K-pistfält version 2021

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
HeyZeus

Re: K-pistfält version 2021

Inlägg av HeyZeus »

Min pistolförening kommer att ta upp en motion på årsmötet om att få igång "fältskytte med gevär". Styrelsen är jättenegativ men jag hoppas att medlemmarna är postitiva till att få testa, åtminstone.

Det finns föga anledning att vara inne i k-pistarnas gren och hålla på. Som andra har sagt: grenen är död inom några år tack vare de superhårda reglerna som moment-22:ar ihjäl sporten.
Användarvisningsbild
pucco

Inlägg av pucco »

Kolla med Norrköpings skyttegille. De nästan föraktar allt skytte som inte är k-pist. De förfogar över en för ändamålet för stor, men jättefin bana som antagligen försvinner i takt med att k-pistskyttet dör ut. Kan man få dem att öppna sina vyer och acceptera andra 9mm så har man nog mycket vunnet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Varg

Inlägg av Varg »

Jag ska utveckla mitt negativa inledande inlägg.

K-pist är dömt att dö sotdöden efter att det beslutades att inga nya licenser skulle utfärdas. Jag orkar inte leta upp datum eller annat men så var skrivelserna för några år sedan. Sen har ändå aktiva klubbar kunnat köpa in k-pistar från tidigare skyttar och andra klubbar, vilket har förvånat mig lite men jag känner till att det har hänt. Kanske är det individuella handläggare som freestylat lite?

Gissningsvis så är genomsnittsåldern på k-pist skyttar likvärdig eller kanske aningen högre än gemene diopterskytt, alltså runt pensionsåldern eller äldre. Ingen och inget lever för evigt och efterhand som aktiva skyttar i nämnda grenar går vidare till de sälla jaktmarkerna så kommer deras skyttetraditioner följa med dem. Vad blir då kvar?

Jag har sedan 2015 varit aktiv i fältskyttet med gevär i kikarklass. Där finns en ständigt växande skara med en betydligt yngre snittålder än diopterskyttarna. Gissningsvis så ligger snittet på runt 35 år eller så. Det är i regel skytteintresserade personer med jägarexamen som blir bitna och vill testa sig själva och utrustningen bortom de sedvanliga 300 metersbanorna som finns runt om i riket. De här skyttarna ska vi värna om.
För den klass av skyttar som från början var en handfull och fick vara med på nåder av diopterskyttarna har blivit större och idag är diopterskyttarna helt och hållet beroende av kikarskyttarnas engagemang för att det överhuvudtaget ska gå att genomföra tävlingar. Detta har jag fått till mig av flertalet tävlingsarrangörer runt om i landet, så det är inget som är taget ur tomma luften.
Ändå står Svenska Skyttesportförbundet för den största bromsklossen och värnar och vurmar om svunna tider, med reglemente och riktlinjer och policys som allt som oftast motverkar föryngring, förnyelse och utveckling i skyttesporten.

Nu kanske man tror att skyttesporten står och stampar i alla läger, men så är det inte. Istället för att vänta på konservatisterna i Svenska Skyttesportförbundet så växer annan verksamhet och andra förbund upp och tar över/tar vid, där Svenska skyttesportförbundet är inkapabla. Som med så mycket annat, antingen hänger man med eller så blir man ifrånsprungen.

IPSC, VRS, PCC är exempel på detta. Man undrar hur länge stofilerna skall betrakta kikarklassen som det rödhåriga styvbarnet och förstå vad som händer ute i tävlingssvängen?

Åter till k-pist skyttet.
Jag tror som sagt att LasrBerglunds sätt är en av de rätta vägarna att gå. Man behöver bryta från traditionellt k-pist skytte eftersom hoplofoberna redan har gjort kopplingen att k-pist=super hemskt krigsmateriell som ingen över huvudtaget ska ha tillgång till. Man behöver nog också komma ifrån terminologin, att ens använda ordet k-pist gör att flera drar öronen åt sig. Att därför införa klasser i k-pist skytte där man inte använder just en k-pist är garanterat en dålig idé. Inga licenser skall utfärdas och sakta men säkert dör verksamheten och traditionerna p.g.a. de som borde stötta verksamheten själva har dömt ut den.
När något då dör, så skapas plats till något nytt. PCC.

