Fältskytte - ett slutet sällskap?
Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström
Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
- doomer77
Fältskytte - ett slutet sällskap?
Har lite funderingar angående ban och fältskytte som jag ville ta upp då jag undrar om andra haft liknande upplevelser.
Är dessa skyttesporter så pass slutna sällskap som det verkar? Jag har varit med i 2 olika föreningar för dessa grenar i ett par år nu och det som har slagit mig är hur otillgängliga dessa umgängeskretsar har varit. Det är ett gäng som är med och håller på, och de verkar inte intresserade av nya människor, alls. Känslan av att vara en outsider har varit påtaglig i båda fallen. Lite trist när man t.ex. inte blir informerad om tävlingar trots att man är en aktiv medlem som skjuter regelbundet. Sen får man i efterhand reda på att ”gänget” redan haft tävlingen … Också jättekul när man som ny på tävling ställer lite frågor och får svaret att inom fält så frågar man inte om sånt, och de får man studera innan.
Ingen annan skyttesport har gett ett sådant bemötande, jaktskytte, hagel eller pistol. Vanligtvis om man är intresserad och aktiv så börjar man känna sig som en del av det hela och får trevliga kontakter. Icke så med ban eller fältskyttet …
Kan det vara en av anledningarna att sporterna verkar vara snabbt utdöende?
Är dessa skyttesporter så pass slutna sällskap som det verkar? Jag har varit med i 2 olika föreningar för dessa grenar i ett par år nu och det som har slagit mig är hur otillgängliga dessa umgängeskretsar har varit. Det är ett gäng som är med och håller på, och de verkar inte intresserade av nya människor, alls. Känslan av att vara en outsider har varit påtaglig i båda fallen. Lite trist när man t.ex. inte blir informerad om tävlingar trots att man är en aktiv medlem som skjuter regelbundet. Sen får man i efterhand reda på att ”gänget” redan haft tävlingen … Också jättekul när man som ny på tävling ställer lite frågor och får svaret att inom fält så frågar man inte om sånt, och de får man studera innan.
Ingen annan skyttesport har gett ett sådant bemötande, jaktskytte, hagel eller pistol. Vanligtvis om man är intresserad och aktiv så börjar man känna sig som en del av det hela och får trevliga kontakter. Icke så med ban eller fältskyttet …
Vad frågan än är - så är svaret 1900 eller 6,5x55. Helst båda.
-
ctrl
Re: Fältskytte - ett slutet sällskap?
Jag håller generellt med... det är mycket enklare att bli en i gänget inom pistolskytte (med undantag av dynamiskt, där behöver man i princip vara ingift
)
Men det finns ett lysande undantag, om du bor inom rimligt avstånd, så dyk upp på träningsfältskjutningarna på Kungsängen. Där pratar folk med nya, ger tips och hälsar på en när man senare dyker upp på andra tävlingar. (Jag fick tyvärr problem med hälsan så har lagt gevärsfältskytte på hyllan tills vidare)
Men det finns ett lysande undantag, om du bor inom rimligt avstånd, så dyk upp på träningsfältskjutningarna på Kungsängen. Där pratar folk med nya, ger tips och hälsar på en när man senare dyker upp på andra tävlingar. (Jag fick tyvärr problem med hälsan så har lagt gevärsfältskytte på hyllan tills vidare)
-
Lainen73
Jag håller inte med, iaf inte inom min klubb och tävlingarna runtomkring Stockholm.
Jag har mer eller mindre blivit medsläpad å tävlingar och träningar som ny i klubben.
Håller även med om träningarna på Stålboda där alla är välkomna och det är glatt och alla är hjälpsamma.
Jag har mer eller mindre blivit medsläpad å tävlingar och träningar som ny i klubben.
Håller även med om träningarna på Stålboda där alla är välkomna och det är glatt och alla är hjälpsamma.
