Nippelverktyg remington new model navy

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

gäst

Nippelverktyg remington new model navy

Inlägg av gäst »

Hej!
Min första tråd och första inlägg här så var snälla mot mig :wink: . Efter att ha köpt en revolver av grinolle här på forumet och skjutit några skott så har jag fått lite blodad tand och tänkte skicka iväg en beställning på lite diverse ifrån vildsvin.se. Men jag blir inte klok på vilken model av nippelverktyg jag ska ha.

https://vildsvin.se/svartkrutsskytte/ni ... revolvrar/

https://vildsvin.se/svartkrutsskytte/ni ... revolvrar/

Revolvern är en remington new model navy och vad jag kan förstå så ska båda passa? I sånt fall tar jag den grövre modellen.

Användarvisningsbild
Grinolle
Been thanked: 1 time

Re: Nippelverktyg remington new model navy

Inlägg av Grinolle »

Hej, och tack för senast får man väl säga!
Jag har inte provat Vildsvins nippelnycklar, men av vad jag kan läsa så ska de passa. Problemet med vissa nippelnycklar är att de är för spröda (andra kan vara för mjuka). Jag har som sagt inte provat Vildsvins nippelnycklar, de kan mycket väl vara väldigt bra.
Jag har själv en nippelnyckel som ser exakt likadan ut som den på blackpowder.se (https://blackpowder.se/index.php?route= ... uct_id=212). Den är väldigt bra och har fått stå ut med en del misshandel. Men min är inte inköpt hos blackpowder.se, så jag kan inte ens säga att det är samma.

Anders Olsson
Jag är klassificerad som MÖP, min jaktvapengarderob består av:
Bygelrepeter i .45-70
Cylinderrepeter .308W
Hagelbock
Anschütz 1416
Ruger 10/22
Kipplauf .22lr
Förstår ni då att jag känner mig otillräcklig, som MÖP?!?

gäst

Inlägg av gäst »

Ja tack själv, alltid kul att handla lokalt. Jag har lagt en beställning på den stora nyckeln ifrån vildsvin då jag ändå behövde lite andra saker där ifrån så får jag se hur det funkar.

Användarvisningsbild
Greener

Inlägg av Greener »

Ar nipplarna lossade i modern tid? Om inte så brukar jag ta en bult av bra kvalité och svarva ned, borra och fila så den passar och sedan försiktigt knacka dit den och vrida med en fast nyckel.

Mvh
Greener

gäst

Inlägg av gäst »

Tror inte att nipplarna är lossade så jag får väll känna lite med nyckeln, annars blir det nog att testa din metod. Tack för tipset.

Racing
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Inlägg av Racing »

Tips vid mkt envetna skruvförband...

Åk till Biltema. Köp en liter sk tvättaceton och en liter automatlådeolja/ATF.

Blanda 50/50.
Där har du den mest effektiva rostlösare du hittar. Slå på blandningen kring skruven, låt verka ett dygn. Addera blandning efter behov.

I värsta fall addera värme

gäst

Inlägg av gäst »

Har fått hem nyckeln till nipplarna nu och har känt lite på dom men dom sitter som berget, vilket iofs var väntat. Funderar på att blanda ihop en sån där dunder blandning och droppa på lite runt nipplarna under en längre tid med cylindern ståendes neråt, så det får en chans att tränga in.

jimbo!
Has thanked: 4 times

Inlägg av jimbo! »

ja sågar ur en hylsa till hylsnyckelsatsen. då har man lite att dra med.
skjut det kan ta bättre än vad du tror!!