Gör ett gediget regelverk, sprid ideen och om det behövs organisera ett förbund. Så ligger grunden för en helt ny (för oss) skyttegren och möjligheterna att fortsätta framåt ligger öppna igen.

Jag hoppas att någon i Svenska Skyttesportförbundet läser detta och begrundar vilken väg de slagit sig in på. Jag hoppas också att samma representant för Svenska skyttesportförbundet hittar ut på en medelstor fältskyttetävling med gevär och ser hur verkligheten ser ut. Dioptergubbarna med skyttejackor och moderna skyttar, hur uppslutningen är och vart vägen pekar.

När detta är gjort kanske någon lyfter blicken lite, släpper taget om hur det var "på min tid" och förstår att vi lever på 2020-talet. Saker och ting måste inte vara fast i en metodik som lades innan andra världskriget.
Senast redigerad av 3 Varg, redigerad totalt 13 gång.
Only accurate rifles are interesting.

Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Användarvisningsbild
JohanL73

Inlägg av JohanL73 »

Jag håller med Varg i allt med tillägget:
Så länge det finns en förening i min närhet som har en k-pist så kommer jag fortsätta skjuta med densamma. Det är för kul för att låta bli.

Jag tänker: Att om man inte engagerar sig i det som finns kommer det garanterat att försvinna. Det kommer det kanske göra i det här fallet i alla fall, men jag vill inte ge upp innan det är över.
Sökes: Tid på skjutbanan.
Fält

Inlägg av Fält »

Då det sålts så många Ruger PCC gevär så skulle det kanske vara ett bra val för en enhetsklass inom k-pist skyttet.

K-pist, Ruger PCC och tex ett AR PCC gevär eller något MP5 baserat gevär har väldigt olika förutsättningar. Jag har svårt att få ihop något som är någorlunda jämnt som inte leder till en myriad av klasser.

* K-pist behöver en egen klass.

*Alla vapen med öppna riktmedel kan nog skjuta i en klass. Kanske kan visirlinjens längd begränsas för att förhindra att man skaffar sig för mycket fördel genom att montera ett dioptersikte och maximera visirlinjen.

*En klass för vapen med icke förstorande optik och öppna riktmedel utan begränsning för visirlinjen.

*Vapen med förstorande optik behöver en klass.

*Ruger PCC med förstorande optik behöver nog också en klass då de flesta skjuts med optik. Deras konstruktion ger ofta intressanta träffbilder. Så att baka in dem med andra gevär med optik är rent av taskigt. För att förebygga så kanske man skall kräva att man inte eliminerat take down funktionen och att siktet sitter på lådan för att man skall få skjuta i den här klassen.

När det gäller skyttekläder så vet jag inte vad som gäller för k-pist. Men jag tycker att det skall läggas i linje med vad som är godkänt i nationellt pistolskytte för övriga klasser. Dvs, ger det stöd så får du inte använda det.

Resultat presenteras totalt och per klass.
Tore H

Inlägg av Tore H »

K-pisten för var bara så coolt från första början. Till skillnad från utvecklingen av 6,5 mm skyttet så vart k-pistskyttet på lika villkor för alla. Samma bössa för alla, En skytte jacka på det så var man redo. Kommer ihåg när en viss Göran Johansson Stod o sköt final i trätofflor. Ingen materialsport här inte. När material och pengar spelar roll tycker jag man tappat lite charm.
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Jag träffade på en aktiv k-pist skytt i helgen. De hade övervägt att göra en klass för Ruger PCC. Jag sa att jag kunde vara med med min AR9 i egen klass. Så visst finns det skyttar som vill rädda formen. Nu måste jag väl gå med i den föreningen också.
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Karre skrev: 16 feb 2021, 13:44 Jag träffade på en aktiv k-pist skytt i helgen. De hade övervägt att göra en klass för Ruger PCC. Jag sa att jag kunde vara med med min AR9 i egen klass. Så visst finns det skyttar som vill rädda formen. Nu måste jag väl gå med i den föreningen också.
Jag förstår inte riktigt vad k-pistskytte har med något annat gevärsskytte att göra alls. Man kan inte få licens på k-pist, PCCerna skjuter inte helauto, k-pist har bara järnsikten och tillverkas inte längre och slutligen hatar sandalförbundet allt som har med PCC att göra.

