Fältskytte 9mm gevär

Moderatorer: potatiskastare, Kari Lindström

Kategoriregler
Läs detta innan ni skriver ett inlägg så slipper ni få det raderat!
viewtopic.php?f=63&t=73704&p=771626&hil ... ra#p771579" onclick="window.open(this.href);return false;
/Robban
Användarvisningsbild
Islänningen

Re: Fältskytte 9mm gevär

Inlägg av Islänningen »

pezon skrev: 17 okt 2024, 08:12 Bra början, man får nog prova sig fram lite innan man hittar exakt vilka klasser, Riktmedel, piplängder mm som man ska ha.
Hoppas att det på sikt utvecklas flera nya spännande skytteformer med 9mm "gevär" de är ju så kul att skjuta med.
Tackar. Ja, man måste börja någonstans.
Undrar om det hade blivit lika mycket skriverier om man hade istället för att skriva minimilängd, bara sagt "jaktgodkända gevär"
Tikka T3 8X57IS, Nikon Monarch 7, 2-10X50
Sauer 200STR, 6.5X55, Arken EP5 Gen II 7-35X56
Ruger PCC 9X19, Vortex Crossfire Red Dot Gen II
Ruger SFAR, Arken EPL-4 6-24X50
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Håkan

Inlägg av Håkan »

Islänningen skrev:
pezon skrev: 17 okt 2024, 08:12 Bra början, man får nog prova sig fram lite innan man hittar exakt vilka klasser, Riktmedel, piplängder mm som man ska ha.
Hoppas att det på sikt utvecklas flera nya spännande skytteformer med 9mm "gevär" de är ju så kul att skjuta med.
Undrar om det hade blivit lika mycket skriverier om man hade istället för att skriva minimilängd, bara sagt "jaktgodkända gevär"
Frågan är varför du vill utestänga folk och vapen från ett skytte som är döende ?
Poängen borde väl vara att få med så många som möjligt?

Dessutom är oftast de här vapnen med för korta pipor försedda med öppna riktmedel

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Håkan skrev: 17 okt 2024, 09:27
Islänningen skrev:
Frågan är varför du vill utestänga folk och vapen från ett skytte som är döende ?

Dessutom är oftast de här vapnen med för korta pipor försedda med öppna riktmedel

Nu är jag inte ensam om detta, även om jag drog igång det hela. Man bör väl lära sig gå, innan man anmäler sig till ett maraton.

Det kan mycket väl hända i framtiden att vi öppnar för andra varianter. Vi har sagt att vi börjar såhär.
Och angående öppna riktmedel och korta pipor, då har jag inte sett någon Ruger PCC säljas med jaktgodkänd pipa utan. Däremot finns det 16” varianter som kommer utan öppna riktmedel.

Kan också reflektera över den negativa attityd som verkar gå som en trend här på Robsoft.
Vi ha startat en tävlingsserie där många med vanlig jaktlicens kan vara med. Det är, om än så litet, ett framsteg.
Vi kan ju lägga ner den igen, och då finns det inget. Man bör vara glad över det lilla, istället för att hacka på det.

Det är inte en ”om inte alla får, så ska ingen få” situation.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Användarvisningsbild
exabit

Inlägg av exabit »

Berömvärt initiativ! :)

Synd med allt jävla gnäll bara :evil:
/ Rikard
Fält

Inlägg av Fält »

Islänningen skrev: 16 okt 2024, 22:58
Fält skrev: 16 okt 2024, 22:02 Jag är också tveksam till piplängdsregeln. Särskilt med tanke på grannklubbarnas verksamhet med kortare 9mm karbiner.
Vi har inte tänkt att konkurrera med grannklubbarna.
Jag tror inte att de som skjuter IPSC ser det som stor konkurrens, snarast ett sätt att komma ut och skjuta.

Jag vet flera som skulle vilja prova men avsaknad av rätt typ av riktmedel kan kanske sätta käppar i hjulet. Regeln om riktmedel förstår jag helt. Om det går att skjuta utanför tävlan så finns det kanske möjlighet att prova hur det skulle bli om man fick gå till närmast svårare ställning om man sköt med annat än öppna riktmedel? Lite rörigt initialt, men ett sätt att få dit folk som kan prova i alla fall.

Det är lätt att det låter negativt, men att de som är utestängda från en gren på grund av regler som ser onödiga ut, försöker få reglerna ändrade för att kunna medverka tycker jag att är långt från negativt.

Jag tycker att det ni gör är mycket positivt.

Fält skrev: 16 okt 2024, 22:02 Är tanken att Ruger PCC är lagom skramlig för att ge lite högre svårighetsgrad än bättre byggda vapen?
Enligt texten, (om du har kollat länken) så är det fritt fabrikat, dvs. inte begränsat till Ruger.
Jag lyckades glömma att det faktiskt går att köpa något annat på jaktlicens sedan något år tillbaka.
Användarvisningsbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

Fält skrev: 17 okt 2024, 12:08
Fält skrev: 16 okt 2024, 22:02 Jag är också tveksam till piplängdsregeln. Särskilt med tanke på grannklubbarnas verksamhet med kortare 9mm karbiner.
Vi har inte tänkt att konkurrera med grannklubbarna.
Jag tror inte att de som skjuter IPSC ser det som stor konkurrens, snarast ett sätt att komma ut och skjuta.

