Davvi skrev: ↑25 nov 2021, 09:27
För egen del hade jag gärna skjutit på fältstationer fast med liknande skjutställningar som i PRS. Fast då blir det att uppfinna ytterligare en ny gren…
Inom pistolfältskyttet är det inte så "låst" läge på skjutställningar.
Hade man kopierat upplägget man har där så tror jag man vunnit mycket.
Att ställa upp några tunnor, bildäck eller slå ner några stolpar kräver inte så mycket jobb för banläggarna heller. Liggande, sittande, knä och stående skjutställning skulle funka.
Mvh Micke
"Man blir betraktad som en loser om man är nöjd med vad man har"
Stefan Sundström
Davvi skrev: ↑25 nov 2021, 09:27
För egen del hade jag gärna skjutit på fältstationer fast med liknande skjutställningar som i PRS. Fast då blir det att uppfinna ytterligare en ny gren…
Inom pistolfältskyttet är det inte så "låst" läge på skjutställningar.
Hade man kopierat upplägget man har där så tror jag man vunnit mycket.
Att ställa upp några tunnor, bildäck eller slå ner några stolpar kräver inte så mycket jobb för banläggarna heller. Liggande, sittande, knä och stående skjutställning skulle funka.
Sant, det är lite friare med pistol och kanske det som är nyckeln? Krävs inte så stora förändringar för att göra skyttet mer varierande utan att bli för avancerat.
Jag har inte skjutit fält med gevär på bra många år men allt tyder på att förändring krävs om grenen i sitt någorlunda ursprung ska överleva.
Jag har tävlingsskjutet ganska många år och med det som underlag skulle jag nog om jag gav mig själv lite tid kunna leverera över 200 st idéer som främjar skytte.
Om jag själv slipper genomföra dom det vill säga.
Om jag måste genomföras av mig så ligger jag på under 5st. Men jag känner endå att det är ok så länge jag inte ligger på 0 st.
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
Stewe's world on ice skrev: ↑25 nov 2021, 17:01
Jag har tävlingsskjutet ganska många år och med det som underlag skulle jag nog om jag gav mig själv lite tid kunna leverera över 200 st idéer som främjar skytte.
Om jag själv slipper genomföra dom det vill säga.
Om jag måste genomföras av mig så ligger jag på under 5st. Men jag känner endå att det är ok så länge jag inte ligger på 0 st.
Att komma med idéer är sällan några bekymmer, svåra biten är att få med tillräckligt många för att förverkliga dessa.
Vi håller ju på med det här på vår fritid för att det är roligt.
Det svåra med grovfält är utrymmet som krävs. Här hos oss har vi inga möjligheter att anordna en säker, bra, varierande tävling för grova bössor (läs, på annat en en smal 300m bana).
Lägger man in variation i skjutställning, varirerar antalet mål, målgrupper och avstånd samt leker med tiden så behöver man inte ha så rysligt långa håll. Men mellan 50 upp till kanske 300-400m som max hade varit bra... men likväl... då krävs utrymme om man ska ha 6-8 stationer per tävling.
En .22 fält däremot är betydligt lättare att genomföra, då räcker det med maxavstånd mellan 100-150m för att det ska bli spännande. Men med "småbössor" så sviker intresset bland inbjudna skyttar... ej tillräckligt macho?
Mvh Micke
Stefan Sundström
pistolmike skrev: ↑25 nov 2021, 21:50
Det svåra med grovfält är utrymmet som krävs. Här hos oss har vi inga möjligheter att anordna en säker, bra, varierande tävling för grova bössor (läs, på annat en en smal 300m bana).
Lägger man in variation i skjutställning, varirerar antalet mål, målgrupper och avstånd samt leker med tiden så behöver man inte ha så rysligt långa håll. Men mellan 50 upp till kanske 300-400m som max hade varit bra... men likväl... då krävs utrymme om man ska ha 6-8 stationer per tävling.
En .22 fält däremot är betydligt lättare att genomföra, då räcker det med maxavstånd mellan 100-150m för att det ska bli spännande. Men med "småbössor" så sviker intresset bland inbjudna skyttar... ej tillräckligt macho?
Mindre antal tävlingsbenägna är nog intresserade av 22 lr. Intresset för att plinka på i egen regi utan tävlingsmomentet är dock otroligt stort.
Jag själv kommer aldrig att tävla med 22lr i någon form, kalibern är verkligen min motpol. Dock önskar jag verkligen att det skulle locka mig då det skyttet har många fördelar
He has a powerful weapon
He charges a million a shot
An assassin that's second to none
The man with the golden gun
pistolmike skrev: ↑25 nov 2021, 21:50
Just precis det är väl nöten att knäcka. Det vore ju underbart om vi hade gott om platser att fritt anordna tävlingar men nu har vi inte det, utan får ofta göra det bästa av situationen med 100-300m banor.