Är det bara kalibern som får folk att tro att de är gruppera ihop dem?
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

HeyZeus skrev: 16 feb 2021, 14:39
Karre skrev: 16 feb 2021, 13:44 Jag träffade på en aktiv k-pist skytt i helgen. De hade övervägt att göra en klass för Ruger PCC. Jag sa att jag kunde vara med med min AR9 i egen klass. Så visst finns det skyttar som vill rädda formen. Nu måste jag väl gå med i den föreningen också.
Jag förstår inte riktigt vad k-pistskytte har med något annat gevärsskytte att göra alls. Man kan inte få licens på k-pist, PCCerna skjuter inte helauto, k-pist har bara järnsikten och tillverkas inte längre och slutligen hatar sandalförbundet allt som har med PCC att göra.

Det finns väl all idé i världen att tänka vidare på idén?!
Det är en utmanande skytteform mycket p g a just kalibern (skulle ju inte funka om nån ställde upp med en 221fb). Om du skjuter utan benstöd, utan kikare och på samma avstånd så kvittar det väl att du inte kan skjuta automateld eller?
Senast redigerad av 1 kattafan, redigerad totalt 16 gånger.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Du framstår som ganska bitter. Kanske skulle du må bra av att prata med en kurator?
HeyZeus skrev: 16 feb 2021, 14:39

Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

kattafan skrev: 16 feb 2021, 14:43Det finns väl all idé i världen att tänka vidare på idén?!
Jodå. Jag välkomnar alla möjligheter till fler skyttegrenar, även om jag personligen inte är intresserad av dem (PRS, IPSC, Magnum, osv).

Jag har bara lite svårt att se varför man ska utgå ifrån döende k-pistskytte istället för att börja med något nytt.
kattafan skrev: 16 feb 2021, 14:43Om du skjuter utan benstöd, utan kikare och på samma avstånd så kvittar det väl att du inte kan skjuta automateld eller?
Är inte en av svårigheterna med k-pistskytte just att man kan råka automatelda bort poäng över hela tavlan av misstag?

Den risken finns inte med PCC, lyckligtvis.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Karre skrev: 16 feb 2021, 14:46Du framstår som ganska bitter.
Bitter är inte helt fel adjektiv. Jag skulle personligen valt frustrerad just med tanke på vad sandalförbundet ägnar sin tid åt.
Användarvisningsbild
kattafan

Inlägg av kattafan »

HeyZeus skrev: 16 feb 2021, 14:50
kattafan skrev: 16 feb 2021, 14:43Det finns väl all idé i världen att tänka vidare på idén?!
Jodå. Jag välkomnar alla möjligheter till fler skyttegrenar, även om jag personligen inte är intresserad av dem (PRS, IPSC, Magnum, osv).

Jag har bara lite svårt att se varför man ska utgå ifrån döende k-pistskytte istället för att börja med något nytt.
kattafan skrev: 16 feb 2021, 14:43Om du skjuter utan benstöd, utan kikare och på samma avstånd så kvittar det väl att du inte kan skjuta automateld eller?
Är inte en av svårigheterna med k-pistskytte just att man kan råka automatelda bort poäng över hela tavlan av misstag?

Den risken finns inte med PCC, lyckligtvis.
Du kan väl vara gullig och läsa första inlägget en gång till, särskilt sista parantesen.
Förhoppningen var att diskutera möjligheter.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se @kikarskyttsyd på instagram
Användarvisningsbild
M-98

Inlägg av M-98 »

Spännande att det finns lite förändringsbenägna skyttar. HK gör en mpS som är halvauto MP5 för civilt bruk och där finns andra tillverkar vapen som lämpar sig för tävlingsskytte. En standardklass, modiferad och en öppen klass ala IPSC skulle passa bra. Fanns det ett förbund som hade detta skulle jag gå med omedelbart om man kan söka målskjutningslicens för vapnen som får användas. 9mm karbinskytte är roligt :mrgreen:
"Je suis Charlie"
Davvi

Inlägg av Davvi »

Fältskytte är en fin gammal Nordisk tävlingsgren som vi ska värna men att sätta något hopp på SvSF är dödfött.
Tror mer på att börja i andra änden, arrangera fälttävling med samma regler som för K-pist men att man tillåter valfritt gevär i pistolkaliber enligt några enkla specifikationer.
Förslagsvis kan öppna riktmedel och rödpunkt gå i samma och skippa benstöd, baksäckar osv. Vill man prompt ha med det kan det istället finnas en separat öppen klass likt Open i Dynamiskt.