-
Fält
Jag kan se hur det kan bli så i en förening, har de inte haft en ny medlem på 30 år så finns inte rutinerna. Men även om "gänget" försöker dra med en ny medlem så behöver man inte säga nej så många gånger innan de slutar ringa när de skall åka på tävling. De är antagligen vana vid att det är svårt att få med någon.
Om du vet vilka det är så är är det bara att jaga fatt på dem och börja vara med när de skjuter. Risken att de inte vill ha med dig är ganska liten.
Om du vet vilka det är så är är det bara att jaga fatt på dem och börja vara med när de skjuter. Risken att de inte vill ha med dig är ganska liten.
- Varg
- Kontakt:
Fältskyttet dog redan innan Covid drog över världen och sedan dess verkar korthållsfält i och för sig kommit igång men inte vanligt fältskytte.
Kollar man på Indta så är det ju max en handfull tävlingar per år, i hela landet, det betraktar jag som meningslöst. Runt 2017 så hade vi 5-6 tävlingar varje år bara i Skåne.
Det finns andra grenar att engagera sig i, tack och lov. Men fältskyttet är slut om någon frågar mig.
Kollar man på Indta så är det ju max en handfull tävlingar per år, i hela landet, det betraktar jag som meningslöst. Runt 2017 så hade vi 5-6 tävlingar varje år bara i Skåne.
Det finns andra grenar att engagera sig i, tack och lov. Men fältskyttet är slut om någon frågar mig.
instagram.com/skytteguiden
Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
Jag supportar Ronald MacDonald huset i Lund, det kan du också göra, Swish#:123 137 1012. Tack!
-
Lainen73
I Uppland och Södermanland så hade vi något tiotal tävlingar säsongen som var så här är det inte helt dött iaf.
- Karre
En kompis arrangerade kiladalsträffen (nyköping)och gjorde "reklamfilm" och allt. Kom ganska lite folk i mitt tycke.
Iofs inte jättemånga på prs-tävling heller.
Lite tråkigt när de arrangerar.
Men som vi alla vet, det finns mycket annat viktigt i livet än skyttetävlingar.
Bäst vore ju förstås om det blev ännu mer prylfokus, så folk känner sig ännu mer fattiga och jobbar mer så de får mindre tid över till att leva.
Iofs inte jättemånga på prs-tävling heller.
Lite tråkigt när de arrangerar.
Men som vi alla vet, det finns mycket annat viktigt i livet än skyttetävlingar.
Bäst vore ju förstås om det blev ännu mer prylfokus, så folk känner sig ännu mer fattiga och jobbar mer så de får mindre tid över till att leva.
Stilla ditt begär, konsumera mindre, var tacksam och bli lyckligare.
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
- doomer77
Det finns många andra skyttetävlingar och träningar att gå på, alltid fler än man hinner med. Om man inte känner sig välkommen så blir det inte roligt och då väljer man annat.
Jag hade gärna fortsatt att skjuta långhåll med diopter, men framöver kommer det bli annat istället.
Jag hade gärna fortsatt att skjuta långhåll med diopter, men framöver kommer det bli annat istället.
Vad frågan än är - så är svaret 1900 eller 6,5x55. Helst båda.
-
birka77
Låter som du har haft otur med klubbar. Jag har upplevt tvärt om. Folk hjälper mer än gärna till, allt från fadder till nya skyttar på tävlingar till lån av skjutsäck om man glömt. Men detta är ifo kikarfält. Har inte så bra koll på diopterskyttarna även om man skjuter på samma tävling....
- Islänningen
Bor du i närheten av Götet, så ä du välkommen till oss att skjuta både bana och fält med kpist.doomer77 skrev: 29 jun 2025, 23:50 Har lite funderingar angående ban och fältskytte som jag ville ta upp då jag undrar om andra haft liknande upplevelser.