Iofs så är 300m traditionella banskyttet också ganska utdöende.
Så vi står kanske inför att jobba aktivare för att anlägga nya typer av skjutbanor, bättre anpassade efter det gevärskytte som bedrivs idag?
Nu när var och varannan bana som varit godkänd i decennier plötsligt ändå måste åtgärdas efter besiktning, så kunde det vara ett bra tillfälle att helt enkelt bygga om ordentligt. Nästa fråga är förstås hur tusan det ska finansieras.
Davvi skrev: ↑26 nov 2021, 01:06
Diopter ja, kikarklass har ökat rejält i a f i syd de senaste åren.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
www.kikarskytt.se @kikarskytt.se på instagram
Davvi skrev: ↑26 nov 2021, 01:06
Skjuts det liggandes eller i olika ställningar? Får medge att jag inte riktigt hängt med i svängarna på senare tid.
Liggande. Det var dom som lipade om att det var för enkelt ("aaah, ja skjuter bara fullt hela tiiiiiden ba, för enkelt ba") att ligga ner så dom ville ha ställningar. Då erbjöd vi ställningar men ingen kom och deltog i den klassen.
De senaste större tävlingarna har kikarskyttar stått för typ 40% av deltagarna.
Finns det något bättre än att läsa folks svar på inlägg och inse att poängen eller skämtet gick rakt över huvudet på dom?
Skjuts det liggandes eller i olika ställningar? Får medge att jag inte riktigt hängt med i svängarna på senare tid.
Liggande. Det var dom som lipade om att det var för enkelt ("aaah, ja skjuter bara fullt hela tiiiiiden ba, för enkelt ba") att ligga ner så dom ville ha ställningar. Då erbjöd vi ställningar men ingen kom och deltog i den klassen.
Uppslutningen brukar tala för sig. I teorin kan man lätt tro att allt för många skjuter fullt men ni tycks ju ha facit på motsatsen.
Vi har fått ihop en hygglig verksamhet lokalt med kikarskyttar på bana men det är i stort sett en kärna av redan frälsta entusiaster. Att locka dit nyfikna jägare med det man har verkar lite trögare men går framåt.
Davvi skrev: ↑26 nov 2021, 20:56
.
Vi har fått ihop en hygglig verksamhet lokalt med kikarskyttar på bana men det är i stort sett en kärna av redan frälsta entusiaster. Att locka dit nyfikna jägare med det man har verkar lite trögare men går framåt.
Var håller ni hus?
Davvi skrev: ↑26 nov 2021, 20:56
.
Uppslutningen brukar tala för sig. I teorin kan man lätt tro att allt för många skjuter fullt men ni tycks ju ha facit på motsatsen.
Ett tips att piffa upp banskyttet är att skjuta snabbserier också.
Och införa obligatorisk omladdddning, kolla in Highpower Rifle.
Mvh Micke
Stefan Sundström
pistolmike skrev: ↑27 nov 2021, 17:22
Tycker nog man med gott samvete kan låta banskyttet vara banskytte och prs prs.
pistolmike skrev: ↑27 nov 2021, 17:22
Tycker nog man med gott samvete kan låta banskyttet vara banskytte och prs prs.
Vad tyckte ni om tävlingen i Öved?
Långa avstånd, små mål, motljus och hård vind.
Rena drömtävlingen om ni frågar mig. Men jag har hört både ris och ros.
En tanke som har slagit mig är hur svårt det är att få folk som kan engagera sig i att planera, skapa och genomföra tävlingar, och funktionärer till dessa.
Diopterskyttarna verkar vara ganska priskänsliga, vilket har gjort att anmälningsavgifterna är låga och dom som planerar tävlingarna gör det helt ideellt(om man får tro en del gamla skyttar så fick man i princip gevär och ammunition gratis av försvaret förr i tiden).
Men nu finns det nytt folk i skytterörelsen, som är vana vid att skyttet kostar. Jag åker gärna på tävlingar, men har helt enkelt för mycket att göra med familj, barn(och deras fotbollsträningar och annat), jobb, segelbåt etc för att kunna lägga tid på att hjälpa till på eller inför en tävling, jag är säker på att många andra känner lika dant.
Däremot har jag inte något emot att betala 1500kr för att få delta på en fält eller långhållstävling, om fler känner likadant skulle man kunna avlasta dom som har tagit sig tiden att arrangera en tävling med ersättning för att dom t.ex. måste ta en dag ledigt från sitt jobb, köra en massa, etc.