I praktiken kan då de som har lämpligt vapen genom föreningseget, jägare med sin Ruger PCC och de som skjuter Dynamiskt korthållsgevär mötas på hyfsat lika villkor och tävla i helt vanligt fältskytte, fast roligare.
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

För kännedom, föreningen röstade ner min gevärsmotion idag.

De hänvisade till bullret som 22-gevär orsakar.
Användarvisningsbild
M-98

Inlägg av M-98 »

HeyZeus skrev: 27 feb 2021, 17:58 För kännedom, föreningen röstade ner min gevärsmotion idag.

:roll: :shock: vilka fosiler.
"Je suis Charlie"
Fält

Inlägg av Fält »

HeyZeus skrev: 27 feb 2021, 17:58 För kännedom, föreningen röstade ner min gevärsmotion idag.

Har du lust att dela din motion och deras motivering?
HeyZeus

Inlägg av HeyZeus »

Fält skrev: 28 feb 2021, 19:08Har du lust att dela din motion och deras motivering?
Gärna.

Motionen bifogas som PDF.

Del av styrelsens svar nederst:
  • SPSF Försäkringar gäller inte gevär. Styrelsen kan inte på några villkor acceptera verksamhet som är oförsäkrad. Riskerna är alldeles för stora.
  • Ändrad ljudbild kan komma att ge klagomål mot vår skjutbana.
  • Tillståndet i kommunen bygger på den verksamhet vi har nu, och varje år kommer frågan om klagomål från miljöinspektören.
  • Det är ytterst olämpligt att ge föreningsintyg utanför förbundets regler och styrelsen varken kan eller vill medverka till detta.
  • Att föreningen stödjer bruk av vapen som inte tillhör något förbund kan påverka vår verksamhet negativt, genom att vi i framtiden bemöts annorlunda av både polisens tillståndsenhet, Malmökretsen samt SPSF.
  • Vi har inte personresurser att hantera ytterligare verksamhet.
  • Belastningen på skjutvallen ökar med resultatet att underhållsbehovet ökar.
  • Skjuttider kan ändras så att vi inte får skjuta på kvällar o helger som nu.
  • Godkännande av polisen för gevär upp till 9,3 mm begärde vi för att vi skalle kunna låta jägare i föreningen med ett par skott kunna kontrollskjuta sitt jaktvapen om det behövs hellre än i naturen. På denna tid hade vi inte så många medlemmar, så det rörde sig om enstaka skott/år. Inte för att utöka med ny sektion.
  • När vi är med i Sv Skyttesportförbundet kan vår ungdomssektion komma att få utöka sin verksamhet till att skjuta med cal 22 gevär på 50 m inom ramen för SvSF regler för 50 m gevär (en OS gren, som SvSF sanktionerar). Detta ligger dock utanför det som kan rymmas i den typ av gevärssektion som föreslås i motionen.
Det är två saker jag reagerade på i och med deras svar:

1. De klagar på ljudbilden av gevär i kaliber 22.

De har dock inga problem med att folk kommer till banan med 9mm pistoler, 357or eller Casull.

2. De vill inte ha gevärssektion, men vill ha ungdomar som skjuter 22 gevär.

3. Om jag förstått det rätt, kommer det nu krävas ett helt årsmöte för att få igång ungdomsgevären eftersom årsmötet bestämde att det inte ska vara någon gevärssektion på föreningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Davvi

Inlägg av Davvi »

Väl utförd motion men jag hade troligen också haft några invändningar och får väl anse att motiveringen till avslaget inte verkar helt ogrundat om banans framtid redan hänger på en skör tråd.

Tolka det här rätt, även om man är tämligen liberal är det inte helt förvånande att de som sitter i en styrelse drar åt sig öronen när det kommer till föreningseget. Att föreslå intyg för vapen med långt lägre krav än vad förbunden har möter lätt motstånd.