Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Användarvisningsbild
votiv

Re: Köpes och säljes-tråd för svartkrutsgrejjer!

Inlägg av votiv »

KÖPES: militär slaglåspistol

Jag är intresserad av en militär slaglåspistol som tex den svenska modell 1854, den amerikanska model 1842 eller en brittisk kavalleripistol. Skicka gärna ett PM med bilder, beskrivning och prisidé eller bara kontakta mig så får ni min epostadress.
/Ulf
/Ulf

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake"
"Sleep - the most beautiful experience in life - except drink"

W. C. Fields

Axwell

Inlägg av Axwell »

Tjena jag är sugen på att köpa en gammal licensfri slaglåspistol har ingen större erfarenhet av dem och tänkte mest ha den som prydnad men vill gärna ha en i ett fungerande/komplett skick.
Har kollat på walterborgs auktion men hittade inget av stort intresse så tänkte kolla här lite vad man ska leta efter.
Vet att det är en hel djungel med olika tillverkare modeller osv men letar först och främst efter något i runt 1500-4000kr kategorien.
Är det någon som har något interesant tillsalu så pma gärna mig.
Mvh Axel :)

Yamazaki

Inlägg av Yamazaki »

Hej säljer en 8mm pocket pistol pris 2000. Säljer även en Orginal nummerriktig gammal m1849 Pocket. Komplett men sliten och i behov av lite fix om det ska användas med den. Bra billig första samlarsvartkrutvapnet, Felen är den har låst sig, par små hål i stommen framför hanen och att pipan är backad. Pris 7000 Bilder https://m.imgur.com/a/PEq9d5C" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Pligg-Patrik

Inlägg av Pligg-Patrik »

Denna blev visst bortglömd, men finns kvar om någon är frestad!
Pligg-Patrik skrev:Lite motvilligt, men för att göra plats i samlingen säljer jag denna trevliga allmogebössa som skall vara från Skellefteåtrakten.
Enligt säljaren hade hennes far uppgett att den funnits i släktens ägo sen efter finska kriget, då delarna till bössan togs från ett ryskt vapen som blivit kvar.
Hur det nu än är med sannolikheten i den uppgiften som helhet så stämmer det i varje fall att låset är stämplat Tula 1807 och alltså är från ett ryskt vapen.
Pipan är slätborrad har ett korn som ser mycket militärt ut.

Bössan som helhet är väldigt fin och med en gammal rem kvar. Några små maskhål har den dock, men inget framträdande. Framstocken vid mynningen har (gissningsvis efter en skada) blivit något kortad och tillfixad, så att pipan sticker fram en 2,5 cm framför stockens slut.

3000:- eller bud.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"- Ä de inte himmelens ljuvligheter å ligga här ute i friska naturen å passa på älg,
å slippa krig, örlog å kärringer å andra farligheter!"

Gå med i Gustaf Schröder-sällskapet! http://gustafschroder.se/