Jag vet flera som skulle vilja prova men avsaknad av rätt typ av riktmedel kan kanske sätta käppar i hjulet. Regeln om riktmedel förstår jag helt. Om det går att skjuta utanför tävlan så finns det kanske möjlighet att prova hur det skulle bli om man fick gå till närmast svårare ställning om man sköt med annat än öppna riktmedel? Lite rörigt initialt, men ett sätt att få dit folk som kan prova i alla fall.

Det är lätt att det låter negativt, men att de som är utestängda från en gren på grund av regler som ser onödiga ut, försöker få reglerna ändrade för att kunna medverka tycker jag att är långt från negativt.

Jag tycker att det ni gör är mycket positivt.

Fält skrev: 16 okt 2024, 22:02 Är tanken att Ruger PCC är lagom skramlig för att ge lite högre svårighetsgrad än bättre byggda vapen?
Enligt texten, (om du har kollat länken) så är det fritt fabrikat, dvs. inte begränsat till Ruger.
Jag lyckades glömma att det faktiskt går att köpa något annat på jaktlicens sedan något år tillbaka.
Att skjuta närmast svårare ställning blir rörigt, då vi har tänkt att skjuta detta samtidigt med kpist. Där har man 15 sekunder liggande med 5 skott i magasinet. Närmast svårare blir knä, där man har 3 minuter, men får bara ladda en patron i magasinet åt gången.

Det finns massor av vapen man vill skjuta med, men inte uppfyller kraven för det man vill skjuta. Någonstans måste man dra en linje.
Vi får se hur detta faller ut. Vi har inte ensamrätt på denna form, så det är fritt fram för var och en att övertala sin klubb att ta upp skytteformen.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Användarvisningsbild
Karre

Inlägg av Karre »

Jag tycker det är superbra att ni öppnar upp! Inte menat som gnäll. Bara säger att det är lite synd att sånna som jag precis hamnade utanför.
Ska absolut lyfta det med k-pistklubben här.
Stilla ditt begär, konsumera mindre, var tacksam och bli lyckligare.

Söker jakt runt Nypan (Nyköping)! Skicka PM. Jag är relativt snäll och inte helt jävla oduglig.
crko

Inlägg av crko »

Tycker också det är märkligt med minsta piplängdskrav i denna klass.
Arrangerar själv tävlingar och har för vana att inkludera riggar som inte ingår hos förbunden, men som inte ger fördelar, just för att få ut folk på tävling.
Detta får du ta som konstruktiv kritik.
Användarvisningsbild
Islänningen

Inlägg av Islänningen »

crko skrev: 30 nov 2024, 15:59 Tycker också det är märkligt med minsta piplängdskrav i denna klass.
Arrangerar själv tävlingar och har för vana att inkludera riggar som inte ingår hos förbunden, men som inte ger fördelar, just för att få ut folk på tävling.
Detta får du ta som konstruktiv kritik.
Inga problem. Som nämnt tidigare, så har vi dragit gränsen vid jaktgodkända vapen.

Vapen med kortare piplängd borde ju vara på skyttelicens. Då vi kommer inte att kunna ufärda föreningsintyg för sådana vapen, så blir det ju risk att det blir gnäll över det.

Har man en kortpipig PCC på skyttelicens, så borde ju den klubb som utfärdade intyget också se till att det finns tävlingsformer för det vapnet.

Men jag kommer att lyfta frågan till styrelsen.
Tikka T1x 22lr.
Win SX4 12ga.
Användarvisningsbild
Rödöga

Inlägg av Rödöga »

Islänningen skrev: 17 okt 2024, 10:41
Håkan skrev: 17 okt 2024, 09:27
Islänningen skrev: Tackar. Ja, man måste börja någonstans.

Nu är jag inte ensam om detta, även om jag drog igång det hela. Man bör väl lära sig gå, innan man anmäler sig till ett maraton.

Det kan mycket väl hända i framtiden att vi öppnar för andra varianter. Vi har sagt att vi börjar såhär.
Och angående öppna riktmedel och korta pipor, då har jag inte sett någon Ruger PCC säljas med jaktgodkänd pipa utan. Däremot finns det 16” varianter som kommer utan öppna riktmedel.

Kan också reflektera över den negativa attityd som verkar gå som en trend här på Robsoft.
Vi ha startat en tävlingsserie där många med vanlig jaktlicens kan vara med. Det är, om än så litet, ett framsteg.
Vi kan ju lägga ner den igen, och då finns det inget. Man bör vara glad över det lilla, istället för att hacka på det.

Det är inte en ”om inte alla får, så ska ingen få” situation.
På tal om jaktgodkända Ruger PCC utan öppna riktmedel.

https://scr.nu/index.php?main_page=inde ... 0hfssv547r
Jakt sökes i eller i närheten av Halland
Användarvisningsbild
Lindquist

Inlägg av Lindquist »

Synd man vande enbart 9mm fast är det bara halvautomatiserade man vill ha så är väl tanken så.

(Bygel in357/44) hade också passat.

Borderterrier, Weimaraner.