Tikka T3 8X57IS, Pard FT32
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Primary Arms SLx 1-10x28
Diamondback RPT-223 Custom, LW-pipa, Arken EPL4 6-24X50 FFP
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
-
Geronimo81
Måste det vara kpist?Islänningen skrev: 13 jul 2025, 23:58Bor du i närheten av Götet, så ä du välkommen till oss att skjuta både bana och fält med kpist.doomer77 skrev: 29 jun 2025, 23:50 Har lite funderingar angående ban och fältskytte som jag ville ta upp då jag undrar om andra haft liknande upplevelser.
www.bzweldingab.se
Allt inom svetsning och svetsstandard.
Allt inom svetsning och svetsstandard.
- Islänningen
Vi har bara kpist för bana/fält, när vi pratar nationella tävlingar. Vi har också kört parallellt med Ruger PCC, (även andra 9x19 är tillåtna) som en föreningsegen gren.Geronimo81 skrev: 14 jul 2025, 00:01Måste det vara kpist?Islänningen skrev: 13 jul 2025, 23:58Bor du i närheten av Götet, så ä du välkommen till oss att skjuta både bana och fält med kpist.doomer77 skrev: 29 jun 2025, 23:50 Har lite funderingar angående ban och fältskytte som jag ville ta upp då jag undrar om andra haft liknande upplevelser.
Detta startade upp förra året och verkade lovande. Tyvärr, så har uppslutningen inte varit som vi hoppades på. Vi var 6 PCC skyttar förra året, men nu är vi bara två som skjuter bana. Får se om det blir bättre när vi börjar skjuta fält till hösten. Annars är risken stor att denna förm läggs ner igen.
Obs. Då vi inte kan skriva ut föreningsintyg på PCC och liknande, så är det bössor på jaktlicens som gäller.
Har fått frågan varför man inte kan köra med PCC på sportlicens, och svaret är att om man har en PCC på sportlicens, så bör man i första hand vända sig till sin egna klubb för tävlingsformer med bössan.
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
-
Fält
Det är något vi diskuterat förut och jag tyckte att det var en dålig ide då. Nu när några månader har förflutit så känns det mer som att någons avsikt var att sabotera möjligheterna att det skulle fungera. Jag och andra i min klubb påverkas direkt då er klubb ligger så nära.Islänningen skrev: 14 jul 2025, 00:17 Har fått frågan varför man inte kan köra med PCC på sportlicens, och svaret är att om man har en PCC på sportlicens, så bör man i första hand vända sig till sin egna klubb för tävlingsformer med bössan.
Men en del i klubben reagerade så starkt att jag tror att de inte skulle åka och prova om ni skulle ändra regeln. Så fel finns på båda sidor. Skulle regeln inte förts på tal så skulle vi varit några som kommit, som redan är intresserade av att arrangera pistolliknande fältskytte med 9mm gevär. Om det skulle blivit fortsatt aktivitet kan vi inte veta, det beror på hur rolig skytteformen är.
- Islänningen
Skicka mig ett PM, så kan vi diskutera vidare. Och har du inget speciellt för dig denna vecka eller nästa, så varför inte en lunch eller fika? Alltid trevligt att träffa RobsoftareFält skrev: 14 jul 2025, 12:58Det är något vi diskuterat förut och jag tyckte att det var en dålig ide då. Nu när några månader har förflutit så känns det mer som att någons avsikt var att sabotera möjligheterna att det skulle fungera. Jag och andra i min klubb påverkas direkt då er klubb ligger så nära.Islänningen skrev: 14 jul 2025, 00:17 Har fått frågan varför man inte kan köra med PCC på sportlicens, och svaret är att om man har en PCC på sportlicens, så bör man i första hand vända sig till sin egna klubb för tävlingsformer med bössan.
Men en del i klubben reagerade så starkt att jag tror att de inte skulle åka och prova om ni skulle ändra regeln. Så fel finns på båda sidor. Skulle regeln inte förts på tal så skulle vi varit några som kommit, som redan är intresserade av att arrangera pistolliknande fältskytte med 9mm gevär. Om det skulle blivit fortsatt aktivitet kan vi inte veta, det beror på hur rolig skytteformen är.
Win SX4 12ga.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.