lever upp till den biten. Men sen då?
Ja,jag vet inte direkt om jag tycker det äskar mycket mer förklaring. Imponerande är det iaf,och det mer eller mindre oavsett vad vi snackar i 451. Där finns ingen jmfrls med tex de amerikanska karbinerna mfl.
451 era bössorna står i min mening i en klass för sig själva där. Precision som ett modernt jaktgevär... Å i form av Monkey tail som bakladdat,med allt det medför.